Lycklig?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Haha Hipshot! :)
Det är många som säger att de inte är lyckliga, jag undrar... Vad tror ni att det kan bero på? Att vi blivit så giriga (det stämmer säkert inte med er, men det avspeglar sig på samhället) och bara bryr oss om pengar och VÅR EGEN framgång? Att det är roten till det onda, att folk inte bryr sig så mycket om varandra och att ha skoj, utan bara om egenvinst?

Det är en sak som skulle kunna göra mig ännu lyckligare : flickvän.
Men det har jag inte, och det lönar sig inte att sörja saker man inte har :) , får vara glad då man väl får det snarare :)
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Som någon tidigare nämde är det en konst att leva och vara lycklig. Vissa kan konsten utan att veta om det och andra (därav jag) har inte lärt sig den. Det är ju lite tråkigt att må dåligt ibland, men liksom, vad ska man göra?

Livet är en stor gåta.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

"Comedy's a dead art form. Now tragedy, that's funny."
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Johnnie Rotten
Posts: 88
Joined: 2004-09-11 0:18:39
Location: Sverige

Re: Lycklig?

Post by Johnnie Rotten »

Thalagor wrote:Är ni lyckliga?
Svara gärna spontant (*dah*) och försök förklara det på något sätt...

Jag är lycklig, mina nära och kära respekterar det jag gör och tycker, likaså mina vänner. Jag gör det jag vill göra, jag väntar inte, så jag kommer inte sitta då jag är 65 år och tänka "varför gjorde jag inte det?". Jag lever för nuet.

Kanske inte en alltäckande förklaring, men det är det bästa sättet jag kan förklara det på... Hur är det för er?
Lycklig???

Jag går igenom en svår deppression just nu, har strulat till mitt liv ordentligt, hållt på med droger, hoppat av skolan, gjort en del andra saker också... Just nu sitter jag vid datorn med en tunntarmsinflammation (Chrons Sjukdom)... Ont på morgnarna, ont på kvällarna, ont ont ont... Sjukskriven utan utbildning eller jobb... Vet inte hur jag ska klara allt!?! ;( Lycklig??? Vet inte ens vad som menas med att vara lycklig... Sommar Höst Vinder Vår... Känns som det kvittar... många av er som läser det här inlägget kanske tycker jag kanske kommer att ta livet av mig, hahahah den dagen den sorgen... Lever för sekunden just nu, håller ut, överlever kanske 10 år till :o
Get a life... I wont!!! :-)
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Re: Lycklig?

Post by höken »

Thalagor wrote:Är ni lyckliga?
Nej.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Hipshot wrote:Pengar det gör en lycklig. Skaffa mycket av den varan försvinner automatiskt alla problem.
amen broder!
iDon't care about your problems.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lycklig?

Post by stealth »

höken wrote:Nej.
Måste jue vara så blackmetal som möjligt. Annars kan det vara!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

när jag får känna sann kärlek från någon tjej som jag älskar tillbaka kan jag kalla mig lycklig, tills dess måste jag nog svara nej på frågan
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Det var många som var olyckliga här... Trisst! :-/

Men några små råd:

1. Vill ni vara olyckliga? - frågan är inte så dum som den låter - möjligen förstår ni den inte. Om inte... var glada för det...

2. Om inte - fight! - det är det enda som hjälper! - bara just DU kan göra något åt det... Hitta vad som är viktigt i livet och se till att få det tillgodosett...

3. Kom ihåg - du är den du gör dig till att bli, eller så som du tänker om dig själv. Tänker du om dig själv att du är dum, blyg eller what ever, så blir du det! - Tänk positivt om dig själv!
Det räcker faktiskt att tänka att du gillar dig själv, eller kanske "den här människan gillar jag", eller "det här gillar jag att göra" emellanåt... Det gör faktiskt underverk!

4. Gör saker... Ta dig ut på stan... Gå en kvällskurs i hydralteknik eller vad tusan som helst, men gör något - Träffa folk! Kurser tror JAG på...

5. Om det nu är pengar eller flickvänn eller vad som helst som gör er lyckliga - det går att ordna om ni bara vill. Det är bara att bestämma sig och rätta till slipsen först...

Hoppas att det kan hjälpa någon... Dessa små tekniker har i vartfall hjälpt mig...
User avatar
Johnnie Rotten
Posts: 88
Joined: 2004-09-11 0:18:39
Location: Sverige

Post by Johnnie Rotten »

Det du sa om att göra det som gör en lycklig ska man göra, håller med dig fullständigt, men om man inte vet VAD som gör en lycklig hur ska man då gå till väga.... Om man inte ens vet vad man VILL göra, hur ska man då vilja? :-/

Livet är som redan sagts en "STOR GÅTA" som jag nu försöker lösa, men det e TUFFT som fan... Hur, När, Var... Inte vet jag ?!?
Get a life... I wont!!! :-)
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

En bra fråga...

Hmm... Det viktigaste är nog att man ger det egergi och har viljan att förändra sin situation. Kanske är det bara att aktivera sig så mycket som möjligt, så kanske man snubblar över något som gillar och något som kan betyda något. Kolla in studieförbunden...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Level up för min del. Mår bara bättre för var dag som går.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Insikt leder sedermera till bitterhet.
Ignorans till lycka.

Jag måste erkänna att det bästa för mig vore en balans mellan de båda.


Två-tre gånger... *suck*
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:Insikt leder sedermera till bitterhet.
Ignorans till lycka.
Ärligt talat, det är här alkoholen kommer in.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

pync wrote:
fisk wrote:Insikt leder sedermera till bitterhet.
Ignorans till lycka.
Ärligt talat, det är här alkoholen kommer in.
Alkoholen hjälper bara de mer intellektuella personerna. Men på dem, där hissen inte går ändå upp, förvärras det nog bara.

Fisk har en väldigt negativ syn, eller nåt sånt "intelligent"..

Jag tror inte att insikt behöver bryta ner någon, sålänge man kan acceptera hur världen ser ut. Ignorans är bara en lat mans enkla genväg till flaskan..
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Insikt kan väl gå åt båda håll. Om man bara har insikt och nöjer sig med det så visst. Om man däremot har insikt om något destruktivt så är det ju först då man kan grusa det...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Vem har sagt att insikt alltid är positivt? Tvärtom.

Allt handlar om värderingar.

Vissa människar värderar lycka som viktigast, etc.


Ramza: Det du värderar som negativt, värderar jag som realistiskt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Bitarna faller på plats. Fisk, du vill inte vara glad, det är för mainstream.

Jag tycker inte som du! Vi tycker olika! Ska vi prata om saken! Vill du diskutera!
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Pync, det är inte så enkelt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:Pync, det är inte så enkelt.
Nej, nej, enkelt är mainstream, jag är ledsen.

Nu gör vi det här så svårt som möjligt. Varför göra det enkelt när vi kan göra det svårt? Kan vi göra det svårt?

Svar[kolon] Ja.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Fisk:
Om man inte tror på att det går att bli bättre, kan det då bli bättre?
Är det bättre att vara negativ "för att det säkerligen är så realistiskt som möjligt" eller att vara positiv och "hoppas på det omöjliga"?

Jag är optimist, annars hade det inte gått att leva... Om alla är pessimister (à la fisk (så uppfattar jag dig)) så kommer det aldrig att bli bättre, då har vi inte ens hopp [punkt].

Mina egna åsikter såklart.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det ena är lika dåligt/onödigt som det andra. Självklart kan vi inte påverka vad som händer, och alla som säger något annat är idioter.
Det är självklart bara min åsikt.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Thalagor wrote:Fisk:
Om man inte tror på att det går att bli bättre, kan det då bli bättre?
Är det bättre att vara negativ "för att det säkerligen är så realistiskt som möjligt" eller att vara positiv och "hoppas på det omöjliga"?

Jag är optimist, annars hade det inte gått att leva... Om alla är pessimister (à la fisk (så uppfattar jag dig)) så kommer det aldrig att bli bättre, då har vi inte ens hopp [punkt].

Mina egna åsikter såklart.
Jag skulle säga att fisk är mer optimist än många av oss, "á la realist".
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

lillis wrote:Det ena är lika dåligt/onödigt som det andra. Självklart kan vi inte påverka vad som händer, och alla som säger något annat är idioter.
Det är självklart bara min åsikt.
"En kan inte göra allt, men alla kan göra något."
Det känns som en droppe i havet, don't it?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ramza wrote:
lillis wrote:Det ena är lika dåligt/onödigt som det andra. Självklart kan vi inte påverka vad som händer, och alla som säger något annat är idioter.
Det är självklart bara min åsikt.
"En kan inte göra allt, men alla kan göra något."
Det känns som en droppe i havet, don't it?
Mitt tidigare uttalande baserar jag på så töntiga grejer som "en högre makt" och "ödet". Inte att en människa är så svag att han inte kan göra något. Det är iofs också sant, men det är inte därför jag tycker som jag tycker.
Post Reply