IQ-test

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

IQ-test

Post by martinsson »

http://www.emode.com/tests/uiq/

Jag fick 131 ?!? (fast då missade jag ett par frågor pga. språket... )
Image
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag vågar inte göra sånt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Gnök, kräver registrering, yadda yadda...

Fick väl ru8nt en 130 på något annat onlinetest förut. Sen hur pass exakt onlinetesten är kan väl diskueras...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Gjorde det för någon vecka sen.. 135, visual math.

Brukar man inte säga att den genomsnittliga människan ska ha runt 100? Varför får då de flesta man känner rätt höga resultat på alla de här internettesten? Är testen felaktiga? Kan det vara så att vi alla är teknonördar och därmed har lite högre matematisk/logisk förmåga än resten? Är testen anpassade till amerikanerna? (Får de lägre än oss?)

Enligt mensa.se har 2% av Sverige över 131. (med medelvärde 100 och standardavvikelse 15)

17/18 (damn) på mensa.se's test..
IL1
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

mirza* wrote: Brukar man inte säga att den genomsnittliga människan ska ha runt 100? Varför får då de flesta man känner rätt höga resultat på alla de här internettesten? Är testen felaktiga?
De flesta test är av sorten "Glädjetest" det vore inte så lätt att få folk att återkomma till verksamheten om man placerade dem under 100-poängsnivån.

Sen är testen skruvade mot mattematisk förmåga, då denna är relativt enkelt mätbar i jämförelse med andra egenskaper som skulle kunna tyda på intelligens. Därför är det lättare för någon med vana av mattematiska problem att få en hög poäng.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

www.mensa.dk har ett IQ test. Man skall ha 40min på sej. Jag var lite stressad så jag gorde det på 11-12 min.

Jag fick 156 i iq. 160 e mensa. Men då hade jag ju tid över. Funderar på att bestämma tid för svenska mensa testet.
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Big_Bird wrote:De flesta test är av sorten "Glädjetest" det vore inte så lätt att få folk att återkomma till verksamheten om man placerade dem under 100-poängsnivån.
Just det här med "glädjetest".. Jag kanske är naiv, men får man ens göra så? Räknas det inte som någon sorts falsk marknadsföring? :S
IL1
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

EDIT: hum
Last edited by martinsson on 2004-01-25 16:06:20, edited 1 time in total.
Image
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

t3o wrote:www.mensa.dk har ett IQ test. Man skall ha 40min på sej. Jag var lite stressad så jag gorde det på 11-12 min.

Jag fick 156 i iq. 160 e mensa. Men då hade jag ju tid över. Funderar på att bestämma tid för svenska mensa testet.
mensa.se wrote: Inträdeskravet är att man ska tillhöra de 2 % av befolkningen som har högsta IQ-resultaten. Det innebär 131 eller mer på IQ-skalan (med medelvärde 100 och standardavvikelse 15).
Image
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

jaha, dom hade nån skala med iq utplacerat där... mitt låg på 156 och så var det en pil på 160 som var mensa nivå
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

t3o wrote:jaha, dom hade nån skala med iq utplacerat där... mitt låg på 156 och så var det en pil på 160 som var mensa nivå
Hmm, man kanske måste vara smartare som dansk?...
Image
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

mirza* wrote:
Big_Bird wrote:De flesta test är av sorten "Glädjetest" det vore inte så lätt att få folk att återkomma till verksamheten om man placerade dem under 100-poängsnivån.
Just det här med "glädjetest".. Jag kanske är naiv, men får man ens göra så? Räknas det inte som någon sorts falsk marknadsföring? :S
Tja, den som aspirerar på Mensamedlemskap borde vara smart nog att se genom sånda bluffar väl? :) Det är ju inte falsk marknadsföring av de testen om de inte säljer något...
Scientologernas test är dock intressanta att ta som jämförelse, de testerna visar av någon magisk anledning alltid att du är väldigt intelligent, kanske i de översta 10% men också stor potential till utveckling. Undrar varför...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

Big_Bird wrote:
mirza* wrote:
Big_Bird wrote:De flesta test är av sorten "Glädjetest" det vore inte så lätt att få folk att återkomma till verksamheten om man placerade dem under 100-poängsnivån.
Just det här med "glädjetest".. Jag kanske är naiv, men får man ens göra så? Räknas det inte som någon sorts falsk marknadsföring? :S
Tja, den som aspirerar på Mensamedlemskap borde vara smart nog att se genom sånda bluffar väl? :) Det är ju inte falsk marknadsföring av de testen om de inte säljer något...
Scientologernas test är dock intressanta att ta som jämförelse, de testerna visar av någon magisk anledning alltid att du är väldigt intelligent, kanske i de översta 10% men också stor potential till utveckling. Undrar varför...
äh, kom inte här och förstör nu. Låt oss vara smarta en liten stund till... eller ah... pizza!
Image
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mmmm... pizza...

Frågan är, vad vill man helst vara? Smart eller Homer Simpson?
Jag vet vem som finner mest glädje i pizza och munkar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

t3o wrote:jaha, dom hade nån skala med iq utplacerat där... mitt låg på 156 och så var det en pil på 160 som var mensa nivå
Då kollade du på din IQ med avvikelse 45 eller något sådant, alltså inte 15... Därför ditt IQ blev "högre" eller hur man nu ska uttrycka det
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Congratulations, Roger!
Your IQ score is 129

We also compared your answers with others who have taken the test, and according to the sorts of questions you got correct, we can tell your Intellectual Type is Visual Mathematician.

This means you are gifted at spotting patterns — both in pictures and in numbers. These talents combined with your overall high intelligence make you good at understanding the big picture, which is why people trust your instincts and turn to you for direction


Jaja det låter ju bra iaf. Tog ett tag för mig att göra testet men man kanske inte ska äta och titta på tv samtidigt :P
User avatar
davi
Posts: 93
Joined: 2003-07-01 19:44:40

Post by davi »

IQ-test på nätet kan man väl sällan lita på?
Har själv gjort ett riktigt och det tog fan en halv dag.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

DaVi wrote:IQ-test på nätet kan man väl sällan lita på?
Har själv gjort ett riktigt och det tog fan en halv dag.
Jag sa inte att man kunde lita på det, bara att det lät bra (vad testet sa om mig).
Finns ju mycket olika saker man kan räkna som intelligens. Om någon är kass på matematik och får under 100 behöver det ju inte det byta att personen är dum och inte kan vara bra på andra saker istället.

Så man kan ifrågasätta om det överhuvudtaget är någon större mening med att göra ett IQ test. Bortsett från att det kan vara kul om man nu tycker det.

Om någon verkligen behöver göra ett IQ test för att hävda sig kan man undra om det inte säger mer om personens självförtroende än intelligens
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

DaVi wrote:IQ-test på nätet kan man väl sällan lita på?
Jag måste hålla med. Har fått 158 som resultat på ett sådant, känns lite fel. ;D
In cars several processors are connected by a bus
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

martinsson wrote:
t3o wrote:jaha, dom hade nån skala med iq utplacerat där... mitt låg på 156 och så var det en pil på 160 som var mensa nivå
Hmm, man kanske måste vara smartare som dansk?...
Det finns två olika skalor. På den ena är intagningspoängen 131 och där fick t3o runt 128. På den andra, den vi inte normalt använder i Sverige, fick t3o 156 och intagningspoängen är 160.
Big_Bird wrote:Mmmm... pizza...

Frågan är, vad vill man helst vara? Smart eller Homer Simpson?
Jag vet vem som finner mest glädje i pizza och munkar.
Ignorance is bliss. Jag är ganska dum och ibland glad.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

Big_Bird wrote:Mmmm... pizza...

Frågan är, vad vill man helst vara? Smart eller Homer Simpson?
Jag vet vem som finner mest glädje i pizza och munkar.
Homer är smart, fast på sitt eget vis...
Image
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

138 - Visionary Philosopher.
Skulle vara roligt att veta vilka fel man gjorde. Trots allt är det ju ett litet straff att köra testet på ett andra-språk.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Är man så jävla dum att man vill vara med i en klubb för inbördes beundran så har man låg intelligens, vad än ett onlinetest säger dig.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

nem wrote:Är man så jävla dum att man vill vara med i en klubb för inbördes beundran så har man låg intelligens, vad än ett onlinetest säger dig.
Mensa är faktiskt inte så narcissitiskt och uppblåst som alla tror. Har du över huvud taget varit på något möte?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Post Reply