Tvätta gamla skärmar?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Tvätta gamla skärmar?

Post by patrik åkerhage »

Hejsan.. jag tyckte min gamla skärm till datorn var lite smutsig, så då tog jag fram en fuktig trasa och tvättade den. men det blir ju bara värre, det ser nu ut som om det är en massa oljefläckar och sträck överallt på skärmen. (syns då det är svart bakgrund eller om den är avstängd)
Finns det något sätt att bli av med dessa oljefläckar nu? och vilket är det bästa sättet att tvätta skärmarna på?

(den är säkert 8 år gammal eller nåt i den stilen om det hjälper)

Tacksam för svar då mitt pedantiska öga inte kan få ro annars :-)
/ MoXX
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vanlig CRT?

Ta Tsprit och toalettpapper, dränk på måttligt med sprit på pappret, gnid runt på skärmen, du behöver inte trycka hårt.
Torka sen bort spriten. nu bör din skärm vara ganska ren.

Funkar inte det så leta upp lite fönsterputs, det är ju trots allt bara vanligt glas.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Precis som Ghlargh sa, sprit eller nått annat som löser fett så ska det nog bli bra.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Jag kör med vanlig fönsterputs.. funkar ypperligt
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Vad tvättar ni TFT-skärmar med då?
hej.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Undvik helst att använda något medel övehuvudtaget på skärmar efterom ytan är behandlad med en yta för att förhundra damm att fastna. Låt bli att kladda på skärmen istället.
#mac.se @ EFnet
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Xmel wrote:Undvik helst att använda något medel övehuvudtaget på skärmar efterom ytan är behandlad med en yta för att förhundra damm att fastna. Låt bli att kladda på skärmen istället.
Måste ligga något i det! när ja fick skärmen så var den dammfri men efter att FÅLK petat på den var ja tvungen att torka av skiten från dom (så jävla jobbigt) oså nu fasnar det damm på den :(
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Xmel wrote:Låt bli att kladda på skärmen istället.
joo... men när det väl händer då, att man/någon råkar kladda på skärmen..??
(det funkar ju inte med bara vatten, uppenbarligen)
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

spaceman75 wrote:joo... men när det väl händer då, att man/någon råkar kladda på skärmen..??
(det funkar ju inte med bara vatten, uppenbarligen)
Använd bara sådan där duk man putsar glasögon med... har jag kört hela tiden... samt att jag inte låter folk kladda på min skärm. :P
#mac.se @ EFnet
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

tackar för tipsen, ska testa med vanlig sprit, det har jag gott om :)
/ MoXX
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

jag brukar köra med Trasor som är indränkta med nåt medel för skärmar kör även med såna trasor till tft
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Vatten fungerar finfint om man är envis.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

NEIN NEIN NEIN, inte fönsterputs ! det blänker av det plus att det kan gnugga bort antireflextions lagret som ligger bland dom yttersta skicken på glaset.

vatten eller sådana specialmedel är det enda jag kan rekomendera.
Tvål går bra men då får man se till att få bort allting efteråt.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jag har provat både spray+duk och våtservetter och måste nog säga att den andra kändes bättre. (Båda framtagna för skärmrengöring endast)

Dessa borde fungera bra:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010040468

Är övertygad om att de finns på andra ställen än Dustin, kanske i någon datoraffär lokalt? De kanske kan ta hem ifall de inte har i lager?
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Finns specialtrasor.. Annars kör jag numera enbart med en blöt bit husrullepapper.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

lyckegard wrote:Finns specialtrasor.. Annars kör jag numera enbart med en blöt bit husrullepapper.
vatten antar jag.. Och för att få bort fettfläckarna då???
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Kain
Posts: 456
Joined: 2004-10-30 0:45:33
Location: Vimmerby

Post by Kain »

tkh wrote:Jag har provat både spray+duk och våtservetter och måste nog säga att den andra kändes bättre. (Båda framtagna för skärmrengöring endast)

Dessa borde fungera bra:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010040468

Är övertygad om att de finns på andra ställen än Dustin, kanske i någon datoraffär lokalt? De kanske kan ta hem ifall de inte har i lager?
funkar det inte lika bra med vanliga våt servetter?
Intel Core2 Quad Q6600 - HIS HD 4870 - Maxtor Diamond max 10 (200gb) - Gigabyte P35-DS3 - Nec 3520 - 2x2gb corsair minnen - Aspire X-dreamer 2
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Kain wrote:
tkh wrote:Jag har provat både spray+duk och våtservetter och måste nog säga att den andra kändes bättre. (Båda framtagna för skärmrengöring endast)

Dessa borde fungera bra:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010040468

Är övertygad om att de finns på andra ställen än Dustin, kanske i någon datoraffär lokalt? De kanske kan ta hem ifall de inte har i lager?
funkar det inte lika bra med vanliga våt servetter?
Våtservetter är knappast antistatbehandlade.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

plus att speciella våtservetter inehåller nåt medel som är tänkt till Skärmar
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Datorintresset wrote:plus att speciella våtservetter inehåller nåt medel som är tänkt till Skärmar
Det är vad tillverkaren säger ja, man ska inte tro på allt man läser.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Nu gäller detta en GAMMAL skärm, den är knappast behandlad med särskilt mycket antistatmedel och annat skräp.

Jag vet att nyare skärmar dels har ett elektristk ledande lager på ytan för att minska strålning, dels är dom antireflexbehandlade. Men vanlig Tsprit har jag aldrig lyckats skada något med, och jag har aldrig upptäckt att damm fastnar lättare efter tvätt med sprit heller.

Jag använder dock oftast skumspray från biltema 36-4507 som funkar för nästan alla typer av smuts och rengör fint.

Däremot på TFT ska man akta sig för att använda kemikalier och grova trasor eller vanligt papper då en TFT har en yta av plast, på en TFT är det bäst att använda våtservetter eller mycket mjuka trasor och anpassat rengöringsmedel.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Ghlargh wrote:TFT har en yta av plast, på en TFT är det bäst att använda våtservetter eller mycket mjuka trasor och anpassat rengöringsmedel.
OT: Det har jag undrat länge varför TFT-skärmar ofta måste ha så mjuk och känslig yta när det ligger så komplexa och känsliga saker bakom...

edit: kanske inte är så känsligt som det verkar men varför just ett mjukt skydd framför alltsamans?
Last edited by spaceman75 on 2004-12-08 0:32:18, edited 1 time in total.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

spaceman75 wrote:OT: Det har jag undrat länge varför TFT-skärmar ofta måste ha så mjuk och känslig yta när det ligger så komplexa och känsliga saker bakom...
En TFT består av 2 mycket tunna glasskivor med flytande kristaller och glasetsade transistorer mm. På båda sidor om glaset sitter det polariserade plastskivor (polaroid-glas om ni har gått fysik i högstadiet), man skulle skälvklart kunna täcka alltihop med en bit 3mm safirglas för att det skull hålla bättre, men det skulle bli tyngre, tjockare och dyrare , och alla vet vi vad tillverkare tycker om att lägga pengar på att göra saker bättre, särskilt när dom blir större och tyngre samtidigt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Ghlargh wrote:En TFT består av 2 mycket tunna glasskivor med flytande kristaller och glasetsade transistorer mm. På båda sidor om glaset sitter det polariserade plastskivor (polaroid-glas om ni har gått fysik i högstadiet), man skulle skälvklart kunna täcka alltihop med en bit 3mm safirglas för att det skull hålla bättre, men det skulle bli tyngre, tjockare och dyrare , och alla vet vi vad tillverkare tycker om att lägga pengar på att göra saker bättre, särskilt när dom blir större och tyngre samtidigt.
aja jo det ligger mycket i det du säger där! det blir förmodligen lite för tungt och bra.. fast lite plexiglas framför kanske inte skulle skada... fast då skulle ju skärmen bli okrossbar nästan ;) otymplig också förmodligen.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

spaceman75 wrote:aja jo det ligger mycket i det du säger där! det blir förmodligen lite för tungt och bra.. fast lite plexiglas framför kanske inte skulle skada... fast då skulle ju skärmen bli okrossbar nästan ;) otymplig också förmodligen.
Dock är ju plexi lika lätt att repa som den polariserade plastfilmen, plus att plexi inte är antireflexbehandlat.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply