Meddelande från admin.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

borz wrote:Och? Förstår inte vart du vill komma med ditt ultrakloka inlägg. Diskussionen handlar om VNC. VNC slukar mycket bandbredd, putty gör inte det!
Anledningen till att jag tog upp CS var bara för att visa att administratörerna brukar vara rätt hårda på folk som tar upp mycket av skolans bandbredd...
Hehe ja vet. Jag var bara dryg :)
kom jag åt en öm punkt eller flippar du alltid över så här?
We dance to all the wrong songs
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

WARP9 wrote:
borz wrote:Och? Förstår inte vart du vill komma med ditt ultrakloka inlägg. Diskussionen handlar om VNC. VNC slukar mycket bandbredd, putty gör inte det!
Anledningen till att jag tog upp CS var bara för att visa att administratörerna brukar vara rätt hårda på folk som tar upp mycket av skolans bandbredd...
Hehe ja vet. Jag var bara dryg :)
kom jag åt en öm punkt eller flippar du alltid över så här?
Jo, måste erkänna att jag blev lite paff där ett tag. Visste inte riktigt vad jag skulle skriva....fast nu efterhand borde jag låta bli att posta något överhuvudtaget då är det jag som blir utskrattad nu.
DDS for life!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

borz wrote:En lite rolig grej hände oss när vi arrangerade ett LAN i skolans matsal. Mitt i natten får vi besök av rektorn som vill bara "kolla läget". Strax efter upptäcker många att det går lite segare än vanligt. Det visade sig att vårt tankande orsakade total stopp hos SOS Larmcentralen därför bestämde sig rektorn i samråd med adminnen för att strypa skolans nät...
Jag kan hålla med om att det är orimligt att SOS Larmcentral ska bli lidande för att ni tankar massa skräp (exakt vad ni laddar hem är inte relevant i sammanhanget). Men man undrar lite lätt hur de har planerat nätverken (främst WAN anslutningarna) om det blir på det sättet.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

GuessWho wrote:
borz wrote:En lite rolig grej hände oss när vi arrangerade ett LAN i skolans matsal. Mitt i natten får vi besök av rektorn som vill bara "kolla läget". Strax efter upptäcker många att det går lite segare än vanligt. Det visade sig att vårt tankande orsakade total stopp hos SOS Larmcentralen därför bestämde sig rektorn i samråd med adminnen för att strypa skolans nät...
Jag kan hålla med om att det är orimligt att SOS Larmcentral ska bli lidande för att ni tankar massa skräp (exakt vad ni laddar hem är inte relevant i sammanhanget). Men man undrar lite lätt hur de har planerat nätverken (främst WAN anslutningarna) om det blir på det sättet.
Ska inte sos larmsignal ha typ backupsystem och sådant och vara superstabilt??

tror det där med larmsignalen bara var något de hittade på.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Skolan satt ju på samma internet lina som SOS använde för bild & ljudöverföringar mellan larmcentralen och sunderby sjukhuset. Jag vet inte riktigt hur nätverket var uppbyggt men det var ingen som berättade om det för oss, vi fick reda det från pålitliga källor...
DDS for life!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Bara för att vara jobbig så drar väl CS väldigt lite bandbredd, det har väl bara höga krav på ping? Samma sak gäller vnc, det ligger oftast runt 3kb/s åt båda håll om man inte gör så himlens mycket. Samma sak gäller cs. Jag menar, har man 1mbit och 20pers sitter och spelar CS samtidigt så är ju linan fortfarande långt ifrån slut, samma sak med vnc.

Bandbredden borde ju inte vara ett problem. Skulle vara intressant att veta de egentliga skälen till varför man inte får plugga som man vill så länge det inte är en säkerhetsrisk. Att man inte får köra någon form av server på en skoldator känns förståeligt. En sån sak som att sitta och programmera direkt på sin hemdator kan vara väldigt skönt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

snigel wrote: Skulle vara intressant att veta de egentliga skälen till varför man inte får plugga som man vill så länge det inte är en säkerhetsrisk. Att man inte får köra någon form av server på en skoldator känns förståeligt. En sån sak som att sitta och programmera direkt på sin hemdator kan vara väldigt skönt.
Jag tror det är därför att de vill att eleverna leker så lite som möjligt, visst kan man använda vnc till att tex. koda "hemma" men jag skulle gissa på att många använder det till lek och jag har full förståelse för admins som tex. blockar lunarstorm, etc då i en skola hör inte sådant hemma imo.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Frågan är hur mycket mer man kan leka från hemdatorn, inte precis så att man kan spela över vnc :)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

snigel wrote:Frågan är hur mycket mer man kan leka från hemdatorn, inte precis så att man kan spela över vnc :)
Sköta DC-hubbar? Chatta med folk (då vi inte får installera msn/icq etc på skolans datorer)?
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

höken wrote:
snigel wrote:Frågan är hur mycket mer man kan leka från hemdatorn, inte precis så att man kan spela över vnc :)
Sköta DC-hubbar? Chatta med folk (då vi inte får installera msn/icq etc på skolans datorer)?

Fast är det meningen att ni ska göra detta på skoltiden? Men gör ni det på rasterna så ser jag inget problem med det...
DDS for life!
User avatar
duffy
Posts: 4
Joined: 2004-02-13 21:28:35

Post by duffy »

Det finns ju en liten guide det senaste numret av PC-för alla om just detta programmet... så så farligt kan det inte vara... Fast dom har ju även beskrivit hur man skall använda kasaa också så några garantier kan man ju inte få...
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

bim wrote:
snigel wrote: Skulle vara intressant att veta de egentliga skälen till varför man inte får plugga som man vill så länge det inte är en säkerhetsrisk. Att man inte får köra någon form av server på en skoldator känns förståeligt. En sån sak som att sitta och programmera direkt på sin hemdator kan vara väldigt skönt.
Jag tror det är därför att de vill att eleverna leker så lite som möjligt, visst kan man använda vnc till att tex. koda "hemma" men jag skulle gissa på att många använder det till lek och jag har full förståelse för admins som tex. blockar lunarstorm, etc då i en skola hör inte sådant hemma imo.
Därför man sätter upp tunnlar/forwardar ^^
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

fredrik wrote:På vår skola bryr de sig inte, jag brukar plugga in laptopen och roa mig.
Vad skulle pappa Håkan säga om detta? ;)
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Aepod wrote:
fredrik wrote:På vår skola bryr de sig inte, jag brukar plugga in laptopen och roa mig.
Vad skulle pappa Håkan säga om detta? ;)
Får väl tillägga att Pappa Håkan är rektor på Hulebäck ;D
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Ellen
Posts: 35
Joined: 2003-12-04 16:08:49

Post by Ellen »

går du också på sam?
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

Aepod wrote:
fredrik wrote:På vår skola bryr de sig inte, jag brukar plugga in laptopen och roa mig.
Vad skulle pappa Håkan säga om detta? ;)
Vilket sammanträffande, vår skolas datoradmin heter Håkan.
Ellen: sam? menar du samskolan? vilken samskola? :)
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

bim wrote:
Aepod wrote:
fredrik wrote:På vår skola bryr de sig inte, jag brukar plugga in laptopen och roa mig.
Vad skulle pappa Håkan säga om detta? ;)
Får väl tillägga att Pappa Håkan är rektor på Hulebäck ;D
Jag tycker om mig. :-)

Han anställde mig till och med för att vikariera i en Linuxkurs, jag väntar bara på lönebeskedet nu. ;-)
Ellen
Posts: 35
Joined: 2003-12-04 16:08:49

Post by Ellen »

höken wrote: Ellen: sam? menar du samskolan? vilken samskola? :)
samskolan, snobbskolan. den skolan jag går på.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

fredrik wrote:Jag tycker om mig. :-)
Vi vet, behöver du inte påpeka ;D ;)
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

Ellen wrote:
höken wrote: Ellen: sam? menar du samskolan? vilken samskola? :)
samskolan, snobbskolan. den skolan jag går på.
Låter som min skola, vilken stad?
Det finns nog många skolor i Sveriges avlånga land som heter Samskolan...
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

höken wrote:Sköta DC-hubbar? Chatta med folk (då vi inte får installera msn/icq etc på skolans datorer)?

icq finns som webbversion (har i alla fall funnits som webbversion)
irc fins garanterat som webbversion.

kör ni windows finns väl msn redan installerat?
kör ni linux kan ni alltid installera det i er hemmapp....

och hur mycket skötande är det på en dchubb?
wham bam thank-you ye -ma'am
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

lyckegard wrote:
höken wrote:Sköta DC-hubbar? Chatta med folk (då vi inte får installera msn/icq etc på skolans datorer)?

icq finns som webbversion (har i alla fall funnits som webbversion)
irc fins garanterat som webbversion.

kör ni windows finns väl msn redan installerat?
kör ni linux kan ni alltid installera det i er hemmapp....

och hur mycket skötande är det på en dchubb?
Jag tog bara icq som exempel, använder endast msn (miranda).
Admin har spärrat alla program som vi inte använder när vi pluggar.
DC-hubb är skitkul att sitta och sköta från skolan, alla sitter som häpna och undrar vad man håller på med för häftigt (styr en helt annan dator :P).
Dessutom är det betydligt enklare att köra igång vnc än att sitta och tanka ner alla program.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

höken wrote:Jag tog bara icq som exempel, använder endast msn (miranda).
Admin har spärrat alla program som vi inte använder när vi pluggar.
DC-hubb är skitkul att sitta och sköta från skolan, alla sitter som häpna och undrar vad man håller på med för häftigt (styr en helt annan dator :P).
Dessutom är det betydligt enklare att köra igång vnc än att sitta och tanka ner alla program.
tala med admin att du ska få de programmen du behöver för skolarbeten (för det är väl det du ska använda datorn till?)

och att imponera på kompisar... är det så kul i längden? (hade för övrigt ett ipnummer uppskrivet på armen lika naturligt som andra har telefonnummer på armen)
wham bam thank-you ye -ma'am
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

Jag sa att han hade spärrat alla program som inte kunde tänkas ha med skolarbete att göra. Typ windows messenger etc.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

höken wrote:Jag sa att han hade spärrat alla program som inte kunde tänkas ha med skolarbete att göra. Typ windows messenger etc.
och jag säger att du kan använda windows messenger hemma eftersom du inte har tid att göra icke skolsaker i skolan (eller så får du motivera varför windows messenger har med skolan att göra (typ en kille i holland ska hjälpa dig med en uppsats eller liknande och han kan bara prata med dig under skoltid :) )
wham bam thank-you ye -ma'am
Post Reply