Kopplingskrångel på DH

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Kopplingskrångel på DH

Post by Ghlargh »

Måste bara få berätta exakt vad som hände på vägen till DH.

Vi låg på motorvägen in mot Jönköping, hade inte växlat på iaf nån halvtimme iomed att vi körde jämn hastighet. Vi kommer fram till avfarten där det står elmia, jag svänger av och kopplar ut för att lägga in tvåan, tycker att kopplingen tar lite lågt. Kommer igenom rondellen och ska lägga i trean, ingen reaktion, kopplingen försvinner ner i golvet.
Puttrar på tvåan fram till serviceparkeringarna på stora Elmiaparkeringen, slår av motorn och stannar, hela den andra delen medan Übermensch oavbrutet upprepar "Du skämtar" och jag svarar "Nej, kopplingen bara försvinner ner i golvet", "den funkar inte" osv. :D

Det visade sig efter en snabb visit i motorrummet vara ett läkage på kopplingsledningen, oljetanken var tom.

Först försökte vi hitta ett par verkstäder, 3-4 samtal slutade med "Vi har inte tid" "vi går på semester om en timme" eller liknande, efter det fick Über kontakt med en sydeuropeisk bilreparatör som bad oss komma ner så vi kunde följa med och visa vart den stod. När vi kom ned möttes vi av en Turk som kunde 3 ord Svenska, "Inte prata Svenska" samt plågad Engelska. Efter 3 minuters samtal på skadad engelska ringde han sin chef som bad oss säga vad som var fel samt vilken bil vi hade, jag förklarade att kopplingen var död och att vi hade en Nissan Kingcab 86:a, omedelbart efter att jag sa "86" sa han stressat "Nej det går inte", så var det samtalet slut.

Vi tog oss tillbaks till DH för att följa upp ett tips jag fick av crew, när jag först var där fick jag tips på ett par verkstäder (som dock inte fanns på gula sidorna) av en kille i crew vars far körde bärgare i Jönköping, QIX, efter några minuter fick vi tag på honom, han gav oss namnet på sin fars bergningsfirma och vi ringde honom. 25 minuter senare var bilen omhändertagen och bortkörd till en verkstad, detta var ganska exakt 18:00 på torsdagen, på fredagen runt 16-17 kom bilen tillbaks i fungerande skick, den avlämnades på avlastningsytan utanför DH och hela reparationen gick på 1875 spänn inklusive moms, hämtning samt återkörning. Tack till QIX och hans fars bergningsfirma :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

schysst service ;D - med lite kontakter kommer man visst långt 8)
User avatar
Hyde
Posts: 428
Joined: 2002-09-16 8:28:48
Location: Kungälv
Contact:

Post by Hyde »

Ancalagon wrote:schysst service ;D - med lite kontakter kommer man visst långt 8)
No shit
A life in pain is a life in vain
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Heh... såfort jag läste "Nissan kingcab" så, - jamen självklart. Vad skulle Ghlargh annars ha? ;D Fast det kanske inte är din. Men jag misstänker det :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MadModder: Bilen tillhör Übermensch, men efterssom han inte har körkort fick jag köra till DH.

Skaffar jag bil blir det nog nåt med liiite mer motor... denna hade svårt att komma upp i 90, kunde inte hålla 80 i lätt uppförslut med 3 pers i kabinen och måttlig packning, så jag vill inte veta hur trög den blir om man faktiskt lastar byggvaror som cement, tegel eller trä i den.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ghlargh wrote:MadModder: Bilen tillhör Übermensch, men efterssom han inte har körkort fick jag köra till DH.

Skaffar jag bil blir det nog nåt med liiite mer motor... denna hade svårt att komma upp i 90, kunde inte hålla 80 i lätt uppförslut med 3 pers i kabinen och måttlig packning, så jag vill inte veta hur trög den blir om man faktiskt lastar byggvaror som cement, tegel eller trä i den.

Man får hoppas att nyare modeller av bilen inte är lika klen :)
Sen finns ju andra liknande modeller men andra tillverkare. Nissan kanske inte är det bästa märket ;)


Finns inga grejer till den på biltema, så den är dyr i service :( Blir till att kika i deras katalog innan man köper bil nästa gång ;D
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Kanske en GMC Typhoon? Starkare pickup får man leta efter. En jobbarpolare säljer sin... :)
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Eller en sådan Syclone eller vad den heter som den där killen kör på strippen med. Den är det ju rätt bra drag i om vi säger så :)
Last edited by Svempa on 2003-12-03 16:58:19, edited 1 time in total.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

MadModder wrote:Kanske en GMC Typhoon? Starkare pickup får man leta efter. En jobbarpolare säljer sin... :)
Typhoon är ingen pickis, det är däremot syclone ;)
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Äsch... det är ju ett skåp bakpå, som man kan lasta saker i. Visserligen inte så himla mycket. Men ändock.

Typhoon
Post Reply