Ge pengar till uteliggare?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Axman wrote:Ogillar skarpt alla dessa som springer runt med lappar och tigger av någon anledning. Jag blir främst bara arg av att råka ut för det då det så sällan är sanning som de säger(skriver).

Ger bara till dem som jag tror på när de säger vad de skall ha pengarna till och det brukar bli att de säger att de skall ha det till öl och då får de pengar, tyvärr.
Jag är faktiskt också mer benägen att ge pengar till folk som säger rätt ut vad det skall vara till. Eller folk som bara frågar om jag kan undvara en tia utan att säga vad det skall va till. Jag har inte med det att göra känner jag. Jag vill inte veta, jag vill inte få det bortförklarat. Har du brist på pengar har du och jag kan relatera till det. Kan jag hjälpa så gör jag... men ofta tvingas man bara relatera :(
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

cac wrote:
Pixelfantast wrote:Ni kan väll inte mena att ni tycker att alla utteliggare är helt körda, visst dom har inte varit gudsbästa barn, men bara för att dom är alkoholister eller nått tyngre behöver dom ju inte vara mindre värda på det viset, jag tycker att dom som försöker bättra sig och är trevliga är värda en tia då och då.

Men det är väll bara jag.
Jag tycker faktiskt inte att här verkar vara så jättemånga som totalt dömer ut uteliggarna, även om vi inte skänker pengar. Alla ska vara lika värda, men det är inte alltid så lätt att veta var pengarna blir av, som vi nämnt tidigare i tråden.
Det är jag med på, men tyckte det kändes som om många ansåg att alla uteliggare var skräp, fick lite den känslan.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

lillis wrote:
veronica wrote:
lillis wrote:
veronica wrote:
Big_Bird wrote: Jag tror du överskattar utbudet av val som människor har.
Jag överskattar ingenting.
Alla gör som sagt sina egna val...jag väljer att arbeta och betala min hyra och mina räkningar för större delen av det jag tjänar.
Valde Kalle, 13 or gammal, valjer att hans pappa stack ner han var nyfodd, och att hans mamma e alkoholist. Kalle, 15, valjer att han i nian faller for grupptryck pga att han aldrig riktigt varit trygg i sig sjelv tack vare hans barndom. Han hamnar i skolans "tuffa gang" och borjar roka, dricka som fan osv.. Detta leder tillslut in po tyngre droger ner hans mamma avlider etc etc.. Plotsligt e han 25, beroende av droger, alkoholiserad och utan hem.

MEN DET E INGEN FARA, DET E HANS FEL, HAN VALDE ATT HA DET SO!

...
Han valde inte vilken familj han skulle komma till, inte heller att hans mamma skulle dö, men i stort sett allt annat väljer Kalle.
Jag tycker att Kalle borde välja att söka efter hjälp.
..och jag e glad over att du aldrig ska ha barn.
´

Eftersom jag vet att jag hade blivit en underbar mamma känner jag lite att jag är skyldig att sätta ännu en underbar person till världen. :-*
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Ramza wrote:
veronica wrote:
Ramza wrote:
Det finns på tok för många som behöver söka hjälp, men som inte fattar det själva. Vad gäller kalle så vill nog inte kalle ha hjälp, för han ska klara sig själv, vilket han inte gör.

Uteliggare har lika stor rätt som alla andra i samhället. Skillnaden är att de inte tar all rätt för de har ingen drivande kraft.
Precis. Men de som inte vill ha hjälp är lite svåra att hjälpa...
De förtjänar det inte heller. (Ja, jag är cynisk (och logisk))
Ja, men det är ju det jag menar.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

lither wrote:
veronica wrote:
lillis wrote:Valde Kalle, 13 or gammal, valjer att hans pappa stack ner han var nyfodd, och att hans mamma e alkoholist. Kalle, 15, valjer att han i nian faller for grupptryck pga att han aldrig riktigt varit trygg i sig sjelv tack vare hans barndom. Han hamnar i skolans "tuffa gang" och borjar roka, dricka som fan osv.. Detta leder tillslut in po tyngre droger ner hans mamma avlider etc etc.. Plotsligt e han 25, beroende av droger, alkoholiserad och utan hem.

MEN DET E INGEN FARA, DET E HANS FEL, HAN VALDE ATT HA DET SO!

...
Han valde inte vilken familj han skulle komma till, inte heller att hans mamma skulle dö, men i stort sett allt annat väljer Kalle.
Jag tycker att Kalle borde välja att söka efter hjälp.
Antingen läste du väldigt slarvigt eller så du lite av en nonchalant gällande påståendet.
Tack vare Kalles barndom blir hans val av folk att umgås med både svårt och lätt. Svårt eftersom han vet att det inte rätt. Lätt eftersom han inte finner någon annan utväg (generellt sett).
Han fastnar i ett grupptryck som du inte kan ana hur svårt det är att ta sig ur förän du själv hamnar där. Att drogerna väger tyngre och spriten flyter med mer alkoholsbeteckning är en självgående uppgång.
Du kan väl inte sedan på största alvar hävda att det är hans val att ta ytterligare droger när hans mor dör? Att ta sig ur ett knarkträsk är inte bara att säga "Nej, jag är inte med mer".

Inte för att vara taktlös, men du borde se ett antal mer realiserade filmer angående ämnet och låta amerikanska teatralistiska filmer vila på videohyllan ett tag - samhällsinriktad världsblick är värt mer än vad pengar kan ge.
Men väljer gör han ju, hela tiden, men sedan att han gör de lätta, dumma valen är en helt annan sak.
Och visst är Kalles liv sorgligt, men jag känner ingen skyldighet att ge honom pengar.
Last edited by scoby on 2004-01-15 18:05:00, edited 1 time in total.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

enioreh wrote:Skrämmande vilken människosyn många av er har! :(
Har någon av er överhuvudtaget följt debatterna i tidningen om psyksjuka? Sett några program om dessa? Många av dessa kan inte sköta ett normalt arbete eller ett normalt liv och hamnar på gatan. Bra socialt skyddsnät i Sverige.. skojar ni eller? Definiera "bra"!
Det finns ju otaliga exempel på när socialen valt att vända bort blicken och inte hjälpa utsatta människor (och nu menar jag naturligtvis inte bara uteliggare/hemlösa) :-/

Allting är för övrigt inte bara svart eller vitt. Man kan inte bara kalla dem "uteliggare" och dra dem alla över en kam :[ "Äh, det är drogernas fel". Vad vet ni om detta egentligen? Vad vet ni om orsaken till att de hamnade på gatan från första början och vad de sedan har tvingats göra för att kunna överleva där när de inte fått den hjälp de behövde?

Jag tycker alltför många har en tendens att säga "skyll dig själv" om alla människor. Visst har man i de allra flesta fall ett val, men man kan inte bara spotta på folk för att de har haft ett dåligt omdöme gällande dessa val.

Alla kan hamna i skiten på ett eller annat sätt.

/enioreh
Hur kan dålig människosyn vara detsamma som att inte ge "uteliggare" pengar?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Rensat, använd PM till sånt istället.
hej.
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

Äh, valfrihet my ass! Vill du ha en käftsmäll eller en pungspark? Ger alltid pengar till uteliggare om jag råkar ha några. Om de sedan köper tjack för dem lägger jag mig inte i, även om det självklart är sorgligt. Det blir kallt på nätterna häruppe i norden. Att jag då kan krypa ihop under mitt IKEA-duntäcke ser jag som en lycklig slump, inte som ett resultat av att jag gjort smartare val än Kalle.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Gnadde wrote:Äh, valfrihet my ass! Vill du ha en käftsmäll eller en pungspark? Ger alltid pengar till uteliggare om jag råkar ha några. Om de sedan köper tjack för dem lägger jag mig inte i, även om det självklart är sorgligt. Det blir kallt på nätterna häruppe i norden. Att jag då kan krypa ihop under mitt IKEA-duntäcke ser jag som en lycklig slump, inte som ett resultat av att jag gjort smartare val än Kalle.
Veronica är tjej, jag tror inte hon kan få någon pungspark. :(

Annars fett med word på vad du har skrivit osv.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Jag brukar på somrarna vara i italien och där finns det rejält med tigare specielt zigenare. Det finns en zigenar familj som rör sig i området runt rimini, riccione (stava?).....och dom är så mycket fejk det bara går har bla sett en gammal tant vara utan ena armen för att nästa vecka ha två armar igen samt barn som sitter och "rycker" vid gatakanten för att få pengar.....eller en tolvåring som sitter och tigger medans en 4-åring krypper runt bland hennes ben. Hade jag inte sett dem så ofta kanske jag skulle gå på det men inte nu längre efter att ha sett hela familjen (ca 7-8 st) stå utanför en container (uff liknande) och plocka ut kläder som folk skänkt till välgörenhet.....då blir man fan sur....

Nej jag ger aldrig pengar till tiggare helt enkelt för att jag inte vet VARFÖR jag ska göra det vet inget om deras liv osv......jag dömmer dom inte men jag känner heller inget medlidande....

Ser inget fel i att tigga så länge man är trevlig osv jag menar man väljer ju själv om man ska ge dom pengar eller inte...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

lillis wrote:
Gnadde wrote:Äh, valfrihet my ass! Vill du ha en käftsmäll eller en pungspark? Ger alltid pengar till uteliggare om jag råkar ha några. Om de sedan köper tjack för dem lägger jag mig inte i, även om det självklart är sorgligt. Det blir kallt på nätterna häruppe i norden. Att jag då kan krypa ihop under mitt IKEA-duntäcke ser jag som en lycklig slump, inte som ett resultat av att jag gjort smartare val än Kalle.
Veronica är tjej, jag tror inte hon kan få någon pungspark. :(

Annars fett med word på vad du har skrivit osv.
Haha, sant. För övrigt får jag för mig att de flesta killar skulle valt en käftsmäll framför en pungspark vilken dag som helst, så det var en dålig linelse. ;)
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

I min värld är inget bara svart eller vitt.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

pync wrote:Jag har gett pengar till massor av uteliggare, jag vet inte om jag ångrar
det, det intresserar mig inte så jag har inte tänkt igenom det.

I San Francisco finns en uteliggare som kallas "bushman". Han sitter
bredvid en soptunna täckt av två lövgrejer så att han ser ut (lite) som en
buske. Sen väntar han på att någon eller några som är upptagna med sig
själva ska gå förbi så att han kan kasta sig framför dem och skrika. Han
lyckas i typ 80% av fallen få någon att skrika. Ungefär hälften av de som
blir skrämda står kvar en kvart och tittar på dem efter dem som blir
skrämda, så det är nästan alltid typ 50 personer i en rad vid kajkanten
som står och tittar på Bushman och de han skrämmer, men det märker
inte offren förrän de blivit skrämda.

Jag stod inte och kollade länge, men jag såg en gubbe som gav honom
$50.

Bushman borde vara miljonär, seriöst.

Läste för nån månad sedan om en uteliggare i usa som samlade och pantade burkar... hans förmögenhet var nån miljon dollar... eftersom han inte har några utgifter.... han fortsätter samla burkar... killen måste vara lite störd :)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Läste för nån månad sedan om en uteliggare i usa som samlade och pantade burkar... hans förmögenhet var nån miljon dollar... eftersom han inte har några utgifter.... han fortsätter samla burkar... killen måste vara lite störd
En del människor klarar inte av ett "normalt" liv. Det handlar inte om hur mycket pengar man har... eller vilken sorts familj man kommer ifrån. Inte alla klarar av den inrutade vardagen. En del får mediciner för att trubbas av nog så de kan "leva" inom systemet. Andra faller utanför.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Gnadde wrote:
Haha, sant. För övrigt får jag för mig att de flesta killar skulle valt en käftsmäll framför en pungspark vilken dag som helst, så det var en dålig linelse. ;)
Inte för att det finns någon anledning, men ge du mig en pungspark ;)
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:
Läste för nån månad sedan om en uteliggare i usa som samlade och pantade burkar... hans förmögenhet var nån miljon dollar... eftersom han inte har några utgifter.... han fortsätter samla burkar... killen måste vara lite störd
En del människor klarar inte av ett "normalt" liv. Det handlar inte om hur mycket pengar man har... eller vilken sorts familj man kommer ifrån. Inte alla klarar av den inrutade vardagen. En del får mediciner för att trubbas av nog så de kan "leva" inom systemet. Andra faller utanför.
Ni får det att låta som något man inte ska sträva efter.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Släng en brödbit i skallen på dom... då går de flesta iväg. Alltså är dom inte så fattiga :P
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

veronica wrote:
Gnadde wrote:
Haha, sant. För övrigt får jag för mig att de flesta killar skulle valt en käftsmäll framför en pungspark vilken dag som helst, så det var en dålig linelse. ;)
Inte för att det finns någon anledning, men ge du mig en pungspark ;)
Nej, du slipper. Du har fler valmöjligheter än så. Var glad för det du! ;)
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Ni är bittra människor ni 8)
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

pync wrote:
Big_Bird wrote:
Läste för nån månad sedan om en uteliggare i usa som samlade och pantade burkar... hans förmögenhet var nån miljon dollar... eftersom han inte har några utgifter.... han fortsätter samla burkar... killen måste vara lite störd
En del människor klarar inte av ett "normalt" liv. Det handlar inte om hur mycket pengar man har... eller vilken sorts familj man kommer ifrån. Inte alla klarar av den inrutade vardagen. En del får mediciner för att trubbas av nog så de kan "leva" inom systemet. Andra faller utanför.
Ni får det att låta som något man inte ska sträva efter.
Och söta lilla pync kan inte förstå varför? Därför att vi lever i vår trångsynta lilla värld som är uppbyggda av fördomar och regler. Vi kanske inte gillar samhället, men eftersom vi inte är lika smarta som dig, så tiger vi och lever ett liv i fullkomlig olycka utan att egentligen förstå varför.
Suck.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

cac wrote:
pync wrote:
Big_Bird wrote:
Läste för nån månad sedan om en uteliggare i usa som samlade och pantade burkar... hans förmögenhet var nån miljon dollar... eftersom han inte har några utgifter.... han fortsätter samla burkar... killen måste vara lite störd
En del människor klarar inte av ett "normalt" liv. Det handlar inte om hur mycket pengar man har... eller vilken sorts familj man kommer ifrån. Inte alla klarar av den inrutade vardagen. En del får mediciner för att trubbas av nog så de kan "leva" inom systemet. Andra faller utanför.
Ni får det att låta som något man inte ska sträva efter.
Och söta lilla pync kan inte förstå varför? Därför att vi lever i vår trångsynta lilla värld som är uppbyggda av fördomar och regler. Vi kanske inte gillar samhället, men eftersom vi inte är lika smarta som dig, så tiger vi och lever ett liv i fullkomlig olycka utan att egentligen förstå varför.
Suck.
Nej, ni är smartare än mig, men resten var sant.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

pync wrote: Bushman borde vara miljonär, seriöst.

det är faktiskt en annan uteliggar i usa som tjänar 200$ om dagen i snitt... fast om det är sant eller inte får ni själva gissa på

edit: han är inte uteliggare, han praktserar bara som hemlös. Han har bil och villa och kostym.
Last edited by lyckegard on 2004-01-20 19:10:37, edited 1 time in total.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

INGEN vill väl vara hemlös, på gatan och tigga pengar?
Alla vill väl ha två barn, radhus och volvo?


Alla hemlösa knarkar inte.

Det är väl bättre att du ger den hemlöse tjugo kronor en att han slår dig och tar alla dina pengar?

Sedan måste jag faktiskt berömma faktum. Innan faktum fanns så var pissetunneln full av knarkare och annat läskigt skumm. Men nu så är det bara en ammoniakdoft som får en att ta en annan väg till terminalen.

En gång stod jag på drottningtorget och en man gick fram till mig. Frågade om jag hade tjugo kronor till en smörgås. Jag hade inte tjugo kronor just den dagen, så han blev tvungen att fortsätta fråga folk om de hade pengar.

Köp faktum av uteliggare. Ge dem gärna lite dricks. Om någon ungdom ber att få låna busspengar eller mobiltelefon så att de kan ringa sin mamam så de kan bli hämtade sent på kvällen så låt dem göra det. I det sista fallet så kan du kanske komma överens att medan han håller i din mobiltelefon ska du hålla i hans väska så att han inte kan springa iväg med din telefon.

Men däremot om du möter någon som luktar sprit eller så och är otrevlig, böjer sig fram över dig och lägger armen på dina axlar och säger att du ska ge honom pengar kan du förklara att du inte ger honom pengar ifall han köper sprit för dem.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

lyckegard wrote:INGEN vill väl vara hemlös, på gatan och tigga pengar?
Alla vill väl ha två barn, radhus och volvo?
Nej, inte pync. Han vill vara hemlös, barnlös och volvolös. Så länge han får uppmärksamhet så...
Post Reply