Edited

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Lånade du en, eller har du en egen?
Jag köpte min av en gammal gubbe i ett höghus här i stan. Vet inte hur gammal den är. Kan ta en bild ;D

[edit]
Den är 66cm lång. Kan det vara en B-klarinett? Den lilla biten mellan själva den man blåser i och nästa långa del är 65mm. Den ser mycket kortare ut på A och E-klarinetter... C har jag ingen bild på.
Lådan är iaf klädd i lila plysch på insidan :D Eller är det nåt slags sammet? Det blänker lite.
Crap! Klarinetten skulle behöva sig lite omvårdnad ser jag. Fetta in korkpackningarna mm. Undrar vad den är gjord av. Ser ut som trä, men kan det vara mönstrat så bara? Ser inga ådringar inuti kanalerna. Bara helt svart. Kan ana en spricka i en av mittendelarna. Fan...

Jo det är trä, iaf den lilla förlängsningsbiten och de två delarna med alla klaffar på. "tratten" och den bit "röret" ska sitta på är av svart plast. Är tydligen utbytt. Det har jag inte tänkt på förut...
Alla delar är stämplade med ett märke. Nåt slags emblem... CC Nivello*

[edit]
Så, här är en bild

Måste fråga farsan vad den kostade. Kommer inte ihåg alls.
Last edited by MadModder on 2004-10-18 21:59:22, edited 7 times in total.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Jag har köpt en egen. Runt 10000 :- kostade den. Bild, bild på din! :D
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag spelade elgitar ett tag men kom fram till att jag suger styggt på det ;D så jag sålde min svarta ibanez med förstärkare
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

MadModder wrote:Den är 66cm lång. Kan det vara en B-klarinett? Den lilla biten mellan själva den man blåser i och nästa långa del är 65mm. Den ser mycket kortare ut på A och E-klarinetter... C har jag ingen bild på.
Crap! Klarinetten skulle behöva sig lite omvårdnad ser jag. Fetta in korkpackningarna mm. Undrar vad den är gjord av. Ser ut som trä, men kan det vara mönstrat så bara? Ser inga ådringar inuti kanalerna. Bara helt svart. Kan ana en spricka i en av mittendelarna. Fan...

Jo det är trä, iaf den lilla förlängsningsbiten och de två delarna med alla klaffar på. "tratten" och den bit "röret" ska sitta på är av svart plast. Är tydligen utbytt. Det har jag inte tänkt på förut...
Alla delar är stämplade med ett märke. Nåt slags emblem... CC Nivello*

[edit]
Så, här är en bild

Måste fråga farsan vad den kostade. Kommer inte ihåg alls.
Ja, det är en B-klarinett och mittendelarna ser iaf ut att vara trä.
Nu var det längesen jag lärde mig delarnas namn, men jag tror det är så här (uppifrån och ner):
Munstycke
Päron
Överdel
Underdel
Klockstycke/Klocka

Fin färg på tyget i lådan :D, själv har jag rött.
Märket CC Nivello* har jag aldrig sett, själv har jag en Buffet Crampon, modell E13.

Hur längesen var det du spelade aktivt då?
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag har nu fått lite prisuppgifter från farsan. Han hade för sig att klarinetten köptes för 300 spänn, och inlämnades direkt för renovering. 200 spänn. Alltså totalt 500 riksdaler för detta utomordentliga exemplar ;D

Jag började spela i lågstadiet någon gång. Det var ganska lustigt, för jag fick gå ifrån vissa lektioner för att spela. Undrar varför... Min lärare hette Erik Strand förresten. Jag höll på till någon gång i mellanstadiet. Erik undervisade i en av skolans lokaler. Sedan i femman elelr så blev det brist på lediga lokaler i skolan så lektionerna förpassades till stans musikskola, och de passade förstås även på att byta ut Erik mot en annan. En kärring. Då blev det tråkigt, och jag höll bara på den terminen eller så. Så det är väl iaf 18 år sen jag spelade aktivt :P
Jag spelade väl en och annan truddelutt då och då, men sen förblev lådan liggandes på hyllan...

Har förresten den tjocka "piprensaren" kvar som låg i lådan vid köpetillfället. Den är lite stel ;D Undrar hur många liter saliv den sugit upp egentligen. Och inte bara mitt :P Jag tror jag ska tvätta ur den nu...

[edit] Yuck! Vattnet blev brunt, och den blev alldeles tovig. Hehe. Måste nog ha en ny om jag vill ha nån ;D
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

MadModder wrote:Jag har nu fått lite prisuppgifter från farsan. Han hade för sig att klarinetten köptes för 300 spänn, och inlämnades direkt för renovering. 200 spänn. Alltså totalt 500 riksdaler för detta utomordentliga exemplar ;D
Det var inte överdrivet dyrt då...
Jag började spela i lågstadiet någon gång. Det var ganska lustigt, för jag fick gå ifrån vissa lektioner för att spela. Undrar varför... Min lärare hette Erik Strand förresten. Jag höll på till någon gång i mellanstadiet. Erik undervisade i en av skolans lokaler. Sedan i femman elelr så blev det brist på lediga lokaler i skolan så lektionerna förpassades till stans musikskola, och de passade förstås även på att byta ut Erik mot en annan. En kärring. Då blev det tråkigt, och jag höll bara på den terminen eller så. Så det är väl iaf 18 år sen jag spelade aktivt :P
Jag spelade väl en och annan truddelutt då och då, men sen förblev lådan liggandes på hyllan...
Jag fick också slippa vissa lektioner pga musiklektion.
Här i stan började nästan alla ungar att spela klarinett pga läraren, eftersom han var så otroligt bra. När han sen byttes ut var det många som slutade, även jag hade tankar på det, men jag fortsatte ändå, och nu har jag spelat i ca 8 år. :)
Jag började spela på C-klarinett eftersom jag hade för korta fingrar för B-klarinetten (var sex-sju år eller nåt då). Sen gick jag över till B-klarinett och har fortsatt på det.
Har förresten den tjocka "piprensaren" kvar som låg i lådan vid köpetillfället. Den är lite stel ;D Undrar hur många liter saliv den sugit upp egentligen. Och inte bara mitt :P Jag tror jag ska tvätta ur den nu...
Är det en sån där ståltråd med "ludd" på, eller är det en trasa med ett snöre med en tyngd i?
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Att spela på skolan är lite olika beroende på kommun. Mitt förra jobb så kom alla elever till mig efter de slutat skolan, medans nu så är jag i stort sett bara ute på skolorna. Min nuvarande kommun är rätt så stor till ytan, så det är väl kankse förklaringen till varför de har gjort som de gjort. Sen är det ganska vanligt att spela på skolan om man bor långt ifrån själva musik/kultur-skolan.

Annars så är det ju himlans bekvämt att eleverna kommer till mig! :)
Då kan jag ju ha fina instrument, mycket bra litteratur och kan dessutom vara mer flexibel, fast det är kanske mindre bekvämt för eleverna... jag vet inte...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Kalimac wrote: Det var inte överdrivet dyrt då...
Hehe, nej :)
Jag fick också slippa vissa lektioner pga musiklektion.
Här i stan började nästan alla ungar att spela klarinett pga läraren, eftersom han var så otroligt bra. När han sen byttes ut var det många som slutade, även jag hade tankar på det, men jag fortsatte ändå, och nu har jag spelat i ca 8 år. :)
Jag började spela på C-klarinett eftersom jag hade för korta fingrar för B-klarinetten (var sex-sju år eller nåt då). Sen gick jag över till B-klarinett och har fortsatt på det.
Ja jag var väl 7 tror jag.
Är det en sån där ståltråd med "ludd" på, eller är det en trasa med ett snöre med en tyngd i?
Det är en tvinnad ståltråd med ludd på. Eller det var ludd. Nu är det tovor ;D

Nu har jag förresten skruvat isär allt på underdelen, orkade polera två stänger (fy vad jobbigt), smort upp leder och pinnar, epoxylimmat en sån rund plupp med skruv och fjäder i, för den var lite lös och vred sig snett pga fjädern. Och skruvat ihop allt igen. Jag tänker inte ge mig in på överdelen, än... Ska väl fixa sånt korkfett, lite tunn korkmatta som lossnat under en del stänger mm. Nya rör :) Har bara ett sprucket :P Undrar om man behöver olja in träet egentligen...
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

MadModder wrote:Nu har jag förresten skruvat isär allt på underdelen, orkade polera två stänger (fy vad jobbigt), smort upp leder och pinnar, epoxylimmat en sån rund plupp med skruv och fjäder i, för den var lite lös och vred sig snett pga fjädern. Och skruvat ihop allt igen. Jag tänker inte ge mig in på överdelen, än... Ska väl fixa sånt korkfett, lite tunn korkmatta som lossnat under en del stänger mm. Nya rör :) Har bara ett sprucket :P Undrar om man behöver olja in träet egentligen...
Ska du inte modda den på nåt sätt? :)
Vore lite snyggt med annan färg än silver på klaffarna och mekaniken, kanske. Eller så kan det bli iktigt fult. ;D
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nej jag ska inte modda den :)

Men... HAHA! Jag tror jag behöver köpa nybörjarrör. Det jag har är för hårt. Det bli bara massa pip och tjut ;D
Och börja från början i mina "Nu spelar vi klarinett"-häften :P

[edit]
Eller så sandpapprar man ner röret så det bli tunnare 8)
Det här går ju riktigt bra. Nu går sista visan, tra la la la la laaaa... Mors lilla Olle i skogen gick ;D
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

MadModder wrote:Nej jag ska inte modda den :)

Men... HAHA! Jag tror jag behöver köpa nybörjarrör. Det jag har är för hårt. Det bli bara massa pip och tjut ;D
Och börja från början i mina "Nu spelar vi klarinett"-häften :P

[edit]
Eller så sandpapprar man ner röret så det bli tunnare 8)
Det här går ju riktigt bra. Nu går sista visan, tra la la la la laaaa... Mors lilla Olle i skogen gick ;D
Vad har du för rör nu då? Själv har jag Vandouren 2 ½, tror jag måste ha hårdare nu.
När de är tröga brukar jag ta lite lätt med en kniv, funka ofta.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det är ett Rico V-2. Kan det vara ett nummer 2 tro... Borde vara det.
Sakenär den att spetsen var fransig, eftersom det legat i lådan och åkt runt, så jag klippte kanten fin. Då blev det ju styvare såklart, så jag täljde bort lite och sandpapprade det jämt. Så nu vet jag inte alls vad det är för nummer ;D
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Mekaniken på min klarinett har börjat oxidera, så vissa klaffar är lila-blå-aktiga i färgen. ;D Lite fult är det.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Autosol gjorde underverk för de två platta armarna man trycker ner med vänster lillfinger. :)
En sådan behandling kräver ju dock (som sagt) att man monterar isär allt...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

spelade lite bas under högstadiet.. har inte rört ett instrument sen 7:an tack vare lärarinnan vi hade. (fredrik vet vem jag menar ;) )
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Elbas, men det var länge sedan nu.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Kalimac wrote:Klarinett för min del.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag spelar endel instrument, inte särskilt seriöst dock. Elbas spelar jag endel i skolan på musiklektionerna samt gitarr endel hemma, men jag orkar inte ta tag i att lära mig ordentligt så jag kommer förbli en av de där som vill men inte orkar! ;)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag tröttnade på att inte kunna spela gitarr för ett tag sen, så för snart ett halvår sen så plockade jag upp en gitarr och började plonka...nu låter det nästan tillräckligt bra för att kunna säga att jag spelar det. Är sugen på elgura nu dock.

Spelade trombon i mina yngre dar, men motivationen dog ut.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
b0rsten
Posts: 108
Joined: 2004-07-23 13:22:35
Location: Stockholm

Post by b0rsten »

Jag lirar bas :) Har ett band med nåra kompisar, fettkul!
UT2004 1on1? :)
Post Reply