Dessa ständiga rökare...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

dpinto wrote:En cigg med öl är godare en cigg med kaffe är också godare. Tycker inte dom ska förbjuda det, finns nästan alltid en rökfri del på ett café iaf.
I många fall (i alla fall som jag har sett) har de rökfria delarna inte inneburit att man slipper röken, endast att folk som sitter där inte röker. Det tycker jag är riktigt illa, att utge sig för ha en rökfri avdelning när man i själva verket bara flyttat rökarna några meter bort, utan att vidta några fler åtgärder för att få bättre luft där inne.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

tkh wrote:
dpinto wrote:En cigg med öl är godare en cigg med kaffe är också godare. Tycker inte dom ska förbjuda det, finns nästan alltid en rökfri del på ett café iaf.
I många fall (i alla fall som jag har sett) har de rökfria delarna inte inneburit att man slipper röken, endast att folk som sitter där inte röker. Det tycker jag är riktigt illa, att utge sig för ha en rökfri avdelning när man i själva verket bara flyttat rökarna några meter bort, utan att vidta några fler åtgärder för att få bättre luft där inne.
Det är iof sant,men det jag sa innan är också mycket sant. :)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

jag stör mig på mäniskor som röker vid busshållplatser, det går ju inte att undvika röken då, dom tvingar än att stå och sniffa skiten.

en gång gick jag fram till en med mitt sura morgon humör och sa följande

- Är du dum eller är du bara dum ?
- ???
- Stå fan inte vid en busshållplats och rök mäniska! tänk på att det finns folk som har astma som måste ta samma buss som du !

tjockisen blev sur och gick bort några meter, och hela min dag var räddad.

fight for your right to breathe
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Mind wrote:jag stör mig på mäniskor som röker vid busshållplatser, det går ju inte att undvika röken då, dom tvingar än att stå och sniffa skiten.

en gång gick jag fram till en med mitt sura morgon humör och sa följande

- Är du dum eller är du bara dum ?
- ???
- Stå fan inte vid en busshållplats och rök mäniska! tänk på att det finns folk som har astma som måste ta samma buss som du !

tjockisen blev sur och gick bort några meter, och hela min dag var räddad.

fight for your right to breathe
Synd att inte alla (inkl. jag själv) kunde göra så.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

dpinto: men röken når även den rökfria delen. det är inte fullt så mycket men det är ändå tillräckligt för att man ska känna av det och må dåligt om man är allergisk.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

lillis wrote:
veronica wrote:Någonting jag tycker är mycket värre än rökning är alla människor som ger sig ut utan att ha duschat på någon vecka.
Jag tycker det är hemskt och ett mycket större problem än rökarna.
Tänk på alla bakterier de lär sprida och som de förstör för andra, som när man t.ex. är på bussen och det endast blir en plats ledig, efter ett sådant äckel.
Då står man hellre upp och riskerar att trilla och slå sig i bussen eftersom varenda jävla busschaufför verkar ta sig en liten sup innan jobbet.
Jag kan ganska så säkert, men helt utan underlag, säga att en rökare är farligare för din hälsa än en person som inte duschat på 10 dagar. Att du sedan blir väldigt äcklad av det, är en helt annan sak, men ge fan på att jag hellre sitter bredvid en sån än en person som stinker rök på t.ex. spårvagnen eller bussen.
Jag hade förstått om du hellre suttit bredvid ett snuskigt äckel, än bredvid en person som röker (under tiden), men att du föredrar att sitta bredvid ett snuskigt äckel som inte duschat på en, två veckor än bredvid någon som luktar rök p.g.a att den röker tror jag inte så mycket på.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

veronica: men de som inte duschat på ett par veckor har antagligen inte valt det själva. de som röker har ändå valt det själva. alltså är de som röker värre eftersom det är upp till dem själva.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

kajsmutt wrote:veronica: men de som inte duschat på ett par veckor har antagligen inte valt det själva. de som röker har ändå valt det själva. alltså är de som röker värre eftersom det är upp till dem själva.
Vem fan har inte makten att välja om man ska duscha eller ej, om man har råd att gå ut på cafén och uteställen?!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Ramza wrote:
kajsmutt wrote:veronica: men de som inte duschat på ett par veckor har antagligen inte valt det själva. de som röker har ändå valt det själva. alltså är de som röker värre eftersom det är upp till dem själva.
Vem fan har inte makten att välja om man ska duscha eller ej, om man har råd att gå ut på cafén och uteställen?!
Lustig ägning må jag säga.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag skulle nog säga att jag hellre ställer mig bredvid rökaren ur personligt välbefinnande men inte hur hälsosynpunkt.

Tycker det är fel att förpesta andras vardag oavsett om man luktar illa av rökning eller av dålig hygien.

Sen så är väl inte riktigt problemet att vissa cafeer har rökfri avdelning, mer korrekt tycker jag det hade varit med en avdelning för rökare eller ett rökrum där man kan gå in och röka och sen komma tillbaka till maten.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

På ett ställe där jag jobbade hade de satt upp glasväggar mellan rökdelen och icke-rökdelen i cafét, luktade inte ett smack i resten av lokalen. Fast egentligen borde alla övergå till cigarrer eftersom det iaf är gott. :)
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Cigarr eller piprök är extra trevligt, cigaretter är inget att ha.
我思う、ゆえに我あり
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

pync wrote:
Ramza wrote:
kajsmutt wrote:veronica: men de som inte duschat på ett par veckor har antagligen inte valt det själva. de som röker har ändå valt det själva. alltså är de som röker värre eftersom det är upp till dem själva.
Vem fan har inte makten att välja om man ska duscha eller ej, om man har råd att gå ut på cafén och uteställen?!
Lustig ägning må jag säga.
Det får man ju hålla med om.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

vet någon någonting om huruvida en lag mot rökning i caféer, restauranger och dyl. kommer att finnas/skapas?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

veronica wrote:
pync wrote:
Ramza wrote:
kajsmutt wrote:veronica: men de som inte duschat på ett par veckor har antagligen inte valt det själva. de som röker har ändå valt det själva. alltså är de som röker värre eftersom det är upp till dem själva.
Vem fan har inte makten att välja om man ska duscha eller ej, om man har råd att gå ut på cafén och uteställen?!
Lustig ägning må jag säga.
Det får man ju hålla med om.
He must have seen it coming..
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

wille wrote:vet någon någonting om huruvida en lag mot rökning i caféer, restauranger och dyl. kommer att finnas/skapas?
Regeln är inte stiftad ännu, men den är på väg att bli.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Ramza wrote:Regeln är inte stiftad ännu, men den är på väg att bli.
Hur är det mot krogar då?
hej.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

för allas bästa, önskar och hoppas jag på att de som röker, ska antingen få röka utanför caféna, restaurangerna, krogarna, whatever. Eller att de ska finnas rökrum, med exceptionell ventilation och helslutande dörrar. Om det ska finnas rökavdelningar ska även dessa vara tillslutna gentemot övriga delen. På så sätt kan både rökare och ickerökare samleva :P
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

wille wrote:för allas bästa, önskar och hoppas jag på att de som röker, ska antingen få röka utanför caféna, restaurangerna, krogarna, whatever. Eller att de ska finnas rökrum, med exceptionell ventilation och helslutande dörrar. Om det ska finnas rökavdelningar ska även dessa vara tillslutna gentemot övriga delen. På så sätt kan både rökare och ickerökare samleva :P
Håller med helt och hållet. Dels för oss som inte tåler röken pga astma och dels för att de som arbetar där inte ska dra på sig lungcancer bara för att gästerna inte klarar sig utan sina cancerpinnar.
hej.
User avatar
cyb
Posts: 111
Joined: 2003-11-10 16:53:28

Post by cyb »

pync wrote:Detta är dagens I-landproblem.

Ni borde sluta gnälla era bortskämda, trångsynta, jävla snorungar.
Värst var du var sur, avundsjuk på att du inte kan komma undan din rökande far ?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

veronica wrote:
lillis wrote:
veronica wrote:Någonting jag tycker är mycket värre än rökning är alla människor som ger sig ut utan att ha duschat på någon vecka.
Jag tycker det är hemskt och ett mycket större problem än rökarna.
Tänk på alla bakterier de lär sprida och som de förstör för andra, som när man t.ex. är på bussen och det endast blir en plats ledig, efter ett sådant äckel.
Då står man hellre upp och riskerar att trilla och slå sig i bussen eftersom varenda jävla busschaufför verkar ta sig en liten sup innan jobbet.
Jag kan ganska så säkert, men helt utan underlag, säga att en rökare är farligare för din hälsa än en person som inte duschat på 10 dagar. Att du sedan blir väldigt äcklad av det, är en helt annan sak, men ge fan på att jag hellre sitter bredvid en sån än en person som stinker rök på t.ex. spårvagnen eller bussen.
Jag hade förstått om du hellre suttit bredvid ett snuskigt äckel, än bredvid en person som röker (under tiden), men att du föredrar att sitta bredvid ett snuskigt äckel som inte duschat på en, två veckor än bredvid någon som luktar rök p.g.a att den röker tror jag inte så mycket på.
Som jag kan se det skrev jag aldrig vad jag föredrog, bara vad som var mest ohälsosamt.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

linc wrote:
wille wrote:för allas bästa, önskar och hoppas jag på att de som röker, ska antingen få röka utanför caféna, restaurangerna, krogarna, whatever. Eller att de ska finnas rökrum, med exceptionell ventilation och helslutande dörrar. Om det ska finnas rökavdelningar ska även dessa vara tillslutna gentemot övriga delen. På så sätt kan både rökare och ickerökare samleva :P
Håller med helt och hållet. Dels för oss som inte tåler röken pga astma och dels för att de som arbetar där inte ska dra på sig lungcancer bara för att gästerna inte klarar sig utan sina cancerpinnar.
Det är upp till var och en att välja om man vill arbeta eller inte. Tål man inte lite tobaksrök kan man ju jobba i en blombutik istället för en nattklubb? Det där måste vara ickerökarnas sämsta argument för att få sina viljor igenom.
Jag anser att det skall vara upp till den som vill tjäna pengar på sin näring att bestämma vilka gäster den vill ha. Om ett cafe tillåter rökning inomhus finns det inte en chans i h-e att en person som inte vill umgås med rökare kan få allvarliga och bestående skador av att rökning är tillåten där.
Förbjuda rökning är väl ungefär lika smart som att förbjuda raketer på nyår bara för att 1 eller 2 personer varje år måste undersöka sin ej avfyrade raket.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

SMURF wrote: Förbjuda rökning är väl ungefär lika smart som att förbjuda raketer på nyår bara för att 1 eller 2 personer varje år måste undersöka sin ej avfyrade raket.
Det där var bland den största smörja jag någonsin läst. Vad sjutton drar du för paralleller mellan raketer och rökning? Röker man, får man bestående skador. Avfyrar man raketer skadas man av en olyckshändelse. ?!?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

SMURF wrote:Det är upp till var och en att välja om man vill arbeta eller inte. Tål man inte lite tobaksrök kan man ju jobba i en blombutik istället för en nattklubb? Det där måste vara ickerökarnas sämsta argument för att få sina viljor igenom.
Jag anser att det skall vara upp till den som vill tjäna pengar på sin näring att bestämma vilka gäster den vill ha. Om ett cafe tillåter rökning inomhus finns det inte en chans i h-e att en person som inte vill umgås med rökare kan få allvarliga och bestående skador av att rökning är tillåten där.
Förbjuda rökning är väl ungefär lika smart som att förbjuda raketer på nyår bara för att 1 eller 2 personer varje år måste undersöka sin ej avfyrade raket.
Verkar som du har noll koll, eller mindre... Det råkar vara så att vi har rätt hårda lagar i detta land om arbetsmiljö. Försök att återskapa samma miljö som på en krog på t.ex ett kontor och se vad som händer. Att personal på krogar blir offer för passiv rökning ska väl inte ens behöva diskuteras? Sen att det drabbar olika är ju inte konstigare än att rökare själva drabbas olika.

Tobaksindustrin står inte långt efter oljeindustrin när det gäller hänsynslös exploatering av både natur och människor - ytterligare en anledning att låta bli. Ser det bara som ett svaghetstecken att underkasta sig ett sånt beroende som rökning.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

linc wrote:
Ramza wrote:Regeln är inte stiftad ännu, men den är på väg att bli.
Hur är det mot krogar då?
Det är väl en lag som är på väg att bli stiftad mot alla "uteställen". Ställen med servering dvs.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply