Dessa ständiga rökare...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Angus
Posts: 21
Joined: 2003-12-08 19:50:04

Post by Angus »

Det här med rökning har ju valsats fram o tillbaks i årtionden…

Att en rökare skulle ta fler pauser än en icke rökare är = befängt!

Jag har då aldrig sett att en rökare är mindre effektiv i arbetet än en icke rökare!!

Att ”Vissa” ickerökare anser att dom har rätt till längre fika pauser..? har jag sett på nära håll!
O den fikarasten kan bli Lååååång….!
Och tack o lov! Upptäcktes detta i högre instans!

Nu är ju detta inte ett försvar för ”Rökningen”!
Jag vill ju själv slippa denna börda!, men jag blir arg när folk alltid klankar ner på rökaren!

Bahh, den dag jag blir ”Rökfri” så kanske jag ser saken på samma sett som en ”Ickerökare”? Bäva månde jag för den dagen…?! ::)
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Jag feströker, jag röker ibland på café också, jag tycker inte det är hela världen.. jag menar, det finns saker jag inte tycker om, men som jag får leva med endå. :-/
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

lillis wrote:
SMURF wrote:Förstår inte varför rökare skall tvingas bort från alla ställen bara för att rökning är skadligt för hälsan.
Du förstå alltså inte detta?
Tydligen inte
wille wrote:alltså, det handlar inte om att rökare inte borde få röka, så länge jag inte drabbas av skiten. Sedan måste vi faktiskt se till majoriteten av Sveriges befolkning, som inte är rökare, ska de behöva utsättas för den röken?

för ett förbud mot rökning på offentlig plats
Om ni är en majoritet som tycker som du borde det ju inte vara så svårt att fixa... länge leve demokratin ;)

Jag tycker att spriten borde förbjudas, för den är inte hälsosam, och risken finns att jag blir nerslagen i en krogkö av ett fyllo som inte skulle gjort det på nykter panna.
Sen vill jag också förbjuda mobiltelefoner eftersom de kan användas till att skicka anonyma hotelser, och jag antar att det inte kan vara direkt hälsosamt att gå och frukta att bli mördad när man är 12 år.
Till sist vill jag förbjuda bilen... för inte finns bara risken med att man kan bli överkörd som fotgängare... man får även mindre kondition och övervikt är ett stort problem i dagens i-land. ;)

Men jag förstår helt och hållet dig willie med att du tycker att tobak luktar illa. Av den anledningen röker jag inte på jobbet eller i skolan eftersom jag där träffar människor som måste umgås med mig. Men på min fritid är det helt valfritt att vara i min närhet, och då röker jag om jag känner för det.
Om jag sedan går till ett cafe får man väl se vad cafeägaren vill... vilka kunder han tror han får mest av... vilka kunder han helst vill ha? Rökare/Icke rökare... det är väl upp till cafeinnehavaren att bestämma? Åtminstone så länge tobak finns till laglig försäljning.
Jag menar det är ju ingen annan än de som frivilligt satt sin fot på dessa ställen som blir skadade.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Angus wrote:Mycket text
Det är ju faktiskt så att man är berättigad till 5min paus per timma.
Sen att bara rökarna utnyttjar den är väl deras eget fel.
Hade alla tagit minipauser så hade folket varit friskare.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Pontarius wrote:Det är ju faktiskt så att man är berättigad till 5min paus per timma.
Sen att bara rökarna utnyttjar den är väl deras eget fel.
Hade alla tagit minipauser så hade folket varit friskare.
Försök bara inte säga att rökare är friskare för att de tar rökpauser från jobbet ofta ;D

Jag tar hellre en halvtimmes rast på förmiddagen, min timmes lunch, och en halvtimme på eftermiddagen... än fem minuter per timme. Faktiskt.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Och de flesta lägger ihop dessa minuter till 20 min fika på för- resp. eftermiddag.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

fredrik wrote:
dosan wrote:jag har snarare ett tvärtomproblem. måste hitta fik där det är tillåtet att röka. finns två fik här i stan som jag vet om, alla andra är rökfria...
Röka tobak tillsammans med mat är bara äckligt, tycker jag då. Med alkohol kan det vara helt ok.
Tobak och kaffe går bra ihop. Sen är det inte fel med ett bloss efter maten :-)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag tycker åtminståne att caféägare skulle kunna åta sig uppgiften att göra de rökfria områdena på sina caféer rökfria. För jag sitter bara på rökfri, ändå stinker jag som ett jävla svin.

Ibland förstår jag inte varför man inte förbjuder rökning. Det tror jag skulle minska antalet offentliga rökare stort ;). Dessutom skulle dessa beroende människor istället få sitta hemma och där enbart förpesta sin egen tillvaro.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Zion wrote:Jag feströker
Varför feströker du - för att imponera på tjejerna? ;)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

bim wrote:
Zion wrote:Jag feströker
Varför feströker du - för att imponera på tjejerna? ;)
Det gör jag med, slutade röka på heltid för 10månader sen, men det är gott med en cigg till ölen.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

nissse wrote:
bim wrote:
Zion wrote:Jag feströker
Varför feströker du - för att imponera på tjejerna? ;)
Det gör jag med, slutade röka på heltid för 10månader sen, men det är gott med en cigg till ölen.

Word to your mother!, nej det är nog inte för att imponera för tjejerna, det är bara trevligt, avslappnade och gott...
Gosman - Rixhack Admin
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

tkh wrote:Försök bara inte säga att rökare är friskare för att de tar rökpauser från jobbet ofta ;D

Jag tar hellre en halvtimmes rast på förmiddagen, min timmes lunch, och en halvtimme på eftermiddagen... än fem minuter per timme. Faktiskt.
Hmm, faktisk så kan det vara så, har hört mycket om speciellt kontorspersonal, där rökarna oftast mår bättre än ickerökarna, dels för de små rökpauserna utomhus och dels för den sociala biten som säkert gör massor om du sitter ensam framför en skärm hela dagarna.

Sen att vi dör en plågsam död i förtid är väl inget att tjafsa om ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Tycker det är riktigt ohyffsat att sprida sin onyttighet och illaluktande bland folk. Förstår inte varför man måste röka inomhus där många ickerökande är och faktiskt äter. Sen blir ju cafelokaler ganska skabbiga av rökandet, ni skulle bara veta hur det sätter sig i väggar, tak och allt annat och missfärgar/luktar.

Jag är inte fientlig mot att folk röker, men det känns som det är dags för många att förstå att det inte uppskattas att bli drabbade av det. Det finns ju inte många bra argument för att sitta kvar och låta det gå ut över andra mer än egoism. Frågan är ju vad man verkligen tjänar bäst på då många ickerökare faktiskt drar sig från cafeer med många rökare i eller går därifrån snabbare.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

wille: överreagerar du inte lite nu?

OT: är inte emot rökare och är inte för. Att folk står och röker inomhus kanske inte är jätte trevligt men jag bryr mig inte.
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Rökning är lika ofredande som snusning, snörvling och snytning.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

Espresso House på Vasaviktoria är rökfritt om jag inte minns helt galet!
Kanske inte stan's billigaste, men smakar det så kostar det..
Hatar personligen rökning, dock blir det så att man "feströker" ibland. Enbart för att vara coool! 8)
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

pwm wrote:Och de flesta lägger ihop dessa minuter till 20 min fika på för- resp. eftermiddag.
Inklusive rökarna... ::)
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

det är farligare att vara passiv rökare än rökare, så varför ska man drabbas för att man valt att avstå att röka en giftpinne?
sen är det hemskt jobbight när man är allergisk och folk röker. och folk tror att det räcker att man har en rökfriavdelning längst in i caférna, röken sprids ju i rummet. ahhhh
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

kajsmutt wrote:det är farligare att vara passiv rökare än rökare, så varför ska man drabbas för att man valt att avstå att röka en giftpinne?
sen är det hemskt jobbight när man är allergisk och folk röker. och folk tror att det räcker att man har en rökfriavdelning längst in i caférna, röken sprids ju i rummet. ahhhh

Hur kan det vara farligare att vara passiv rökare än att röka själv? Hur jag än vrider på det så får jag det till att det är rökaren som får i sig mest mystiska ämnen.

Jag har hört det förut, som du säger. En kille som motiverade sin rökning med att det var mindre farligt om han rökte än om han bara stod bredvid sina rökande kompisar och snackade med dem.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

übermensch wrote:Hur kan det vara farligare att vara passiv rökare än att röka själv? Hur jag än vrider på det så får jag det till att det är rökaren som får i sig mest mystiska ämnen.

Jag har hört det förut, som du säger. En kille som motiverade sin rökning med att det var mindre farligt om han rökte än om han bara stod bredvid sina rökande kompisar och snackade med dem.
Det handlar om en undersökning för rätt så länge sen, där det visade sig att de som röker ofta har ngn form av filter, medan de i omgivningen får i sig ofiltrerad rök. Sen har ju andra undersökningar visat att låghalt/filter gjort att rökare drar fetare bloss, så det kanske jämnar ut sig.

Hur som helst, det är definitivt skadligt att andas in rök, oavsett om man är aktiv eller passiv rökare. När jag ser en familj i bil, med barn, där föräldrarna blossar på, får jag tamefan lust att slita ut dem ur bilen och puckla på fanskapen... :[
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

ballkula wrote:Det handlar om en undersökning för rätt så länge sen, där det visade sig att de som röker ofta har ngn form av filter, medan de i omgivningen får i sig ofiltrerad rök. Sen har ju andra undersökningar visat att låghalt/filter gjort att rökare drar fetare bloss, så det kanske jämnar ut sig.
Men säg att luften i ett rum innehåller en viss procent rök, denna andas ju både rökare och ickerökare in. Rökarna drar dessutom in röken från cigaretten (filter eller inte, så är den onyttig). Jag menar, även om de har filter på cigaretten så andas de ju inte varje andetag genom den.

Jag säger inte att undersökningen är felaktig, men i mina öron låter den väldigt felaktig... ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

tkh wrote:Men säg att luften i ett rum innehåller en viss procent rök, denna andas ju både rökare och ickerökare in. Rökarna drar dessutom in röken från cigaretten (filter eller inte, så är den onyttig). Jag menar, även om de har filter på cigaretten så andas de ju inte varje andetag genom den.

Jag säger inte att undersökningen är felaktig, men i mina öron låter den väldigt felaktig... ;)
Jag beskrev endast varifrån detta kommer, eftersom det ofta används som ett argument. Det är en rätt gammal undersökning, och den verkar ha rätt uppenbara brister, precis som du påpekar. Tycker att det räcker att konstatera att rökning är farligt, oavsett passiv eller aktiv sådan.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Någonting jag tycker är mycket värre än rökning är alla människor som ger sig ut utan att ha duschat på någon vecka.
Jag tycker det är hemskt och ett mycket större problem än rökarna.
Tänk på alla bakterier de lär sprida och som de förstör för andra, som när man t.ex. är på bussen och det endast blir en plats ledig, efter ett sådant äckel.
Då står man hellre upp och riskerar att trilla och slå sig i bussen eftersom varenda jävla busschaufför verkar ta sig en liten sup innan jobbet.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

veronica wrote:Någonting jag tycker är mycket värre än rökning är alla människor som ger sig ut utan att ha duschat på någon vecka.
Jag tycker det är hemskt och ett mycket större problem än rökarna.
Tänk på alla bakterier de lär sprida och som de förstör för andra, som när man t.ex. är på bussen och det endast blir en plats ledig, efter ett sådant äckel.
Då står man hellre upp och riskerar att trilla och slå sig i bussen eftersom varenda jävla busschaufför verkar ta sig en liten sup innan jobbet.
Jag kan ganska så säkert, men helt utan underlag, säga att en rökare är farligare för din hälsa än en person som inte duschat på 10 dagar. Att du sedan blir väldigt äcklad av det, är en helt annan sak, men ge fan på att jag hellre sitter bredvid en sån än en person som stinker rök på t.ex. spårvagnen eller bussen.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

En cigg med öl är godare en cigg med kaffe är också godare. Tycker inte dom ska förbjuda det, finns nästan alltid en rökfri del på ett café iaf.
We dance to all the wrong songs
Post Reply