Avatarupload

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Avatarupload

Post by Jonas Axman »

Buggen där man inte kunde ladda upp sin egen avatar är nu fixad tack vare LiNC.
Ett stort tack!
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

Snyft det funkar inte för mig eller fattar jag fortfarande tokfel ?!?
försökte med länken till min avatar men den e för grande (för mga pixlar)
http://www.64bits.se/forumimages/faces/a/boogieman.gif
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

BoogieMan wrote:Snyft det funkar inte för mig eller fattar jag fortfarande tokfel ?!?
försökte med länken till min avatar men den e för grande (för mga pixlar)
http://www.64bits.se/forumimages/faces/a/boogieman.gif
Laddar du upp en avatar från hårddisken så ska du trycka på "bläddra" bredvid det första textfältet, så kommer det upp en lokal adress till filen automatiskt där sen, och om du vill ladda upp avataren genom att länka till den från någon annanstans, som t.ex. gamla forumet, så använder du det andra textfältet istället och skriver in en sådan adress som du har där. Fungerar det inte ändå?

Edit: :P
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

hehe! jag såg det :)
fixat o klart har varit på nizenco om detta THX folks
det gick fort :D
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

det hade varit bra med en funktion som minskar ner bilden till bästa proportioneliga storlek..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

Fenix wrote:det hade varit bra med en funktion som minskar ner bilden till bästa proportioneliga storlek..
Jo, på sätt och vis men många bilder skulle se väldigt lustiga ut om man skalar ner dem på det sättet samt att det kanske skulle bli lite slött ibland. Gränsen är ju 10kb men om alla nu går upp till den kritiska gränsen så blir det ju kanske upp mot 200kb vilket kan tyckas lite men det beror sig helt på. Men till alla er som behöver en bild nerskalad finns det ju snälla människor som kan göra det åt er ;).
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

det är ju möjligt att göra en propotionerlig nedskalning, så att någon av sidorna är 100 pixlar, och den andra är högst lika lång.

jag kan däremot inget om sånt, men det borde ju funka :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det borde väl fungera. Men skulle inte bilden bli större än om man förminskar den själv?
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

jo, den visas väl bara mindre, lika tung att dra hem...
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

Ibbe^ wrote:jo, den visas väl bara mindre, lika tung att dra hem...
Nja php har inbyggda bildmanipuleringsfunktioner, så om man verkligen förminskar bilden och inte bara sätter width med html så minskar även bildens storlek i byte, men det kan ju inte jämföras med att göra det manuellt då du kan avgöra om dy är nöjd med det visuella resultatet.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

får väl gräva fram Photoshop cd'n igen.. :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Manny
Posts: 10
Joined: 2002-03-12 15:33:36
Location: Eslöv
Contact:

Post by Manny »

kan påpeka att om man laddar upp en bild som är större än begränsningarna så blir man inte tillsagd att det inte funkar... man får ingen avatar bara...
It shit än daj......
User avatar
Mike
Posts: 211
Joined: 2002-03-10 11:34:15
Location: Ludvika
Contact:

Post by Mike »

Jag har lite problem att byta avatar. När efter jag tagit bort den gammla och laddat upp en ny så ligger fortfarande den gammla kvar..
"There are liars, car salesmen, statisticians and benchmarkers. They should be trusted in that order." - Okänd tänkare
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Mike wrote:Jag har lite problem att byta avatar. När efter jag tagit bort den gammla och laddat upp en ny så ligger fortfarande den gammla kvar..
Uppdatera sidan. ::)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Mike
Posts: 211
Joined: 2002-03-10 11:34:15
Location: Ludvika
Contact:

Post by Mike »

fred wrote:Uppdatera sidan. ::)
Jag gjorde det ett antal gånger trodde sen att det möjligtvis var nått annat fel så jag slutade försöka.. så efter ett inlägg kom den nya bilden upp :o
"There are liars, car salesmen, statisticians and benchmarkers. They should be trusted in that order." - Okänd tänkare
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

beeraholic wrote:Nja php har inbyggda bildmanipuleringsfunktioner, så om man verkligen förminskar bilden och inte bara sätter width med html så minskar även bildens storlek i byte, men det kan ju inte jämföras med att göra det manuellt då du kan avgöra om dy är nöjd med det visuella resultatet.
Problemet är bara att de funktionerna kräver att PHP kompileras med stöd för GD biblioteket, vilket det inte är gjort här. :-/
Manny wrote:kan påpeka att om man laddar upp en bild som är större än begränsningarna så blir man inte tillsagd att det inte funkar... man får ingen avatar bara...
Vad pratar du om? Det här står längst upp på sidan om man laddar upp en avatar med för stor bredd eller höjd: "Avataren måste vara mindre än 100 pixlar bred och 100 pixlar hög".
hej.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Skar bort klistret från den här tråden, tror nog de flesta har sett det nu. ;)
hej.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

LiNC wrote:Skar bort klistret från den här tråden, tror nog de flesta har sett det nu. ;)
är inte limtvätt bättre? ;)

nåja... angående avatarerna.. jag tror nog att de flesta klarar av att fixa till sin bild själv, så någon funktion för det här ändamålet är inte nödvändig.
det finns ju självklart folk som inte kan allt, och vissa kan då kanske inte fixa storleken själv.. men det kan nog be om vår hjälp :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

tkh wrote:det finns ju självklart folk som inte kan allt, och vissa kan då kanske inte fixa storleken själv.. men det kan nog be om vår hjälp :)
Absolut. Här är finns det många som brukar vara hjälpsamma med sådant. Det är bara att presentera ett orginalmotiv så gör "vi" något av det. :)
:)

Post by :) »

ni e ena bussiga killar ...hjälpsamma och trevliga...men min avatar har ja fixat själv...själv bästa dräng eller nåt sånt , den vart bra tycker ja.
User avatar
Manny
Posts: 10
Joined: 2002-03-12 15:33:36
Location: Eslöv
Contact:

Post by Manny »

LiNC wrote: Vad pratar du om? Det här står längst upp på sidan om man laddar upp en avatar med för stor bredd eller höjd: "Avataren måste vara mindre än 100 pixlar bred och 100 pixlar hög".
jaja... men om den inte råkar vara i den storleken så märker man inte det.. förutom att det inte komer nån avatar.. tex inget som säger att "din avatar är ej godkänd" eller nåt...
It shit än daj......
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Manny wrote:jaja... men om den inte råkar vara i den storleken så märker man inte det.. förutom att det inte komer nån avatar.. tex inget som säger att "din avatar är ej godkänd" eller nåt...
Den här har alltid visats om man laddar upp en avatar med fler pixlar än 100x100:
Image

Däremot såg jag att den inte gav något felmeddelande om man laddade upp avatarer större än 10kB, men det beror på att ens browser följer en tag i koden som säger att filerna max får vara 10kB. Har fixat det nu, så nu får man det här felmeddelandet:
Image
hej.
Post Reply