Torrt vatten

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Torrt vatten

Post by lither »

"When Water Isn't Wet" tar väl ändå hem två priser?! Dels som dagens allitteration, dels som dagens i-landsproblemlösning (även fast nyheten är från tidigare i år).
Läs mer, som vi brukar säga.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Läste om det i TIME. Nu kan vi släcka bränder på kontor utan att skada elektronik. Men vi har fortfarande inget fungerande vaccin mot AIDS. Oh well.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Stod väl om det där i aftonbladet förut
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Såg det i N&K... Men varför kalla det vatten? har det samma egenskaper eller vad?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lyckegard wrote:Såg det i N&K... Men varför kalla det vatten? har det samma egenskaper eller vad?
"Vatten".
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Vatten som inte är vått? Brukar inte det kallas is?
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

lyckegard wrote:Såg det i N&K... Men varför kalla det vatten? har det samma egenskaper eller vad?
Det är inte vatten, det är ett förbannat långt kolväte om jag inte minns fel.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jätte bra, men när det är billigare att låta skiten brinna ner och sen bygga upp allt igen så det inte något stort framsteg i mina ögon.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

jocke000 wrote:Safir vattnet kan ju fungera bra som kylning :D Ingen risk om den spricker.
Kanske inte, men det har en kokpunkt runt 49 grader celcius.

För övrigt hade jag fel förut, sapphire är inget kolväte utan ser ut såhär: CF3CF2C(O)CF(CF3)2
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det finns ju dry martini.

*ba-dum-chh*

Tack, tack.
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

TinyTeeth wrote:Läste om det i TIME. Nu kan vi släcka bränder på kontor utan att skada elektronik. Men vi har fortfarande inget fungerande vaccin mot AIDS. Oh well.
Den amerikanska staten ligger bakom AIDS, där har du anledningen. Och vaccin finns, men inte för massorna.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

En hatt av aluminiumfolie tack!
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Kan man dricka det? ::)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

rokk wrote:Kan man dricka det? ::)
Enligt Aftonbladet skulle det inte vara nån bra idé..

Tänk vad coolt att dränka ner moderkort och övriga datorkomponenter till en fungerande dator under "vatten" i ett akvarie :D

Problemet med kokpunkten skulle väl kunna avhjälpas med att köra "vattnet" genom en värmeväxlare där man har kallt vanligt H²O (vatten).

Framtidens datorer kanske skulle kunna byggas på det viset? Dags att skrika efter patent kanske? ;)
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag läste en mer utförlig artikel om detta i teknikens värld för några månader sen. Safir-vatten kostar över 500 kronor litern...

sen "Electronics were not be destroyed"... Vanligt sötvatten utan mineraler (destillerat vatten) skadar inte heller elektronik, det är saltvatten som skadar elektronik.

Det verkar som om den effekt man eftersöker är 1. vattnets kylande effekt. Och den får man genom den lägre kokpunkten. 2. vattenångans kvävande effekt. Och även den får man av den lägre kokpunkten samt ett val av kemikalie som i gasform undantränger luft.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Kanske är något för museer och liknande som har oersättliga verk.
Tveksamt om det är värt 500kr/l för att rädda ett kontorslandskap.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Läste att det finns någon teknik för att finfördela vattnet så extremt att vattenåtgången vid brandsläckning blir oerhört låg. Kanske något man kombinera med saffirvattnet?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

dystopin wrote:Den amerikanska staten ligger bakom AIDS, där har du anledningen. Och vaccin finns, men inte för massorna.
Ja, och Moder Teresa och Stalin var samma person.
Facts are stubborn things.
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

det e mer skit än du kan gissa som människan står bakom...
Jag va jädrigt skeptisk i början oxå, men till slut vinner fakta, jag letar upp lite länkar o.s.v. till senare...

Men för att gå tillbaka till ämnet så vore det ju ganska läckert med datorn under vatten - För även om det e destillerat så har väl vattnet ledande funktion - kortslutande, fast o betala 600kr/l (läste på aftonbladet att det skulle kosta så mycket) blir ganska dyrt..
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag har sett folk som har sänkt ner datorn i licke ledande olja, allt förutom hårddisken då och optiska enheter.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Zewz wrote:För även om det e destillerat så har väl vattnet ledande funktion - kortslutande, fast o betala 600kr/l (läste på aftonbladet att det skulle kosta så mycket) blir ganska dyrt..
Även destillerat och avjoniserat vatten innehåller joner. Vattnets autoprotolys gör att en tiomiljondels mol vattenmolekyler per liter blir till oxonium-joner och lika många blir till hydroxid-joner. Sen hur mycket det märks är en annan fråga :P
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Problemet med att sänka ner en dator i vatten är inte att vattnet från början har joner, så mycket som att vattnet joniseras över tid, så att vatten som inte leder nåt från början börjar leda mer och mer allt eftersom kopparjoner utlöses i vattnet från spänningssatta ledningar.

Det skulle alltså gå att köra en vanlig dator under vatten (minus lagringsmedia) en kortare stund, men efter ett tag skulle vattnet joniseras och det skulle bli total kortslutning.

För att återgå till brandsläckning finns det många system för att finfördela vatten för att minska vattenskador, många av dessa metoder används redan i dag, men jag tvivlar på att dom skulle funka med safir-vatten, jag tror det har för låg kokpunkt, det dunstar bort på vägen genom luften och har inte kvar någon av sin kylande effekt när det träffar branden.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Ghlargh wrote:För att återgå till brandsläckning finns det många system för att finfördela vatten för att minska vattenskador, många av dessa metoder används redan i dag, men jag tvivlar på att dom skulle funka med safir-vatten, jag tror det har för låg kokpunkt, det dunstar bort på vägen genom luften och har inte kvar någon av sin kylande effekt när det träffar branden.
Jag är nu ingen expert på brandsläckning, men handlar det inte mycket mer om att kväva elden med vatten (eller sapphire) snarare än att kyla?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Nicke wrote:Jag är nu ingen expert på brandsläckning, men handlar det inte mycket mer om att kväva elden med vatten (eller sapphire) snarare än att kyla?
Man måste även kyla, annars skulle det ta eld direkt igen så fort man slutade spola på släckmedel, att enbart kväva funkar bara i rum som kan göras lufttäta (se Halon-släckare)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

dystopin wrote:
TinyTeeth wrote:Läste om det i TIME. Nu kan vi släcka bränder på kontor utan att skada elektronik. Men vi har fortfarande inget fungerande vaccin mot AIDS. Oh well.
Den amerikanska staten ligger bakom AIDS, där har du anledningen. Och vaccin finns, men inte för massorna.
Den teorin är rätt intressant.


Greed
Causing innocent blood to flow
Entire culture lost in the overthrow
They came to see, take whatever they please
Then all they gave back was death and disease

People were left with no choice but to decide
To conform to a system responsible for genocide
Responsible for genocide, Responsible for genocide

AIDS is killing the entire African nation
And a vaccine is still supposedly under preparation
But these governments, they don't mind the procrastination.
They say we'll kill them off, take their land and go there for vacation
We dance to all the wrong songs
Post Reply