Kungen...nu igen...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Calle
Posts: 66
Joined: 2003-10-04 14:15:19

Kungen...nu igen...

Post by Calle »

Nu har vår käre statschef gjort det igen, låtit munnen glappa utan att tänka. Det går inte att ha honom gående lös. Måste vi ha en sån tok?
Varför måste vi acceptera att ha en titel som går i arv och som vi dessutom måste betala för. Ingenstans accepterar vi något sånt förutom i släkten Bernadotte, är det inte dags för en förändring.
Jag tycker det är dags för Republik!

Kom nu inte och säg att det är fint med tradition, det är många andra traditioner som avskaffas på löpande band. Alla andra valda statschefer, hur puckade som helst, måste vara bättre än en som ärver sin titel.
ASUS P4C800-E Deluxe, P4 2.8 GHz, TwinMOS PC3200 1024 MB, Seagate Barracuda 160 GB S-ATA, Sapphire Radeon 9800 Pro, Hauppauge WinTV PVR350, NEC ND-1300, WIN XP Pro
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Hmmm, kan du vara snäll och berätta för mig vad han har sagt nu igen? Tittar inte på TV och försöker undvika aftonbladet...
DDS for life!
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Ser faktiskt inga fördelar med Republik. 70 % procent av svenska folket vill ha monarki så varför inte. En president är säkert exakt lika dyr i drift som Gurra XVI.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Svempa wrote:Ser faktiskt inga fördelar med Republik. 70 % procent av svenska folket vill ha monarki så varför inte. En president är säkert exakt lika dyr i drift som Gurra XVI.
Hmm vad jag senaste hörde var det typ 50/50 hur man ville ha det......sedan att kanske 70% tyckte dom gjorde ett bra pr jobb för sverige är en annan sak....

måste man ha en president? Kan vi inte bara göra så att vi hugger av kungen från vårat lands politik och sedan ha kvar det som det är nu?

Dvs statsminister-regering-riksdag

Dessutom är det betydligt mer demokratiskt med en president som väljs.....i en demokrati ska ALLA ha samma möjligheter och vara lika inför lagen...och det är ju knappas kungen....tex kan han ju inte dömas för något brott alls.....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Lol, gnälliga jävlar.. Hur många av er har varit i Brunei?
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Kungen rox, jag har ju skakat hand med honom så sluta klanka ner på han nu!
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
Calle
Posts: 66
Joined: 2003-10-04 14:15:19

Post by Calle »

borz wrote:Hmmm, kan du vara snäll och berätta för mig vad han har sagt nu igen? Tittar inte på TV och försöker undvika aftonbladet...
Han har varit på statsbesök i Brunei, omtvistat redan det eftersom det är en diktatur. Utan pressfrihet, islam som statsreligion. Man får inte ens importera guldföremål i form av kors.

Kungen har sedan sagt att det är ett öppet land, bland de bättre i världen eller nåt sånt. Sultanen ska ha varit väldigt snäll mot sina underlydande och bjudit 40 000 pers på buffé i samband med hans födelsedag. Alla fick komma och klaga hos sultanen om det var några problem.

Hovet verkar ju leva i sin egen lilla värld, omgiven av ja-sägare. Trodde att kungen var någorlunda vettig men nu vet jag inte längre.
ASUS P4C800-E Deluxe, P4 2.8 GHz, TwinMOS PC3200 1024 MB, Seagate Barracuda 160 GB S-ATA, Sapphire Radeon 9800 Pro, Hauppauge WinTV PVR350, NEC ND-1300, WIN XP Pro
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Kungen är egentligen inte någon regent, han är sveriges PR-minister med livstidsmandat och en väldigt fin villa.

Han är dessutom människa, människor begår misstag. Bara för att ett tiotal TVteam jagar honom runt världen betyder inte det att han automatiskt omöjligt kan göra ett enda misstag.
Dom här situationerna blåses dessutom upp fruktansvärt av media.

Appropå straffbarheten tror jag faktiskt att kungen skulle få jävligt mycket skit om han begick något brott, iallafall tillräkligt för att han skulle dra sig mycket för att medvetet begå ett brott.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Gör om kungahuset till ett aktiebolag och låt det tjäna sina egna pengar. Enligt min åsikt är kungahuset den mest dyrbara reklamapparat som Sverige har och som dessutom betalas via skatten...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Är inte kungen och sultanen nära vänner? Tror jag läste det någonstans...
DDS for life!
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kungen...nu igen...

Post by Ramza »

Calle wrote:Nu har vår käre statschef gjort det igen, låtit munnen glappa utan att tänka. Det går inte att ha honom gående lös. Måste vi ha en sån tok?
Varför måste vi acceptera att ha en titel som går i arv och som vi dessutom måste betala för. Ingenstans accepterar vi något sånt förutom i släkten Bernadotte, är det inte dags för en förändring.
Jag tycker det är dags för Republik!

Kom nu inte och säg att det är fint med tradition, det är många andra traditioner som avskaffas på löpande band. Alla andra valda statschefer, hur puckade som helst, måste vara bättre än en som ärver sin titel.
Ditt ovetande irriterar mig(, jävla vänsterpartist!)?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Illuwatar wrote:Gör om kungahuset till ett aktiebolag och låt det tjäna sina egna pengar. Enligt min åsikt är kungahuset den mest dyrbara reklamapparat som Sverige har och som dessutom betalas via skatten...
Det beror väl på hur man räknar. Vi har ju pr-företaget Rikta som lekte runt i Sydafrika - på uppdrag av Persson - och därefter gick i konkurs. Den affären rörde sig om ca 10 miljoner kronor.

Den totala ersättningen till kungahuset - avräknat kostnader för underhåll av slott mm - ligger någonstans runt 40 miljoner. Detta är en spottstyver i förhållande till vad större företag lägger på representation och PR.

Vi må avskaffa kungen hur mycket vi vill. Men att hänvisa till ekonimiska skäl känns i sammanhanget rätt löjligt. Vi köper inte motsvarande publicitet billigare på något annat sätt.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

pwm wrote: Den totala ersättningen till kungahuset - avräknat kostnader för underhåll av slott mm - ligger någonstans runt 40 miljoner. Detta är en spottstyver i förhållande till vad större företag lägger på representation och PR.
Skojar du? Vad jag vet så uppgår deras kostnader till ca 250 mille dom där 40 miljonerna dom får är "Egna" pengar som dom får göra vad dom vill för...ungefär som en vanlig svenssons lön....

Men det känns skönt att en fransman och en tyska gör reklam för sverige.....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Jo men jag pratar om "kungahuset". Resten av pengarna kommer du nog inte åt så lätt hur du än ändrar på statsskick mm. Vill du bli av med pengarna för drift av diverse anläggningar måste du antingen privatisera dem eller jämna dem med marken. Vidare är det en dj..a massa pappersskyfflare som fortfarande blir kvar men under annan arbetsgivare.

Sedan har du nästa sida av problematiken. Alla pengar som snurrar runt i landet går varv på varv. Om kungen håller en dyr representationsmiddag i Sverige så måste denna middag levereras av någon. Dessa hovleverantörer får betalt och håller ett antal personer anställda. Eventuell vinst samt en hel del av de anställdas löner går till skatt. Det gör ju i slutändan att staten bara blöder de pengar som lämnar landet.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

pwm wrote: Sedan har du nästa sida av problematiken. Alla pengar som snurrar runt i landet går varv på varv. Om kungen håller en dyr representationsmiddag i Sverige så måste denna middag levereras av någon. Dessa hovleverantörer får betalt och håller ett antal personer anställda. Eventuell vinst samt en hel del av de anställdas löner går till skatt. Det gör ju i slutändan att staten bara blöder de pengar som lämnar landet.
Skulle staten satsa dessa pengar på att förbättra vägarna kanske skulle ge 3 000 jobb dom pengarna skulle oxå komma tillbaka till staten men framför allt man ger 3 000 arbetslösa jobb....bättre det än ett en snubbe ska föddes till lyx och leva på andra och inte förlora jobbet trots att han säger en massa dumma saker...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

spyse wrote:Skojar du? Vad jag vet så uppgår deras kostnader till ca 250 mille dom där 40 miljonerna dom får är "Egna" pengar som dom får göra vad dom vill för...ungefär som en vanlig svenssons lön....

Men det känns skönt att en fransman och en tyska gör reklam för sverige.....
Du verkar väldigt fixerad kring människors nationalitet. Det här är den tredje tråden på ett par dagar där du kräker ur dig smörja.
spyse wrote:Skulle staten satsa dessa pengar på att förbättra vägarna kanske skulle ge 3 000 jobb dom pengarna skulle oxå komma tillbaka till staten men framför allt man ger 3 000 arbetslösa jobb....bättre det än ett en snubbe ska föddes till lyx och leva på andra och inte förlora jobbet trots att han säger en massa dumma saker...
Det är klart att det kan sticka i ögonen på mindre bemedlade personer att kungen blir försörjd av staten, men samtidigt genererar kungahuset avtal och kontakter med andra länder som ger inkomster till Sverige. Dessa inkomster används idag till att ge människor massa bidrag. Det är där felet ligger. All vinst som kungahuset ger, används inte till att skapa jobb, utan för att göra folk lata och apatiska.

Det är människor som Muhsin Abdulhussain som du klagade på i en annan tråd, som gör att det överhuvudtaget finns någon tillväxt i det här landet. Skärp dig.
Last edited by jfolin on 2004-02-10 0:53:33, edited 1 time in total.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Kungen ska inte kommentera politik, det är inte hans "parti".
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

jfolin wrote:
spyse wrote:Skojar du? Vad jag vet så uppgår deras kostnader till ca 250 mille dom där 40 miljonerna dom får är "Egna" pengar som dom får göra vad dom vill för...ungefär som en vanlig svenssons lön....

Men det känns skönt att en fransman och en tyska gör reklam för sverige.....
Du verkar väldigt fixerad kring människors nationalitet. Det här är den tredje tråden på ett par dagar där du kräker ur dig smörja.
Och med det menar du? Bara för att jag tycker att det är fel att inte en "svensk" (om det nu går att vara det) gör pr för sverige är det smörja?...ska inte sveriges representanter vara svenska?

Men kan ju säga att även om kungen hade att stam träd ner till den förste svenske vikingen så hade jag inte tyckt om honom ändå....

Bara så du vet har inget emot invandrare eller utläningar min mamma kommer från tyskland...så jag är inte heller 100% svensk......
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

spyse wrote:Och med det menar du? Bara för att jag tycker att det är fel att inte en "svensk" (om det nu går att vara det) gör pr för sverige är det smörja?...ska inte sveriges representanter vara svenska?

Men kan ju säga att även om kungen hade att stam träd ner till den förste svenske vikingen så hade jag inte tyckt om honom ändå....

Bara så du vet har inget emot invandrare eller utläningar min mamma kommer från tyskland...så jag är inte heller 100% svensk......
Min mammas efternamn är In de Betou, och kom hit från Benelux ungefär samtidigt som Jean Baptiste. Är jag inte svensk i dina ögon? Jag har bott i Sverige hela mitt liv (ok, förutom mina två första levnadsår, som jag tillbringade i Saudi-arabien där jag är född) och har alltid varit svensk medborgare. Vad är kravet för att man ska vara svensk enligt dig?

Jag tycker synd om den person som är en produkt av så mycket inavel som det måste innebära att enbart ha svenskt blod i sig.

Finns det några amerikanare? Alla amerikanska medborgare som inte är urinvånare, kom dit från Europa eller andra världsdelar. Och det var ungefär samtidigt som Bernadotte blev kung av Sverige.
Det står i USAs konstitution att endast amerikaner får bli president, men deras krav är bara att man är född där. Borde de ställa hårdare krav angående etnicitet?
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

jfolin wrote:Min mammas efternamn är In de Betou, och kom hit från Benelux ungefär samtidigt som Jean Baptiste. Är jag inte svensk i dina ögon? Jag har bott i Sverige hela mitt liv (ok, förutom mina två första levnadsår, som jag tillbringade i Saudi-arabien där jag är född) och har alltid varit svensk medborgare. Vad är kravet för att man ska vara svensk enligt dig?

Jag tycker synd om den person som är en produkt av så mycket inavel som det måste innebära att enbart ha svenskt blod i sig.
Kravet för att vara svensk enligt mig ligger inte bara i var ens föräldrar kommer ifrån.....nu när du frågar och jag måste tänka efter så vet jag fakiskt inte...men på något sätt känns inte kungen svensk för mig inte drottningen heller (definitivt inte hon då hon inte ens kan prata någerlunda svenska)......men för att vara svensk ska man ha ett svenskt "beteende", svenska föräldrar ja sedan är det väl inte så mycket mer.....men kungen representerar definitivt inte svenskheten....hur svenskt är det att få 40 miljoner i lön för att göra lite pr...och dessutom föddas till det man är?

Eller fan att få massa pengar för att inte göra mycket nytta kanske är svenskt...iaf enligt skandia standard...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

spyse wrote:Men kan ju säga att även om kungen hade att stam träd ner till den förste svenske vikingen så hade jag inte tyckt om honom ändå....
Så du har bestämmer dig för att du kan ogilla en person oberoende vem eller hur personen ä?. Menar du att det räcker med titeln 'Ers Majestät' för att du skall ogilla Carl Gustav? Hade titeln däremot varit President, Diktator, Senator, Shah eller liknande så kanske situationen varit en helt annan eller?

Idén med debatter är väl att komma med fakta och sedan försvara sin ståndpunkt. Vad är din ståndpunkt? Varför tycker du inte om Carl Gustav?

Vidare är du väldigt inkonsekvent i dina argument. Du anser att Sveriges representanter skall vara svenska, och accepterar inte import från Frankrike och Tyskland. Så hur många generationer svenskar måste man i så fall vara för att kunna ställa upp i kommun- landstings- och riksdagsväl? Dessa människor representerar väl också Sverige? Bernadotte-släkten är inte gammal nog. Alltså måste det väl - enligt dig - skandal att Laila Freiwalds kunde bli vald till justitieminister! Hur i fridens dagar kunde vi SVENSKAR vara så korkade att vi röstade in en Lettiska?

Självfallet bör vi även införa krav på minst 5 generationer för läkare - 10 generationer för överläkare! Hur gör vi med poliser? Du vill ju vara säker på att inte bli stoppad för fortkörning av någon "blatte"! Och tänk om busschauffören skulle ha turban? Djädrar vad vi skulle lösa problemen med arbetslöshet om vi korrigerade dessa brister. Sverige åt svenskar! Upp ur sjuksängarna gubbar och kärrningar. Skit i hur ni mår! Här behövs SVENSKA krafter!

Åter till kungahuset. Räcker det inte att de genererar mera goodwill än badwill för att de skall vara PR-mässigt lönsamma? Är de inte folkliga nog? Skall vi ha någon stolle som Ian Wachtmeister som drar runt och representerar landet istället? Det kan väl ändå inte vara en slump att de flesta länder trots allt har någon form av PR-organisation, vad de sedan väljer att döpa den till? Vi har en bunt ambassadörer också. Dessa är inte demokratiskt tillsatta, utan är politiskt tilldelade tjänster, många gånger som tack för lång och trogen tjänst.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

pwm wrote:Så du har bestämmer dig för att du kan ogilla en person oberoende vem eller hur personen ä?. Menar du att det räcker med titeln 'Ers Majestät' för att du skall ogilla Carl Gustav? Hade titeln däremot varit President, Diktator, Senator, Shah eller liknande så kanske situationen varit en helt annan eller?
Hade varit betydligt bättre om han varit President då hade vi iaf haft den demokratiska möjligheten att rösta på honom....
pwm wrote: Idén med debatter är väl att komma med fakta och sedan försvara sin ståndpunkt. Vad är din ståndpunkt? Varför tycker du inte om Carl Gustav?
Varför jag inte tycker om honom...bra fråga förmodligen något som egentligen grundar sig i mitt ogillande av monarki
pwm wrote: Vidare är du väldigt inkonsekvent i dina argument. Du anser att Sveriges representanter skall vara svenska, och accepterar inte import från Frankrike och Tyskland. Så hur många generationer svenskar måste man i så fall vara för att kunna ställa upp i kommun- landstings- och riksdagsväl? Dessa människor representerar väl också Sverige? Bernadotte-släkten är inte gammal nog. Alltså var det - enligt dig - skandal att Laila Freiwalds kunde bli vald till justitieminister! Hur i fridens dagar kunde vi SVENSKAR vara så korkade att vi röstade in en Lettiska?
Här hade vi iaf chansen att välja och jag röstade inte på henne utan på ett parti till vänster om sossarna...
pwm wrote: Självfallet bör vi även införa krav på minst 5 generationer för läkare - 10 generationer för överläkare! Hur gör vi med poliser? Du vill ju vara säker på att inte bli stoppad för fortkörning av någon blatte! Och tänk om busschauffören skulle ha turban? Djädrar vad vi skulle lösa problemen med arbetslöshet om vi korrigerade dessa brister. Sverige åt svenskar! Upp ur sjuksängarna gubbar och kärrningar. Skit i hur ni mår! Här behövs SVENSKA krafter!
Kommenterar inte då du bara drar egna slutsatser och på så sätt gör dig själv löjlig..
pwm wrote: Åter till kungahuset. Räcker det inte att de genererar mera goodwill än badwill för att de skall vara PR-mässigt lönsamma? Är de inte folklika nog? Skall vi ha någon stolle som Ian Wachtmeister som drar runt och representerar landet istället? Det kan väl ändå inte vara en slump att de flesta länder trots allt har någon form av PR-organisation, vad de sedan väljer att döpa den till? Vi har en bunt ambassadörer också. Dessa är inte demokratiskt tillsatta, utan är politiskt tilldelade tjänster, många gånger som tack för lång och trogen tjänst.
Frågan är hur mycket vi är berädda att betala för godwill.....sedan tycker jag inte att det är rätt att en demokrati representeras av ågot som lever kvar från den gammla god tiden då det var så att kungen = diktator.

Sedan varför ska vi ha en kung som representant räcker det inte med statsminister? eller vad kan kungen göra som inte statsministern kan?
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Ytterligare en svensk töntklassiker, tala om för andra länder hur dåliga de är och påtala hur förträffliga vi själva är. Brunei är en diktatur, ja, absolut. Är det en brutal diktatur som f.d Irak? Nej.

Det sker ständigt utbyte mellan väst och diverse stater i mellanöstern, där kungar och shejker härskar, men då hör man inga protester. Kanske det är lite nyhetstorka nu, så man måste rikta sitt missnöje mot något så fullständigt harmlöst som vår kung?

Är ingen monarkist, men att prata om att man skulle spara pengar på att ta bort kungen är så naivt så jag nästan ramlar ur stolen. Titta på alla de miljarder som man skurit från försvaret. Vart är dessa pengar idag? Jag tror/vet att de miljoner kungahuset får per år inte skulle ge ett enda jobb, utan i sedvanlig ordning slukas av byråkraterna.

Sen kändes det som om det var en hel del vänsterpartistiska åsikter i denna tråd (kommunistiska), och då känns det osmakligt med kritik mot diktatur och kungahus. VP(K) vill ju vara folkets förmyndare själva... Och innan någon kastar ur sig "jävla moderat", så kan jag inflika med att jag inte är moderat, röstar f.n blankt.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

spyse wrote: Sedan varför ska vi ha en kung som representant räcker det inte med statsminister? eller vad kan kungen göra som inte statsministern kan?
Ja tänk, vilken stolthet det är att få nobelpriset av göran pärsson exemelvis. :P
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hum hum... dags för Big_Birds historielektion nu igen.
Kan för övrigt besvara frågan varför Göran Persson håller käften.
Minns någon statsministerns resa till Kina?
Minns någon vad herr statsministern (som någon påtalade som ett bättre alternativ till kung sa där?)
Minns någon stormen som blåste upp runt påståendet att Kina var beundransvärt "stabilt"? (Mycket beroende på att man skjuter sina dissidenter)

Brunei må inte vara en demokrati, men det är ett fan så mycket bättre land att leva i än Kina och Sultanen av Brunei är en fan så mycket mer progressiv envåldshärskare än Deng Xiaoping.

Allt detta har de republikanska krafterna redan glömt. Mycket beroende på att Persson fick sitta kvar, vilket ju inte är något lovande föregångsfall dör deras sak.

Så, då har ni alla lärt er en ny spännande kunskap idag. Välkomna att omsätta den i praktiken på valfritt sätt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply