Är du en Switcher?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

fredrik wrote:Nu pratar jag givetvis bara för migsjälv.
Nej, du drog precis upp mitt främsta argument för att jag inte använder mig av MS Windows.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

OS X har visst "magiska" funktioner, en heter Exposé som gjort mitt arbete vid macen effektivare iaf. Dessutom är jag en sucker för transparenta Terminalfönster :| Och iTunes _ÄR_ bättre än WinAMP :P
iDon't care about your problems.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Gnuet wrote:OS X har visst "magiska" funktioner, en heter Exposé som gjort mitt arbete vid macen effektivare iaf. Dessutom är jag en sucker för transparenta Terminalfönster :| Och iTunes _ÄR_ bättre än WinAMP :P
I've been using iTunes for some time now. I really love using it, but I found a few cons. Right now, it uses about 40 MB of RAM. To me, that seems like an awful lot of RAM just for a MP3 player. I think it is most likely due to my large amount of mp3s loaded into it. You also cannot change the look of iTunes with skins and there are no plug-ins for it (on PC anyway). But the positives remain there, it has the best way of browsing and managing your mp3s, the list is very easy to read, and smart playlists are awesome.

Meanwhile Beta 2 of Winamp5 came out recently. Wondering where Winamp4 went? I really don't know. Winamp5 is supposed to be Winamp2's stable engine, with Winamp3's skinning. If anyone used Winamp3 for a good amount of time will know it likes to give people problems. But Winamp5 is great, it uses well under 10 MB of RAM, loads up much faster, has complete skinning flexibility, has a plethora of plug-ins, and many have come accustomed to using Winamp. Winamp does have a Media Library, but it's not as functional as iTunes'.

I have not yet decided if I would ditch iTunes and go back to Winamp. But I'm leaning towards Winamp because of several plug-ins it has that I like using. Or perhaps I will use both for the different situations.
Vism.net - iTunes VS Winamp
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Förlåt, jag glömde nämna att det va iTunes för OS X jag menade och inte bastarden till Windowsport för den äter både cpu-cykler och minne. Synd och skam :|
iDon't care about your problems.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ballkula wrote:Det finns många argument för både Mac och PC, men det pinsammaste är väl att man jobbar "effektivare" på Mac. Hur, om jag får fråga? Jag har använt Mac sen slutet av 80-talet och dessutom arbetat väldigt mycket med Mac under vissa perioder, men aldrig någonsin märkt att det skulle vara någon skillnad i "effektivitet".
Det är klart det inte är någon större skillnad i effektivitet mellan PS i Windows och PS i OSX. Är det din referensram så har du inget att komma med i frågan oavsett hur länge du arbetat med mac. Skillnaden kommer in när du använder operativsystemet, dess utvecklingsmiljöer, dess skal, dess gränssnitt mellan olika program etc. Uppenbart gör du inte det och då är det klart att du inte heller märker någon skillnad med avseende på operativsystemet.

För mig är ett bra skal en absolut nödvändighet, en bra utvecklingsmiljö är ett enormt plus och ett genomtänkt UI det som avgör. Att detta argument skulle vara 'pinsamt' är i bästa fall pejorativt och i annat fall en lögn.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

nem wrote:Det är klart det inte är någon större skillnad i effektivitet mellan PS i Windows och PS i OSX. Är det din referensram så har du inget att komma med i frågan oavsett hur länge du arbetat med mac. Skillnaden kommer in när du använder operativsystemet, dess utvecklingsmiljöer, dess skal, dess gränssnitt mellan olika program etc. Uppenbart gör du inte det och då är det klart att du inte heller märker någon skillnad med avseende på operativsystemet.

För mig är ett bra skal en absolut nödvändighet, en bra utvecklingsmiljö är ett enormt plus och ett genomtänkt UI det som avgör. Att detta argument skulle vara 'pinsamt' är i bästa fall pejorativt och i annat fall en lögn.
Jag använder även operativsystemet, och har långt vidare erfarenhet än enbart Photoshop. Det argumentet använde jag för att beskriva hur de allra, allra flesta användare använder datorn - för att köra applikationer. Ni som "pular" i operativet, programmerar etc är en pytteliten minoritet. Men det kanske inte är uppenbart för dig?

Just i Mac-kretsar har jag träffat de som är mest livrädda för en kommandoprompt av alla användare, så snacket om hur bra Mac är för att det har ett bra shell är nog inte det som fått dagens macusers att välja mac. Men visst, OS X har ett alldeles förträffligt skal.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Guest

Post by Guest »

jstrom wrote:Närmsta mac jag har är ipoden.. och den e jag nöjd med iaf :)
amen
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

"Pejorativt" är nog nems favoritord.

Jag förstår mig inte på er dock, att ni bara orkar sitta och argumentera om vad som är bäst?

Sedan vad gäller pejorativa argument så är nem ganska duktig själv. Pejorativa argument är alltså nedlåtande, nedklankande och klandrande uttryck, vad sägs om:
nem wrote:Är det din referensram så har du inget att komma med i frågan oavsett hur länge du arbetat med mac.
Även om det ligger lite mer översittarattityd i det uttalandet så är uttrycket pejorativt, eftersom nem försöker förminska den subjektiva uppfattning som ballkula har. Sedan lägger nem sig fram med ett klassiskt argumentativt grepp: "jag tycker såhär, så därför är det rätt"
nem wrote:Skillnaden kommer in när du använder operativsystemet, dess utvecklingsmiljöer, dess skal, dess gränssnitt mellan olika program etc. Uppenbart gör du inte det och då är det klart att du inte heller märker någon skillnad med avseende på operativsystemet.
Dessa "skillnader" du pratar om handlar om vilken miljö man arbetar bäst i själv. En mac-van person arbetar av förklarliga skäl sämre på en PC, och tvärtom. En PC-användare kan ha en viss smak, och vara ute efter en viss miljö, och trivs man i en viss skrivbordsmiljö så hanterar man den effektivare än en person som stör sig på den. Således är det en åsiktsfråga, och därmed finns det inget "bättre" eller "sämre", utan bara olika uppfattningar. Det är inte så att man kan utmäta några konkreta resultat, Mac OSX har inte 100 fler hästkrafter än Windows XP, eller Gnome för den delen.

Så länge det är en fråga om uppfattning, vana och personligt tycke och smak, så är det i stort sett närapå meningslöst att diskutera, så tillvida man inte gör det i ett informerande konstruktivt syfte.

Exempelvis

Jag gillar Macintosh och dess användargränssnitt för att...
Jag gillar OSX för att...

etc.
nem wrote:Uppenbart gör du inte det och då är det klart att du inte heller märker någon skillnad med avseende på operativsystemet.
Är ganska pejorativt, eftersom nem menar på att ballkula i det här fallet genom sin tolkning försöker klanka ned på ballkulas åsikt.

---
Mitt tips:

Använd vad ni gillar, och den miljö ni trivs bäst i, låt bli det här inkvisitiva missionerandet, det skapar bara onödiga motsättningar.



ps. Jag har en känsla av att någon mupp kommer att komma och säga: "Ska du säga... bla bla bla" nu ;P
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

fisk wrote:"Pejorativt" är nog nems favoritord. ....... Massa snack...........
Detta är en av de få gångerna jag håller med dig, klart arbetar man bäst i det man har vant sig i och gillar bäst.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:Jag förstår mig inte på er dock, att ni bara orkar sitta och argumentera om vad som är bäst?
Jag skrev ett inlägg där jag sa att allt redan blivit sagt i den här typen av diskussioner, och att det därför var futilt att prata om det. Och det inlägget blev borttaget. Snällt va? Sen skrev jag ett inlägg där jag skrev att jag blev chockad över att mitt inlägg blev borttaget, det inlägget blev också borttaget. Precis som det här inlägget kommer bli borttaget, och inlägget där jag pratar om att det här inlägget är borta osv.
fisk wrote:ps. Jag har en känsla av att någon mupp kommer att komma och säga: "Ska du säga... bla bla bla" nu ;P
Du försöker hela tiden lägga i den här typen av brasklappar, fiiiiisk, inse att det aldrig fungerar... ;)
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
CD
Posts: 2
Joined: 2004-04-07 12:07:25

Post by CD »

lawo wrote:ok... var fan skulle man hitta en begagnad mac om man tänker köpa det iframtiden
http://forum.macworld.se/macborsen/
Compucase CI-6A21 White | Asus P4P800 Deluxe | P4 2,4@3,1GHz HT | 2*512MB PC3200 TwinMOS
120GB WD 8MB | Sapphire 9800Pro 128MB | Sony Combo 48x24x16x
[3DMark2001: 17 708] [3DMark03: 6041]
User avatar
CD
Posts: 2
Joined: 2004-04-07 12:07:25

Post by CD »

wacker wrote:Min första datorn var en Mac som jag fick 1994. Den bytte jag sedan ut mot en PC 1998.
Jag kan inte säga att macen var dålig utan det handlade mer om att de programvaror jag ville ha inte fanns till macen. Nu har det gått några år och det skulle inte kännas helt fel att skaffa en bärbar mac. Operativsysteme har ju utvecklats hemskt mycket sedan 94 :D
Ja, visst har det! T.o.m Windows går ju att använda nuförtiden i och med XP ;) . Men det tog ju sin tid innan Windows blev ett alternativ för mig i alla fall.
Måste erkänna att jag saknar X:an en hel del. Men inte dom icke prisvärda PM:arna. Där emot skulle det sitta bra med en prisvärd iBook! Helst med G5:a i. Men efter som det dröjer ett tag innan G5 processorn hamnar där så har jag lite tid på mig att ordna till ekonomin. Har nyligen betalat fördigt på min för över ett år sedan sålda QS 800 (Pris:24000) :-/ . Måste få återhämta mig lite, vilket sveriges rutna ekonomiska situation gärna kan få göra också :( Va' var'e tråden handlade om...? Känns som jag är på väg att hamna helt OT, om jag inte redan gjort det ;D

Hur som helst: Länge leve Apple och SJ (och då menar jag inte Statens Järnvägar ;) )
Compucase CI-6A21 White | Asus P4P800 Deluxe | P4 2,4@3,1GHz HT | 2*512MB PC3200 TwinMOS
120GB WD 8MB | Sapphire 9800Pro 128MB | Sony Combo 48x24x16x
[3DMark2001: 17 708] [3DMark03: 6041]
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Vi alternativa kör Microsoft Bob.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Du försöker hela tiden lägga i den här typen av brasklappar, fiiiiisk, inse att det aldrig fungerar... ;)
pync, vakna.
du sover.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Dissident wrote:Vi alternativa kör Microsoft Bob.
bob = kälke?
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:
pync wrote:Du försöker hela tiden lägga i den här typen av brasklappar, fiiiiisk, inse att det aldrig fungerar... ;)
pync, vakna.
du sover.
Jag har aldrig tidigare drömt om dig och detta är inte första gången.
lyckegard wrote:
Dissident wrote:Vi alternativa kör Microsoft Bob.
bob = kälke?
Det fanns en gång ett OS som hette Microsoft BOB, utvecklat av Bill Gates fru.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:"Pejorativt" är nog nems favoritord.
Välj ett ord för att beskriva genomsnittsinlägget på det här forat.... Själv har jag valt pejorativt, erkännes.
fisk wrote:Sedan vad gäller pejorativa argument så är nem ganska duktig själv. Pejorativa argument är alltså nedlåtande, nedklankande och klandrande uttryck, vad sägs om:
nem wrote:Är det din referensram så har du inget att komma med i frågan oavsett hur länge du arbetat med mac.
Först vill jag förtydliga din definition, ordet pejorativt betyder i princip nedsättande. Ett pejorativt argument är alltså endast nedsättande och saknar substans. Ett exempel:
'Det du gjort är sämre emedan du är dum i huvudet'

Enligt den definitionen (vilken jag dristar mig säga att jag upplever som den gängse) så är det argument fisk lägger fram som exempel inte ett pejorativt eftersom jag attackerar hans referensram som skiljer sig från min.

Dock är det givetvis en helt retorisk konstruktion, min föreläsare kallar den 'åberopa ett träben'. Men den har troligen ett fint grekiskt namn också som fisk säkert kan delge oss.

Bara för att det nu visade sig att fisks bevisföring inte höll måttet för en initierad granskning betyder det dock inte att han har fel i sak. Detta skriver jag för att belysa den retoriskt taktiska miss som fisk gjorde när han lade fram ett exempel som inte var vattentätt när det säkert finns ett stort antal bättre.

Hade jag inte skrivit det sista stycket så hade troligen de flesta av er inte noterat den subtila skillnaden mellan att tillintetgöra sakfrågan och att tillintetgöra argumentet, men som det står nu fick kanske någon lära sig något istället.
fisk wrote:Även om det ligger lite mer översittarattityd i det uttalandet så är uttrycket pejorativt, eftersom nem försöker förminska den subjektiva uppfattning som ballkula har. Sedan lägger nem sig fram med ett klassiskt argumentativt grepp: "jag tycker såhär, så därför är det rätt"
Även om det du skrev här också innehåller sakfel av den typen jag berörde ovan så tänkte jag inte bry mig om att kommentera dem noggrannare utan istället utforska det sista långt mycket intressantare påståendet.

Jag tycker så här, därför är det rätt för mig. (Du missade sista ordet)

Ballkula avlossar i sitt öppningsanförande en bredsida mot samtliga macanvändare, hade jag använt (som fisk tycks tro) mig av cirkelargumentation för att försvara samtliga hade jag givetvis gjort mig löjlig då det vore som att starta en rekursion utan ett basfall. Men eftersom jag endast försvarar mitt eget val är basfallet givet och direkt odiskutabelt då det handlar om min subjektiva uppfattning.
fisk wrote:Så länge det är en fråga om uppfattning, vana och personligt tycke och smak, så är det i stort sett närapå meningslöst att diskutera, så tillvida man inte gör det i ett informerande konstruktivt syfte.
Självklart. Det har också varit min mening att lyfta fram det så, på ett personligt plan.
fisk wrote:
nem wrote:Skillnaden kommer in när du använder operativsystemet, dess utvecklingsmiljöer, dess skal, dess gränssnitt mellan olika program etc. Uppenbart gör du inte det och då är det klart att du inte heller märker någon skillnad med avseende på operativsystemet.
Är ganska pejorativt, eftersom nem menar på att ballkula i det här fallet genom sin tolkning försöker klanka ned på ballkulas åsikt.
Är överhuvudtaget inte pejorativt, och ett fullt legitimt argument.[/quote]
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ballkula wrote:Ni som "pular" i operativet, programmerar etc är en pytteliten minoritet. Men det kanske inte är uppenbart för dig?
Jag har aldrig utgett mig för att försvara något annat än den minsta minoriteten, nämligen individen. Mig själv.

Jag jobbar effektivare i OSX, jag säger inte att någon annan gör det, och jag ogillade ditt inlägg där du påstår att jag ljuger. Minns du?:
ballkula wrote:men tillskriv inte någon av dessa några "magiska" egenskaper som gör arbetet "effektivare"
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

übersött.. förstod inte så mycket av bilderna men så ska ett operativsystem se ut
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

nem wrote:
ballkula wrote:Ni som "pular" i operativet, programmerar etc är en pytteliten minoritet. Men det kanske inte är uppenbart för dig?
Jag har aldrig utgett mig för att försvara något annat än den minsta minoriteten, nämligen individen. Mig själv.

Jag jobbar effektivare i OSX, jag säger inte att någon annan gör det, och jag ogillade ditt inlägg där du påstår att jag ljuger. Minns du?:
ballkula wrote:men tillskriv inte någon av dessa några "magiska" egenskaper som gör arbetet "effektivare"
Om du är så lättstött så du får mina ord att betyda att jag påstår att någon ljuger, så har du problem. Det citat som du nämner tycker jag passar skitbra när det gäller en hel del av det flum som Apple använder för att marknadsföra sig, och även sånt man får höra av många Macusers - nämligen att man blir så "effektiv" av att jobba med Mac, och att pc-användare är för dumma för att fatta detta.

Om du inte har hajat det än, så har jag jobbat med Mac i många många år, och jobbar fortfarande med Mac periodvis. Jag kanske är en dum idiot som inte märker hur fantastiskt mycket smartare OS X är än Windows? Jag får jobbet gjort på samma tid, oavsett plattform, med undantag för beräkningar där pc:n ofta är vassare...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ballkula wrote:Om du är så lättstött så du får mina ord att betyda att jag påstår att någon ljuger, så har du problem. Det citat som du nämner tycker jag passar skitbra när det gäller en hel del av det flum som Apple använder för att marknadsföra sig, och även sånt man får höra av många Macusers - nämligen att man blir så "effektiv" av att jobba med Mac, och att pc-användare är för dumma för att fatta detta.
Möjligt, till och med troligt att jag har problem, men jag finner det irrelevant. Jag skiter i reklam och marknadsföring, jag vill klara mina uppgifter på kortast möjliga tid. Att du inte upplever samma sak som jag beror på våra olika situationer. Men sluta att förneka min uppfattning. Måhända är jag del av en minoritet, måhända är jag till och med ensam, det förändrar inte faktum.
ballkula wrote:Om du inte har hajat det än, så har jag jobbat med Mac i många många år, och jobbar fortfarande med Mac periodvis. Jag kanske är en dum idiot som inte märker hur fantastiskt mycket smartare OS X är än Windows? Jag får jobbet gjort på samma tid, oavsett plattform, med undantag för beräkningar där pc:n ofta är vassare...
Ja, antingen är endera av oss idiot eller också har vi olika uppgifter/mål. Välj du. Kan du verkligen inte tro på att alla inte delar din erfarenhet vad gäller effektivitet?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Min iBook G4 15,2" har hängt sig en gång bara.

Det var när jag skulle gå in på nätverksinställningar :P
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Mr_Tobbe wrote:Min iBook G4 15,2" har hängt sig en gång bara.
Tror du menar PowerBook ;)
iDon't care about your problems.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag jobbar effektivare i Windows och det är sedan länge erkänt att Mac endast är för fjollor.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

egar wrote:Jag jobbar effektivare i Windows och det är sedan länge erkänt att Mac endast är för fjollor.
vi är lika mycket fjollor som er
#mac.se @ EFnet
Post Reply