Dessa ständiga rökare...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

wille wrote:Det där var bland den största smörja jag någonsin läst. Vad sjutton drar du för paralleller mellan raketer och rökning? Röker man, får man bestående skador. Avfyrar man raketer skadas man av en olyckshändelse. ?!?
Man kan också se det som så... att om man avfyrar raketer utsätter man sig för en risk... och om man röker utsätter man sig för en risk. Tror du faktiskt det finns så puckade människor som inte vet att de utsätter sin hälsa för en risk genom att röka? Om dessa mäniskor finns förtjänar de nästan lungcancer.
För att dra ytterligare en parallell mellan rökning och raketer så utsätter du även andra för risker i båda fallen. Okay om man smäller sig själv med raketen, men det skulle ju liksom inte vara första gången det händer, om någon skulle råka få en annans raket i ögat?

Men precis som jag inte vill förbjuda rökning, så vill jag inte heller förbjuda raketer... jag försöker bara påpeka det olämpliga med för mycket lagar. Om alla får förbjuda det de vill finns det snart inget lagligt kvar att göra.
ballkula wrote:Verkar som du har noll koll, eller mindre...
Av vilken anledning har jag noll koll? Jag uttrycker en åsikt.. inte fakta. Om jag anser att var och en kan välja arbetsplats själv så är det väl upp till mig att anse det? Om man är så lat eller obildad att man inte kan välja sin arbetsplats så är mitt råd omvärdera sin mening med livet.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

lillis wrote:Som jag kan se det skrev jag aldrig vad jag föredrog, bara vad som var mest ohälsosamt.
Ok...då uppfattade jag fel.
På vilket sätt är det mer ohälsosamt att sitta bredvid någon som luktar rök än någon som inte duschat på två veckor?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

SMURF wrote:Det är upp till var och en att välja om man vill arbeta eller inte. Tål man inte lite tobaksrök kan man ju jobba i en blombutik istället för en nattklubb? Det där måste vara ickerökarnas sämsta argument för att få sina viljor igenom.
Ja, vill man vara bartender får man ju räkna med att få lungcancer. ::)
SMURF wrote:Om ett cafe tillåter rökning inomhus finns det inte en chans i h-e att en person som inte vill umgås med rökare kan få allvarliga och bestående skador av att rökning är tillåten där.
Okej, du har inte astma va?

Jag har ganska lätt astma, och dagen efter jag har varit på en krog är inte särskilt kul. Får knarka medicin konstant hela dagen. Har man värre astma än mig (vilket inte är ovanligt), är det nog inte långt ifrån att man får åka till akuten. Har varit där själv många gånger pga astman.
SMURF wrote:Förbjuda rökning är väl ungefär lika smart som att förbjuda raketer på nyår bara för att 1 eller 2 personer varje år måste undersöka sin ej avfyrade raket.
Om man hade blivit tvingad att undersöka ej avfyrade raketer, och om man hade kunnat vara allergisk mot raketer hade ditt argument varit giltigt. Men så är det inte.
hej.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Snälla snälla linc...

Alla sakerna du räknar upp består ju av dina egna val.... du väljer att bli bartender.. eller? ::) du väljer att gå på krog... eller? ::)
Hoppas verkligen inte att din mamma tvingar dig att jobba som bartender samt att gå på krog de kvällar du inte jobbar om du har sådana problem med tobak. Jag gillar inte lukten av hästavföring till exempel... så jag går hemskt sällan in i stall. Dessutom är jag den här lite fegare typen, så jag skjuter inte raketer heller.. för jag vill inte riskera att få iväg min raket på någon annan, alternativt märka att den fastnat i vanten när jag viljat avfyra den från handen.

Allt vi vill göra borde vara upp till oss själva om vi vill det eller inte(med undantag för att mörda eller misshandla andra tex). Och visst, passiv röking är farligt det håller jag med om, men man kan inte förbjuda allt som är farligt. Ska vi stänga ner internet för att unga killar kan få en sned bild av verklighetens sex-liv? Ska vi förbjuda chips? Det är ju inte direkt hälsosamt, och de som bor brevid en chips-fabrik mår inte heller speciellt bra av det? BILAVGASER, HÅRSPRAY, KÄRNKRAFTVERK!!!!

Listan kan göras så lång så nu tröttnade jag.... men jag förstår att vissa av er som inte röker tycker synd om er själv. Precis som jag tycker synd om mig själv när jag dricker farlig alkohol, men inte får kombinera det med farliga cigaretter eftersom det på just det stället är rökfritt.

Och ja linc.. jag har lätt astma, jag klarar mig utan medicin men får ta det lite lugnt om jag är ute och joggar kallare höstkvällar.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

SMURF wrote:Jag gillar inte lukten av hästavföring till exempel...
Du vinner... Den förste jag stött på som jämställer passiv rökning med lukten av hästavföring! ?!?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Gillar lukten av? Att gilla lukten av och att vara ohälsosamt är väl inte direkt samma sak?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

pwm wrote:
SMURF wrote:Jag gillar inte lukten av hästavföring till exempel...
Du vinner... Den förste jag stött på som jämställer passiv rökning med lukten av hästavföring! ?!?
Word.


SMURF: get a grip.

Jag skulle kunna skriva hur mycket om hur dumma dina argument och åsikter är, men det är dina åsiker och argument, och jag *host*respekterar*host* dom. Saken är ju den att hästskit och raketer kan aldrig jämnställa sig i 'farlighet' med cigaretter. Som linc skriver så finns det folk med astma, som knappt klarar av att vara på caféer som inte är helt rökfria (kul att du inte försöker argumentera mot det han sa om astma förresten).
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Ni missar poängen.... poängen är inte om hästskit är lika farligt som rökning eller inte. Poängen är att ni kan undvika den passiva rökningen, och klarar ni inte det... ja då vet inte jag.

En liten funderare bara... Vi har 200 personer varav 100 röker och 100 inte sedan har vi 2 cafeägare. De öppnar varsitt cafe. En låter rökare komma dit, han andra gör sitt cafe rökfritt. Det låter ju bra... vi rökare kan gå till det man får röka på, och de som inte röker kan gå till det rökfria? Om en rökare vill vara med sina rökfria vänner kan ju denna avstå cigaretten en kvart och gå in på det rökfria cafet, alternativt en icke-rökare vill umgås med sina rökande vänner så de sätter sig på rökarnas cafe.
Slutsats: De flesta får som de vill och icke-rökarna behöver inte ens besväras av speciellt många personer som luktar tobak i kläderna.

Alternativ 2 är ju att vi gör båda caferna rökfria.. stiftat med lag så blandas vi så gott som möjligt och vi rökare går ut och röker och kommer sedan in och luktar för j-ligt vid bordet brevid någon stackars snubbe med känslig näsa så hela hans fika blir sabbat.
Slutsats: De som älskar förbud mot rökning får som de vill, men blir det faktiskt bättre?

Alternativ 3 är att vi förbjuder tobak till 100%.. ingen användning, ingen försäljning. Alla icke-rökare jublar. Och alla stor-rökare går och är bussigt nervösa och agressiva eftersom vissa inte klarar av rökning.
Slutsats: De som älskar förbud mot rökning får som de vill, men blir det faktiskt bättre? Snart förbjuds antagligen sprit... och varför stoppa med det... parfym är inte trevligt för allergiker... och återigen kan listan göras lång.

Nu känner jag att jag sagt mitt i denna diskussion, så om ni fortsätter missförstå mig orkar jag inte rätta er.
För att avsluta med lite åsikter...

1. Rökning är farligt
2. Passiv rökning är farligt.
3. Låt ägaren av näringen bestämma vilka kunder han vill ha.
4. Jag röker, men gör det med hänsyn.. dvs ingen tobak om jag umgås med människor som måste umgås med mig, jag röker inte i skolan, eller när jag är på jobbet. På min fritid däremot är det upp till mina vänner om de vill umgås med en "sliskig" rökare så då tar jag en cigarett om jag känner för det.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

lillis wrote:Word.
(kul att du inte försöker argumentera mot det han sa om astma förresten).
Det gjorde jag ju... jag sade att han inte behöver gå på en rökfylld krog.
Däremot sade jag ingenting om hur han skulle kunna tänkas må efter sitt besök.. men som sagt var.. det är ju han själv som går in på krogen.

Det är ungefär som att jag skulle lipa för att det finns en chans att jag kan få lungcancer av cigaretter.... känner jag att det är någonting att oroa sig för så slutar jag väl röka då.. inte fan försöker jag få till ett förbud för att kunna sluta.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Någonting att tänka på är att det ju kan vara ganska farligt och jobbigt för rökare nu när det blir rökförbud snart, för att om en rökare håller upp för länge med rökningen kan hon/han bli slemmig i halsen, få andningsproblem och hosta och inte är det trevligt. ;)
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Smurf: du vet om att du inte borde kalla dig liberal va?
1. Liberalism handlar inte om att du ska få göra som du vill, utan om att ALLA ska få göra som de vill, OM det inte inkräktar på någon annans frihet. Den enskilde rökarens frihet att förgifta sig själv och de runt omkring honom är underordnad astmatikernas och ickerökarnas frihet att inte bli det.

2. Alla offentliga lokaler ska vara tillgängliga för alla. För såväl astmatiker som rullstolsbundna. Argumentet att man kan gå någon annanstans är inte tillämpbart. Till en rullstolsbunden: "Ehh, handikapptoaletten har vi som spritförråd, det är ju ändå aldrig nån som använder den. Men du kan ju gå till stället över gatan, där har de en handikapptoalett."

Uteställen måste vara handikappanpassade, för tillgänglighetens skull. Uteställen måste vara rökfria, för tillgänglighetens skull.

Lite OT: Raketer ÄR förbjudna att använda utan tillstånd. Myndigheterna har bara överseende, "det är ju ändå jul".

Om ni har något att säga; johan.folin@liberal.se
Last edited by jfolin on 2004-01-07 17:44:35, edited 1 time in total.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

jfolin wrote:Den enskilde rökarens frihet att förgifta sig själv och de runt omkring honom är underordnad astmatikernas och ickerökarnas frihet att inte bli det.
Det är i just den här meningen som det avgörs. Det är här ni ser på det olika. Men jag står bakom jfolin här.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

pync wrote:
jfolin wrote:Den enskilde rökarens frihet att förgifta sig själv och de runt omkring honom är underordnad astmatikernas och ickerökarnas frihet att inte bli det.
Det är i just den här meningen som det avgörs. Det är här ni ser på det olika. Men jag står bakom jfolin här.
second.


pync: får jag vara med i din signatur?
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

jfolin wrote:Smurf: du vet om att du inte borde kalla dig liberal va?
Skulle aldrig drömma om att placera mig i något fack... jag tar det bästa från alla kategorier och så irrar jag omkring och försöker känna mig så lycklig som möjligt ;)
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

SMURF wrote:Alla sakerna du räknar upp består ju av dina egna val.... du väljer att bli bartender.. eller? ::) du väljer att gå på krog... eller? ::)
Ja. Och du har valt att börja röka. Jag har dock inte valt att jag ska drabbas av astma.
SMURF wrote:En liten funderare bara... Vi har 200 personer varav 100 röker och 100 inte sedan har vi 2 cafeägare. De öppnar varsitt cafe. En låter rökare komma dit, han andra gör sitt cafe rökfritt. Det låter ju bra... vi rökare kan gå till det man får röka på, och de som inte röker kan gå till det rökfria? Om en rökare vill vara med sina rökfria vänner kan ju denna avstå cigaretten en kvart och gå in på det rökfria cafet, alternativt en icke-rökare vill umgås med sina rökande vänner så de sätter sig på rökarnas cafe.
Hittar du ett uteställe i landskrona eller helsingborg som har rökförbud så säg till.

Jag förstår inte varför detta förbudet skulle vara så hemskt. Ni kan gå ut och röka, så vi som inte tåler rök kan vistas i lokalerna. Tvärtom är lite svårare.

Tillämpar vi din logik på andra situationer blir det som att det är ens eget fel om man blir överkörd av en rattfyllerist när man går på en trottoar.. risken finns där ju, man kunde ju ha stannat hemma istället.
hej.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

SMURF wrote:.. speciellt bra av det? BILAVGASER, HÅRSPRAY, KÄRNKRAFTVERK!!!!
Ursäkta, men sedan när vräker kärnkraftverk ur sig massa farliga avgaser?

Man är inte smartare än vad man gör sig...
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Ramza wrote:Ursäkta, men sedan när vräker kärnkraftverk ur sig massa farliga avgaser?

Man är inte smartare än vad man gör sig...
Jag trodde faktiskt att tråden äntligen skulle dö..... vart tror du allt kärnavfall försvinner? Inte upp i luften nej, men kanske ner i någon bergsgrotta eller någon cementbunker på en havsbotten.
Även om willes avsikt med tråden antagligen bara var att uttrycka sin avsky för rökare/tobaksrök så har det debatterats ganska flitigt om att lagar om rökförbud är bra eftersom att icke-rökare tar skada av rökarnas beteende. Då är frågan om inte våra barn kommer att ta skada av vårt beteende över lag, och då säger jag... förbjud allt.... och det är där kärnkraft, hårspray och sprit kommer in i bilden.

Du har aldrig hört uttrycket "vi ärver inte jorden av våra föräldrar, vi lånar den av våra barn"?
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

SMURF wrote:
Ramza wrote:Ursäkta, men sedan när vräker kärnkraftverk ur sig massa farliga avgaser?

Man är inte smartare än vad man gör sig...
Jag trodde faktiskt att tråden äntligen skulle dö..... vart tror du allt kärnavfall försvinner? Inte upp i luften nej, men kanske ner i någon bergsgrotta eller någon cementbunker på en havsbotten.
Även om willes avsikt med tråden antagligen bara var att uttrycka sin avsky för rökare/tobaksrök så har det debatterats ganska flitigt om att lagar om rökförbud är bra eftersom att icke-rökare tar skada av rökarnas beteende. Då är frågan om inte våra barn kommer att ta skada av vårt beteende över lag, och då säger jag... förbjud allt.... och det är där kärnkraft, hårspray och sprit kommer in i bilden.

Du har aldrig hört uttrycket "vi ärver inte jorden av våra föräldrar, vi lånar den av våra barn"?
Förbjud sprit, tobak och hårspray - jag skulle inte bli ledsen för en dag. Det är bara saker som vi "vill ha", det är inget vi *egentligen* behöver. Iofs är det precis samma sak med elektricitet och energi, så mitt argument föll precis på eget grepp, kom jag på nu.
fading
Posts: 7
Joined: 2003-12-29 23:04:48

Post by fading »

Ja, dessa jävla rökare! Har nyss slutat röka och blir galen på alla som springer runt och blåser rök i ansiktet på mig! ;( (feel my pain.)
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

fading wrote:Ja, dessa jävla rökare! Har nyss slutat röka och blir galen på alla som springer runt och blåser rök i ansiktet på mig! ;( (feel my pain.)
Your pain is inevitable.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
fading
Posts: 7
Joined: 2003-12-29 23:04:48

Post by fading »

Ramza: Ja, men det suger ändå.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ramza wrote:
fading wrote:Ja, dessa jävla rökare! Har nyss slutat röka och blir galen på alla som springer runt och blåser rök i ansiktet på mig! ;( (feel my pain.)
Your pain is inevitable.
Du är nog nästa schwarzenegger, droppa häftiga one-liners på löpande band, westside 8)

Easy with ze hardware!
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

lillis wrote:
Ramza wrote:
fading wrote:Ja, dessa jävla rökare! Har nyss slutat röka och blir galen på alla som springer runt och blåser rök i ansiktet på mig! ;( (feel my pain.)
Your pain is inevitable.
Du är nog nästa schwarzenegger, droppa häftiga one-liners på löpande band, westside 8)

Easy with ze hardware!
Talk to the hand.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

linc wrote:Hittar du ett uteställe i landskrona eller helsingborg som har rökförbud så säg till.

Jag förstår inte varför detta förbudet skulle vara så hemskt. Ni kan gå ut och röka, så vi som inte tåler rök kan vistas i lokalerna. Tvärtom är lite svårare.
Då skulle iaf problemet med icke-rökare som har problem med för hög musik på klubbar lösas :P


Ska man vara lite allvarligare så tycker jag också att det är jobbigt att ha besvär med hosta/andas p.g.a att folk röker eller använder väldigt mycket/starka parfymer.

Det andra är dock lite svårare att stifta förbud mot.
Kan bara uppmana folk till att dusha minst en gång i veckan (eller inte vistat bland folk) så de inte behöver fullt lika mycket parfym för att dölja att de stinker svett.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

GuessWho wrote:
linc wrote:Hittar du ett uteställe i landskrona eller helsingborg som har rökförbud så säg till.

Jag förstår inte varför detta förbudet skulle vara så hemskt. Ni kan gå ut och röka, så vi som inte tåler rök kan vistas i lokalerna. Tvärtom är lite svårare.
Då skulle iaf problemet med icke-rökare som har problem med för hög musik på klubbar lösas :P


Ska man vara lite allvarligare så tycker jag också att det är jobbigt att ha besvär med hosta/andas p.g.a att folk röker eller använder väldigt mycket/starka parfymer.

Det andra är dock lite svårare att stifta förbud mot.
Kan bara uppmana folk till att dusha minst en gång i veckan (eller inte vistat bland folk) så de inte behöver fullt lika mycket parfym för att dölja att de stinker svett.
Folk som går ut duschar nog åtminstone varannan dag tror jag.

MEN: Människan svettas av olika skäl. Svett luktar inget, det är endast vatten och mineraler. Kroppen har dock olika körtlar som producerar hormoner (armhålskörtel bla.) som avger (starka) aromer. Intensiteten uppfattas olika av olika människor. Det är nog det som man uppfattar mestadels om någon luktar "svett". Som man kanske har märkt så luktar tex Greker och Turkar mer än vi nordanbor, vilket ofta kommenteras med "att lukta som en turk". ;)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply