Commodore Eller Atari?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Personligen har jag haft MSX och Amiga 1200. MSX:en var inte precis avancerad så jag föredrar Amigan. Som för sin tid var galet mycket bättre än pc:n enligt mig.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag hade en SMS coh sedermera en Genesis. Sen blev det PC för hela slanten ^^
iDon't care about your problems.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

jocke000 wrote:Jo, vi får hoppas att någon tar med oss på en retro trip. :)
Håll mig i handen, och läs igenom Kolumn-forumets trådar: "Hur datorer gjorde
mig smartare..."
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Jag måste säga NES, för det har jag i princip spelat oavbrutet i 16 år...
Farsan kom hem med ett NES 1988, då var jag 4 år... och nåt slalom-spel... fy fan vad vi spelade det, dag o natt!
Men det har spelats en del Amiga och Atari hemma hos polare så man glömmer knappast dom...
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Säger klart commodore 64.
div amiga/atari eller va dom heter har jag aldrig rört.
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

En commodore 64 är alltid en C64 detta oljud som bildar musikaliska slingor, slog allt på sin tid.
Även då den hade fantastiskt mycket sämre grafik än Amgian men priset på den tiden var hälften.Du fick med en disketstation model (den stlörsta du någonsin sett) det var tha bomb på den tiden.Vilken uppladdningstid, bar ca 20 sekunder wow.
Jag hade ju en Amiga dock men, hos polarna var 64 mycket roligare fast sämre.Det fanns fler spel, roligare programm och enklare att programmera i den.

C64 kommer alltid finnas i mitt hjärta, även om amigan var bättre, men den var aldrig lika kul.
Dessutom spel glädjen ifrån Giana sisters, eller boubble bobbel (eller hur det stavas) kommer aldrig synas idag.Då allt är så jävla snyggt gjort.

Säger länge leve VIC 20 den sämsta apparat som överhuvudtaget lanserats.
Eller kommer ni ihåg Spectrum sinclairs sköna tangentbord?
Ja dessa två ytterst sketna produkter har bara falit i glömska, totalt.
Av monster paket som SLI lägen etc.

Näe fan ett retor lan vore grymmt ;D
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

slackarn wrote:C64 kommer alltid finnas i mitt hjärta, även om amigan var bättre, men den var aldrig lika kul.
Dessutom spel glädjen ifrån Giana sisters, eller boubble bobbel (eller hur det stavas) kommer aldrig synas idag.Då allt är så jävla snyggt gjort.

Säger länge leve VIC 20 den sämsta apparat som överhuvudtaget lanserats.
Vad menar du med 64:an? Att Amigan var bättre var ju för att den kom många år senare, inget annat. Varför var VIC20 sämst? Den var ruskigt enkel att programmera, hade många tillbehör, men var naturligtvis ruskigt begränsad jämfört med 64:an, som ersatte den.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Commodore 64 är ett fint minne från när man växte upp. Den spelkänslan går inte att framhäva i något av dagens spel (trots att allt är förbättrat 10.000 gånger om).
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ballkula wrote:Varför var VIC20 sämst? Den var ruskigt enkel att programmera, hade många tillbehör, men var naturligtvis ruskigt begränsad jämfört med 64:an, som ersatte den.
För sin tid var VIC20 kunglig, 20k ROM för att driva en dator med 3.5k RAM
var faktiskt oväntad klarsynt. Den hade kapacitet långt utöver vad folk använde
den till då det begav sig. C64 var inte så extremt mycket värre mer än att den
hade 64k ram istället, och aningens bättre gfx/ljudchip. En VIC20 med 16k extra
RAM och en 1541 diskdrive var inte så mycket sämre än en C64. Däremot så
var det ju relativt sällsynt att folk la så mycket pengar på sin VIC20 iom att
C64 fanns. Det intressanta i sammanhanget är datorn PET som kom före både
C64 och VIC20, den sög ordentligt. Det var pga den som 1541:an var
så slö, eftersom 1541:an skulle funka på alla tre datorerna så fick den sämsta
sätta ribban. PET kunde inte ens skriva ut "LOADING" när den laddade, den
satte helt enkelt bara ut ett "L" så fick man begripa att det betydde LOADING.
Det var ett klart lågvattenmärke. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

IcePic wrote:För sin tid var VIC20 kunglig, 20k ROM för att driva en dator med 3.5k RAM var faktiskt oväntad klarsynt. Den hade kapacitet långt utöver vad folk använde den till då det begav sig. C64 var inte så extremt mycket värre mer än att den hade 64k ram istället, och aningens bättre gfx/ljudchip. En VIC20 med 16k extra RAM och en 1541 diskdrive var inte så mycket sämre än en C64. Däremot så var det ju relativt sällsynt att folk la så mycket pengar på sin VIC20 iom att C64 fanns. Det intressanta i sammanhanget är datorn PET som kom före både C64 och VIC20, den sög ordentligt. Det var pga den som 1541:an var så slö, eftersom 1541:an skulle funka på alla tre datorerna så fick den sämsta sätta ribban. PET kunde inte ens skriva ut "LOADING" när den laddade, den satte helt enkelt bara ut ett "L" så fick man begripa att det betydde LOADING.
Det var ett klart lågvattenmärke. =)
Min VIC20 är utrustad med sanslösa 32kB, dvs alla 3 minnesexpansionerna på ett 3-socklars expansionskort (som ser ut som något man lött ihop från ELFA ;)

Det som var både charmigt och störande var ju dock att ifall man använde minnesexpansioner, så ändrades ju adresseringen helt. Spel som var gjorde för 16kB funkade inte med 32kB och så vidare. 154x är ett kapitel för sig, och var en klar besvikelse med sina usla prestanda. Senare kom dock diverse turbocartridges till 64:an som gjorde laddningstiderna riktigt drägliga, men det fick ju aldrig stackars 20:n ta del av ;)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

ballkula wrote:Min VIC20 är utrustad med sanslösa 32kB, dvs alla 3 minnesexpansionerna på ett 3-socklars expansionskort (som ser ut som något man lött ihop från ELFA ;)
Bilder! ;)
hej.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

linc wrote:Bilder! ;)
Hmm.. ska överväga det, men det blir ett rejält arbetspass i förrådet må du tro.. hehe
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

slackarn wrote:C64 kommer alltid finnas i mitt hjärta, även om amigan var bättre, men den var aldrig lika kul.
Dessutom spel glädjen ifrån Giana sisters, eller boubble bobbel (eller hur det stavas) kommer aldrig synas idag.
Bubble Bobble. Jag har det orginal på kassetband :) Giana sisters som du nämde var också mycket bra, har helt klart blivit ett antal timmar på de spelen...
slackarn wrote:En commodore 64 är alltid en C64 detta oljud som bildar musikaliska slingor, slog allt på sin tid.
Vadå oljud, det var ju vackert. Eller en del av det åtminstånde.

Men visst Amiga och andra nyare datorer är/var mycket mer avancerade.
En gammal Amiga (helst en 1200) och Monkey Island 1 & 2 och massa andra gamla bra spel hade inte varit helt fel att ha. Men, men...

linc wrote:
ballkula wrote:Min VIC20 är utrustad med sanslösa 32kB, dvs alla 3 minnesexpansionerna på ett 3-socklars expansionskort (som ser ut som något man lött ihop från ELFA ;)
Bilder! ;)
ballkula wrote:Hmm.. ska överväga det, men det blir ett rejält arbetspass i förrådet må du tro.. hehe
Jag skulle också vilja se om du nu tar några bilder :)
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Att vic20 var nästan lika bra som C64... Vad jag minns av Vic20 är att spelen inte hade någon grafik alls, utan det var bara bokstäver som man styrde och så kunde det komma nåt litet pipigt enstämmigt ljud ibland.

Var det alltså så att den hade mycket mer kapacitet än så, fast spelutvecklarna gjorde bara spel till 64an??
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Orfeus wrote:Att vic20 var nästan lika bra som C64... Vad jag minns av Vic20 är att spelen inte hade någon grafik alls, utan det var bara bokstäver som man styrde och så kunde det komma nåt litet pipigt enstämmigt ljud ibland.

Var det alltså så att den hade mycket mer kapacitet än så, fast spelutvecklarna gjorde bara spel till 64an??
Det låter som om du minns galet, eller aldrig har använt en VIC20, för några "bokstäver" styrde man knappast omkring... Du förväxlar nog VIC20 med nåt primitivare.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kanske underbara compis? ... Fast den klarade även den av rudimentär grafik.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Ooooh , compis (computer in school stod det för)
Inga hårddiskar. Bootade via nätverket. Servern kraschade ofta. Iaf i vår skola ;D Spelen var uppbyggda av teckengrafik. Det var ett spel som liknade pacman, men det hette kottman. Och nåt pingvinspel där man skulel flytta isblock. Det hette kottvin... :P

Och sen det där Comal... Hehe! Man var ju kung på det. Läraren sa till mig en gång "Är det hacker man kallas om man är bättre än läraren?" ;D
Jag fick sitta längst bak vid datorn med FÄRGSKÄRM OCH MUS och inte lyssna så noga på vad läraren sa :D

Vi hade en låda man kopplade in till en serieport, och till lådan koppalde man LEGO-prylar. Motorer, lampor, fotoceller mm. Och så ett slags sequencer-program för att styra allt. Det var skoj.

I ett angränsande rum stod en annan dator, kopplad till nåt slags modem. Där kunde man "surfa" runt på BBS:er och sånt. Kommer inte ihåg vad det var för system. Det var nånting med tele. Såg ut som texttv. Betaltjänster kunde man komma in på när inte läraren var där... hehe. Jag tror det var första gången jag kom i kontakt med chat-fenomenet. Kommer ihåg nån brud där som skrev hon hade D-kupa... ;D
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Vi hade ett gäng COMPIS i plugget som bara stod och såg dumma ut, fast Asteroids-liret på dem var kungligt :)
iDon't care about your problems.
Post Reply