Gud och(eller) universum.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

chrono wrote: Riktigt så enkelt är det inte. Richard Dawkins _fortsätter_ på Darwins läror med blanda andra böckerna Den själviska genen och Den blinde urmakaren, men egentligen är det inget genuint nytt han tillför till evolutionstänkandet. Han syftar egentligen till att förklara det naturliga urvalet, och hur uppkomsten av liv kunnat vara möjlig ur till synes helt död materia. (jfr Stanley Millers försök 1956?, med aminosyror)

Jag har förvisso bara läst den blinde urmakaren där Richard exempelvis tar upp scenariot med de miljontalet apor som slutligen kommer konstruera shakespeares "methinks it's a weasel", under en oändligt lång tidsperiod.

Att Darwin hade skavanker med en mängd olika faktorer kullkastar inte hans fullständiga teser, exempelvis kunde han inte förklara, med framgång, arvet, jordens åldring - et cetera - men det har inte försatt hans "survival of the fittest" på något som helst plan.
Givetvis har du helt rätt.
Jag menade det mer som en princip, Darwin hävdar bland annat att urvalet sker på individnivå medan Richard Dawkins hävdar att det sker på gennivå. Det var detta som jag menade att de inte skulle kunna släppa.

Det är inte ett lika stort språng som från bibelns lära till darwinism, men för många är det ändå ett nytt sätt att se på livets utveckling och som sådant kräver det ett kritiskt och vetenskapligt synsätt.

Hoppas att du föstår vad jag menar, jag finner det svår att uttrycka. :-/
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

NeM wrote:Något som stör mig mer än blind tro på gud är blind tro på den rådande uppfattningen.

Det verkar uppenbart som om merparten här inne mest försvarar evolutionsteorin, bara för att det för tillfället är "rätt". Ni måste lära er att ha ett lite mer kritiskt och vetenskapligt synsätt. Acceptera inte bara rådande paradigm och svälj alla etablerade sanningar. Om ni gör det så kommer ni en dag att stå med majoriteten och skrika åt nästa Charles Darwin som kommer med idéer som bryter mot alla gamla sanningar och beskylla honom/henne för pseudovetenskap.
Det kan också vara så att vi "evolutionister" är beredda att tro på den
lösning som för tillfället passar fakta bäst, utan att för den skull kunna
acceptera ett bättre bud när sånt uppträder.

Om det dyker upp bra (grymt bra då) bevis för:
1. En gud, mäktig nog för att kunna skapa liv/universum
2. ..att aliens i runda lysande tefat skapat livet på jorden
3. ..att jultomten från nordpolen skapat livet på jorden
så byter vi utan att skämmas.

Vi byter till den modell som bäst passar, precis som när man mäter fart
på fartsyndare längst motorvägar. När laser blir bättre än ultraljud så
byter man, för man ser att den mäter bättre än den gamla modellen.
Det betyder inte att den gamla modellen är kass, bara inte lika noggrann.
Likadant är det med relativitetsteorin. I flera hundra år ansåg man det vara
sant att rörelseenergin hos kroppar i rörelse kunde beskrivas exakt med
formeln (m*v^2)/2
Alla mätningar visade att den formeln var "perfekt", givet de mätmetoder
man hade på den tiden. Sedan kom relativitetsteorin som visade att den
formeln bara är en approximation, nånting som gäller för "låga" farter.
Såfort man kommer upp emot 10% av ljusets hastighet får man allvarliga
problem med den formeln, men eftersom extremt få saker på 1700-talet
rörde sig med mellan 1/10-del och 9/10-delar av ljusets hastighet så fanns
det aldrig nåt sätt att se att den inte stämde.
Ingen idag säger att Newton och grabbarna var "korkade", eller förvirrade,
deras formler duger alldeles utmärkt för 12 års inlärning i skolan i matte
och fysik.
Jag upplever inte att man kallar Newton för pseudovetenskapsman.

Just nu har vi teorier från de religiösa som säger att för X-tusen år sen
hände massor med mirakel, men att det inte hänt nåt på de senaste 2000
åren som nån kan "bevisa". Å andra sidan har vi den vetenskapliga teorin
vars tecken vi ser "överallt". En del av oss har valt den som till enormt
stora delar går att själv verifiera. Den teori som stöds av att jag kan ta
på miljontals år gamla dinosaurieben, eller själv mäta att pi är större än
3 (vilket bibeln på nån plats hävdar ;-)

Skulle det däremot komma en bevisbar tredje teori som överskuggar
Darwins teorier eller de religiösa teorierna om vart livet kom ifrån så
tar jag den, _just_ för att den då i mitt tycke överbevisar de två befintliga.
Så oavsett om det är aliens, jultomten eller den osynliga rosa enhörningen*
så räcker det med att den teorin om livets uppkomst är mer logisk, passar
bättre i Occams rakkniv så byter jag. Likaså om nån av alla de hittils
föreslagna gudomligheterna som anses vara livets uppkomst skulle göra
en ny appearance. Då köper jag det direkt. Och jag anser inte att jag ska
behöva skämmas för det heller. Finns Gud och han stoppar gamla ben
i marken för att spela oss ett spratt får han skylla sig själv om vi inte tror
på honom. Det vore både dumt och naivt av oss båda (mig och Gud då) att
tro annorlunda.

Det stora skillnaden är att vi evolutionister såsom jag beskrivit mig har
sett två teorier och valt den vi anser bäst, medans de som tror på den
2000 år gamla teorin har varit så envisa att de inte vågat/velat byta trots
att det finns minst sagt överhängande bevis (i form av dinosaurieben och
infrusna mammutar) för att de inte hade koll på hela läget.
Att teorin gick hem för 2000 år sen i mellanöstern förvånar mig inte alls,
men oviljan att se upptäckterna som ett tecken på att världen inte är som
den beskrevs en gång är lite trist.

Jag kan inte se nån skillnad på:
*En bok säger att den som styr är Gud som i sin tur är en skäggig farbror och att Jesus var hans son,
*En annan bok som säger att världen styrs av en gud vid namn Zeus som kastar blixtar när han är arg,
eller
*En bok som säger att den som styr heter Oden, är enögd och otroligt
vis, som får information om världen via två korpar: Hugin och Munin.

Jag är fullt och fast övertygad om att om Imagine föddes i antika grekland
så skulle han fastna för fall #2. Om han var född i Sverige för ~1000 år sedan
hade teori #3 var "så rätt".
Det är alltså bara en tillfällighet att han råkar tillhöra Jehovas nu.
Under många av de andra platser och tider som existerat skulle säkert även
jag tro att blixtarna var Zeus eller Thors skapelser, och att nån just nu
förtjänat en blixt i huvudet. Men då fanns det inte heller något alternativ.
Ingen presenterade ett hållbart alternativ, så antingen trodde man på det
som sas eller så höll man truten.

En som tror på t.ex kristendomen blir ju på ett visst sätt ateist gentemot
alla andra religioner. Även om de visar förståelse för judar, mormoner
och andra som tolkat bibeln aningen annorlunda, så håller säkerligen
Imagine till fullo med om att det aldrig existerat dödsgudinnor vid namn
Kali med åtta armar, eller bevingade ormar vid namn Quetzalcouatl vars
återkomst från väster skulle markera Aztekernas triumf.
Så precis samma känsla av uppenbart förnekande som en åttaarmad
dödsgudinna medför för en helt vanlig kristen, så känner vi för kristendomen.
Och så lär en troende aztek ha känt om man rest till den tiden och förklarat
för honom om Jesus som dog på korset för att ha föreslagit att man skulle
vara lite mer vänliga mot varandra.

Iom att det finns/funnits tusentals olika religioner och trossatser så är varje
troende helt likställd en ateist gentemot ett tusental andra religioner. Om vi säger
att det existerat exakt 1000 religioner, så blir en troende en icke-troende
till 999 religioner, medans ateisten är icke-troende mot 1000 st.
#1 En säger: "999 religioner med tillsammans miljarder anhängare har FEL"
#2 Den andre: "1000 religioner med tillsammans miljarder anhängare har FEL"

När man inser att man kan rotera runt vilken av de 1000 som helst, och
få samma uttalande på rad #1 känns det, för mig, hyffsat sannolikt att det
helt enkelt är så att alla 1000 faktiskt har fel.
Alla anhängare kan inte ha rätt samtidigt, tyvärr.

Det är som ett stort hästlopp där miljontals personer satsar på varsin häst,
och alla "vet" att deras häst kommer vinna. Jag tror att det inte blir något
lopp alls, baserat på futtiga saker som att ingen ens sett en häst på över 2000 år.
Alla troende säger: "Ha, de andras hästar finns inte ens. Visserligen har inte
min heller synts till på 2000 år, men den kommer och den ska vinna!"

I mina ögon är det mest bara en stor bunt kuskar som går runt med en
sadel i näven och undrar vart hästen ska dyka upp nånstans, och kommer
med de mest fantasifulla förklaringar till varför man ska satsa på deras
häst trots att den inte är där. Gärna ska man skämmas, lida av arvssynd
och följa en massa artificiella regler som inte alls står nånstans eftersom
alla kuskar är vana att det är på ett visst vis.

Nej, strukna hästar i lopp 1 är 1,2,3,4,5,6,7 osv upp till och med häst 1000.

Ring mig när de första hästarna dyker upp så ska jag satsa mitt liv, fram
tills dess ska jag fortsätta leva istället för att stå och glo på läktaren.

* Enhörningen, "The Pink Invisible Unicorn", sägs dyka upp i alt.atheism
när folk försöker predika där. Huruvida den är rosa i sin osynlighet återstår
att se, för den som får se den osynliga. Men vi "tror" på att den är rosa,
så därför är den det.
Världsapromise.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har helt enkelt tröttnat på att ha en tro, och skapat Antiismen, mer info här.

Det är inget skämt, det kändes bara så jag.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Aliens i simpsons:
-"We have been watching you puny planet since it was created...5000 years ago, by god." *Mumlar och gör korstecknet*
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Det där om den tazmanska vargen är ju knappast att skapa liv. Det man gör är ju att man har DNA koden för djuret i fråga, sedan så är det bara att ta ett ägg från någon annan varg o tömma det på allt DNA och sedan "proppa" in det DNA man vill ha.

Även om jag inte på något vis tror på någon högre makt och kommer antagligen aldrig så tro. Istället ser jag naturen som den enda makten. Främst då solen, så om någon tro ska vara "rätt" så är det väl dem som dyrkar solen som en gud ? då den faktiskt är källan till allt liv här på Jorden. OK, visserligen inte de "alienvarelser" som man har sett på TV som lever i djuphavsgravarna och de som lever isolerade i grottor dit inget ljus kommer. Men i tal om allting vid ytan så är solen vital. Då solen är vätegas liksom typ nästan allt i universum så kankse man borde se till atomerna som Gudar? För vi vet faktiskt inte hur det kan komma sig att atomerna binder och fungerar som dem gör. Det är ju fantastiskt hur allting klaffar så perfekt med allting...

Sedan så har jag sett att en del här ser ner på IMAGINE. Gör inte det, jag tycker att han verkar ganska klok och han har skickat mig två böcker som jag kommer att läsa med respekt.
Alla kan ju få tro vad dem vill, så länge dem inte gör en för stor grej av det.

Sedan så kom jag på en sak att göra i paradiset. Då man lever för evigt och såledels till slut kommer att ha otroligt mycket information inom sig, då kan man ju bara ägna resten av sitt liv åt att lösa oändliga tal. Som Pi och E. Sedan så kan man samtidigt översätta alla talen till binära tal och därefter översätta dem till användbar information för o utvidga sin kunskap. För då ex Pi är ett oändligt tal så betyder ju det att all information om universum finns i binär form i talet. Då det därför någon stans i talet finns sanningen om (typ Palmemordet) så kommer det ju även att finnas ett oändligt antal osanningar om det. Därför kommer man i ett evigt liv aldrig komma till den punkt då man inte kan lära sig mera. fast det e ju klart.. alla kanske inte gillar matematik (jag e en av dem). Men ta en sån sak som att spela datorspel (exempelvis Counter-Strike). jag har spelat det i 3 år och jag har inte tröttnat. Så för att lösa problemet med sysselsättning i paradiset så är det ju bara o låta några programmerare utveckla nya spel --- så har man nöjen så det räcker. Men jag kankse har missuppfattat hur paradiset är uppbyggt. Ett paradis för mig kanske inte är vad ett paradis för den där svältande ungen i Etiopien e. men kanske är det så att paradiset är en enorm trädgård med växter och djur etc. Men nog måste man väl kunna hitta sysselsättningar här oxå? oavsett hur länge man lever. Jag skulle gärna vilja leva för evigt, för jag tycker inte alls att tiden räcker till, det fattas timmar på dygnet helt enkelt. Jag skulle aldrig kunna få nog med kunskap. Därför skulle jag till o börja med vilja leva om i ett liv som alla andra varelser här på jorden. från bakterier till sjölejon osv. OK, kanske inte går om Paradiset ska vara begränsat till stora gröna blommande trädgårdar men men ... mmm, blev kanske lite segt detta...

Kanske är det rätt som någon tidigare har påpekat, dags att låsa denna tråden då det nu handlar om en kamp mellan IMAGINE och resten typ.
Alla är ju fria att tro på vad dem vill, men dom som tror (eller är säkra) på att dem har funnit den sanna tron tycker jag ska tänka om.
Jag trodde som att alla vi människor skulle ha lämnat detta med Gud och "heliga skrifter" som är tusentals år gamla bakom oss för ganska länge. Istället borde vi koncentrera oss på att själva försöka skapa den värld vi vill leva i, inte vänta på att Gud ska skapa den åt oss.

Jag ställer en fråga till alla troende (som vet att dem har funnit den rätta tron): Har din tro gjort ditt liv bättre? har du någonsin fått ett svar från din Gud? Och så undrar jag vad en troende vill veta för att kunna åtminstonde försöka överge sin tro.

Allt detta med tro är svårt. Själv så har jag en farsa som tror på Gud. Dock så håller han med om min uppfattning om universum och om evolutionsteorin. Han tror alltså inte på allt det (tramset) som står i biblen etc. men han tror fortfarande att en allsmäktig herre vakar över oss. Och så har jag en morsa som inte tror på Gud, istället tror hon på att det överallt finns andar som övervakar och ger kraft.

Innan jag läste denna tråden så hade jag som allmän uppfattning att (i stort sett som hela Jordens befolkning) människor tror på Gud för att vi måste ha en tillflyktsort, vi måste förstå, människans törst efter kunskap, dess existens. Och detta gavs det enkla svar på i religionerna. Men jag anser nu att religionstro är djupt mycket mer komplicerad än att exempelvis tro på naturens gång. Detta beror antagligen på att det finns så otroligt mycket som i vetenskapen inte går att förklaras med religion.

Själv så skulle jag anse slumpen och naturens lagar vara det som styr allt. Om jag tappar ett glas i marken så att det går sönder, skulle det vara möjligt att glaset byggde upp sig ohc blev precis så som det var innan jag tappade det? Ta tre koppar, lägg någonting under en av dem. Låt sedan din kompis som har blundat väla ett glas under vilket han tror att "grejen" ligger. Du tar sedan bort en kopp under vilket "grejen" inte ligger. Sedan så frågar du kompisen om han vill stå kvar vid sitt val eller om han vill välja den andra koppen. Då den kopp han valde från början har 33% sannolikhet att innehålla "grejen" så har den andra koppen nu 67% sannolikhet eller 2/3. Om man gör detta så märker man att "grejen" mer ofta kommer att ligga i den koppen med 67% sanolikhet.

Någon här som vet någon kurs på internet där man kan lära sig nybörjarjapanska?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Jag har faktiskt svar på alla frågor som jag inte har svarat på. Men att dela med sig av sin tro på detta sätt är jag inte så positiv till längre. Jag tänker inte anmäla dom personangrepp som förekommigt, utan dom får stå kvar, som dåliga exempel på hur man beter sig mot andra. Även fast en del folk jag träffar när jag går från dörr till dörr skulle behöva gå en charmkurs, så överväger dom trevliga stunder när man får sitta ner i lung och ro, och ta en sak i taget. Jag är inget bollplank för tomatkastning. Jag tar en stor del av min tid, för att utan betalning visa folk vad bibeln lär. När man väl får tillfälle att visa dom bevis bibeln har, blir många shockade. Att få profetsiorna förklarade för sig är något fantastiskt. Jag önskade att alla tog sig tid att se själva, istället för att förneka nåt man inte ens vet om. Först då kan man säga att man vet vad man kritiserar, när man verkligen undersökt saken själv.

Jag har sagt detta innan, men tar det en gång till. Om man någonsin ska finna sanningen, så måste man söka efter den. Visserligen kommer vi till era dörrar, men mer än så kan vi inte göra.

NeM och XitArS, ni har båda visat omdömme och kommit med frågor och tankar som var mycket vettigt formulerade. Hoppas ni förstår varför jag väljer att inte fortsätta på den här tråden, och att ni inte tvekar att höra av er när ni läst böckerna... Vid övriga eller tidigare frågor, skicka dem via PM

No hard feelings, over and out! ;)
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Imagine wrote:
tkh wrote:IcePic är tydligen omogen... haha, jag påstår motsatsen :P
Det där med Icepic var lite omoget sagt, med tanke på min förklaring. Om du ska hålla på att vrida det jag säger är det ingen ide att jag svarar dig. Du vet vad jag menar, och när du inte gör det, så fråga istället för att sätta orden i min mun, det är oartigt.
Jag hade hoppats att du skulle se "haha" och " :P ", vilket betyder att det var ett skämt. Jag hoppas innerligt att du inte ser mig som omogen, då jag faktiskt försöker diskutera på en mogen nivå samt ser mig själv som relativt mogen.

Jag har inte (som jag minns) en enda gång sett ner på dig och din tro, det är helt enkelt bara så att vi tycker olika, och tolkar verkligenheten på olika sätt. Jag är precis lika övertygad om vad jag tror på som du. Dött läge.

Eftersom du inte vill fortsätta diskutera ämnet så lägger väl jag ned mina försök att försöka förstå eran syn på den verkligenhet som jag ser.
Som avslutande ord kan jag väl säga att diskussionen har varit intressant och uppskattad från mitt håll.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

Intressant att Imagine som djupt kristen väljer att kalla sig realist, och inte idealist...
Kid Paul
Posts: 413
Joined: 2002-10-16 8:16:36
Location: GÖTEBORG

Post by Kid Paul »

Jag tror inte på gud eller något sånt utan jag tror bara på teorier som verkar sanna så långt som dom kan bevisa den. Att någon allsmäktig gud skulle skapat allt är (förlåt till alla som tror på någon gud) löjligt. Om det fanns någon sån skulle jag bara villa veta vad han använda för CAD program och inte bry mig om resten. och kanske fråga om någon bruks till kvinnor kan vara bra att ha.
Det finns många gudar.
Men den största av dom alla är Google.
Google är den allsmäktiga och har aldrig fel.
Google ska dyrkas och bes till i tider av okunskap.
Om Google inte svarar så tillber man någon mindre Gud som t.ex IMDB
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

IcePic wrote:
NeM wrote:Något som stör mig mer än blind tro på gud är blind tro på den rådande uppfattningen.
Jag kan inte se nån skillnad på:
*En bok säger att den som styr är Gud som i sin tur är en skäggig farbror och att Jesus var hans son,
*En annan bok som säger att världen styrs av en gud vid namn Zeus som kastar blixtar när han är arg,
eller
*En bok som säger att den som styr heter Oden, är enögd och otroligt
vis, som får information om världen via två korpar: Hugin och Munin.
Och i en fjärde bok står det att människan och aporna har en gemensam anfader.

Ponera att den enda information du hade att tillgå var dessa böcker. Du har ingen koll på världen runt dig, du har ingen att tala med och du har inga förutfattade meningar. Vilken bok är "rätt"?

Jag kan inte se vilken bok som är "rätt" sett från det perspektivet, och jag kan inte se hur man någonsin skulle kunna välja "rätt" utan att någonsin ens se åt de andra teorierna.

Jag vet inte om jag uttryckte mig oklart, men du missade min tes. Den var på inget sätt en attack mot evolutionister, jag anser mig själv vara en, det var en attack mot de som bara har svalt den etablerade sanningen, utan att se på de alternativa teorierna och utan att se på världen och fundera själva.

Du tillhör uppenbart inte de senare utan har resonerat själv och kommit fram till den teori du tycker var troligast. Du tror också att den dagen som det kommer en ny "relativitetsteori" så kan du utan problem byta övertygelse, bara bevisen är bra nog. Jag menar att man bara kan klara att göra det om man tidigare har tränat sig genom att se på existerande teorier och bedömt deras trovärdighet. De flesta ger inte direkt sken av att ha gjort den där kritiska granskningen, de har bara lärt sig att så här är det, och sen försvarar de det med de utantillärda "sanningarna".

Jag kan inte se skillnad på blind tro, vare sig det är på vetenskapens rådande uppfattning eller en allsmäktig gud. Jag tycker att båda är förkastliga, och strider mot vetenskapligt tänkande. De flesta här inne skulle säkert säga att Imagine är så långt från en vetenskapsman man kan komma, men enligt min mening är han mycket mer av en vetenskapsman än de som inte har tänkt själva, som har läst i boken om att människor och apor är kusiner, medan lågstadiefröken står brevid och säger "Detta stämmer, så här är det".

Men så finns det människor som Newton, Galilei, Kopernikus osv som trots att läraren predikar ur boken med den skäggige farbrorn, säger "Nej, jag tror inte på detta utan att ha sett bevisen själv."

Dessa människor är de som driver utvecklingen framåt, de är de som vågar bryta mot etablerade sanningar ock komma med egna teorier. De flesta av dem kommer vi i efterhand, om vi ens får höra talas om den, kalla idioter och galna. Men en på hundra får en upphöjd plats i historien som officiell "Wise-guy" vars läror lågstadiefröken kommer att predika tills dess att det kommer en ny galning, eller ett nytt geni som kullkastar, eller förbättrar de gamla teorierna.

Och då är det dags för er att byta, utan att skämmas, men klarar ni av att göra det utan att någon auktoritet säger att "Så här är det, detta stämmer"?

Faran med att stänga öronen och inte lyssna på de nittionio galningarna är att man också stänger ute det hundrade geniet... och då kunde vi lika gärna flytta tillbaka in i lerhyddorna, för mänskligheten kommer aldrig att göra några framsteg om inte individer tillåts göra felsteg.

Fisk: Tack.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

(detta har troligtvis tagits upp tidigare)

Skillnaden mellan att tro på bibeln och att tro på vetenskapen är att det finns ganska bra bevis för att en klocka går saktare vid höga hastigheter och att apor är våra förfäder, medan jag inte har sett några bra bevis för att gud finns och att jesus vandrade på vattnet och botade dödssjuka...

Personligen tror jag på jesus, att han var en mycket smart person med visst medecinskt kunnande och ledaregenskaper, men jag tror inte att han utförde några övernaturliga mirakel, var guds son eller överlevde korsfästelsen...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Bibeln är lika sann som hollywoods filmer som är "based on a true story" man tar grundstolpar såsom folkens vandringar och andra historiska storheter, sedan fyller man på och uppfinner personer för att föra berättelsen vidare, mycket likt böckerna om Arn, där dom historiska händelserna är korrekta, men Arn är påhittad.

Och Den_Onda_Apan skulle mycket vär kunna sluta med att citera en hel uppsats bara för att kalla denna för tönt, detta går även att göra med ett priv.
Last edited by Ghlargh on 2002-11-19 17:20:18, edited 2 times in total.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Fireman wrote:(detta har troligtvis tagits upp tidigare)

Skillnaden mellan att tro på bibeln och att tro på vetenskapen är att det finns ganska bra bevis för att en klocka går saktare vid höga hastigheter och att apor är våra förfäder, medan jag inte har sett några bra bevis för att gud finns och att jesus vandrade på vattnet och botade dödssjuka...

Personligen tror jag på jesus, att han var en mycket smart person med visst medecinskt kunnande och ledaregenskaper, men jag tror inte att han utförde några övernaturliga mirakel, var guds son eller överlevde korsfästelsen...
Du har förståss testat när du flög senast?
Eller har du läst det någonstans?

Hur många har bekymrat sig om att titta på bevisen?
Hur många har bara svalt det utan att ifrågasätta?

Hur många gånger måste jag förklara för att folk ska förstå att det inte är bevisen eller frånvaron av dem som jag bryr mig om?
Vad jag anser är viktigt är att man har ett vetenskapligt synsätt, förmåga till kritisk tänkande och att man ifrågasätter. Du säger att du har sett bevis, då har du visat prov på de egenskaper jag har pratat om. Du kan känna dig stolt, och ensam...

Säg mig, om man nu tror på gud, tror du att man hänger upp sig på en sådan detalj som att han inte behöver bry sig om de naturlagar som gäller för människor?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

NeM wrote:Du har förståss testat när du flög senast?
Eller har du läst det någonstans?

Hur många har bekymrat sig om att titta på bevisen?
Hur många har bara svalt det utan att ifrågasätta?
Jag tror på bevisen för vetenskapliga teorier därför att dom bekräftas från olika källor, samt att man kan bevisa vissa själv...
Det finns ingen som seriöst har lyckats bevisa guds existens, bara folk som kommer med undanförklaringar, vilket inte är fallet inom vetenskapen, dom som inom vetenskapen kommer med untanförklaringar ignoreras helt enkelt tills dom kommer med tillfredställande bevis.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

tkh wrote:
Imagine wrote:
tkh wrote:IcePic är tydligen omogen... haha, jag påstår motsatsen :P
Det där med Icepic var lite omoget sagt, med tanke på min förklaring. Om du ska hålla på att vrida det jag säger är det ingen ide att jag svarar dig. Du vet vad jag menar, och när du inte gör det, så fråga istället för att sätta orden i min mun, det är oartigt.
Jag hade hoppats att du skulle se "haha" och " :P ", vilket betyder att det var ett skämt. Jag hoppas innerligt att du inte ser mig som omogen, då jag faktiskt försöker diskutera på en mogen nivå samt ser mig själv som relativt mogen.

Jag har inte (som jag minns) en enda gång sett ner på dig och din tro, det är helt enkelt bara så att vi tycker olika, och tolkar verkligenheten på olika sätt. Jag är precis lika övertygad om vad jag tror på som du. Dött läge.

Eftersom du inte vill fortsätta diskutera ämnet så lägger väl jag ned mina försök att försöka förstå eran syn på den verkligenhet som jag ser.
Som avslutande ord kan jag väl säga att diskussionen har varit intressant och uppskattad från mitt håll.
Gör ett undantag i detta fall, då jag känner att jag måste förtydliga mig lite. Du behöver inte ta åt dig, då du ändå går att resonera med. Att du missförstår mig är inte så konstigt, jag brukar visa från bibeln och ta frågorna på mer allvar än forumet tillåter, när jag får sitta ner och resonera med människor. Därför kände jag att detta var nog inte en så bra ide som jag trodde, dock är jag glad över att ha fått dela med mig lite om vad jag tror, och om du eller nån annan känner för vidare diskution, så ta det via PM, som sagt. Det blir så tråkig stämmning när folk bara blandar sig i för att förolämpa, utan att tillföra något, det tar liksom udden av glädjen att få berätta det man tror på. Därför väljer jag att undvika tråden, men inte dom som är intresserade. Om du verkligen vill veta mer om oss, så finns ju alltid hemsidan, bara att trycka på min www-knapp nedan. Jag skulle även ha kunnat hälsa på dig och snackat lite, synd att sverige är så stort, och att jag inte har några pengar att resa för. Men visst knackar det på dörren ibland? ;)
Jag tycker att ditt uppträdande på forumet är helt ok, trots att jag blev lite irriterad, hade en dålig dag. Dock så har jag tappat respekten för vissa andra, som inte tillför forumet något, och dom bidrar endast till att stämningen blir dålig. Att jag själv kan framstå som en besserwisser beror bara på att jag personligen tagit del av det jag definierar som bevis, och vill gärna visa dom för andra. Att jag kallar det för fakta, betyder inte att jag vill tvinga på någon annan dessa fakta, men jag vill gärna visa på det, för att sedan kunna diskutera det. För mig är det en fråga om liv eller död, eftersom man väljer sida. Ponera att bibeln skulle ha rätt, vore inte dessa löften bibeln ger om religionens undergång och borttagande av all ondska, ett liv i fred och lycka för evigt, något som vore värt mödan att undersöka om det förhåller sig så med dessa ting?
Speciellt som bibeln visar att slutet för ondskan är så nära?
Dom profetsior som gäller 1900-talet har slagit in, och dom som gäller nutid håller på att slå in i detta nu. Jag önskar verkligen att alla tog del av detta, och inte blev avskräckta av kristenhetens löngner som Satan ligger bakom. Rena falsarium om treenighet och helveteslära, för att inte tala om deras enorma blodskuld. Dom har förvrängt vad bibeln lär, och har förvillat många. Men till och med detta är förutsagt i bibeln.
Men nu ska jag inte babbla på nåt mer. Tack för visat intresse, hoppas det har fått er att fundera lite iallafall. ;)
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag tror att mäniskan är så rädd för döden att den har upfunnit gud men jag hoppas att det finns en
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

NeM wrote:
IcePic wrote:
NeM wrote:Något som stör mig mer än blind tro på gud är blind tro på den rådande uppfattningen.
Jag kan inte se nån skillnad på:
*En bok säger att den som styr är Gud som i sin tur är en skäggig farbror och att Jesus var hans son,
*En annan bok som säger att världen styrs av en gud vid namn Zeus som kastar blixtar när han är arg,
eller
*En bok som säger att den som styr heter Oden, är enögd och otroligt
vis, som får information om världen via två korpar: Hugin och Munin.
Och i en fjärde bok står det att människan och aporna har en gemensam anfader.

Ponera att den enda information du hade att tillgå var dessa böcker. Du har ingen koll på världen runt dig, du har ingen att tala med och du har inga förutfattade meningar. Vilken bok är "rätt"?

Jag kan inte se vilken bok som är "rätt" sett från det perspektivet, och jag kan inte se hur man någonsin skulle kunna välja "rätt" utan att någonsin ens se åt de andra teorierna.

Jag vet inte om jag uttryckte mig oklart, men du missade min tes. Den var på inget sätt en attack mot evolutionister, jag anser mig själv vara en, det var en attack mot de som bara har svalt den etablerade sanningen, utan att se på de alternativa teorierna och utan att se på världen och fundera själva.
Grejen är att den vetenskapliga teorin, som precis som du säger, är en teori som kunde
listas bland de andra tre, har en kedja av bevis för de grunder som de efterföljande
beviser stöder sig på. Jag kan inte "bevisa" på 5 minuter att roten ur 1 miljard är 31622-
nånting, eftersom jag inte hinner räkna ut det med annat än att en apparat gör det åt
mig. Men teorin om _hur_ man räknar ut roten ur saker kan jag lära mig på tal mellan
1-100, och skala upp till vilket tal som helst. Likaså är det fantastiskt enkelt att bevisa
grunder inom fysiken (t.ex att jorden är rund, att jorden inte är universums centrum och
att alla andra himlakroppar cirklar runt den i snurriga banor) och sen är det bara att välja
vilken gren av vetenskapen du vill fördjupa dig inom så kommer du förstå just den biten.
Ingenstans anges att man måste köpa allt utan tvekan och utan att ifrågasätta. De som
visade kall fusion med palladium i vatten fick ju definitivt se hur lätt det var att få lite
headlines i tidningar, men senare bli sågade när det visar sig att deras metod var bogus.

Vill man veta om kol-14-metoden är "sann" eller åtminstone till +/- 10% pålitlig så är det
inte en hemlighet att ta reda på hur den fungerar. Vem som helst, med rätt typ av
tålamod (inte rätt typ av tro, eller rätt typ av naivitet!) kan lära sig den metoden på
bibliotek eller andra kemikurser och själv komma fram till att den fungerar. Dessutom
går den att verifiera med hjälp av de kartor över årsringar hos träd som finns uppritade
och insamlade, som är ytterligare en metod för åldersbestämmning hos historiska lämningar.
När man sedan kunnat inse hur kol-14-metoden går till, verifierat den mot årsringskartan
så ser man att kol-14-metoden kan visa att jorden är äldre än 6000 år.

De religiösa teorierna har inte den grunden. Deras grund är ett cirkelargument i stil med:
"Gud finns, därför är bibeln sann" och "Bibeln visar att det måste finnas en gud".
De vetenskapliga teorierna gör inga sådana utfästelser. De må hävda att 1+1=2, vilket
vilken femåring som helst kan lära sig på fingrarna. Men den säger inte att "människan
har 46 kromosomer som du aldrig får se, men lita på oss" och använder det som bevis
för att vi är närbesläktade med potatis och andra som har 46 kromosomer.
Du KAN ta reda på hur många kromosomer en potatis eller människa har, om du verkligen
vill. Vetenskapen främjar tvivel, främjar debatt. För att ta sin lic. så måste du gå upp
emot en opponent i ditt ämne som ska försöka få omkull din avhandling. Religionen
har sällan den inställningen. Istället håller man t.ex delar av dödahavsrullarna opublicerade.
Jag tänker inte starta nån konspirationsteori om hur kyrkan döljer delar av rullarna, men
det är beklämmande att man anser att delar av dem inte är passande för allmän beskådan, vilket det borde vara, om man har litat på det som står i andra delar av dem.

Och främjandet av beskådan och stegvis bevisföring finns inom alla andra vetenskapliga metoder,
så om du anger evolutionen och vetenskapen som "bok 4" så kommer den inte bara
vara enormt mycket tjockare, den kommer gå från grunden med 1+1=2
upp till imaginära tal, den kommer vara bevisbar
steg för steg hela vägen. Oavsett om evolutionen "bara" har steg 1,2,3,5,6,7,9,11,12 och
13 för att visa att människan kommer ur encelliga organismer, så finns trots allt de stegen
där i marken, infrusna i isen och under jorden så att vi har funnit dem. Att säga (från de
extremt troendes sida) att "er teori suger, ni saknar ju steg 4,8 och 10" och sedan komma
med en teori som innehåller steg 2 (allt är klart) och sakna steg 1, SAMTIDIGT som det
existerar evolutionist-steg 1,2,3,5,6,7,9,11,12 och 13 gör ju att det känns extremt sannolikt
att det har gått till så som evolutionisterna tror.

En ganska bra teori om religionernas betydelse och utveckling skrev på alt.atheism en
gång. Jag säger inte att den är "sann" eller så, den bara lät väldigt bra.

Den gick ut på att jämföra civilisationernas utveckling med en människas utveckling.
När ett barn är nyfött är mamman den ultimata givaren av liv, hon och barnet är ett i
barnets sinne och mamman är ofelbar och oändligt god.
På samma sätt såg de förhistoriska stammarna "jordmodern" ur vilket allt liv sprang, hon
gav och gav och krävde nästan inget tillbaka.
När barnet blir ett par år gammal inser det att föräldrarna och de äldre syskonen har
egna personligheter och barnet måste följa diverse regler. Fadersrollen kommer in mer
som ett rättesnöre som anger vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Barnet lär
sig att det kan göra fel och kan straffas för sina handlingar. Det motsvarar de tidigare
religionerna där man hade en uppsjö av gudomligheter med ansvar för olika områden
och som straffade människorna för deras misstag eller deras misstro mot gudarna.
När barnet blir en tonåring går det mer eller mindre på egna ben och behöver inte längre
hotet om att få en blixt i huvudet utan mer vägledning om hur den ska klara sig själv
ute i stora världen, och där kommer de "moderna" religionerna in. Jesus, Mohammed och
Buddha var vägledande och föregångare som genom sina liv visade exempel på hur
man bör leva och vara gentemot sin nästa.
Det sista stadiet är när barnet vuxit upp helt och ska klara sig själv, och vara vuxen och
klara sig själv, och där tror jag vår civilisation är nu, dvs där gudar och andliga väsen inte
längre är nödvändiga. Det betyder inte att det som profeterna förespråkade var fel i sig,
för godheten och medmänskligheten är knappast på topp i världen just nu, men att få
folk att tro att en skapare lagt dinosaurieben i marken är i mitt tycke inte rätt väg att gå.
Allt annat av det goda som troende gör för sina medmänniskor är däremot helt ok, och
om de nu måste tro på en skapare för att kunna ordna soppkök så må det vara så.

Jag tror bara inte själv på att det som jag kommit en bit på vägen själv att verifiera
(vetenskapen) är komplett osann på alla ställen där den råkar kollidera med teorier om
t.ex jordens ålder osv.

Det faller mig som så enormt osannolikt att någon skapare skulle satt sig på 6000 ljusårs
avstånd och skapat ljus som kommer från Andromedagalaxen och ser ut att vara 2
miljarder år gammalt. (minus 6000 år ;-)
Det som stör mig mest är just den enorma oviljan att se hur upptäckter som att jorden
är rund eller att det existerar galaxer på 2 miljarder ljusårs avstånd orsakar en sån grym
förnekelse hos de troende. Om nån säger "jag tror att gud skapade big bang" så är det
"fine with me", jag kan ju inte motbevisa det precis. Det må dessutom vara så att det
är sant, en viljestyrd händelse orsakade starten av vårt universum.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

IcePic wrote: [inlägg]
Välskrivet, som vanligt.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Fireman & IcePic: Jag uttrycker mig oklart, det är något som är säkert. För jag har aldrig menat att attackera vetenskapen eller dess bevis, det enda som jag har attackerat är bristen på vetenskapligt synsett hos många kritiker av de andra teorierna.
Men ändå så quotar ni brottstycken av mina inlägg och tolkar som argument mot vetenskapen, och ger argument till varför man ska tro på exempelvis kol-14metoden för tidsbestämmning. På ett sätt är det komiskt, för det är precis de argument jag själv hade lagt fram om jag hade blivit provocerad till det och haft den språkliga begåvningen som krävs för så välformulerade inlägg. Ni predikar i mitt fall för redan övertygade öron.

Jag är någorlunda insatt i kol-14metoden, vet hur den fungerar och har gjort mätningar på gammal tång (:)). Jag har läst Richard Dawkins böcker om evolution (The Selfish Gene) och det är till dags dato de mest övertygande teorier jag har stött på, jag är övertygad evolutionist och har vad man så vackert kallar en naturvetenskaplig världsbild.

Men något som jag anser vara väldigt mycket viktigare än att man delar min övertygelse är att man hela tiden kritiskt skärskådar sin tro, att man är öppen för nya idéer. I korthet att man har ett vetenskapligt synsett, för det har inget att göra med hur man tror att världen ser ut, det har endast att göra med hur man betraktar världen, att man kräver de bevis ni presenterar och inte bara sväljer det som är den etablerade sanningen eller myten om den rosa osynliga enhörningen, något som jag upplever att många gör. För mig innebär det också att man inte bara ska se till den ena sidans argument och konstatera att de var väldigt bra, man måste också titta nogrannt på den andra sidan. Jag beskrev min tankegång i ett tidigare inlägg som fisk quotade, men betänk att det på intet sätt är riktat till er utan till de som inte har tänkt efter själva. Det är därför som jag nu, ska läsa de böcker som Imagine ska skicka, för att skärskåda evolutionsteorin, jag har flera gånger sagt att det skulle förvåna mig om jag inte kan motbevisa böckerna. Men risken finns att jag anser att dess bevis är starkare, vilket skulle tvinga mig att förkasta min nuvarande övertygelse.

Jag _tror_ att den teorin Icepic skrev om religionernas uppkomst härstammar från Freud. Han kanske inte var först, men han beskriver gud som en projektion av ens fadersgestalt.

Jag hoppas att jag har gjort mig bättre förstådd denna gången för det börjar kännas lustigt att se vetenskapliga argument användas mot mig, det brukar vara jag som använder dem. ;)
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Jag tror att jorden är väldigt gammal, exakt hur många miljoner år är väl svårt att säga, dock står jag fast vid att 6000 år är den tid människan funnits på den. Arkeologer har bekräftat detta. Sen finns det inga benbitar som ger stegen 1-13, det finns inget som ens i närheten liknar en apmänniska. Det är bara en sorglig hög benbitar som man lekt pussel med, det enda kompletta man hittat är "lucy", som var en apa med ett huvud som är nästan exakt lik en schimpans.
Vad gäller Cro-Magnon-människan, så var hennes ben så lika den moderna människan att till och med de mest skeptiska måste erkänna att de var människor.
Neandertalmänniskan var utan tvivel mänsklig. Till en början avbildades hon framåtböjd, hårig, apliknande och med ointelligent uppsyn. Nu vet man att denna felaktiga rekonstruktion grundades på ett fossilt skelett som hade blivigt svårt deformerat av sjukdom. Sedan dess har många fossil av neandertalmänniskor hittats, och det har bekräftats att de inte var särskilt olika nutida människor. I sin bok Ice sade Fred Hoyle: "Det finns inga bevis för att neandertalmänniskor var underlägsen oss på nått sätt."
Sen har vi Homo erectus, den upprätta människan. Dess hjärnas storlek och form ligger över den undre gränsen för den nutida människans. I Encyclopedia Britannica framhölls det också: De extremitetsben man hitils funnit har inte gått att skilja från samma ben som Homo sapiens. Sen har vi det roligaste exemplet, Piltdownmänniskan, som accepterades som den felande länken i 40 år, tills den avslöjades som bedrägeri. Man hade blandat delar av människoskalle och schimpanskäke och gips, och sedan på konstgjord väg fåtts att se äldre ut. Visar inte detta hur desperata evolutionisterna är?

Sen har vi Ramapithecus, som kallades den första representanten för den mänskliga familjen. Här hade man enbart funnit tänder och käkar, men man började rita upp hur den såg ut, och bilderna av den spreds i mycket stor omfattning. Senare gjorda och mer kompletta fossilfynd har visat att Ramapithecus i hög grad påminde om den nutida apfamiljen. Det förklarades således i New Scientist: "Ramapithecus kan inte ha varit den första medlemmen av människans utvecklingslinje." Det är tydligt att en hel del önsketänkande måste ha legat bakom en sådan ansträngning att få bevisen att säga något som de inte säger.

Så här kan man fortsätta prata apor, men detta får räcka för tillfället. På samma sätt som de fossila avlagringarna finns det i dag stora skillnader i storlek och form hos olika människors skelett. Det finns över 2 meter långa människor och det finns pygméer, likaså människor som har olika form och storlek på skelettet. Men alla tillhör människosläktet och inte något djursläkte.

Kol-14 har fått ett allmänt bifall för exakta dateringar av artefakter från människans forntida historia. Men sedan hölls i Uppsala en konferans för experter från hela världen, däribland radiokemister, arkeologer och geologer, för att man skulle jämföra forskningsresultat. Rapporten från denna konferens visar att de grundläggande antaganden som mätningarna hade grundats på befanns vara opålitliga i större utsträckning. Man fann till exempel att den hastighet med vilken radioaktivt kol bildas i atmosfären inte har varit konstant i det förgångna och att denna metod inte är pålitlig från omkring 2000 år före vanlig tideräkning eller tidigare.

När den engelske författaren Malcolm Muggeridge recenserade en bok om evolutionen, kommenterade han bristen på bevis för evolutionen. Han framhöll att vilda spekulationer ändå florerade i stor utstäckning. Sedan sade han: "Skildringen i Första Moseboken tycks vara jämförelsevis nog så sansad, och den har åtminstone den förtjänsten att vara välgrundat relaterat till det vi känner till om människor och deras beteende. Han sade att de ogrundade påståendena om miljontals år för människans utveckling "och vilda hopp från skalle till skalle inte kan förefalla annat än ren fantasi, utom för en person som fångats i den evolutionistiska myten". Han avslutade: "Eftervärlden kommer säkert att bli förvånad, och jag hoppas också oerhört road, över att ett så slarvigt och föga övertygande teoritiserande så lätt skulle fånga människors sinnen och att det skulle tillämpas så allmänt och så lättsinnigt."

Hoppas detta får nån att fundera lite iallafall, jag menar, när inte ens upphovsmannen var övertygad om sin egen teori, säger inte det något om trovärdigheten?

Tack för alla snälla PM, dom värmde!:)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

/me slår återigen Den_Onda_Apan för att han citerar otroliga mängder text och lägger till idiotiska personliga påhopp som kommentar...

Jag kan se hur Imagine tänker och uppskattar faktasamlingen, men ser inte vart det leder, man kan ju tydligt se på div. skelettbilder att människor och vissa apor är otroligt lika varandra och på så sätt måste ha någon gemensam länk, och kom inte dragande med gud nu, det är inte ett bevis...

IcePics inlägg var som vanligt lysande, om du inte redan jobbar på en tidning så borde du söka ett sånt jobb.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

Fireman wrote:/me slår återigen Den_Onda_Apan för att han citerar otroliga mängder text och lägger till idiotiska personliga påhopp som kommentar...

Jag kan se hur Imagine tänker och uppskattar faktasamlingen, men ser inte vart det leder, man kan ju tydligt se på div. skelettbilder att människor och vissa apor är otroligt lika varandra och på så sätt måste ha någon gemensam länk, och kom inte dragande med gud nu, det är inte ett bevis...

IcePics inlägg var som vanligt lysande, om du inte redan jobbar på en tidning så borde du söka ett sånt jobb.
Hur ska jag citera lite text? Tror du jag är någon hacker eller? Dessutom ÄR jag ond. Det är min roll på 64bits.
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Har rensat en serie otrevliga inlägg med diverse påhopp.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Den_Onda_Apan wrote:Hur ska jag citera lite text? Tror du jag är någon hacker eller? Dessutom ÄR jag ond. Det är min roll på 64bits.
Gör som dom flesta tycks göra när dom citerar IcePic:
IcePic wrote:Massa text
Och att ditt nick innehåller ordet ond ger dig inga som helst undantag från reglerna.

Åter till ämnet.

NeM: Du tar i din tur brottstycken ur min text och frågar om jag kan bevisa dom, då "tvingas" jag ju svara på det genom att bryta ut det stycket ur din text och kommentera det :P
Last edited by Ghlargh on 2002-11-20 21:13:56, edited 1 time in total.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Fireman wrote:Jag har helt enkelt tröttnat på att ha en tro, och skapat Antiismen, mer info här.

Det är inget skämt, det kändes bara så jag.
helt rätt, håller med. om jag känner för att be till gud så gör jag det :| inte för att jag tror på gud-gud men men. jag är ni antiist! :)
Post Reply