Cannabis!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Cannabis!

Post by Deuterium »

Tjo!

Tänkte bara hur 64bits medlemar såg på Cannabis. Skulle vara kul med en seriös debatt där folk hänvisar till källor när de kommer med påstånde, inte bara vräker ur sig saker.

Så, tycker ni att Cannabis ska legalliseras? I sådant fall varför, vad tror ni effekten skulle ha blivit? Tror ni att det skulle blivit som Holland där nyrekryteringen av tunga missbrukare minskade, eller tror ni att det kommer bidra till markant ökning av blandmissbrukare?

:D
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Cannabis!

Post by Dissident »

Sådana här trådar dör alltid eftersom folk som aldrig har provat får för sig att de vet bättre än folk som har provat. Jag har en ganska liberal syn på cannabis, legalisering skulle vara trevligt.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Tycker man ska vara konsekvent antingen förbjuda ALLA droger (cigaretter, alkohol) eller släppa alla fria på ett rimligt sätt.....dock dom starkare drogerna så som Heroin, kokain ska förbjudas....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Vem orkar ha den här sortens debatter med folk som bara vet vad de lärde sig på Samhällskunskapen på högstadiet?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

spyse wrote:Tycker man ska vara konsekvent antingen förbjuda ALLA droger (cigaretter, alkohol) eller släppa alla fria på ett rimligt sätt.....dock dom starkare drogerna så som Heroin, kokain ska förbjudas....
Det är ju just de starka som Heroin och kokain som stället till det riktiga problemen, för att inte glömma amfetamin.

Även de som kostar mycket pengar som gör att langare blir rika och missbrukare måste begå brott för att ha råd med drogerna. Brott som drabbar oskyldigt folk. Det är inte så trevligt med inbrott och dylikt.
none

Post by none »

pync wrote:Vem orkar ha den här sortens debatter med folk som bara vet vad de lärde sig på Samhällskunskapen på högstadiet?

Måste vara benägen att hålla med dig för en gångs skull.
- - - -



Men värt att tänka på innan man börjar diskutera för hetsigt är att det finns alltid två sidor av myntet.

Diskutera utan att fördöma, annars är det nog risk att tråden spårar ur och blir låst.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Förbjud tobak
förbjud alkohol.
När man ändå är igång man kan man förbjuda allt som har en fetthalt på över 0.5% och innehåller mer kalohorier än en skalad vindruva.

Då allt detta orsakakar hälsosamma sjukdomar
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag har aldrig testat så jag vet inte. Dock anser jag att om man röker en holk nån gång så är det inte speciellt farligt. Me för mycket av allt är farligt. Jag skulle inte bry mig speciellt ifall det skulle bli ligaliserat,och inte heller ifall det inte blir det. Folk kommer ju knappast röka mer om det blir lagligt,tror ja.
We dance to all the wrong songs
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Egentligen orkar jag inte kasta mig in i denna debatt. Skriver ändå några rader då jag känner mig tvingad.

Jag tycker att det skall fortsätta att vara olagligt pga den enkla anledningen att canabis inte har rotat sig i vår kultur. Det är helt enkelt onödigt att släppa fri ytterligare en substans som är skadlig för oss människor. Det räcker med alkohol och nicotin som är tillräckligt stora hälsoproblem.

Jag är även övertygad om att canabis kan bli en inkörsport för vissa precis som alkohol är en inkörsport för andra. Givetvis finns det individer som kan sköta sig och bruka det med måtta precis som det finns individer som klarar av alkoholen. Inget konstigt med det.

Min enkla mening är helt enkelt att det är onödigt att legalisera det då det skulle föra med sig ett ökad hälsorisk för en del individer och därmed ökat tryck på vårt redan bräckliga sociala skyddsnät.
Wazzup
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Fredde wrote:Jag tycker att det skall fortsätta att vara olagligt pga den enkla anledningen att canabis inte har rotat sig i vår kultur.
Blev mycket rofel på den där kommentaren......här i västerås är droger VÄLDIGT utbrett i alla samhällsgrupper det är inte bara invandrare som röker på utan det är alla (ungdomar iaf) sedan är det klart att det är många som inte testat men det finns redan i våran kultur...

FRågan är varför är det olagligt? För att det är farligt för kroppen? Ja då ska man ju förbjuda en massa saker.....är det för att förhindra "ruseffekten" som det har ja då kanske man skulle förbjuda sex oxå?
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Folk röker gräs som aldrig förr i sverige,överallt. Att få tag på lite weed är inte speciellt svårt. Alla andra länder i hela världen tar på canabis ganska så lätt,det är bara sverige som är lite gnällig i denna frågan.
We dance to all the wrong songs
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

pync wrote:Vem orkar ha den här sortens debatter med folk som bara vet vad de lärde sig på Samhällskunskapen på högstadiet?
Amen!
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

spyse wrote: Blev mycket rofel på den där kommentaren......här i västerås är droger VÄLDIGT utbrett i alla samhällsgrupper det är inte bara invandrare som röker på utan det är alla (ungdomar iaf) sedan är det klart att det är många som inte testat men det finns redan i våran kultur...
Tror att du får reda ut lite vart du egentligen vill komma. Bara för att " Alla ungdomar i västerås röker på" så behöver det inte på något sätt betyda att canabis är djupt rotat i vår kultur. Att det förekommer på sina håll och att individer ur alla samhällsklasser rökt/röker canabis stämmer säkert och är därmed en del av verkligheten. Men att påstå att det är en del av den svenska kulturen är att gå för långt.
spyse wrote:FRågan är varför är det olagligt? För att det är farligt för kroppen? Ja då ska man ju förbjuda en massa saker.....är det för att förhindra "ruseffekten" som det har ja då kanske man skulle förbjuda sex oxå?
Ja du... Det är förbjudet för att det är farligt för kroppen och i värsta fall även en fara för andra. Därav en belastning för samhället... (Även om det är så att Alkohol är mycket värre så är det onödigt att legalisera...)

Lyckligtvis drar vi människor lärdom av historien och vill inte utsätta oss själva för fler laster. Det är därför lagar stiftas ideligen mot preparat som visar sig kunna missbrukas. Nu skall t.ex sömnpillren Rohypnol förbjudas. Det är från början ett läkemedel men det har visat sig att många individer inte kan handsakas med den och använda den till det den är avsedd till och istället blivit kallad "våldsdrogen"

Varför ska sex förbjudas!? Förstår inte vad du menar om jag skall vara ärlig!?
Wazzup
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

spyse wrote:är det för att förhindra "ruseffekten" som det har ja då kanske man skulle förbjuda sex oxå?
Ja jag säger då det...alla som är föräldrar vet antagligen att det finns flera anledgningar till att ha sex, så i förlängningen så skulle det vara som att förbjuda överlevnad. Nog för att många problem skulle försvinna om mänskligheten dog ut. Men det är ju lite extrem åtgärd mot ohälsa.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Å ena sidan finns argumentet att Marijuana/Cannabis inte är särskilt farligt, ochfaktiskt mindre beroendeframkallande än vanliga cigaretter.

Å andra sidan finns risken att fastna i ett rus, detta händer till och från och risken ökar ju mer man röker.

Detta tillsammans med att det är en inkörsport till andra droger är den seriösaste förklaring jag har sett till att inte legalisera.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Ghlargh wrote:Å ena sidan finns argumentet att Marijuana/Cannabis inte är särskilt farligt, ochfaktiskt mindre beroendeframkallande än vanliga cigaretter.
Jag känner att jag måste reda ut en sak här. Marijuana är inte
Beroendeframkallande per definition.

Man kan inte säga att allt man vill gör igen är beroendeframkallande, då
är gott och blandat, 64bits, knäckebröd, och hångel också
beroendeframkallande vilket är en löjlig devalvering av ordet.

Det är precis som diskussionen att man blir lat och slö av marijuana.

Det är tvärtom, man röker på för att man redan är lat och slö. Och man
fortsätter röka på för att man tycker det är roligt och inte ser någon
anledning att sluta. Jag höll på med det innan. Sen såg jag en anledning
att sluta och då är det bara att sluta. Och det var faktiskt mycket lättare
än om jag till exempel skulle sluta äta gott och blandat.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
SAuna
Posts: 114
Joined: 2002-05-16 20:43:29
Location: Skåne
Contact:

Re: Cannabis!

Post by SAuna »

Bjorne_ wrote: Skulle vara kul med en seriös debatt där folk hänvisar till källor när de kommer med påstånde, inte bara vräker ur sig saker.
Bjorne_ wrote: Tror ni att det skulle blivit som Holland där nyrekryteringen av tunga missbrukare minskade, eller tror ni att det kommer bidra till markant ökning av blandmissbrukare?
Nu har du just vräkt ur dig ett påstående. Styrk det med fakta eller så följer du inte ens dina egna riktlinjer. Tullat lite på stashen?

Dessutom tycker jag inte om ditt argument att om man skulle liberalisera så skulle brotten minska. Detta är en högst utilitaristisk fråga, ska man legalisera andra, i dagsläget, brott, för att de ska minska andra sorters brott?
Ex: göra det lagligt med div. sorters mutor, då skulle det inte finnas så mycket bokföringsbrott (och kom inte med något bullöshit att det inte går att jämföra, för grundtanken är densamma)
War is about peace, and to get peace you have to killa a lot of people.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

I mina ögon är droger ett tecken på svaghet, ungefär som att tillhöra en religion.
Sen kan man ha tusentals ursäkter till varför jag har fel men det skiter jag i :)
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

Marihuana påverkar minnet upp till 3 månader efter att man ha rökt det regelbundet. Minnet kan kännas väldigt påverkad i 2 dagar efter att man har rökt för första gången. Minnets förmåga förminskas mer och mer ju mer man röker och koncentrationsförmågan försämras i det långa loppet.
Reproduktiva organ försämras efter att ha använt det regelbundet i många år, och sädesceller har inte lika bra kvalite, men det försämras ändå med åren så skillnaden kanske inte är så stor ändå.

Vid användning av marihuana under en väldigt lång tid (mer än 10 år för det mesta, typ) har personer visat schisofreni-tecken.
Direkta symtom som de flesta känner är avkoppling och att man kan gapskratta åt småsaker, som kompisens ansiktsutryck till exempel. Andra direkta symtom som också är vanliga är torr mun, man glömmer allt som hänt för ungefär 5 sekunder sen (bokstavligen), och att man blir väldigt hungrig när man börjar "landa".
Det finns symtom som är mer ovanliga, som gör att personer får nån slags panik och vill landa igen så snabbt som möjligt. De blir nervösa och deras hjärtfrekvens ökar, deras ansikte brukar bli ganska vitt, och de kan spy (så ha en påse eller en toalett nära). Jag vet personligen inte orsaken till sistnämda symtomen, men jag kan tänka mig 2 anledningar:

1) Man är nervös för att man vet att man inte "borde", och eftersom marihuana gör att många känslor förstärks, tror jag att även nervositet kan utvecklas till panik och ångest.

2) Med tanke på att marihuana påverkar från 5 till 15 minuter efter att man tog första blosset, så finns det folk som kan hinna att röka väldigt mycket. Då börjar man bli högre och högre och man vet inte när det ska stanna. Man blir rädd för att man kan ha rökt för mycket och man vill verkligen inte bli högre. Det kanske kan orsaka panik.

Jag har sett 2 personer råka ut för det här, och båda hade rökt förut (inte regelbundet) och båda rökte flera gånger i framtiden utan dessa effekter.


Jag vet inte riktigt vilken sida jag ska ta i debatten. Jag tror att jag ställer mig runt mitten. Jag tror att man kan applicera samma lagar på marihuana som på alcohol, t.ex. att det är olagligt att tillverka hemma (sprit), 18 års gräns, att man inte får komma in i krogen om man är tydligt påverkad, man får inte röka i offentliga lokaler (tycker att det borde gälla tobak också), och man en viss moms ska det vara för att köpa det. Jag tycker att man ska kunna köpa det på samma sätt som i holland, fast färdigtillverkade och kanske med en aningen försvagad effekt, samt lite snabba anvisningar för symtomen på baksidan. En okej pris är väl runt 80 kr för 10 "cigg", varav 30-40% går som moms till sjukhusen som måste ta hand om de få peronerna som kan få vissa allergiska reaktioner.
Jag tror inte att cannabis är en inkörningsport för tyngre droger för sig självt. Jag tror att det är den svenska mentaliteten, som ser på cannabis som något överdrivet farligt, gör att vissa "mindre tänkande" personer kan anse sig själva som "outlaws" när de röker och därför vill förstärka sin hårdhetsfaktor genom att köra med annat.

Jag röker f.ö. lite då och då när jag blir bjuden ;) men jag har nog aldrig slösat en slant på det, och inte för cigg heller. Dessutom ser jag på tobak som något farligare än både alkohol och cannabis.

EDIT: btw, det jag sa längre upp är baserat mest på erfarenheter och saker jag läst, men eftersom ni vill ha lite mer konkret fakta så letade jag upp detta som har liknande info: http://www.cannabis.net/overview/
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Till hela drogdebatten vill jag tillägga att lustgas bör legaliseras och säljas på systemet...
Ren lustgas blandad med 30-40% syre är helt ofarlig om den inte används regelbundet (dagligen i flera månader), dock svagt beroendeframkallande.

Jag har läst en hel del information om droger från massor av källor, lustgas (med syrgas) är den enda drog som jag inte kan hitta en enda negativ effekt med vid tillfällig användning (fester).
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Kame_boy wrote:Minnets förmåga förminskas mer och mer ju mer man röker och koncentrationsförmågan försämras i det långa loppet.
Reproduktiva organ försämras efter att ha använt det regelbundet i många år, och sädesceller har inte lika bra kvalite [...]
cannabis.net wrote:The extent of possible long-term damage on psyche and cognition, immune system, fertility and pregnancy remains controversial.
--
Kame_boy wrote:Vid användning av marihuana under en väldigt lång tid (mer än 10 år för det mesta, typ) har personer visat schisofreni-tecken.
cannabis.net wrote:Marijuana can induce a schizophrenic psychosis in vulnerable persons presumably without increasing the incidence of the disease.
Hur tolkar man det här?
IL1
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

För mig är det hela så enkelt som: individen bestämmer över sig själv.
IL1
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tja... vi skulle aldrig ha tillåtit vare sig tobak eller alkohol om de drogerna introducerats idag. Den saken är säker. Så frågan är, om man gör ett historiskt misstag, betyder det att man skall fortsätta på den vägen? Bästa vore att släppa allt innehav helt fritt men tvärförbjuda all försäljning, de som har kompetensen att bränna sin egen sprit, rosta sitt eget snus eller koka ihop sitt eget Heroin kan hålla på med det, alla andra får lära sig eller lära sig låta bli.

Då har vi total frihet under ansvar... du ansvarar för ditt eget rus.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag ser ingen anledning till varför man ska riskera fängelse för att man röker en holk nån gång ibland...
Men att legalisera det vore onödigt och förmodligen skapa mer skada än nytta. Men att dra ner det på straffskalan tycker jag vore lämpligt.

Sen tycker jag att man borde införa riktig droginformation i skolorna istället för skrämselpropaganda som hälften tror på och hälften skiter i.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Man blir liten och kör såhär

Image

om man använder lustgas.


Åtminstånde om man ska tro på den här underhållande berättelsen:
http://www.streetrace.net/Lustgas.htm
Post Reply