I höst/årskiftet blir det dyrt att köpa CD/DVD/Videoband

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

spyse wrote: Bra nu kan jag piratkopiera hur mycket som helst utan dåligt samvete eftersom jag redan betalar för sakerna via denna avgift....skulle man inte om man hamnar i rättegång kunna hävda att man indirekt betalt varan via dessa idiot avgifter?

:-D

Legal warez server, nån?
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nizenco wrote:jaaa, vi gnäller bara på politikerna för att allt de gör är åt helvete. men en tanke, vem är de som sätter dit politikerna....?
Inte är det då jag.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Morgoth
Posts: 47
Joined: 2004-02-16 23:05:50

Post by Morgoth »

Gäller att köpa på sig några tusen skivor... innan det är för sent
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har ett stort problem med höga avgifter på skivor, jag vill kunna få tillbaks skattepengarna på dom skivor som inte funkar, jag kan ha råkat repa dom, dom kan ha varit felaktiga från fabrik etc...

Även skivor som jag har brännt (fel?) och vill kasta bort bör jag kunna få tillbaks pengarna på eftersom jag inte längre "tar pengar av industrin" om jag kastar skivan, ett pantsystem helt enkelt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Pantsystem för CD/DVD skivor, det är ju lysande :)

Blir lite kul när man läser anonser och ser "DVD-R skivor för X kronor exkl pant" :P
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

vänta bara tills folk börjar göra räder mot affärer och transporter där dom stjäl bara massa CDskivor.

det är inte en chans i helvete att dom kommer att kunna lyckas höja priset så kt, ingen skulle betala så mkt pengar för lite plast.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Kunde det bli dyrare?!, tydligen :P

Varför sänker dom inte istället, skulle nog tjäna mer på det i längden?
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

fisk wrote:
nizenco wrote:jaaa, vi gnäller bara på politikerna för att allt de gör är åt helvete. men en tanke, vem är de som sätter dit politikerna....?
Inte är det då jag.
ingen rösträtt? to bad, to bad, vill inte veta vad du gjort ;)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

nizenco wrote:jaaa, vi gnäller bara på politikerna för att allt de gör är åt helvete. men en tanke, vem är de som sätter dit politikerna....?
Det är ingen som viftar med flaggan när de gör något bra.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nizenco wrote:
fisk wrote:
nizenco wrote:jaaa, vi gnäller bara på politikerna för att allt de gör är åt helvete. men en tanke, vem är de som sätter dit politikerna....?
Inte är det då jag.
ingen rösträtt? to bad, to bad, vill inte veta vad du gjort ;)
Jag har rösträtt, men du har nog missat det här med hur det politiska systemet fungerar, röstar jag exempelvis på ett bra parti, så lyckas ändå svenska folket sätta ett riktigt överjävligt uselt i ledningen, så har det varit sedan jag fick rösträtt för ett gäng år sedan, och så är det nu också - jag tänker nog helt enkelt rösta blankt nästa år för att visa mitt missnöje med det politiska systemet överhuvudtaget. Tråkigt att resten av landet är för indoktrinerade för att inse hur lurade de är.
Aotearoa - tino rangatiratanga
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

fisk wrote:Jag har rösträtt, men du har nog missat det här med hur det politiska systemet fungerar, röstar jag exempelvis på ett bra parti, så lyckas ändå svenska folket sätta ett riktigt överjävligt uselt i ledningen, så har det varit sedan jag fick rösträtt för ett gäng år sedan, och så är det nu också - jag tänker nog helt enkelt rösta blankt nästa år för att visa mitt missnöje med det politiska systemet överhuvudtaget. Tråkigt att resten av landet är för indoktrinerade för att inse hur lurade de är.
Det kan även vara så att många tycker det är bättre att ha någon möjlighet att påverka genom att rösta på ett parti än att undvika att rösta överhuvudtaget och därmed ha ännu mindre möjlighet att påverka.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

fisk wrote:
nizenco wrote:
fisk wrote:
nizenco wrote:jaaa, vi gnäller bara på politikerna för att allt de gör är åt helvete. men en tanke, vem är de som sätter dit politikerna....?
Inte är det då jag.
ingen rösträtt? to bad, to bad, vill inte veta vad du gjort ;)
Jag har rösträtt, men du har nog missat det här med hur det politiska systemet fungerar, röstar jag exempelvis på ett bra parti, så lyckas ändå svenska folket sätta ett riktigt överjävligt uselt i ledningen, så har det varit sedan jag fick rösträtt för ett gäng år sedan, och så är det nu också - jag tänker nog helt enkelt rösta blankt nästa år för att visa mitt missnöje med det politiska systemet överhuvudtaget. Tråkigt att resten av landet är för indoktrinerade för att inse hur lurade de är.
rösta fler på något annat är borde det rimligtvis betyda att det du tycker är "fel". så bara för du inte får din vilja igenom behöver det inte betyda att alla andra är indoktrinerade :P
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nizenco wrote:rösta fler på något annat är borde det rimligtvis betyda att det du tycker är "fel". så bara för du inte får din vilja igenom behöver det inte betyda att alla andra är indoktrinerade :P
Oavsett om jag tycker "fel", eller inte, har jag inte varit med och framröstat politikerna som "styr" landet, vilket var ditt försök till argument. Du har nog missat en hel del om du menar på att om en viss regering vinner ett politiskt val, så är det minoritetens "fel". Men jag förväntar mig inte att du förstår detta.

Det behöver inte betyda mord för att jag setts knivhugga en människa till döds av 30 vittnen, så länge jag är inflytelserik nog, men kan vi inte låta bli att konstatera det uppenbara? Du kunde lika gärna komma med argumentet: "Bajs är gott!, En miljard flugor kan inte ha fel!", nog för att det kan vara underhållande på ett dadaistiskt sätt klockan fyra på morgonen efter för lite sömn, så finns det ingen direkt logik i påståendet.

Nu kan vi sluta leka uggla och mus och komma fram till poängen. Socialdemokraterna som nu är styrande sitter inte där för att majoriteten röstat på dem, de sitter där för att de gått ihop med fler partier, då en majoritetsregering inte kunde formas under det senaste valet (eller för den del de flesta tidigare val heller). De hade måhända procentuellt flest röster, men med lite insikt i det politiska systemet inser man att det enda sätt de kunnat komma till makten var genom en koalitionsregering. Nåja, istället för att undervisa en dilletant i rudimentär politik går vi tillbaka till ämnet:

Propositionen hade varit lika aktuell oavsett vilket parti som suttit vid makten, det är först då beslut fattas som vi "egentligen" kan börja peka fingrar.

Då propositionen delvis framkallats av reglementen som blivit aktiva genom vårt medlemskap i EU (bland annat förmågan för internationella organisationer att ha inflytande över inlandspolitiska propositioner). Tidigare hade vi i stort sett nationellt ultimatum över justeringar av lagar, vi bestämde kort och gott över oss själva. Troligen är att ett beslut fattats förr eller senare, men chansen är större att beslutet fattats på grunder där inte kooperativa lobbyister med komersiella intressen haft ett särskilt inflytande.

Amerikaniseringen i Europa finner jag störande, som bäst.
Aotearoa - tino rangatiratanga
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

lite OT politik.


Om nu sossarna tycker om att höja skatten på skrivbara medie. Vad tycker då moderaterna om det? Dom brukar ju stå änmer på företagens sida, även om dom flitigt propagerar för sänkt skatt. kan bli lite moment22 för dom där:)

slut OT

/erik
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ramelan wrote:lite OT politik.


Om nu sossarna tycker om att höja skatten på skrivbara medie. Vad tycker då moderaterna om det? Dom brukar ju stå änmer på företagens sida, även om dom flitigt propagerar för sänkt skatt. kan bli lite moment22 för dom där:)

slut OT

/erik
Därför att företag som använder skrivbara media kan begära att slippa straffskatten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

skit också!

Där rök chansen till att ett någerlunda stor parti skulle motsätta sig.


Får väll ta och lobyera på mina lokala partier som kan tänkas motsätta sig(MP V C? FP?).


/erik
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Ghlargh wrote:Jag har ett stort problem med höga avgifter på skivor, jag vill kunna få tillbaks skattepengarna på dom skivor som inte funkar, jag kan ha råkat repa dom, dom kan ha varit felaktiga från fabrik etc...
Och jag vill ha en miljarddel av den inkomst som borde komma av att någon bränner ner OpenBSD på en
brännbar skiva. Det är inte bara musik som eldas heller. 8-/
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Det kommer säkert komma massa media med fin DRM i sig snart, dvs att datat du ska branna måste ha licens eller en "Detta är ej wärch"-stämpel på sig, annars gå det inte.Licenserna för detta kommer nog tillhandahållas av ett företag i redmond..
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

root wrote:Det kommer säkert komma massa media med fin DRM i sig snart, dvs att datat du ska branna måste ha licens eller en "Detta är ej wärch"-stämpel på sig, annars gå det inte.Licenserna för detta kommer nog tillhandahållas av ett företag i redmond..
Jag tror inte det, det vore direkt självmord av fabrikanterna att gå med på det eftersom en stor del av deras inkomst kommer från just piratkopior. Dessutom kommer någon bara att skapa ett hack för att gå runt det.

Man kan förresten inte skapa ett säkerhetssystem som bara tillåter en att bränna registrerad data då detta skulle innebära att man inte kan bränna saker man har gjort själv, tänk om du var tvungen att skicka in bilderna på din flickvän (naken) för godkännande innan du fick bränna dom på en CD :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Jo men man är rätt nära.

Musik du spelar in själv stämplas i många system som digital kopia som ej får dupliceras vidare i digital form. Jag skulle kunna tänka mig att de skulle kunna införa detta för CD-skivor mm också, dvs du kan mastra en CD själv, men allt som skrivs ut på den taggas som kopia och inga CD-brännare vill därefter skriva ut denna kopia.

Textfiler och liknande som inte har plats för någon meta-information i sig kan förhoppningsvis klara sig om inte M$ inför att filsystemet alltid tvingande binder metadata till alla filer vare sig du vill eller inte.

Visst, man kan säkert ta sig runt systemet. Däremot så innehåller redan befintligt lagförslag - se separat tråd här - förbud mot deaktivering av skydd som är till enbart för att skydda mot kopiering.
Post Reply