AVRprogrammerare USBasp

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

AVRprogrammerare USBasp

Post by Ghlargh »

Jag har nyligen tillverkat några olika versioner av denna eminenta programmerare.

Först två versioner som ska användas till att utbilda folk i att använda kretskortslabbet som tillhör elektronikföreningen ELAB på KTH. En hålmonterad och en ytmonterad version. Den ytmonterade använder huvudsakligen 0805-komponenter

Image Image

Image Image


Den ytmonterade versionen, medan den är ganska liten så får man problem om man har två USBportar bredvid varandra på en laptop, då går det inte in något i den andra porten. Så jag caddade upp och lödda ihop en smalare med lite mindre komponenter, huvudsakligen 0603 samt en ATMega i QFN:

Image Image

Efter detta sprang jag på ett ganska häftigt inbyggnadsskal för USB på ebay och blev självklart tvungen att tillverka en version som gick in i det skalet, 0402 och 0201:

Image Image Image

Eaglefiler till dessa designer finns här
Mjukvara och firmware finns att hitta här
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: AVRprogrammerare USBasp

Post by Stiiig »

Trevligt gjort! Men nu är jag inte allt för hemma på vad en AVRprogrammerare USVasp är. Kan du förklara?

Är du lärare på KTH ? Har kontakt med en kille därifrån i ett Projekt jag arbetar med. M. Erixon om du vet vem det är.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: AVRprogrammerare USBasp

Post by Ghlargh »

Jag är bara elev på kth.

En AVRprogrammerare används för att överföra program från datorn till AVR-kretsen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply