Så slött, så dyrt..

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Så slött, så dyrt..

Post by Najze »

Här sitter man, med Internet Timer som loggar varje uppkopplat tillfälle. 70 ynka timmar för ~ 300 kr i månaden. Inte nog med att det bara är 70 timmar, det går otroligt slött också. För varje dag som går blir jag bara mer och mer trött på att få betala lika mycket som ett bredbandsabonnemang kostar, men bara få mina ynka timmar och den ynkliga hastigheten. Jag kan inte få något bättre än 56k-modem-uppkoppling. Inte ens ISDN går att få, bor 1 Km för långt bort ifrån kopplingsstationen.

Varför kan det inte åtminstonde finnas något företag som erbjuder "surfa-hur-mycket-du-vill" för säg 250 kr i månaden?

Telia Fritid erbjuder ju nu att man får ringa på kvällar och helger för 0 kr (för en månadsavgift på 30 kr) och 45 öre per uppkopplingsavgift (varje samtal). Varför kan de inte erbjuda detsamma fast för deras Internet?

Blir så trött, världen är så sjuk, jag vill flytta.....
Last edited by Najze on 2004-02-08 20:17:06, edited 1 time in total.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

*kram*, jag vet hur det känns. ;D
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Freddy
Posts: 299
Joined: 2002-07-22 18:17:56
Location: Malmö
Contact:

Post by Freddy »

satellit kan du inte fixa det ?
AMD64 X2 3800+ @ 2529 (280*9) :: Asus A8N-SLI SE :: TwinMOS 1024MB PC3200 :: Sapphire X1900XT 512MB :: Samsung Spinpoint 250GB :: Win XP Pro SP2 :: LG Lightscribe Dvd-r 8x/48x :: 19" Samsung Syncmaster 940B :: Chieftec DX Green Tower :: XP PRO SP2
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Freddy wrote:satellit kan du inte fixa det ?
Enda företaget som jag hittat som erbjudit satellit var Tiscali, där utrustning och installation skulle kosta 16.000 kr. Månadsavgift på 800 kr / månad + trafikavgifter. Så det är väl ingen lösning direkt.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Viasat erbjuder å då får man lite kanaler på köpet också, det blir också lite extrakostnader då för tv-kanalerna. Men fortfarande betydligt billigare än Tiscalis ^ (Men man kommer ju inte helt ifrån telefonkostanderna då heller =/ )

http://www.viasat.se/index.phtml?nav=74 ... ment=31895
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ola wrote:Viasat erbjuder å då får man lite kanaler på köpet också, det blir också lite extrakostnader då för tv-kanalerna. Men fortfarande betydligt billigare än Tiscalis ^ (Men man kommer ju inte helt ifrån telefonkostanderna då heller =/ )

http://www.viasat.se/index.phtml?nav=74 ... ment=31895
512 kbps
Komplett paket med satellitmodem, twin-LNB och kablar 1. 995 kr (det hade man kunnat betala)
Viasat Guld-kunder surfar för 199 kr/ mån*
Viasat Silver-kunder surfar för 229 kr/ mån*
Viasat Bas-kunder surfar för 249 kr/ mån* (visst, det funkar)
*Lokal samtalstaxa tillkommer på din vanliga telefonräkning.Bindningstiden är 12 månader. (Lokal samtalstaxa = skyhög räkning varje månad)

Hade de inte haft lokal samtalstaxa så ;(
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Najze wrote:512 kbps
Komplett paket med satellitmodem, twin-LNB och kablar 1. 995 kr (det hade man kunnat betala)
Viasat Guld-kunder surfar för 199 kr/ mån*
Viasat Silver-kunder surfar för 229 kr/ mån*
Viasat Bas-kunder surfar för 249 kr/ mån* (visst, det funkar)
*Lokal samtalstaxa tillkommer på din vanliga telefonräkning.Bindningstiden är 12 månader. (Lokal samtalstaxa = skyhög räkning varje månad)

Hade de inte haft lokal samtalstaxa så ;(
Det blir det alltid oavsett vilken operatör du har om du ska köra med satellit eftersom du måste ringa upp för att kunna skicka någonting utåt.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nva wrote:Det blir det alltid oavsett vilken operatör du har om du ska köra med satellit eftersom du måste ringa upp för att kunna skicka någonting utåt.
Nej, den där för 16 000 + 800 per månad är 2vägs-sat, alltså ingen teleräkning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Najze wrote:
Freddy wrote:satellit kan du inte fixa det ?
Enda företaget som jag hittat som erbjudit satellit var Tiscali, där utrustning och installation skulle kosta 16.000 kr. Månadsavgift på 800 kr / månad + trafikavgifter. Så det är väl ingen lösning direkt.
HAHA lever företaget än? man blir ju rånad omedvetet fan :D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

adis wrote:HAHA lever företaget än? man blir ju rånad omedvetet fan :D
Den uppkopplingen är en relativt snabb anslutning för folk som inte kan koppla upp sig med modem och inte kan få ADSL, det är inte tänkt att konkurera med DSL och kabel, det är den sista utvägen för folk som bor i urskogen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ghlargh wrote:
adis wrote:HAHA lever företaget än? man blir ju rånad omedvetet fan :D
Den uppkopplingen är en relativt snabb anslutning för folk som inte kan koppla upp sig med modem och inte kan få ADSL, det är inte tänkt att konkurera med DSL och kabel, det är den sista utvägen för folk som bor i urskogen.
ähh, jag hade iafl sakt till som o dra åt helvete!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Re: Så slött, så dyrt..

Post by Phobic »

Najze wrote:Blir så trött, världen är så sjuk, jag vill flytta.....
Härmed utnämner jag det till dagens i-landsproblem ;)
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Så slött, så dyrt..

Post by GuessWho »

Najze wrote:Här sitter man, med Internet Timer som loggar varje uppkopplat tillfälle. 70 ynka timmar för ~ 300 kr i månaden. Inte nog med att det bara är 70 timmar, det går otroligt slött också.
Jag vet hur det är...
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Satellit är ju ingen lösning för de som bor i skogen ens. Alldeles för dyrt. Som företagare kanske det hade funkat i värsta fall..

Ousch, flytta är den enda och verkliga lösningen antar jag.. ::)
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Kan bara säga att jag lider med dig, hade samma problem innan jag flyttade hemifrån.
Har hört om ett Eu-bidrag som ska bredda de flesta "räckviderna" på adsl, 0,5 men det duger ju.
Kolla med din kommun om dom är med på den dealen, isåfall ska det komma under året, läste att det var ganska många kommuner så ge inte upp hopper :(
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Pixelfantast wrote:Kan bara säga att jag lider med dig, hade samma problem innan jag flyttade hemifrån.
Har hört om ett Eu-bidrag som ska bredda de flesta "räckviderna" på adsl, 0,5 men det duger ju.
Kolla med din kommun om dom är med på den dealen, isåfall ska det komma under året, läste att det var ganska många kommuner så ge inte upp hopper :(
Ca 1.5 km bort har en snubbe Telia ADSL, men han bor precis på gränsen och de garanterar inte honom 0,5, men han ligger ganska nära där iaf.

EU-bidrag + Kommunen låter inte så troligt med tanke på att min kommun försöker dra in på allting typ.. och vem ska man vända sig till?
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Att det blir tusenlappar i månaden för Internetuppkoppling på diverse företagsabbonemang är inte något ovanligt. Kan t.o.m kosta flera miljoner per år för större företag, men det är ju en helt annan sak.

Jag tycker inte riktigt man kan jämföra företags och privatpersoners situationer rakt av.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Najze wrote:*Lokal samtalstaxa tillkommer på din vanliga telefonräkning.Bindningstiden är 12 månader. (Lokal samtalstaxa = skyhög räkning varje månad)

Hade de inte haft lokal samtalstaxa så ;(
Lokal Samtalstaxa=ingen alls på kvällar och helger om du kör med Telias nya drive. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Najze wrote:Ca 1.5 km bort har en snubbe Telia ADSL.
Börja gräva ner TP-kabel och dela på räkningen. :-)
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Big_Bird wrote:
Najze wrote:*Lokal samtalstaxa tillkommer på din vanliga telefonräkning.Bindningstiden är 12 månader. (Lokal samtalstaxa = skyhög räkning varje månad)

Hade de inte haft lokal samtalstaxa så ;(
Lokal Samtalstaxa=ingen alls på kvällar och helger om du kör med Telias nya drive. :)

Frågor och Svar
Håll kontakten med nära och kära utan att oroa dig för kostnaden. Med Telia Fritid ringer du för 0 kr per minut på kvällar och helger.

6. Är minutavgiften 0 kr även när jag kopplar upp mig mot Internet?
Nej, Telia Fritid gäller inte när du kopplar upp dig mot en modempool för Internet. Dessa samtal faktureras enligt ordinarie prislista.


:(
zerialcold wrote:Börja gräva ner TP-kabel och dela på räkningen. :-)
Jag har tänkt tanken, det har jag.. ;)
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Kan hjälpa dig med första spadtaget. :-)
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Najze wrote:Frågor och Svar
Håll kontakten med nära och kära utan att oroa dig för kostnaden. Med Telia Fritid ringer du för 0 kr per minut på kvällar och helger.

6. Är minutavgiften 0 kr även när jag kopplar upp mig mot Internet?
Nej, Telia Fritid gäller inte när du kopplar upp dig mot en modempool för Internet. Dessa samtal faktureras enligt ordinarie prislista.


:(
Men telia kan ju inte veta om du använder någon liten internetleverantör, väl? Eller kontrolleras vad det är för typ av samtal? Om det bara är vissa nummer som är blockade, så borde det gå. Fixa en kompis med fast uppkoppling som kan agera isp åt dig.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

jfolin wrote:Men telia kan ju inte veta om du använder någon liten internetleverantör, väl? Eller kontrolleras vad det är för typ av samtal? Om det bara är vissa nummer som är blockade, så borde det gå. Fixa en kompis med fast uppkoppling som kan agera isp åt dig.
Vet inte, men det lär vara ganska omständigt att få det att funka, samt att man bör ha en egen linje som jag kan använda isåfall. Sedan lär det väl inte vara särskilt lagligt heller.
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Post by Smirnoff »

Jag vet hur det känns.
Vid IT bublan så kunde man teckna 100timmar hos spray för 200 spänn om jag inte minns fel :)
Det var grejer :o
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Smirnoff wrote:Jag vet hur det känns.
Vid IT bublan så kunde man teckna 100timmar hos spray för 200 spänn om jag inte minns fel :)
Det var grejer :o
Jupp, det var ganska lagom. 195:- kostade det men det lade de ju ner de asen :[
Post Reply