Fråga om detta nya forumet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
alternative
Posts: 256
Joined: 2002-03-08 11:20:20
Location: Nässjö
Contact:

Fråga om detta nya forumet

Post by alternative »

Varför är det bara adminsen och moderatorerna som får behålla sin status..
och alla andra som måste regga sig på nytt inte får det?? eller kommer det med tiden..

Är inte det lite riskabelt att låta användarna regga sig om.. typ vem som helst hade kunnat regga mitt namn >:(
Och då vet ni inte oom jag verkligen är jag..
do you see thee alternative?
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag tror inte att varken Admin eller Moderatorer fick behålla statusen. Dom har ju inte heller så många inlägg.
Däremot får jag hålla med om det där om omregistrering
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Håller med, det är fullt möjligt att der inte är jag som skriver just nu, det kanske är någon annan!!! ;)

Jag tycker iaf synd om mig själv för jag skulle ju precis bli 32 bits medlem! :)
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
McMupp
Posts: 152
Joined: 2002-02-16 3:38:14
Location: Min faders pung
Contact:

Re: Fråga om detta nya forumet

Post by McMupp »

alternative wrote:Varför är det bara adminsen och moderatorerna som får behålla sin status..
Vart har du fått det ifrån? Den enda status dom tagit med sig är moderator eller administratörs-statusen..
alternative wrote:Är inte det lite riskabelt att låta användarna regga sig om.. typ vem som helst hade kunnat regga mitt namn >:(
Och då vet ni inte oom jag verkligen är jag..
Det krävs väldigt mycket jobb om dom ska lägga in alla i det här formet med tanke på att YaBB sparade all info i filer på servern medans detta forum (phpBB2) sparar allt i en MySQL-databas. Samtidigt som linc slipper sitta i flera dagar o koda ett script som konverterar allt så slipper man även inaktiva medlemmar som bara ligger o skräpar...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det känns som att det finns ännu mer att göra för att stävja statusjakten, no? ;)

Eventuella problem med snodda nicknames hade vi naturligtvis kunnat lösa manuellt. Men det lär knappast behövas. (den som gör något sådant för att motbevisa den tesen kan råka i trubbel)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Re: Fråga om detta nya forumet

Post by Jonas Lundh »

McMupp wrote:
alternative wrote:Varför är det bara adminsen och moderatorerna som får behålla sin status..
Vart har du fått det ifrån? Den enda status dom tagit med sig är moderator eller administratörs-statusen..
alternative wrote:Är inte det lite riskabelt att låta användarna regga sig om.. typ vem som helst hade kunnat regga mitt namn >:(
Och då vet ni inte oom jag verkligen är jag..
Det krävs väldigt mycket jobb om dom ska lägga in alla i det här formet med tanke på att YaBB sparade all info i filer på servern medans detta forum (phpBB2) sparar allt i en MySQL-databas. Samtidigt som linc slipper sitta i flera dagar o koda ett script som konverterar allt så slipper man även inaktiva medlemmar som bara ligger o skräpar...
Det finns iofs ett färdigt script (jag har sett en sida som har bytt till phpBB från yabb) men jag tycker att det var en bra lösning att ta bort allt ändå. som du sa man silpper alla inaktiva medlemmar och eventuella problem med konverteringen
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

att föra över ca 3000 användare är inte praktiskt möjligt. om ngn skulle sno någon annans nick ser inte vi som ett problem, det är bara att maila till någon admin så fixar han det.
User avatar
alternative
Posts: 256
Joined: 2002-03-08 11:20:20
Location: Nässjö
Contact:

Post by alternative »

nizenco wrote:att föra över ca 3000 användare är inte praktiskt möjligt. om ngn skulle sno någon annans nick ser inte vi som ett problem, det är bara att maila till någon admin så fixar han det.
ja det var ju bra tänkt :D
*inte*
tänk om nån kommer och ber en admin om mitt användarnamn.. alternative
säger att jag snodde hans osv..
ingen bra tanke..
do you see thee alternative?
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

sant sant. men då kanske du måste ha ett slags bevis att det är du till ex att Admin ber om din mail och så jämför han den med det som var registrad på yabb forumet.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Marabou_Man wrote:sant sant. men då kanske du måste ha ett slags bevis att det är du till ex att Admin ber om din mail och så jämför han den med det som var registrad på yabb forumet.
Precis.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
alternative
Posts: 256
Joined: 2002-03-08 11:20:20
Location: Nässjö
Contact:

Post by alternative »

oj va svårt det är att ta reda på nåns mejl då ::)
och min mejl har varit synligt..

med status menar jag.. att hos vissa så har de flera rutor och är desutom av annan färg..
det är ju rätttvist
do you see thee alternative?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

moderatorer och admins har annan färg på statusen.
::)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

alternative wrote:oj va svårt det är att ta reda på nåns mejl då ::)
och min mejl har varit synligt..

med status menar jag.. att hos vissa så har de flera rutor och är desutom av annan färg..
det är ju rätttvist
Och den är öppen för allmänheten så att vem som helst kan maila adminsen därifrån?
User avatar
Phreaker
Posts: 386
Joined: 2002-03-08 15:35:50
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Phreaker »

Jag tycker d e jädrigt bra att alla måste regga om sig så att man slipper alla användare som ändå inte använder forumet.
Gillar detta nya forumet skarpt!
| AMD Athlon XP 3000+ | 1024MB DDR | ABIT NF7-S | Raptor 36 GB & WD 160GB | Plextor 708A | Saphire Radeon 9800XT |

| AMD Athlon XP 2000+ | 256MB | ASUS A7N | WD 80GB | GeForce2 GTS |
User avatar
McMupp
Posts: 152
Joined: 2002-02-16 3:38:14
Location: Min faders pung
Contact:

Post by McMupp »

alternative wrote:med status menar jag.. att hos vissa så har de flera rutor och är desutom av annan färg..
det är ju rätttvist
Men suck.. har ju alltid varit så, även i YaBB forumet. Dom som har en annan färg är admins...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

alternative wrote:oj va svårt det är att ta reda på nåns mejl då ::)
och min mejl har varit synligt..

med status menar jag.. att hos vissa så har de flera rutor och är desutom av annan färg..
det är ju rätttvist
Man kan knappast komma in på någons mail enbart genom att veta adressen. Skärp dig, alternative, du tänker inte innan du uttalar dig... faktiskt :P
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
alternative
Posts: 256
Joined: 2002-03-08 11:20:20
Location: Nässjö
Contact:

Post by alternative »

fred wrote:
alternative wrote:oj va svårt det är att ta reda på nåns mejl då ::)
och min mejl har varit synligt..

med status menar jag.. att hos vissa så har de flera rutor och är desutom av annan färg..
det är ju rätttvist
Man kan knappast komma in på någons mail enbart genom att veta adressen. Skärp dig, alternative, du tänker inte innan du uttalar dig... faktiskt :P
du sa inte att man ska även ge sitt mejllösenord till adminsen eller??
som om det är svårt att hacka homail då...

jag menar.. ni fick behålla er status.. det syns på annatlet rutor ni har...
ni fick med er era rutor men vi fick inget.. :(
do you see thee alternative?
User avatar
CJ
Posts: 167
Joined: 2002-03-07 22:44:10
Location: Mölndal

Post by CJ »

Crew har alltid fem rutor, så var det även i YaBB (eller?)
62.51 | 1 - 0 EQ | Frölunda | 24. ANDERSSON, Niklas | (44. SALO, Sami)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

alternative wrote:jag menar.. ni fick behålla er status.. det syns på annatlet rutor ni har...
ni fick med er era rutor men vi fick inget.. :(
Jag trodde att admins alltid har max antal rutor? (Inställning)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Deadalus wrote:Crew har alltid fem rutor, så var det även i YaBB (eller?)
Japps det stämmer.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

alternative wrote:
fred wrote:
alternative wrote:oj va svårt det är att ta reda på nåns mejl då ::)
och min mejl har varit synligt..

med status menar jag.. att hos vissa så har de flera rutor och är desutom av annan färg..
det är ju rätttvist
Man kan knappast komma in på någons mail enbart genom att veta adressen. Skärp dig, alternative, du tänker inte innan du uttalar dig... faktiskt :P
du sa inte att man ska även ge sitt mejllösenord till adminsen eller??
som om det är svårt att hacka homail då...

jag menar.. ni fick behålla er status.. det syns på annatlet rutor ni har...
ni fick med er era rutor men vi fick inget.. :(
??

du har tappat bort mig...
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
McMupp
Posts: 152
Joined: 2002-02-16 3:38:14
Location: Min faders pung
Contact:

Post by McMupp »

alternative... det har inte slagit dig att dom kan verifiera att du är den äkta alternative genom att du mailar FRÅN den mailen som du har i YaBB forumet? get it?
User avatar
brevduva
Posts: 2
Joined: 2002-03-08 23:01:28
Location: Göteborg
Contact:

Post by brevduva »

IQ fiskpinne ;D


btw... snygg design på forumet nu GG Axman, Chrono o c/o :)
Gigabyte GA-8IEXP, Intel P4 1800@2376, 512Mb DDRAM Samsung PC2700, ATi Radeon 7500 PRO, IBM 40Gb 60GXP
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

alternative menar tydligen att det skulle finnas någon desperat galning som i jakten efter att göra en lam takeover på någon stackares nick, hackar sig in i dennes hotmailkonto och sedan för en diskussion med någon av oss admins och sedan... vadå... ? ska denne då fortsätta att posta inlägg i forumet - vilket verkar lite dumt eftersom vi som känner personen i fråga ganska bra sedan "YaBB-tiden" och säkerligen märker om denne bryter sitt personlighetsmönster eller hur jag ska säga, eller om den verkliga ägaren av nicket skriver anonyma inlägg i forumet som identifierar honom på ett eller annat sätt - eller ska den vara helt inaktiv och bara låta nicket vara och ha det som en trofé av något slag - i vilket fall vi garanterat raderar användaren efter ett tag om någon annan hävdar att de äger nicket.

Har lust att skriva detta med versaler men vill undvika att skapa aggressioner: Tänk efter innan du skriver något. ::)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

det går ju att bevisa att man är en själv om man visa användarnamn + lösenord till gamla forumet, för det borde väl admins kunna kolla?

annars tror jag inte att det är så farligt med omregistreringen pga namnet, jag tycker bara att det är synd att inte statusen följer med.. jag respekterar mer en 64bits medlem, än en 16-bits..
inte för att de har varit med längre, men... tja.. jag vet inte riktigt..

i'm psycho.... ;D
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Post Reply