Är du en Switcher?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Är du en Switcher?

Post by Gnuet »

Klart du är! Även om du inte har tagit första steget vet vi att du vill, step out of the dark world of windows and enter the wonderfull world of... Mac!

Har du bytt till Mac?
Har du både Mac och PC?
Sugen på att switcha till Mac?
Eller undrar du bara något??

Tanken är att den här tråden skall fungera som ett litet forum i forumet där den lilla skaran Macfantaster och eventuella Switchers ska kunna fråga och undra.

Själv semi-switchade jag 2001 då jag skaffade en iMac DV. Dessa planer slogs ner av att skärmen gick kaputt och jag sålde den (sorgen var stor).

Sen sommaren 2003 fick jag tag på en G3/233 och intresset vaknade till liv igen. Hösten 2003 blev jag heltidsmacare när jag fick en G4/400 och ännu mer i November samma år när jag köpte min älskade iBook.
Sedan dess har livet med Mac bara varit frid och fröjd. Nu är jag stolt ägare till tre macar (se signatur).

Once you go Mac, you never go back.
iDon't care about your problems.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Hmm jag har gått över till mac nu kör på min bw... har kvar min pc men den har jag inte använd alls på en vecka snart. Mac os är helt underbart måste jag säga klart att de kan sega på min G3 men de funkar faktiskt bättre än xp. Helt klart skönare att använda photoshop på macen än pc.

Mitt förlag byt till mac. :)
#mac.se @ EFnet
lawo
Posts: 44
Joined: 2004-04-06 10:18:19

Post by lawo »

ok... var fan skulle man hitta en begagnad mac om man tänker köpa det iframtiden
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

lawo wrote:ok... var fan skulle man hitta en begagnad mac om man tänker köpa det iframtiden
www.mactorget.nu & www.blocket.se
iDon't care about your problems.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag har övervägt att skaffa en iBook lagom till högskolestudierna börjar... vi får se. Jag är inte säker på om jag skulle gilla MacOSX, men å andra sidan kan jag alltid installera linux på den om så skulle vara fallet. *Ser på gnuet som ramlar ur stolen*

Kanske...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Nicke wrote:Jag har övervägt att skaffa en iBook lagom till högskolestudierna börjar... vi får se. Jag är inte säker på om jag skulle gilla MacOSX, men å andra sidan kan jag alltid installera linux på den om så skulle vara fallet. *Ser på gnuet som ramlar ur stolen*

Kanske...
alla KANSKE ska köpa ibook... kan inte fler se den andra sidan :]

EDIT: du kommer gilla mac osx ;)
#mac.se @ EFnet
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Nicke wrote:*Ser på gnuet som ramlar ur stolen*
tro mig, du vill inte installera linux efter du kört OS X :P
iDon't care about your problems.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Gick från mac till PC runt -99, mest pga ekonomiska skäl.. gillar fortf mac'ar och arbetar gärna med dem. Har dock helst en PC hemma som 'lek-maskin' :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Har också funderat på en ibook till studierna, men dels pga priset och dels pga att jag vet att jag har dålig självdisciplin (irc:a på föreläsningarna kanske?) blir det nog inget. :/

Hmm, den här tråden handlar om mer än hårdvara egentligen, och den handlar mer än om mjukvara också, så den passar egentligen varken här eller i macos-forumet. Flyttar till Allmänt Prat - det var längesen vi hade datorrelaterade diskussioner där. ;)
hej.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag skaffade mig en iBook en gång med ungefär samma inställning som Nicke, vid tillfället hade den överlägsen pris/prestanda jämfört med PC. Dessutom är den läckert designad, något jag alltid varit svag för.

Well, jag testade aldrig ens att installera Gentoo och i julas åkte PCn ut för gått. Den passar perfekt att använda i studierna på LTH, den har allt från Unix men man behöver aldrig bekymra sig för att något inte ska fungera och man behöver aldrig lägga ner en sekund på systemunderhåll (om man inte vill förståss).

Flera av våra föreläsare på Computer Science har också gått över.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

MacOSX är väl inte släppt under GNU GPL eller liknande fri licens så man inte är en pirat då man gör en kopia?

Det är mitt största problem om jag nu skulle införskaffa en Mac.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Fluffy wrote:MacOSX är väl inte släppt under GNU GPL eller liknande fri licens så man inte är en pirat då man gör en kopia?

Det är mitt största problem om jag nu skulle införskaffa en Mac.
?!?
#mac.se @ EFnet
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Fluffy wrote:MacOSX är väl inte släppt under GNU GPL eller liknande fri licens så man inte är en pirat då man gör en kopia?

Det är mitt största problem om jag nu skulle införskaffa en Mac.
Asså kärnan och så är ju det, Darwin (http://developer.apple.com/darwin/) men själva "fluffet" Quartz, Aqua osv är det inte, men man kan ju förstå varför.
iDon't care about your problems.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Köpte min iBook i Maj förra året och jag är väldigt nöjd. Jag har även en BW som tuggar på ganska fint.

Fluffy: En licens kostar 1500kr.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag tror att frågan som alla vill få svar på är: kan man spela Battlefield Vietnam på en Mac?
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Dissident wrote:Jag tror att frågan som alla vill få svar på är: kan man spela Battlefield Vietnam på en Mac?
Nej. Men BF1942 kommer snart dock.
iDon't care about your problems.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Gnuet wrote:
Dissident wrote:Jag tror att frågan som alla vill få svar på är: kan man spela Battlefield Vietnam på en Mac?
Nej. Men BF1942 kommer snart dock.
I rest my case.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Med huvudräkning kommer jag fram till att Mac OS X hänger sig ungefär 90 gånger oftare än Windows XP.

Varför skulle någon vilja byta till Mac? Eller switcha som ni så trendriktigt kallar det?

Visst, Mac OS X är sötare när det är nyinstallerat, men om ni bryr er om utseende så ladda ner StyleXP och kör ett MacOSX-skin.

Ni kör mac för att vara alternativa, precis som folk som förverkligar sig själv genom att ha grönt hår.

Ewige Untermenscherei...
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

grönt och blått hår är ganska coolt

men kan någon förklara för mig varför mac bara kör med en sleten musknapp ?
i PC världen finns det ju möss med 8 knappar typ, helt jävla underbart, men icke på mac.
känns ju som dom är bakotsträvande.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Närmsta mac jag har är ipoden.. och den e jag nöjd med iaf :)
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Mind wrote:grönt och blått hår är ganska coolt

men kan någon förklara för mig varför mac bara kör med en sleten musknapp ?
i PC världen finns det ju möss med 8 knappar typ, helt jävla underbart, men icke på mac.
känns ju som dom är bakotsträvande.
Du jag kör med min MX 500 alla knappar funkar precis som på PC högerklick också även fast jag inte använder det
#mac.se @ EFnet
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

pync wrote:Med huvudräkning kommer jag fram till att Mac OS X hänger sig ungefär 90 gånger oftare än Windows XP.

Varför skulle någon vilja byta till Mac? Eller switcha som ni så trendriktigt kallar det?

Visst, Mac OS X är sötare när det är nyinstallerat, men om ni bryr er om utseende så ladda ner StyleXP och kör ett MacOSX-skin.

Ni kör mac för att vara alternativa, precis som folk som förverkligar sig själv genom att ha grönt hår.

Ewige Untermenscherei...
Vi är såå alternativa :P
#mac.se @ EFnet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

pync wrote:Med huvudräkning kommer jag fram till att Mac OS X hänger sig ungefär 90 gånger oftare än Windows XP.
Jag har varit med om en OSX-krasch. En gång.
pync wrote:Visst, Mac OS X är sötare när det är nyinstallerat, men om ni bryr er om utseende så ladda ner StyleXP och kör ett MacOSX-skin.
UI är mycket mer än grafik.
pync wrote:Ni kör mac för att vara alternativa, precis som folk som förverkligar sig själv genom att ha grönt hår.
Que?
Jag kör mac för att jag jobbar mer effektivt då.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

pync wrote:Med huvudräkning kommer jag fram till att Mac OS X hänger sig ungefär 90 gånger oftare än Windows XP.
Jag får samma resultat, antagligen för att jag inte kör XP. Min iBook har låst sig en gång vad jag kan minnas, när jag lekte med wlan-drivrutiner.
Varför skulle någon vilja byta till Mac? Eller switcha som ni så trendriktigt kallar det?
För att man får en mycket smidig helhetslösning. Trevligt GUI och ett vettigt skal att jobba med. Inget av det har Windows att erbjuda.
Visst, Mac OS X är sötare när det är nyinstallerat, men om ni bryr er om utseende så ladda ner StyleXP och kör ett MacOSX-skin.

Ni kör mac för att vara alternativa, precis som folk som förverkligar sig själv genom att ha grönt hår.
Kasta inte sten i glashus.
Post Reply