Varför läser NI Fantasy?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Varför läser NI Fantasy?

Post by patrik åkerhage »

Hej, min enkla fråga lyder: Varför läser ni fantasy, samt vad är fantasy för er....skriv mycket så jag blir nöjd. :)

tkh var här, gjorde något åt ditt färgval
/ MoXX
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

ahhh.,,, byt färg :P

jag läser fantasy av en enkel anledning, avkoppling
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Har tröttnat på fantasy :(
User avatar
Hyde
Posts: 428
Joined: 2002-09-16 8:28:48
Location: Kungälv
Contact:

Post by Hyde »

Håller med Wille på bägge punkterna
A life in pain is a life in vain
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Svart text på mörkblått... Idiot...

Jag läser en serie i fantasystil, Bone om nån har hört talas om den?

Det är något av det bästa i serieväg jag har sett, dom 2 första kapitlen finns för provläsning på den sidan om någon skulle vilja kolla.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

*luktar skolarbete* ;)

Jag läser inte så mycket fantasy, men jag tänkte säga något iaf :)

Läser mest (gammal)sci-fi, ibland stöter man på riktiga guldkorn som sätter fart på tankeverksamheten(nu menar jag inte fåniga rymdäventyr, det finns de med mer filosofisk mening och inte alltför sällan samhällskritiska vinklar, nåväl)

Fantasy däremot har jag inte hittat något som direkt passar mig, jag tycker att det verkat alltför intetsägande och har därmed aktat mig lite för det. Med ett undantag. Terry Pratchett :) Huruvida det kan ses som "riktig" fantasy är väl något som kan diskuteras länge, men men. Jag läser det för att... pjae.. för att det är roande och fyndigt.


Fantasy för mig är den stereotypa bilden av historier om fåniga hjältar som slåss mot ondskan. Jag har antagligen fel, det är jag medveten om. Även att det är generaliseringar. Men jag ämnar göra något åt det "snart" :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Ghlargh wrote:Svart text på mörkblått... Idiot...
Såja, är det verkligen värt att kalla en annan person det för färgen på texten? Lite trevligare tack.

Men angående färgen så rekommenderar vi en titt på våra regler.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Håller med übermensch. Fantasy känns ganska intetsägande. Brukar mer vara inriktat på att vara en bra historia än att ha budskap. Tycker det är roligare att läsa filosofiska och samhällskritiska grejer. Sen finns det säkert undantag.

Jag rekommenderar Neal Stephenson - Snowcrash. Skön Sci-fi(rätt oseriös) :)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Tips till de som söker material för skolarbete: försök starta en tråd med en egen tanke som grund, som kanske inbjuder till diskussion eller vidare funderingar. Så blir tråden meningsfull och chansen ökar att andra får ut något av ämnet. Dessutom kan det nog bli bättre material i slutändan också.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Jag gillar Fantasy, men föredrar SF.

är lite för trött för att kommentera varför..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

hmm.. just nu läser jag r.a. salvatores böcker om drizzt do'urden och det är extra kul eftersom jag har spelat flera spel (t.ex. baldur's gate men också pnp-rpg) i samma värld så man känner igen sig... annars läser jag mest terry pratchett, har svårt för överseriös fantasy.. :-/
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Varför jag läser fantasy?

På något sätt känns det som att man lättare glömmer bort "verkligheten" och allt som hör det till när man läser fantasy. Man blir engagerad i en helt annan värld.

Just nu läser jag Paradiskriget som är en fantasy i nutid .. grymt bra faktiskt :)
User avatar
Arrelius
Posts: 152
Joined: 2002-04-21 15:15:40
Location: Antalus
Contact:

Post by Arrelius »

Jag läser fantasy för att jag e helt förlorad på medeltida ting. Kasta på lite magi å alver sen kan jag sitta å läsa nonstop ;)

Nä men fantasy e en verklighets flykt eller vad man ska kalla det. Hjälper en att överleva i en annars så trist, hård värld ;)
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Snälla skriv meeeer

Post by patrik åkerhage »

skriv mer till mig... jag måste ju få lite fakta till mit arbete...det är ju en trevlig och intressant fråga så skriv,skriv,skriv på, på, på................. :)
/ MoXX
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Snälla skriv meeeer

Post by Jonas Axman »

patrik åkerhage wrote:skriv mer till mig... jag måste ju få lite fakta till mit arbete...det är ju en trevlig och intressant fråga så skriv,skriv,skriv på, på, på................. :)
Jag är rädd att folk börjar bli trötta på folk som vill ha hjälp med skolarbetet. :(
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

ok

Post by patrik åkerhage »

jag får väl låtsas att det är en vanlig fråga som jag av intresse vill ha reda på...men att hjälpa folk med skolarbeten är väl inget fel...eller?
/ MoXX
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: Snälla skriv meeeer

Post by Niklas Berggren »

Axman wrote:Jag är rädd att folk börjar bli trötta på folk som vill ha hjälp med skolarbetet. :(
Det beror väl lite på?
Är frågan formulerad "Lisa har två äpplen och får tre, hur många har hon då?" så är det ju rent ut att man gör läxan till någon, kass aldså ;). Ska man däremot undersöka folks vanor osv. och sedan arbeta utifrån det däremot så tyckar jag det är helt ok att fråga bl.a. här.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Post Reply