Vadå Dagens???

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

wille wrote:det är väl inte stöld då, det brottet heter väl något annat? Ja menar han försöker ju ändå betala för gamecuben...
Iofs, men bara för cuben, men inte deluxepacket som hakade på. Och då blir det väl som MadModder sa.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

Säger som Shaggy: "It wasn´t me!"
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Aepod wrote:Säger som Shaggy: "It wasn´t me!"
Fast han uttalar det: Twasn't me..
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Butikens miss, deras fel. Kunden visste inte vad han tog utan trodde det var det som menades. Typ. Kunden har ALLTID rätt, minns det.
iDon't care about your problems.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

elvenman wrote:
lither wrote:Hur mycket snatteri blir det när han ändå har betalat med kvitto och allt, då?
Jo men om du har fått pris på en sak, tar en dyrare sak och går till kassan och hävdar att det är den man skulle få till pris1 och inte pris2 som skall gälla. Iofs dålig koll av personalen.
Dålig koll = ingen streckkod.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

dpinto wrote:Ja brukar byta prislappar på spelen på tvspelskompaniet(gbg) så ja får dom billigare. Fast dom förtjärnar det dom asen,skit dyra och kass service och inte speciellt bra utbud och så är dom otrevliga. Då får man lura dom lite tycker ja. Brukar tjärna 50-100:- på det,bättre en inget. :)
Fullkomligt vidrigt beteende.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

nem wrote:
dpinto wrote:Ja brukar byta prislappar på spelen på tvspelskompaniet(gbg) så ja får dom billigare. Fast dom förtjärnar det dom asen,skit dyra och kass service och inte speciellt bra utbud och så är dom otrevliga. Då får man lura dom lite tycker ja. Brukar tjärna 50-100:- på det,bättre en inget. :)
Fullkomligt vidrigt beteende.
Nej då. Dom är svin,då är ja lite svinig tillbaks. Tex som en gång så köpte jag ett begagnat spel där (innan ja började haxxa deras prislappar) så när ja kommer hem så funkar det inte för det är så repigt,går tillbaks och säger att spelet inte funkar och ja vill byta det. Nej säger dom då,så nu får dom skylla sig själv. Man ska aldrig vara elak mot mig bakom kassan. Fast nu handlar ja aldrig där längre.
Last edited by Pinto on 2004-01-07 16:20:49, edited 2 times in total.
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:
dpinto wrote:Ja brukar byta prislappar på spelen på tvspelskompaniet(gbg) så ja får dom billigare. Fast dom förtjärnar det dom asen,skit dyra och kass service och inte speciellt bra utbud och så är dom otrevliga. Då får man lura dom lite tycker ja. Brukar tjärna 50-100:- på det,bättre en inget. :)
Fullkomligt vidrigt beteende.
Det är en hård värld där ute.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

nem wrote:
dpinto wrote:Ja brukar byta prislappar på spelen på tvspelskompaniet(gbg) så ja får dom billigare. Fast dom förtjärnar det dom asen,skit dyra och kass service och inte speciellt bra utbud och så är dom otrevliga. Då får man lura dom lite tycker ja. Brukar tjärna 50-100:- på det,bättre en inget. :)
Fullkomligt vidrigt beteende.
Han är ju från angered, man får göra så där ;) *wink wink*

Skämt och sido, varför är det så vidrigt, nem?
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Borde ni inte ge mig lite beröm inte många som har sånna skills att byta prislappar inne i butiken så dom sitter perfekt så att dom i kassan går på det. Funkar dock inte på allt,den affären har inte något datorsystem det är därför det funkar,det skulle inte funka på tradition tex. :)
Last edited by Pinto on 2004-01-07 16:24:52, edited 1 time in total.
We dance to all the wrong songs
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

dpinto wrote:Borde ni inte ge mig lite beröm inte många som har sånna skills att byta prislappar inne i butiken så dom sitter perfekt så att dom i kassan går på det. :D
Vi ska gratulera dig för ohederligt beteende? ::)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

tkh wrote:
dpinto wrote:Borde ni inte ge mig lite beröm inte många som har sånna skills att byta prislappar inne i butiken så dom sitter perfekt så att dom i kassan går på det. :D
Vi ska gratulera dig för ohederligt beteende? ::)
Precis det ja skrev.
We dance to all the wrong songs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

lillis wrote:Han är ju från angered, man får göra så där ;) *wink wink*

Skämt och sido, varför är det så vidrigt, nem?
Därför att det är stöld och bedrägeri. Han är inget annan än en simpel tjuv. Kan vara värt att tänka på i fortsättningen när det gäller pinto.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

nem wrote:
lillis wrote:Han är ju från angered, man får göra så där ;) *wink wink*

Skämt och sido, varför är det så vidrigt, nem?
Därför att det är stöld och bedrägeri. Han är inget annan än en simpel tjuv. Kan vara värt att tänka på i fortsättningen när det gäller pinto.
Och nem tankar "inte" warez. ::)

bäst för er att ni håller i era saker nästa år på DH ja kanske får för mig att sno en monitor eller två.
We dance to all the wrong songs
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

nem: Kliv ner från hästen och ta av den där löjliga mössan.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:
lillis wrote:Han är ju från angered, man får göra så där ;) *wink wink*

Skämt och sido, varför är det så vidrigt, nem?
Därför att det är stöld och bedrägeri. Han är inget annan än en simpel tjuv. Kan vara värt att tänka på i fortsättningen när det gäller pinto.
Finns det några lagar man får bryta mot enligt dig? Om det inte finns det, och det stiftas en lag om att alla som kallar sig "nem" ska infinna sig för arkebusering, skulle du göra det? Bara för att stöld och bedrägeri är olagligt betyder det inte att det är fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:
nem wrote:
lillis wrote:Han är ju från angered, man får göra så där ;) *wink wink*

Skämt och sido, varför är det så vidrigt, nem?
Därför att det är stöld och bedrägeri. Han är inget annan än en simpel tjuv. Kan vara värt att tänka på i fortsättningen när det gäller pinto.
Finns det några lagar man får bryta mot enligt dig? Om det inte finns det, och det stiftas en lag om att alla som kallar sig "nem" ska infinna sig för arkebusering, skulle du göra det? Bara för att stöld och bedrägeri är olagligt betyder det inte att det är fel.
Det är inte fel för att det är olagligt, utan av den enkla anledningen att han kränker någon annans äganderätt.

Lagar har överhuvudtaget inget med mitt resonemang att göra. Jag utgår endast från etik, moral och logik.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

nem wrote:
lillis wrote:Han är ju från angered, man får göra så där ;) *wink wink*

Skämt och sido, varför är det så vidrigt, nem?
Därför att det är stöld och bedrägeri. Han är inget annan än en simpel tjuv. Kan vara värt att tänka på i fortsättningen när det gäller pinto.
Okej. Jag försvarar inte någon, jag bara är nyfiken på varför du tycker som du gör.

Alla är tjuvar, mer eller mindre, imho. Men de(jag vill inte säga vi, för det låter som att jag menar alla i hela världen, men med de menar jag dem+mig) är väl svin för det, antar jag.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

dpinto wrote:Och nem tankar "inte" warez. ::)

bäst för er att ni håller i era saker nästa år på DH ja kanske får för mig att sno en monitor eller två.
Jag har modem. 56k modem.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

lillis wrote:Okej. Jag försvarar inte någon, jag bara är nyfiken på varför du tycker som du gör.
Jag tycker som jag gör därför att jag själv inte vill bli bestulen.
lillis wrote:Alla är tjuvar, mer eller mindre, imho. Men de(jag vill inte säga vi, för det låter som att jag menar alla i hela världen, men med de menar jag dem+mig) är väl svin för det, antar jag.
Jag tror knappt att du själv anar hur rätt skattesystemet ger dig.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lillis wrote:
nem wrote:
dpinto wrote:Ja brukar byta prislappar på spelen på tvspelskompaniet(gbg) så ja får dom billigare. Fast dom förtjärnar det dom asen,skit dyra och kass service och inte speciellt bra utbud och så är dom otrevliga. Då får man lura dom lite tycker ja. Brukar tjärna 50-100:- på det,bättre en inget. :)
Fullkomligt vidrigt beteende.
Han är ju från angered, man får göra så där ;) *wink wink*

Skämt och sido, varför är det så vidrigt, nem?
Nu får du väl ändå ge dig, lillis. Om det handlar om personalen som gör fel, så är det ju deras problem - men att inte betala för det priset som är satt på en viss sak, är väl ändå pepparsprej i ögat. Det är inte ens nära att ställa sig vid kassan och säga "Hej, kan jag få 60% rabatt på denna?", då du smusslar runt streckkoderna i smyg (när de inte ens är dina).

Jag kan förstå om nem tyckte det är vämjeligt, det dpinto gör. Om det inte passar att köpa där så slipper man faktiskt. Det är inte lag på att köpa någonstans, däremot att betala om det är utsatta priser.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

lither wrote:
lillis wrote:
nem wrote:
dpinto wrote:Ja brukar byta prislappar på spelen på tvspelskompaniet(gbg) så ja får dom billigare. Fast dom förtjärnar det dom asen,skit dyra och kass service och inte speciellt bra utbud och så är dom otrevliga. Då får man lura dom lite tycker ja. Brukar tjärna 50-100:- på det,bättre en inget. :)
Fullkomligt vidrigt beteende.
Han är ju från angered, man får göra så där ;) *wink wink*

Skämt och sido, varför är det så vidrigt, nem?
Nu får du väl ändå ge dig, lillis. Om det handlar om personalen som gör fel, så är det ju deras problem - men att inte betala för det priset som är satt på en viss sak, är väl ändå pepparsprej i ögat. Det är inte ens nära att ställa sig vid kassan och säga "Hej, kan jag få 60% rabatt på denna?", då du smusslar runt streckkoderna i smyg (när de inte ens är dina).

Jag kan förstå om nem tyckte det är vämjeligt, det dpinto gör. Om det inte passar att köpa där så slipper man faktiskt. Det är inte lag på att köpa någonstans, däremot att betala om det är utsatta priser.
Som sagt, jag är inte för eller emot. Jag har aldrig sagt att det dpinto gör är rätt eller fel, jag har aldrig sagt att jag inte förstår varför nem tycker som han gör. Jag är bara nyfiken på varför han tycker det.
Bara för att jag ställer en motfråga betyder det inte att jag är emot det någon (nem i detta fallet) tycker/säger/skriver. Hell, är jag den enda som faktiskt brukar kritisera mina egna ståndpunkter?
nem wrote:
lillis wrote:Alla är tjuvar, mer eller mindre, imho. Men de(jag vill inte säga vi, för det låter som att jag menar alla i hela världen, men med de menar jag dem+mig) är väl svin för det, antar jag.
Jag tror knappt att du själv anar hur rätt skattesystemet ger dig.
Nej, jag är bara sexton.
Last edited by lillis on 2004-01-07 18:41:47, edited 1 time in total.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Men men alla dom som förlorar pengar på att vi tankar hem filmer/musik istället för att se dom på bio eller köper dom? ni är lika vidriga som jag är. Det kränker exakt lika mycket deras äganderätt.

Hur som helst så gör ja det inte längre. Har slutat att handla där för man tjärnar inte ens på att blåsa dom.

edit: Har gjort så endast i den affären. Har aldrig gjort så på fler ställen. Men som sagt dom var svin så vad dom lätta och blåsa så ja gjorde det ett par gånger innan ja slutade handla där.

a hej...
Last edited by Pinto on 2004-01-07 18:48:10, edited 1 time in total.
We dance to all the wrong songs
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

dpinto wrote:Men men alla dom som förlorar pengar på att vi tankar hem filmer/musik istället för att se dom på bio eller köper dom? ni är lika vidriga som jag är. Det kränker exakt lika mycket deras äganderätt.

Hur som helst så gör ja det inte längre. Har slutat att handla där för man tjärnar inte ens på att blåsa dom.
Håller med där. Även om kanske nem t.ex. kör unix och har modem vilket resulterar i att han antagligen inte 'wärschar' så värst mycket, om någonting alls. Men jag antar ju t.ex. att du, lither, har wärschat nånting som kostat misnt "50-100 kr" i en affär?

Jag säger inte att det är rätt, lika lite som jag säger att det dpinto gör är rätt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Att behandla vad som är rätt och vad som är fel kan vara ytterst komplicerat, men de saker som man kan kolla närmare på är hur moralen tas vara på:

Om nem påstår: "Fullkomligt vidrigt beteende."
och får till svar: "Nej då. Dom är svin,då är ja lite svinig tillbaks."

Om de behandlar dig som svin så finns det bättre sätt att "hämnas"; låta dem vara. Att skita ner och ändå njuta av deras varor är för mig en ny version av QuizPro.

Det spelar inte roll om det handlar om en eller om det handlar om flera affärer - brott är ett brott. Däremot har jag aldrig gjort det illegala steget då man kopierar någonting köpt och sedan fortsätter att dela med mig. Enligt lag är det denna del som är olaglig, inte att tanka från andra. Självklart har jag stått bakom situationer då det handlar om att inte ha några cd-key, men det är inte det vi diskuterar egentligen, eller hur?

Jag tyckte att det minst sagt var en retorisk fråga gällande "varför var det vidrigt?". Tänk efter före.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply