Ondskan personifierad?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Ondskan personifierad?

Post by ballkula »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 44,00.html

I och för sig ingen nyhet för mig, då Gates har uttalat sig om detta för många år sedan. Kul ändå med tanke på hur många datortöntar som tror de är tuffa då de likställer Gates med Hitler/Belsebub eller liknande "elakingar"... ;)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Ondskan personifierad?

Post by Dissident »

Detta är inget nytt, Gates har varit den mest välgörande enheten i världen under en lång tid.
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

sen kan man disskutera om det är bra eller dåligt att skänka så mkt pengar till världens barn, vad kommer resultatet att bli om 30år? vad händer med alla naturresurser osv. finns mycket skrivet i detta ämne om man orkar leta upp det.

Obs! min åsikt är inte att han gör något dumt, det är bara en reflexion :)
AMD Barton 2500+@3200+, Sprire WhisperRock IV, 2x256mb Twinmos PC3200 CAS2.5, Epox EP-8RDA+, Radeon 9600pro VIVO, NEC 1300A,WD 80gb 8mb, IBM 40gb 2mb, Bitspower: 2xCold Cathode & 2x UV-Sensitive Fan, Iomega 250mb Zip, Sweex Xenon XS
Kamera: Canon A80
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Det är en god gärning Gates gör om han skänker alla sina pengar till världensbarn. Men efter det att han är död? Varför? Han skulle istället helhjärtat själv engagerat sig i projekt där han betalade. Så länge han har kontroll på pengarna kommer de användas till rätt saker. Ger han så mycket pengar kommer (onda) element i samhället sko sig och snefördela pengarna till egen nytta!

Gates säger "- Jag tror inte att det är bra för mina barn att starta med för stora mängder pengar."

Det är kanske sant men de ärver ju alla hans ägodelar inklusive hans andel i Microsoft så... + 80 Miljoner... Det spelar nog ingen större roll om det skulle vara 200 miljoner eller 1 miljard. De är ekonomiskt oberoende oavsett!
Wazzup
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Fredde wrote:Det är en god gärning Gates gör om han skänker alla sina pengar till världensbarn. Men efter det att han är död? Varför? Han skulle istället helhjärtat själv engagerat sig i projekt där han betalade. Så länge han har kontroll på pengarna kommer de användas till rätt saker. Ger han så mycket pengar kommer (onda) element i samhället sko sig och snefördela pengarna till egen nytta!

Gates säger "- Jag tror inte att det är bra för mina barn att starta med för stora mängder pengar."

Det är kanske sant men de ärver ju alla hans ägodelar inklusive hans andel i Microsoft så... + 80 Miljoner... Det spelar nog ingen större roll om det skulle vara 200 miljoner eller 1 miljard. De är ekonomiskt oberoende oavsett!
Bill Gates har redan skänkt bort några hundra miljarder. Jag tolkar texten som att han kommer ge bort det mesta redan innan han är död.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Ifall det här är ett litet PR-knep så har det lyckats för jag tycker mer om honom nu än innan.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

Jag trodde datanördar hatade Gates av andra anledningar än att han har mycket pengar...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Jag tror inte att någon enskild person slantar upp miljard efter miljard i pr-syfte. En sak om ett företag gjorde det, men varför skulle en sån "doldis" som Bill Gates göra det? Han är ju inte direkt en sån person som åker på glammiga tillställningar världen över för att visa upp sig, snarare tvärtom.

Sen så har han ju sagt att han ska donera bort i princip hela förmögenheten för många många år sedan, så det är ju inget infall för dagen direkt.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Vadå?
Ond?
Det är bara att se på honom. Han är inte ond, snarare tvärt om så tycker jag han verkar vara en ytterst god människa (även om han inte hade gått ut med att han ska skänka allting osv osv).
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Gates är bry.

Jobs är en riktig människa.
iDon't care about your problems.
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Xerxes: Du har nog rätt!

Det var bara meningen "Men när han dör ska inte många ören finnas kvar." som fick mig att tolka det som att det rörde sig om något slags testamente...
Wazzup
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Gnuet wrote:Gates är bry.

Jobs är en riktig människa.
Måste säga att jag tycker mac suger hårt.....dock är det inge fel på disignen (på vissa saker) sedan är ipod rätt trevlig oxå...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Gnuet wrote:Gates är bry.

Jobs är en riktig människa.
Vad har du emot Gates? Alla pengar han ger till välgörenhet får inte jag att koppla ihop med något dåligt och när man ser honom på TV ser han inte direkt ut att vara den som gillar att skryta eller gör allt bara för att få massa publicitet. I så fall skulle han inte behöva ge så mycket pengar och inte under en så lång period. Det helt utan att han gör reklam för det på något stort sett.
Tycka vad man vill om Microsoft men jag tycker det är fel att säga att Bill Gates är elak bara för man inte gillar Microsoft.

Varför är Steve Jobs bättre än Bill Gates? jag förstår inte riktigt vad du menar och då har jag själv en Mac så det har nog inte med det att göra.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Vart kan han inte ge en slant till alla påersoner i hela världen för utom dem som har en inkomst som överstiger 300 000 per år.
Då skulle jag bli glad i alla fall
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Gnuet wrote:Gates är bry.

Jobs är en riktig människa.
Jobs är en.. skitstövel om man jämför. Visserligen verkar han ha lugnat ned sig, men under sin första tid på Apple så behandlade han folk mycket illa. Arrogansen har han dock kvar, men hanterar den rätt skickligt så att han verkar självsäker på det han säger. Alltid kul att se Jobs snacka om flopsar å mipsar, på ett sätt som säkert går hem hos macfolk, men som är genant för de med lite datorteknisk insikt. Sen säger han ju emot sig själv rätt ofta också.

Om 100 år så tror jag att Bill Gates kommer att ha efterlämnat mer av godo än Steve Jobs, och då menar jag inte trivialiteter som datorer och operativsystem.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

narius wrote:Vart kan han inte ge en slant till alla påersoner i hela världen för utom dem som har en inkomst som överstiger 300 000 per år.
Då skulle jag bli glad i alla fall
Nu har inte jag några siffror på detta, men såvitt jag vet är det inte så många procent som klarar en sån inkomst (25k/månad). Om vi nu skulle vilt påstå (och då tror jag vi är långt från sanningen) att en miljard (det är rätt många) personer tjänar så mycket. Då har vi ganska grovt räknat fem miljarder människor kvar på jordklotet som ska få gates pengar. Vad hamnar vi på då? 40:- / person. Ja, det skulle göra otroligt mycket skillnad....

Jag ser hellre att man koncentrerar en summa till ett speciellt ändamål. Till exempel en by som kan bekosta utbyggnad av vattensystem så de kan odla mer/effektivare. Eller varför inte en ny skola, eller vad som helst annars som kommer en stor grupp till nytta. Det är ju grymt mycket bättre än att ge lite pengar till var och en. Jag skulle inte bli gladare om jag fick 40:- av Bill Gates (jag tjänar nu lite över 2000/månaden i form av studiebidrag). Och fastän 40:- kanske är mer värt för ett svältande barn i valfritt-u-land, så gör det ingen skillnad mer än på några dagar. Det som verkligen krävs är stora summor som kan användas till långsiktiga projekt.

Antingen tänker jag fel (så då måste du nog upplysa mig med fakta/siffror), eller så är det du som inte alls har tänkt igenom din tanke.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag anser inte att Gates är "ond", han är ju bevisligen smart eftersom han har lyckats bli världens rikaste person. Dessutom är sånt här trevligt att se, att han inte bara sitter på sina rikedomar.

Dock anser jag att företaget inte är lika "goda". Läste precis att de försöker patentera Office XML-baserade format, för att göra det olagligt för konkurrerande program att nyttja dem. Är de rädda att det ska finnas bättre officepaket?
hej.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Det är visserligen ganska enkelt att vara givmild om man har 217 miljarder kronor. Jag menar vad ska man med mer än en eller två dyra sportbilar plus någon bruks bil till. Hur mycket oftare kan man gå ut och äta än varje dag o.s.v.

Om man bara spenderar (läs slösar) pengarna på sig själv och sina närmasta är det rätt svårt att göra av med så stora summor pengar om man inte går till extra överdrifter som "det är klart att alla mina barn ska ha varsit hangarfartyg".


Visst skulle det var kul att strunta i vad saker kostar och köpa en dator för 35-40kkr vartannat år istället för en för 10-12kkr vart tredje om man har pengar till att inte bry sig och så.
Men jag tror inte att jag skulle kunna göra av med sådana summor, så jag hadde nog skänkt 216.x miljarder till diverse projekt/välgörenhet om jag hadde 217 miljarder.


Men visst, även om det är fler som hadde gjort liknande om de var i hans situation så är det ju ändå bra av honom att göra det.
Good job Billy G !
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

ballkula wrote:Jag tror inte att någon enskild person slantar upp miljard efter miljard i pr-syfte. En sak om ett företag gjorde det, men varför skulle en sån "doldis" som Bill Gates göra det? Han är ju inte direkt en sån person som åker på glammiga tillställningar världen över för att visa upp sig, snarare tvärtom.

Sen så har han ju sagt att han ska donera bort i princip hela förmögenheten för många många år sedan, så det är ju inget infall för dagen direkt.
ööh?

gates har sedan två år tillbaka varit microsofts frontfigur. innan dess hade jag bara sett en 3x4 centimeter stor suddig bild utav honom, men nu dyker han upp lite överallt som någon hjältetyp med bild och allt, på många av microsofts afficher eller när de har nyheter..

Sedan datornördarnas hat mot Bill Gates är inte att han är rik. Det är att han gör fel. Att han trots sina massvis med pengar låser användare till hans system (han är väldigt skyldig till detta)
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

GuessWho wrote:Det är visserligen ganska enkelt att vara givmild om man har 217 miljarder kronor. Jag menar vad ska man med mer än en eller två dyra sportbilar plus någon bruks bil till. Hur mycket oftare kan man gå ut och äta än varje dag o.s.v.

Om man bara spenderar (läs slösar) pengarna på sig själv och sina närmasta är det rätt svårt att göra av med så stora summor pengar om man inte går till extra överdrifter som "det är klart att alla mina barn ska ha varsit hangarfartyg".


Visst skulle det var kul att strunta i vad saker kostar och köpa en dator för 35-40kkr vartannat år istället för en för 10-12kkr vart tredje om man har pengar till att inte bry sig och så.
Men jag tror inte att jag skulle kunna göra av med sådana summor, så jag hadde nog skänkt 216.x miljarder till diverse projekt/välgörenhet om jag hadde 217 miljarder.


Men visst, även om det är fler som hadde gjort liknande om de var i hans situation så är det ju ändå bra av honom att göra det.
Good job Billy G !
läste någonstans att hans bakränta omräknat tills svenska kronor motsvarade 16miljoner per dygn. sedan så sover du 30 % av dygnet. .. så på 16 timmar ska du göra dig av med 16 miljoner för att förbruka en dagsinkomst..
16miljoner per dygn går nog att bli av med. är det värt det?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

lyckegard wrote:ööh?

gates har sedan två år tillbaka varit microsofts frontfigur. innan dess hade jag bara sett en 3x4 centimeter stor suddig bild utav honom, men nu dyker han upp lite överallt som någon hjältetyp med bild och allt, på många av microsofts afficher eller när de har nyheter..

Sedan datornördarnas hat mot Bill Gates är inte att han är rik. Det är att han gör fel. Att han trots sina massvis med pengar låser användare till hans system (han är väldigt skyldig till detta)
Sen 2 år..?? Prova 30 år... Du vet väl om att han grundade Microsoft, ett privat företag som säljer produkter? Varken han eller företaget är "skyldiga" till nåt, förutom i datortöntarnas (jag gör skillnad på datornörd och datortönt) fantasivärld där ondska är samma sak som att tvingas betala för programvara.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

ballkula wrote:Sen 2 år..?? Prova 30 år... Du vet väl om att han grundade Microsoft, ett privat företag som säljer produkter? Varken han eller företaget är "skyldiga" till nåt, förutom i datortöntarnas (jag gör skillnad på datornörd och datortönt) fantasivärld där ondska är samma sak som att tvingas betala för programvara.
Det är nog inte bara datorintresserade (oavsett nörd, tönt, whatever) som verkar ha "gratis är gott" som någon slags filosofi.


PS lyckegard: jag gillar din bild :)
Post Reply