GOD JUL, 64bits!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Big_Bird wrote:God Jul,
De av er som har GT kan passa på att läsa min insändare där jag gnäller på julfirandet.
Wooo, ska läsa :D
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

fisk wrote:
nem wrote:God Jul.
Gohd Jol (med rullande l)
Isländska? =)

god jul.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

God jul på er.
We dance to all the wrong songs
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

God Jul och Gott nytt år.
Account removal-requested!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

God Jul!
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:God Jul,
De av er som har GT kan passa på att läsa min insändare där jag gnäller på julfirandet.
Scanna! Scanna! Scanna!
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Snare
Posts: 49
Joined: 2002-03-15 23:54:52
Location: Sweden Ronneby
Contact:

Post by Snare »

God Jul på er.
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

God Jul! :D
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

God jul Image
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:
Big_Bird wrote:God Jul,
De av er som har GT kan passa på att läsa min insändare där jag gnäller på julfirandet.
Scanna! Scanna! Scanna!
Om tomten kommer med scanner så kan jag göra det, men annars får någon annan bistå. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

ImageImageImage

God Jul.
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

God jul önskar jag alla. :)
Facts are stubborn things.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

God Jul
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Gó Jul...
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag vill läsa Big Birds insändare!

Snälla någon scanna, jag är övertygad om att Big Bird inte kommer att stämma någon för copyrightintrång.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nem wrote:Jag vill läsa Big Birds insändare!

Snälla någon scanna, jag är övertygad om att Big Bird inte kommer att stämma någon för copyrightintrång.
Det kan han inte, men tidningen kan :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Ghlargh wrote:Det kan han inte, men tidningen kan :D
Vem äger insändaren? upphovsmannen (den som har skrivit den) äger väl fortfarande den bara det att han har givit lov till tidningen att trycka den? Någon som har superkoll på detta?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag copy-pastar originalet i morgon. Så är det fixat. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Det kan han inte, men tidningen kan :D
Nej, tidningen har inte copyright till insändarna. Det har författaren.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nem wrote:Nej, tidningen har inte copyright till insändarna. Det har författaren.
Det brukar stå nåt om att man överlämnar fulla rättigheter att publicera och ändra texten iomed att man skickar in den.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Det brukar stå nåt om att man överlämnar fulla rättigheter att publicera och ändra texten iomed att man skickar in den.
Ja, sedan när betyder det att de äger texten?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:Det brukar stå nåt om att man överlämnar fulla rättigheter att publicera och ändra texten iomed att man skickar in den.
Man överlämnar inte sina rättigheter, man tillåter tidningen att publicera ens text.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

De har inte köpt något, jag har tillåtit dem att stryka i min text för att den ska passa på deras insändarsida och jag har avsagt mig rätten till pekuniär ersättning för deras användande. Men i övrigt är det min text.
Ni har väl sätt när folk gör massdrives till insändarsidor och publicerar sina urbota korkade åsikter på alla insändarsidor? ;)

Här kommer originalversionen av min text hur som helst, den redigerades och ströks lite i av både vikarierande insändarredaktör (min sambo) och redigeraren så här får ni en directors cut.

Jag orkar inte leta efter stavfel, hittar ni några så kan ni PM:a mig.
Julens ursprungliga mening
Jag skulle bara vilja påpeka, så här på den stora dagen, att vi alla har tappat greppet totalt om julens egentliga mening.
Det går i flera lager och går lång tid tillbaka.
Till att börja med har vi låtit kommersialismen och den amerikanska konsumtionskulturen kapa högtiden. Vilket är illa, men värst av allt är att vi har låtit juletiden shanghajas av västerlandets kanske allra mest kulturimperialistiska koloss, den kristna kyrkan.
Det vi firar för närvarande är inte alls jul, utan kristimäss eller kristmäss (jfr till exempel kyndelsmäss för ett liknande namnexempel). Det är en sentida historieförfalskning som kom till för att den kristna kyrkan lättare skulle kunna assimilera de "hedniska" folken.
Ingen vet med säkerhet när Jesus föddes, men att han skulle ha fötts i samband med Hannukah skulle säkerligen noterats i annalerna.
Datumen i december har alltid haft en särskild mening. Det är nu på året då natten är som längst och det är nu mörkret ger vika för ljuset. Julafton infaller runt det datum då många förkristna folk firade sina ljusfester. En tid för glädje, dans, sång, fruktbarhet och frossande i mat och dryck.
Så skäms inte, som vissa kristna fundamentalister skulle vilja att ni gjorde, för att ni inte går på deras julotta. Ät, drick och var glad och fira en ursprunglig jul.

Konservativisten
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

Bra skrivet :), jag håller med dej totalt!!Det ska bli väldigt intressant och se om du får några svar, du får posta dom här oxå i sådana fall :D
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Så klart :)
Får jag inte några svar så får jag väl hitta på några själv och skicka dit...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply