Ge pengar till uteliggare?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Jag anser att det bästa man kan göra för uteliggare är att tjata på sina valda representanter. Skriv till din riksdags-/landstings-/kommunfullmäktigeledamot och kräv åtgärder.

(Ja, jag är naiv och tror i grund och botten på vårt system)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

veronica wrote: Alla vuxna människor gör sina egna val och väljer man att ta droger får man ju handskas med konsekvenserna.
Jag tror du överskattar utbudet av val som människor har.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

veronica wrote:Jag ger aldrig pengar till uteliggare eftersom de själva väljer sin situation.
De väljer ju själva att börja med någon form utav drog vilket oftast är den bidragande faktorn till att de är bostadslösa för att de väljer drogerna istället för att betala hyran med pengarna de fått.
Så nej.
Hade min mamma last det du skrev sa hade hon sagt ''Men lilla gumman...'' med en ton som paminner om ''Du e 20/whatever ar och har nog knappast sa mycket aning om livet i allmenhet, allting e inte so svart pa vitt som du tror''.
...och hade jag inte vart 16 hade jag sagt det samma.



Lither: Mycket bra, jag koper alltid faktum om jag har pengar pa mig, dock ar jag inte sa mycket inne i stan langre sa det blir inte sa ofta.
Tycker fler borde gora det, for de pengarna kan inte ga till droger/sprit/etc.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Vad är det här faktum för något?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

übermensch wrote:Vad är det här faktum för något?
de bostadslösas tidning, skriven av de bostadslösa. Tror jag iaf.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

egar wrote:
übermensch wrote:Vad är det här faktum för något?
de bostadslösas tidning, skriven av de bostadslösa. Tror jag iaf.
Korrekt. Finansierad av stift.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Big_Bird wrote:TKH>> Att få en chans att känna sig medmänsklig är också en sorts tjänst. Inte allt utbyte av tjänster och varor är fullt så påtagligt som man kanske skulle kunna önska.
Men då har vi glidit över till en annan del av diskussionen. Enligt mig i alla fall. Jag förstår vad du menar, men jag hakade bara upp mig på hur du uttryckte dig från början (krav och sådant) :)

Medmänsklighet är vackert, men att vattna en kaktus i öknen känns inte alltid så värt arbetet. (oj så fin metafor.. ^^)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

syntetisk wrote:Här i uppsala brukar jag inte stöta på tiggande hemlösa/uteliggare, dom brukar prata lite smörja och jag brukar prata tillbaka. Jag kommer ihåg en gång någon tiggde av mig på tågstationen och han fick en flaska linne´ vatten som jag hade fått gratis på stora torget, men han blev glad ändå och skulle gå dit och kolla om det fanns mer åt hans kompisar också.
Brukar ju nästan jämt sitta ett gäng a-lagare nere på station och stimma.

syntetisk wrote: Däremot i sthlm har jag träffat på flera typer som tigger pengar till deras sjuka son/dotter/syster/bror/kusin med en papperslapp skriven på dålig svenska. En gång var det till och med så "organiserat" att tiggaren gick och delade ut lappar på tunnelbanan: "Min bror/syster...whatever är sjuk....blabla...
OBS! Lämna tillbaka lappen tillsammans med pengarna".
Det där har jag också stött på, minst en gång i veckan på pendeltåget
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Jag ger inte någon pengar, jag får. :-X
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

veronica wrote:Jag ger aldrig pengar till uteliggare eftersom de själva väljer sin situation.
De väljer ju själva att börja med någon form utav drog vilket oftast är den bidragande faktorn till att de är bostadslösa för att de väljer drogerna istället för att betala hyran med pengarna de fått.
Så nej.
Det är nog inte så himla lätt, ska du veta. Har man ingenstans att bo, så kan man inte få jobb. Om man däremot inte har något jobb, så vill ingen ta emot en som hyresgäst. Jag tror att man måste ha medkänsla, för att många har hamnat i en ond cirkel, som de inte kan ta sig ur fast de vill det.
Japp, där lät jag som pappa...

För övrigt brukar jag inte ge pengar till uteliggare, varför vet jag inte. Det känns osäkert att inte veta var de blir av liksom.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag har gett pengar till massor av uteliggare, jag vet inte om jag ångrar
det, det intresserar mig inte så jag har inte tänkt igenom det.

I San Francisco finns en uteliggare som kallas "bushman". Han sitter
bredvid en soptunna täckt av två lövgrejer så att han ser ut (lite) som en
buske. Sen väntar han på att någon eller några som är upptagna med sig
själva ska gå förbi så att han kan kasta sig framför dem och skrika. Han
lyckas i typ 80% av fallen få någon att skrika. Ungefär hälften av de som
blir skrämda står kvar en kvart och tittar på dem efter dem som blir
skrämda, så det är nästan alltid typ 50 personer i en rad vid kajkanten
som står och tittar på Bushman och de han skrämmer, men det märker
inte offren förrän de blivit skrämda.

Jag stod inte och kollade länge, men jag såg en gubbe som gav honom
$50.

Bushman borde vara miljonär, seriöst.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

jag brukar inte ge pengar till uteliggare. för jag "vet" att dom antagligen kommer gå till alcohol eller andra dråger. man ska iof inte dra alla över en kamm klart att det finns dom som köper mat och sparar till boende etc. men man kan alldrig veta och jag känner inte att jag vill bidra med pengar för att nån ska köpa droger.

då andra sidan dom som sitter och spelar trumpet w00t ewwah i stan och bara vill skrammla ihop lite stålar för att dom har det knapert, dom brukar jag ge nån krona när jag passerar om jag har nått löst i fickan alldrig så att jag tar upp min blånbok och rotar fram lite mynt tycker att det känns pinsamt.

en ganska kul sak ang detta är att min halvmorsa har stoppat 500:- till en sån spelerigubbe på stan citerar från henne "men jag hade inget mindre" i bland tycker man att hon kan göra samma sak då jag behöver en peng när man ska ut på stan eller göra ngt ;D
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag har vid flera tillfällen skänkt pengar till folk som frågar efter det om de frågar artigt och verkar nogorlunda trovärdiga.

Jag är visserligen lite skeptisk och tveksam när jag rotar fram lite mynt eftersom man inte vill att de ska använda pengarna till sprit eller andra droger och egentligen inte vet vad de kommer att använda pengarna till.

Ibland kan det hända att man har så mycket mynt på sig att plånboken blir otymplig om man är dålig på att bli av med växelpengar istället för att använda sedlar. Då är det nästan mest skönt att bli av med lite mynt så man slipper gå omkring med det.


Jag tycker det är skönt att se att många bryr sig :D även om man inte vet hur man bäst tacklar problemen.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Big_Bird wrote:
veronica wrote: Alla vuxna människor gör sina egna val och väljer man att ta droger får man ju handskas med konsekvenserna.
Jag tror du överskattar utbudet av val som människor har.
Jag överskattar ingenting.
Alla gör som sagt sina egna val...jag väljer att arbeta och betala min hyra och mina räkningar för större delen av det jag tjänar.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

lillis wrote:
veronica wrote:Jag ger aldrig pengar till uteliggare eftersom de själva väljer sin situation.
De väljer ju själva att börja med någon form utav drog vilket oftast är den bidragande faktorn till att de är bostadslösa för att de väljer drogerna istället för att betala hyran med pengarna de fått.
Så nej.
Hade min mamma last det du skrev sa hade hon sagt ''Men lilla gumman...'' med en ton som paminner om ''Du e 20/whatever ar och har nog knappast sa mycket aning om livet i allmenhet, allting e inte so svart pa vitt som du tror''.
...och hade jag inte vart 16 hade jag sagt det samma.
Sorgligt om din mamma var dum när hon var 20, dock behöver hon ju inte dra alla över en kam för det.
(Den bjöd du på ;))

Jag anser bara att om man verkligen vill så kan man göra någonting åt sin situation eftersom vi bor i ett så pass "bra" land som vi gör.
Men visst, jag är inte kall och känner medlidande när jag ser vissa som ligger ute i kylan, men däremot tänker jag inte ge bort av mina pengar som jag har tjänat ihop.
Last edited by scoby on 2004-01-14 18:59:16, edited 1 time in total.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

cac wrote:
veronica wrote:Jag ger aldrig pengar till uteliggare eftersom de själva väljer sin situation.
De väljer ju själva att börja med någon form utav drog vilket oftast är den bidragande faktorn till att de är bostadslösa för att de väljer drogerna istället för att betala hyran med pengarna de fått.
Så nej.
Det är nog inte så himla lätt, ska du veta. Har man ingenstans att bo, så kan man inte få jobb. Om man däremot inte har något jobb, så vill ingen ta emot en som hyresgäst. Jag tror att man måste ha medkänsla, för att många har hamnat i en ond cirkel, som de inte kan ta sig ur fast de vill det.
Japp, där lät jag som pappa...

För övrigt brukar jag inte ge pengar till uteliggare, varför vet jag inte. Det känns osäkert att inte veta var de blir av liksom.

Hm...jag undrar var jag skrev att jag inte har medkänsla?..
Jag gör bara som du...låter helt enkelt bli att ge dom pengar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

veronica wrote: Jag överskattar ingenting.
Alla gör som sagt sina egna val...jag väljer att arbeta och betala min hyra och mina räkningar för större delen av det jag tjänar.
En del har inte riktigt lika många val och en del får sina val gjorda åt dem. (ibland redan i väldigt unga år)
Världen är dessvärre inte så enkel som att arbetslösa är lata och bostadslösa har valt att ligga på gatan. Vi har ett skyddsnät som inte fungerar i alla fall. De som trillar därigenom skulle säkert gärna slippa sova ute i decemberkylan med det är inte alltid de har möjligheten att välja något annat.

Om alla människor hade samma utgångsmöjligheter och samma valalternativ så skulle vi nog ganska snabbt se ett slut på mord och svält i vår värld... nu är det inte så, vilket man inte behöver se längre än presentationen på ett av TV:s nyhetsprogram för att märka.

Allt snack om att alla har möjlighet att välja fritt låter som naiv liberalpropaganda i mina öron.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
none

Post by none »

veronica wrote:
cac wrote:
veronica wrote:Jag ger aldrig pengar till uteliggare eftersom de själva väljer sin situation.
De väljer ju själva att börja med någon form utav drog vilket oftast är den bidragande faktorn till att de är bostadslösa för att de väljer drogerna istället för att betala hyran med pengarna de fått.
Så nej.
Det är nog inte så himla lätt, ska du veta. Har man ingenstans att bo, så kan man inte få jobb. Om man däremot inte har något jobb, så vill ingen ta emot en som hyresgäst. Jag tror att man måste ha medkänsla, för att många har hamnat i en ond cirkel, som de inte kan ta sig ur fast de vill det.
Japp, där lät jag som pappa...

För övrigt brukar jag inte ge pengar till uteliggare, varför vet jag inte. Det känns osäkert att inte veta var de blir av liksom.
Hm...jag undrar var jag skrev att jag inte har medkänsla?.
Det behöver du inte skriva. Du verkar vara kall som is, inte ett uns medlidande eller förståelse för att folk kan faktiskt kan göra fel. I det här fallet bli uteliggare.

Hur ska dom skaffa sig ett jobb? Det är inte en själ som anställer en uteliggare, men att dom är uteliggare beror ju just på avsaknaden av jobb. Inte missbruk. Missbruk är väll i många fall en bieffekt av livet som bostadslös. Visst, många missbrukare blir bostadslösa, men de väljer inte att bli beroende, för då skulle det inte finnas några problem med drogmissbruk och dylikt.

Heroinet värmer, likaså en varm mysig lägenhet. Vissa kanske inte kan få det ena, så de tar det andra. Kanske därför vissa drogar, jag kan bara spekulera. Men en smula eftertanke är inte fel ibland...
User avatar
didde
Posts: 320
Joined: 2002-03-09 12:36:59
Location: Åtvidaberg

Post by didde »

I "min" byhålan som jag bor i finns det en uteliggare som är väldigt artig. Han brukar jag ge några småmynt ibland när jag har.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Big_Bird wrote:
veronica wrote: Jag överskattar ingenting.
Alla gör som sagt sina egna val...jag väljer att arbeta och betala min hyra och mina räkningar för större delen av det jag tjänar.
En del har inte riktigt lika många val och en del får sina val gjorda åt dem. (ibland redan i väldigt unga år)
Världen är dessvärre inte så enkel som att arbetslösa är lata och bostadslösa har valt att ligga på gatan. Vi har ett skyddsnät som inte fungerar i alla fall. De som trillar därigenom skulle säkert gärna slippa sova ute i decemberkylan med det är inte alltid de har möjligheten att välja något annat.

Om alla människor hade samma utgångsmöjligheter och samma valalternativ så skulle vi nog ganska snabbt se ett slut på mord och svält i vår värld... nu är det inte så, vilket man inte behöver se längre än presentationen på ett av TV:s nyhetsprogram för att märka.

Allt snack om att alla har möjlighet att välja fritt låter som naiv liberalpropaganda i mina öron.
Vi ser uppenbarligen helt olika på saken.
Vuxna människor får själva ta sig i kragen och reda ut saker och ting. Väljer man att strunta i det hamnar man kanske till sist på gatan.
Och det är ju sorgligt, men mina pengar behåller jag själv och ger av dom till de jag älskar istället.
Vård är vad många av de behöver, utan vård kan nog ej många behålla en lägenhet då drogberoendet tar över och inte hyra och räkningar prioriteras.
Jag vet inte riktigt hur det ser ut, men ber de om vård borde de ju få hjälp.
Iallafall tycker jag att det borde vara en självklarhet att de ska få det, då innebär det ju att de väljer att försöka göra någonting åt det.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

zeux wrote: Det behöver du inte skriva. Du verkar vara kall som is, inte ett uns medlidande eller förståelse för att folk kan faktiskt kan göra fel. I det här fallet bli uteliggare.

Hur ska dom skaffa sig ett jobb? Det är inte en själ som anställer en uteliggare, men att dom är uteliggare beror ju just på avsaknaden av jobb. Inte missbruk. Missbruk är väll i många fall en bieffekt av livet som bostadslös. Visst, många missbrukare blir bostadslösa, men de väljer inte att bli beroende, för då skulle det inte finnas några problem med drogmissbruk och dylikt.

Heroinet värmer, likaså en varm mysig lägenhet. Vissa kanske inte kan få det ena, så de tar det andra. Kanske därför vissa drogar, jag kan bara spekulera. Men en smula eftertanke är inte fel ibland...
Väljer tycker jag fortfarande att man alltid gör.
Epic_p1
Posts: 317
Joined: 2003-09-14 11:44:24

Post by Epic_p1 »

Träffade en artig och välklädd (okej, kanske inte kostym men inte några trasor. Det var en smutsig och sliten jacka och ett par halvrena byxor. ) som sålde faktum. Köpte en tidning och hade inget mindre än en 100:- lapp. Han fick behålla resten (faktum kostar 30:-) och han sken upp och blev väldigt glad. Då känner man att man har hjälpt en person som har det svårt, och det var inte ens svårt...
#mac.se @ EFnet
none

Post by none »

veronica wrote:
zeux wrote: Det behöver du inte skriva. Du verkar vara kall som is, inte ett uns medlidande eller förståelse för att folk kan faktiskt kan göra fel. I det här fallet bli uteliggare.

Hur ska dom skaffa sig ett jobb? Det är inte en själ som anställer en uteliggare, men att dom är uteliggare beror ju just på avsaknaden av jobb. Inte missbruk. Missbruk är väll i många fall en bieffekt av livet som bostadslös. Visst, många missbrukare blir bostadslösa, men de väljer inte att bli beroende, för då skulle det inte finnas några problem med drogmissbruk och dylikt.

Heroinet värmer, likaså en varm mysig lägenhet. Vissa kanske inte kan få det ena, så de tar det andra. Kanske därför vissa drogar, jag kan bara spekulera. Men en smula eftertanke är inte fel ibland...
Väljer tycker jag fortfarande att man alltid gör.
Ok.
Jag förstår att du inte förstår.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

zeux wrote:
veronica wrote:
zeux wrote: Det behöver du inte skriva. Du verkar vara kall som is, inte ett uns medlidande eller förståelse för att folk kan faktiskt kan göra fel. I det här fallet bli uteliggare.

Hur ska dom skaffa sig ett jobb? Det är inte en själ som anställer en uteliggare, men att dom är uteliggare beror ju just på avsaknaden av jobb. Inte missbruk. Missbruk är väll i många fall en bieffekt av livet som bostadslös. Visst, många missbrukare blir bostadslösa, men de väljer inte att bli beroende, för då skulle det inte finnas några problem med drogmissbruk och dylikt.

Heroinet värmer, likaså en varm mysig lägenhet. Vissa kanske inte kan få det ena, så de tar det andra. Kanske därför vissa drogar, jag kan bara spekulera. Men en smula eftertanke är inte fel ibland...
Väljer tycker jag fortfarande att man alltid gör.
Ok.
Jag förstår att du inte förstår.
Vad bra att du "förstår".
none

Post by none »

veronica wrote:
zeux wrote:
veronica wrote:
zeux wrote: Det behöver du inte skriva. Du verkar vara kall som is, inte ett uns medlidande eller förståelse för att folk kan faktiskt kan göra fel. I det här fallet bli uteliggare.

Hur ska dom skaffa sig ett jobb? Det är inte en själ som anställer en uteliggare, men att dom är uteliggare beror ju just på avsaknaden av jobb. Inte missbruk. Missbruk är väll i många fall en bieffekt av livet som bostadslös. Visst, många missbrukare blir bostadslösa, men de väljer inte att bli beroende, för då skulle det inte finnas några problem med drogmissbruk och dylikt.

Heroinet värmer, likaså en varm mysig lägenhet. Vissa kanske inte kan få det ena, så de tar det andra. Kanske därför vissa drogar, jag kan bara spekulera. Men en smula eftertanke är inte fel ibland...
Väljer tycker jag fortfarande att man alltid gör.
Ok.
Jag förstår att du inte förstår.
Vad bra att du "förstår".
Självfallet förstår jag vad jag menar, det skulle vara förkastligt att bara haspla ur sig massa saker som man inte hade en aning om.


::)
Last edited by none on 2004-01-14 19:39:10, edited 1 time in total.
Post Reply