Börja göra musik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Börja göra musik

Post by t3o »

Jag vill börja göra musik. altså inte med datorn utan med synthmoduler och sånt. jag vill kunna göra både synth musik och hiphop beats

vad skall jag börja med? vad har man grejorna till? fins nån länk till nån nyblrjar guide? mixer, beatbox, sampler? jag vill ju inte ha värsta utrusninen fårn början. räcker med det nödvändigaste.
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Köp MIDI kabel och en synth som du kopplar in i Ljudkortet... sedan finns det massa midi program som är anpassade för synthar, kolla in på www.clasohlson.se art:32-4867
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Stödjer synthen/keyboarden USB är även det ett alternativ. Keyboards för 10000+ brukar ha egna program som medföljer, men att föreslå är Sibelius 2 eller liknande.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

nej jag vill ju inte gröa med datorn.

jag vill ju kunna ta med min modul och spela med polare
vi har nämligen ett litet synth band. vi kör men leksakssynthar hitils men det vore kul emd lite riktiga grejor.
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

???
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Har inte hållit på med sådant själv, men lite tips kan man ge.

Till och börja med behövs ett keyboard med MIDI. Till detta en passande ljudmodul. Beroende på vad dina kompisar har bör dettat kompletteras med en trummaskin samt en sequencer. Mixer behövs för att få ihop allas instrument samt eventuell sång. En äkta analogsynth är inte dumt att ha om man har råd...

Du kan börja här och plocka ihop det du kan tänka dig: http://www.jam.se/
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

De flesta synthar på 3000+ stödjer ju nån slags inspelning. Skaffar du annars något "tyngre" som använder minneskort (3.3V är vanligast) av något slag.

Ska du däremot köra med moduler får du nog offra lika mycket som synthen/keyboarden om du ska ha något "bra". MOTIF har de bästa för detta ändamålet.

Tips: Gå till närmaste musikaffär och snacka med deras synth-kille/tjej; han lär veta.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ramza wrote:http://www.datorbutiken.com/se/default. ... CREPRKEYSV

En sådan ska jag lätt ha iaf!
Den var ju riktigt cool :)
Kanske inte så bra för proffisionellt bruk men verkar vara en rätt kul leksak ;)

Inte så farligt dyr heller, speciellt inte om man ändå behöver köpa ett tangentbord annars och skulle lagt 200-300kr på det.
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Illuwatar: Vad är en Sequencer för något då?
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

En sequencer är en apparat eller ett program som lagrar MIDI-events i olika spår. Du kan jämföra det med en bandspelare som spelar in MIDI-händelser. Inga ljud spelas in, utan bara alla kommandon som styr MIDI-enheterna (som du ger när du spelar på ditt keyboard till exempel).

Efteråt kan man låta sequencern spela tillbaka det man har lagrat. Dessutom brukar det gå att editera det man har spelat in (här vinner program på dator över moduler pg a användarvänligheten - Cubase är ett exempel på ett sådant program). MIDI-händelserna kan även översättas till noter (som man sedan kan skriva ut snyggt) i vissa sequencer-program.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Var skall man börja? jag har ju inte råd att köpa allt med en gång!
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

kolla om du hittar någon begagnad midi-synth till att börja med, om du köper en något äldre synth kan du få en bra till ett bra pris. alesis har väl t.ex ganska bra produkter har jag för mig
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Re: Börja göra musik

Post by Orfeus »

t3o wrote:jag vill ju inte ha värsta utrusninen fårn början. räcker med det nödvändigaste.
Tja, notpenna, notpapper och några Bach partitur är väl en god början när man ska lära sig skriva musik. Inte är det särskilt dyrt heller ;)
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Begagnat är som sagt ett bra alternativ, eBay och liknande ställen har nog en hel del. Sedan bör man nog inte avfärda PC som alternativ heller med tanke på hur små datorer kan vara i dag utan att bli slöa.

Ett barebone-system med ett riktigt ljudkort kan ersätta många olika moduler i en mindre ljudstudio och även vid live-spelningar. Det viktiga att tänka på vid val av ljudkort är att det skall ha korta svarstider (latency) för att man inte skall få märkbara fördröjningar mellan anslag och ton. På denna PC kör man då sequencer, synthmoduler, trummaskin och effekter (allt mjukvara - hur mycket beror på datorns kapacitet). Sequencer-programmet kan dessutom styra extern utrustning samt ta emot events från ditt keyboard.

Program som ni kan ha i åtanke är bland annat ReBirth (en analogsynthemulator & trummaskin) och Reason (mer synthmoduler, trummaskiner och effekter), båda skapade av svenska Propellerheads.

När det gäller sequencers är Cubase från Steinberg mycket vanlig, men alternativ finns.

En barebone behöver inte heller bli så dyr - även har kan begagnat vara ett alternativ. I stället för maxat grafikkort i burken är det ett ljudkort i den bättre klassen som gäller.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Men om man inte vill använda datorn. vilken modul är bäst att bröga med?
gärna länkar och modelbeteckningar tack
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag har en c64 och en atari. Jag har hört att man kan göra musik på dom, men hur bär man sig åt då?

Sen vet jag att illuwator gjorde ett fint kopplingsschema om hur man bygger sig en egen mixer/equalizer ifall att man känner sig händig (vilket jag inte har gjort än :-[ )
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Mixer och equalizer är inte så svårt att göra själv. Däremot synthmoduler. Där får man nog köpa något i stället. För att kunna ge tips på något så vill jag veta vilket prisområde du (t3o) vill hålla dig i. Synthmoduler kan kosta hur mycket som hels om man vill. Dessutom behöver du ett klaviatur av något slag (antingen separat eller med inbygg synthfunktion).

Ang. Atarin så har (är?) den mycket vanlig just som sequencer eftersom den har MIDI från början. Man använder inte ljudfunktionen i maskinen, utan man låter den styra externa ljudmoduler.

Hur det är med C64 vet jag inte så mycket om, men om man kan använda den som synthmodul vore det intressant. Dess gamla men klassiska SID-chip kan ge en extra touch till en befintlig setup. Det kanske finns MIDI-interface som gör det möjligt att använda en C64 på detta sätt?
Last edited by Illuwatar on 2004-02-19 18:05:30, edited 1 time in total.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Kan med största sannolikhet säga att synthmoduler är inget man köper.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Hur skall man annars få tag på dem? Det går knappast att wärscha hårdvara... ;)

Att hyra är inget alternativ eftersom det blir dyrare i längden. Låna kan eventuellt gå, speciell om man har kompisar med dåligt minne.

Annars återstår köp, men man behöver inte köpa nytt om man inte har råd. Köp på auktion (eBay, Tradera) är en bra möjlighet.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Illuwatar wrote:Hur skall man annars få tag på dem? Det går knappast att wärscha hårdvara... ;)

Att hyra är inget alternativ eftersom det blir dyrare i längden. Låna kan eventuellt gå, speciell om man har kompisar med dåligt minne.

Annars återstår köp, men man behöver inte köpa nytt om man inte har råd. Köp på auktion (eBay, Tradera) är en bra möjlighet.
Det var jag som strulade helt till det. Var meningen att det skulle stå "inget man skapar/gör". :( 8)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Det går att bygga sin egna synthmodul om man är riktigt hemma på hårdvara och programmering. Det finns (i princip) två typer av synthar - wavetable (vågformstabell) och beräknande (sådana som räknar ut kurvformerna i realtid). Den förstnämnda borde inte vara så svår - det jobbiga där ligger i att sampla en massa instrument på rätt sätt. Den andra typen kräver mer jobb eftersom DSP (signalprocessorer) används för att generera kurvformerna utifrån matematiska modeller (som kräver programmering). Sist, men inte minst har vi de äkta analogsyntharna med diskreta oscillatorer och kurvformsgeneratorer. Inget man svänger ihop under en fika bara så där...

Att bygga själv blir sällan billigare heller - köp det du vill ha om du inte är extremt intresserad av elektronik (inte ens jag orkar med ett sådant projekt). Musiken är trots allt det primära målet här, inte modulernas tillkomst.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jo, men moduler som MOTIF är inget hemmabygge precis. ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

jag kan tänka mej att lägga ut runt 1000-5000. jag är har bara studiebidraget.

jag har en c64 oxo. fins det nåt program till dom?
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
Post Reply