Konsumerar du produkter med aspartam i?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Konsumerar du produkter med aspartam i?

Post by fisk »

Väl värt att läsa för alla som äter/dricker light-drycker, nutrasweet, "sötningsmedel", etc.:


Kika på följande:

http://www.holisticmed.com/aspartame/adverse.txt
http://hem.passagen.se/mission.possible ... kel01.html
Aspartam är ett av de farligaste ämnen som används som sötning i våra dagliga livsmedel. Aspartam, som ofta omnämns i fackböcker som kemiskt gift, kan vålla oro, depression, förvirring, yrsel, skakningar, sömnrubbningar, kronisk trötthet, ögonsmärta och ögontorhet, synförändringar, högt blodtryck, viktökning, klåda, illamående, minnesförlust, krampattacker och andra besvär. Aspartam kan även leda till hjärntumörer.
http://www.politiken.biz/farliga_amnen.htm
Andra namn som associeras med ASPARTAM wrote: * neotame
* nutrasweet
* nutrisweet
* aspertame
* nutri sweet
* nutri-sweet
* Monsanto
* Kelco
* Nutrasweet Kelco
* Benevia
* spoonful
* diet soda
* diet coke
* diet pepsi
* diet sprite
* pepsi light
* pepsi max
* crystal light
* sweeteners
* sugar
* artificial sweetener
* acesulfame-k
* sucralose
* sunette
* sunnette
* sweet one
* sweet & safe
* splenda
* Canderel
* Chuker
* Misura
* Manugel
* Keltrol
* Kelcogel
* Nutrifos
* Stabil-9
* Levn-Lite
Mer information:

http://www3.tripnet.se/~sm6gqw/diverse/jurilina.htm
...Viktigt att nämna är också ämnet Aspartam som nu finns i 3000 olika livsmedel. Aspartam är ett nervgift som i stor mängd ger psykiska problem, huvudvärk, ökar suget efter sötsaker och ger oro, depression, yrsel samt torkar ut ögonen. Godis och läsk innehåller mycket Aspartam. Företaget som har lanserat Aspartam heter Procter & Gamble. Deras symbol är en upp och nedvänd pyramid och ägs av Frimurarna. Samma symbol har också Illuminaterna. Denna symbol finns att se på både Franklin D Roosevelt och Harry Truman på deras "invignings-kostymer" vid vissa ritualer i ovan nämnda loger.
http://www.dagensarbete.se/home/da/home ... enDocument
83 av 90 oberoende forskare har konstaterat de fasansfulla effekterna av aspartam, medan Monsantos egna forskare inte ser några problem med det.

Livsmedelsverket (sök på aspartam) tillfrågades i ett teveprogram vad de ansåg om aspartam och svarade att de litade på Monsantos uppgifter om ämnet.

Vad som händer när man till exempel dricker Coca-cola light är att celler och partiklar i hjärnan blir överaktiva ett kort tag för att sedan slockna. Efter långvarigt bruk av lightprodukter ser hjärnan ut som en schweizerost med svårartad alzheimer och hjärntumörer och 110 andra symtom på skador och sjukdomar.

Varför reagerar ingen? Detta är en av vår tids stora skandaler.

Använd en sökmotor på ordet aspartam eller aspartame (engelska).

Lightprodukterna brer ut sig allt mer i allt lägre åldrar. Lightglass och sylt och multivitaminjuice och Fun Light är bara några av produkterna som bokstavligt talat tar livet av oss.

Människan gillar sötsaker, därför är det väldigt mycket pengar i en sådan produkt. Tillräckligt många miljarder för att döva många samveten.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

är det inte härligt vad dom lurar i oss ovetade mäniskor :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

De flesta människorna som är på det här forumet berusar sig varje vecka på en av de mest beroendeframkallande och skadliga drogerna som mänskligheten känner till - alkohol. Nu försöker du få dem att vara rädda för läsk. Jag tror att de få som kommer att reagera på det här är renlevnadsmänniskor som inte använder droger och de mest ignoranta alkoholbrukarna.

Varför försöker du rädda dem?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Själv dricker jag Cola Light, men har minskat på senaste för att jag vill inte sabba tänderna mer än jag redan gjort.

Själv finner jag detta som ett stort skitsnack, ungefär som information från Illustrerad Vetenskap.

EDIT:
Måste inte aspartam användas isf till en sjukligt stor mängd för att det skall kunna göra skada? Druckit Cola Light i Uppemot 6 år nu och finner inte några hälsoproblem. Precis varit på läkarkontroll och har inte ett enda fel i kroppen. Alla blodvärden och EKG var perfekta.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tvivlar på allt som kommer från monsanto, självbevarelsedrift kallas det.
http://www.mercola.com/article/aspartame/

Här kommer förresten lite icke-Monsanto-sponsrad kontrainformation:

http://www.aspartame.org/ (Aspartame.org säger att det är lögn)
http://www.snopes.com/toxins/aspartame.asp (Snopes kallar det myt)
http://www.safefood.org/aspartame.html (U.S FDA säger att det är säkert)


Oberoende?

http://www.chm.bris.ac.uk/motm/aspartam ... tameh.html
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Hehe jag konsumerar stora mängder fun light (0,5 flaska i veckan) och andra light-produkter...

Man får väl se vad som händer i framtiden ;D
Nix
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag minns en tid när det cancerframkallande ämnet akrylamid hittades i (friterad) potatis som chips, pommes stripes etc. och orsakade en massa oro.
Här fanns visserligen lite mer underlag, men varför få panik?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Nicke wrote:Jag minns en tid när det cancerframkallande ämnet akrylamid hittades i (friterad) potatis som chips, pommes stripes etc. och orsakade en massa oro.
Här fanns visserligen lite mer underlag, men varför få panik?
För att det är en naturlig reaktion under en livshotande situation?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Gift är mer en fråga om dos än om ämne.
Vår kära diväteoxid är direkt livshotande i stora mängder, men arsenik klarar vi utmärkt i små.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Viper
Posts: 151
Joined: 2002-03-08 21:52:02
Location: Ljusne
Contact:

Post by Viper »

Det räcker med att light-produkter smakar skräp i jämförelse med sådana som innehåller riktigt socker för att jag ska sky dem som pesten.
Det här är bara ännu en anledning att inte dricka light-drycker mm.
And the days, of my life are but grains of sand
As they fall from your open hand
At the call of the winds' command
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ja jag har faktist funderat lite på senare tid när jag sett produkter med slogans i stil med helt sockerfri osv. om verkligen det är så bra som de får de att låta. Jag stoppar hellre i mig riktiga saker än konstgjorda.

Skall ta mig tid att läsa lite senare ikväll.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag som diabetiker, använder lika mycket socker som en vanlig person, om inte mer. Både i Kaffe / Te, godis och allt annat såpass. Detta pågrund av att jag kan dosera lite hur jag vill med hjälp av min insulinpump.

Sen smakar Aspartambaserade-sötningsmedel inte lika gott som vanligt socker :-)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

stealth wrote:Själv dricker jag Cola Light, men har minskat på senaste för att jag vill inte sabba tänderna mer än jag redan gjort.

Själv finner jag detta som ett stort skitsnack, ungefär som information från Illustrerad Vetenskap.

EDIT:
Måste inte aspartam användas isf till en sjukligt stor mängd för att det skall kunna göra skada? Druckit Cola Light i Uppemot 6 år nu och finner inte några hälsoproblem. Precis varit på läkarkontroll och har inte ett enda fel i kroppen. Alla blodvärden och EKG var perfekta.
Jag vet ju inte hur sant det här är men jag har hört att aspartam etc är lika skadligt som socker mot tänderna.

Jag försöker undvika det, äter heldre riktigt socker dels för att mina föräldrar också tror att aspartam är extremt farlig. (jag läste inte igenom fisks länkar men jag har hört att om inte annat så är det väldigt cancer framkallande (som allt annat iofs))
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Om det var så extremt farligt så skulle de inte få sälja varer som innehåller det.

Konsumerar du kött ?

Kan leda till viktökning, dålig kondition, sätta stop i blodkärl, <insert danger>
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
acateoN
Posts: 54
Joined: 2003-10-02 5:23:02

Post by acateoN »

Allt i farligt i stora doser.... Sluta lipa! Bli amish och odla erat eget och föd upp eget boskap om ni är så rädda för vad ni stoppar i er.

Ps. Man får cancer av att vara i solen!
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Hein wrote:Om det var så extremt farligt så skulle de inte få sälja varer som innehåller det.
Tobaksindustrin förnekar fortfarande att rökning skulle vara farligt för hälsan, fortfarande lagligt. DDT välkomnades som en välsignelse för jordbrukare när det kom. Det tog ett bra tag innan det förbjöds.
Hein wrote:Konsumerar du kött ?

Kan leda till viktökning, dålig kondition, sätta stop i blodkärl, <insert danger>
Det är kända risker, och läkare med flera varnar också för att äta en obalanserad kost. Detta görs inte med aspartam. Kött har dessutom positiva effekter förutom de negativa. Det har inte aspartam. Om man inte av medicinska skäl måste hålla nere sitt sockerintag finns det ingen anledning att dricka lightprodukter.
acateoN wrote:Allt i farligt i stora doser.... Sluta lipa! Bli amish och odla erat eget och föd upp eget boskap om ni är så rädda för vad ni stoppar i er.

Ps. Man får cancer av att vara i solen!
Ignorance is bliss... Skitsnack. Man behöver inte vara paranoid, men om det inte är jobbigare att välja icke-light- än light-produkter finns det väl ingen anledning att välja den sämre? De säljs ju på samma ställen.
Ja, man kan få hudcancer av för mycket UV-strålar. Det upplyses befolkningen om varje år. Det är bra.
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Nicke wrote:Jag minns en tid när det cancerframkallande ämnet akrylamid hittades i (friterad) potatis som chips, pommes stripes etc. och orsakade en massa oro.
Här fanns visserligen lite mer underlag, men varför få panik?
jo.. sen kom det fram att media hade undanhållit att man skulle behöva äta 35 påsar chips om dagen i typ ett år för att man skulle ha nån större chans att utveckla cancer :P
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Som folk tidigare sagt så är så gott som allting skadligt i stora mängder. Var väl inte länge sedan som barnmat, nappflaskor och nappar innehöll cancerframkallande ämnen :P.

Aspartam i sig självt är nog knappast speciellt skadligt. Det är dock ett av de sötaste ämnena (om itne det sötaste) som finns och den mänskliga kroppen ÄLSKAR sådant som är sött. Så, överaktivitet, och alla andra symptom som någon författare har associerat till aspartam skulle lika gärna kunna vara associerat till socker eller något speciellt livsmedel som Göteborgskex Condis :p. Det finns inga officiella vetenskapliga studier som säger att aspartam leder till varken fetma eller till att hjärnan blir som en schweizisk mögelost.
Däremot så bryter kroppen ner aspartam till bla. metanol. Och alla är vi nog överens om att metanol gör mer skada än nytta i kroppen. Men så länge man inte dricker koncentrerad aspartam i vätskeform ( som vissa andra halsar ouzo :D) så blir man nog itne metanolförgiftad.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Hein wrote:Konsumerar du kött ?
Konsumerar du inte kött?

Det kan leda till brist på Vitamin A, du kommer att dö..

Man tar alltid med en nypa salt, för salt är viktigare än vatten efter ett långt träningspass! ;)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ramza wrote:Konsumerar du inte kött?

Det kan leda till brist på Vitamin A, du kommer att dö..

Man tar alltid med en nypa salt, för salt är viktigare än vatten efter ett långt träningspass! ;)
VIKTIGARE än vatten är väl att ta i :p. Tror inte man mår så bra om man slukar en burk salt efter att man joggar två timmar :p
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

XitArS wrote:
Ramza wrote:Konsumerar du inte kött?

Det kan leda till brist på Vitamin A, du kommer att dö..

Man tar alltid med en nypa salt, för salt är viktigare än vatten efter ett långt träningspass! ;)
VIKTIGARE än vatten är väl att ta i :p. Tror inte man mår så bra om man slukar en burk salt efter att man joggar två timmar :p
Poängen är att du dör FLER gånger av saltbrist än vattenbrist! ;D
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Poängen med den här topicen var snarare att förmedla vad information som finns, och den lutar mer åt att aspartam är ett ämne som ställer till mer oreda än nytta (genom att vara sk. "light-produkt").

Orsaken till att jag tar upp detta är inte för att folk skall börja tänka på livhanken, för så långt tror jag inte att det sträcker sig överhuvudtaget, däremot finns det forskning som påvisar att aspartam har negativa effekter rent fysiologiskt.

Jag får exempelvis alltid en äcklig besk eftersmak i munnen, som kan hålla sig i flera dagar då jag druckit/ätit något med aspartam (i någon av dess namnformer) i. C14H18N2O5 agerar i större doser som ett nervgift som leder till nervcellsdöd (man förlorar hjärnceller). Aspartam innehåller Fenylalanin, som ingår i kroppen samt andra biologiska produkter rent naturligt, obalans i detta intag kan leda till att man drabbas av en mild toxisk sjukdom, som oftast inleds med "surhetskänslor", "magproblem" - osv. ; levern försöker bryta ned giftet - och man kan till viss del utveckla en viss resistens, men långtidseffekterna är ofta samma iallafall.

Jag fortsätter citera:
Phenylalanine is a hidden danger to anyone consuming aspartame. Most consumers don't know that too much Phenylalanine is a neurotoxin and excites the neurons in the brain to the point of cellular death.

ADD/ADHD, emotional and behavioral disorders can all be triggered by too much Phenylalanine in the daily diet. If you are one in ten thousand people who are PKU or carry the PKU gene, Phenylalanine can cause irreversible brain damage and death, especially when used in high quantities or during pregnancy. Phenylalanine is 50% aspartame, and to the degree humans consume diet products, Phenylalanine levels are reaching a dangerous peak.

It is important to learn about the ingredients within your foods, especially isolated amino acids like Phenylalanine. They are in combination within nature for a reason - they don't belong in isolated form for the healthy human diet.
http://www.sweetpoison.com/phenylalanine.html


För övrigt rekommenderar jag återigen (som läsning):
http://www.mercola.com/fcgi/pf/article/aspartame/

Här tas bland annat studierna FDA gjort upp i detalj.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Samtidigt som jag tror på att aspartam är ohälsosamt, så tror jag att om man skulle ersätta aspartamet mot vanligt socker (i den mängd som jag får i mig det), så kan det lika med göra lika stor skada som aspartamet.

Jag dricker nästan enbart Pepsi Max (light) för att den är den godaste läsken (samt att det känns bra att det inte innehåller vanligt socker, dock aspartam, som KAN vara cancerframkallande och skapa andra problem). Klarar knappt dricka vanliga Coca Cola längre eftersom det smakar riktigt surt, äckligt sött och man gnisslar tänder efter det.

Efter allt tjat om att det inte är nyttigt, då andra säger att det inte är onyttigt förrän man får i sig X antal liter per dag osv, så har jag försökt dra ner på aspartam-intaget. Mest oroad för cancer, som man får av allt fler produkter i dag.

Tror inte dock att man ska tro på allt för mycket skrönor, vad som är sant eller inte vet man inte förrän det är försent, och det efter 10-20 år efter att "skiten" använts och man ser baksidorna med det.

Om 20 år tror jag med största sannolikhet att hjärntumörer ökat pga att man sitter allt mer framför skärmen.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag har varnat min mamma för den där light-colan, men hon fattar trögt. Hon kanske redan är förlorad? vad tror ni.

;)
We dance to all the wrong songs
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Det som inte dödar dig gör dig starkare!!!!§!111§

Det är inte aspartam som kommer döda mig.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Locked