"Sjuksköterskor får chocksänkta löner"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

"Sjuksköterskor får chocksänkta löner"

Post by spaceman75 »

Ja, vad ska man då säga om detta? Ok antagligen späder Aftonbladet på en del med sin rubrik (med all rätt, enligt min kritiska läggning) för att att skapa debatt. Det typiska i samannhanget är ju det att så fort landstinget får den lysande iden att, ah, spara och skära ned på någonting så menar man givetvis sjukvården!.. Typ: -Nu skulle det va önskvärt med lite pengar, öhm, Ah! Sjukvårdspengar! :D *gnugga händerna*. Ja men det är ju klart, där finns det ju massor av pengar att hämta från de överbetalda(??) idioterna(??) på vården som iallafall bara stressar runt som överbelastade öh, dårar(?) för att rädda liv... ...eller vad tänker man på/med när man leker med människors hälsa/ liv, både vad gäller personal och patienter???!! :[ :[ :[ ...arrgh!!! *suck!!*

edit: a jag blir då inte chockad utan mer irriterad, arg och man känner sig så försvarslös och dum som lever i ett samhälle där det bara skärs hit och dit i vårdbudgeten/ lönerna, som om det handlade om något mer eller mindre onödigt eller vad ska man säga egentligen (kom gärna med förslag) jag finner inte ord!... :( Jag finner regeringen rätt noncharlant i denna frågan eller samhällsproblem, som om det inte spelade någon roll...
Last edited by spaceman75 on 2005-01-18 16:32:04, edited 1 time in total.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

vart tar alla pengar som man "SPAR IN" vägen egentligen?
Det har jag alltid undrat. Jag tror att pengarna hamnar i Politikernas Fickor istället. Tänk om en politiker skulle leva som en "Vanlig" människa i ett år. men en normal lön. Undrar hur han/hon
skulle överleva.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Mephisto wrote:vart tar alla pengar som man "SPAR IN" vägen egentligen?
Det har jag alltid undrat. Jag tror att pengarna hamnar i Politikernas Fickor istället. Tänk om en politiker skulle leva som en "Vanlig" människa i ett år. men en normal lön. Undrar hur han/hon
skulle överleva.
Skulle dom inte...

Var en politiker (vars namn undkommer mig för tillfället) som "klagade" på att politikerna (inklusive hon själv) hade för höga löner och att något skulle behöva göras åt det. Reportern som intervjuade henne sa: "Avgå från ditt nuvarande yrke om du tycker så illa om det. Skaffa ett vanligt knegarjobb då." Hon svarar något i stil med "Nej, varför det?" ::)
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Mephisto wrote:vart tar alla pengar som man "SPAR IN" vägen egentligen?
Det har jag alltid undrat. Jag tror att pengarna hamnar i Politikernas Fickor istället. Tänk om en politiker skulle leva som en "Vanlig" människa i ett år. men en normal lön. Undrar hur han/hon
skulle överleva.
Jo exakt! Vad är mer viktigt än sjukvård, egentligen? (mat, kläder och någonstans att bo, etc. tycker jag inte hör till samanhanget)
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Invoker wrote:
Mephisto wrote:vart tar alla pengar som man "SPAR IN" vägen egentligen?
Det har jag alltid undrat. Jag tror att pengarna hamnar i Politikernas Fickor istället. Tänk om en politiker skulle leva som en "Vanlig" människa i ett år. men en normal lön. Undrar hur han/hon
skulle överleva.
Skulle dom inte...

Var en politiker (vars namn undkommer mig för tillfället) som "klagade" på att politikerna (inklusive hon själv) hade för höga löner och att något skulle behöva göras åt det. Reportern som intervjuade henne sa: "Avgå från ditt nuvarande yrke om du tycker så illa om det. Skaffa ett vanligt knegarjobb då." Hon svarar något i stil med "Nej, varför det?" ::)
Jag tror att huvudkriterierna för att lbi politiker är
Iq får max ligga på 3
Bra på att ljuga och ta konstiga beslut
Girighet är ett plus
Tänk om någon regeringsform skulle fungera som det var tänkt. vilken bra värld vi skulle leva i.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Sveriege är i det läge det är nu på grund av att man på 70talet låg i en högkonjuktur, men när det på 80talet blev lågkonjunktur lånade regeringen massor av pengar och fortsatte driva sverige som om det var högkonjuktrur, dessutom har man sålt av massor av företag som drog in pengar till staten. Så nu har man mindre inkomster och en stor jävla skuld att betala av.

(är inte 100% på årtalen)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Ghlargh wrote:Sveriege är i det läge det är nu på grund av att man på 70talet låg i en högkonjuktur, men när det på 80talet blev lågkonjunktur lånade regeringen massor av pengar och fortsatte driva sverige som om det var högkonjuktrur, dessutom har man sålt av massor av företag som drog in pengar till staten. Så nu har man mindre inkomster och en stor jävla skuld att betala av.

(är inte 100% på årtalen)
Då drar man in på sådant som behövs för att lägga pengarna på sådant som inte behövs. Onödigt höga politiker löner t.ex.
Ligger ingen logik i det för mig.
Även om det är hög eller lågkonjuktur.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Har folk inte tröttnat på överflöd av utrops-/frågetecken än?
Rensat.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Re: "Sjuksköterskor får chocksänkta löner"

Post by pync »

spaceman75 wrote:Ja, vad ska man då säga om detta? Ok antagligen späder Aftonbladet på en del med sin rubrik (med all rätt, enligt min kritiska läggning) för att att skapa debatt.
Aftonbladet späder på för att du ska reagera så att de får mer uppmärksamhet och därmed mer pengar.

Ditt huvud är klämt i deras musfälla och du är glad över att du funnit osten.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Invoker wrote:Var en politiker (vars namn undkommer mig för tillfället) som "klagade" på att politikerna (inklusive hon själv) hade för höga löner och att något skulle behöva göras åt det. Reportern som intervjuade henne sa: "Avgå från ditt nuvarande yrke om du tycker så illa om det. Skaffa ett vanligt knegarjobb då." Hon svarar något i stil med "Nej, varför det?" ::)
Vore ju det bästa, om de politiker som tycker systemet är fel och vill ändra på det lämnade politiken ::)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Hmm... Jag ser en "Svenska revolutionen". :)

Eller ja... Störande att de sänker de som gör nytta. Sänk sina egna löner istället. T.ex kapa lönerna med ett par tusenlappar. Fast ja, såklart inte. Kapa pengarna där inte hjälper Sverige i förstahand. Minska bidrag utåt för att minska statsskulden för att sedan kanske ge bidrag igen. ... Eller något.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Fluffy wrote:Hmm... Jag ser en "Svenska revolutionen". :)

Eller ja... Störande att de sänker de som gör nytta. Sänk sina egna löner istället. T.ex kapa lönerna med ett par tusenlappar. Fast ja, såklart inte. Kapa pengarna där inte hjälper Sverige i förstahand. Minska bidrag utåt för att minska statsskulden för att sedan kanske ge bidrag igen. ... Eller något.
Minsak Politikerlönerna är det enda rätta att göra. dom är inte värda det priset folket betalar idag.
Synd att ångerrätten På senaste omröstningen redan är förbrukad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Minska lönerna för höga politiker och andra chefer i statligt och kommunalt ägda företag, dra in alla fallskärmsavtal och höga pensionsbonusar.

Sluta lägga miljarder på att bygga nya torg, nya högskolor etc. när dom vanliga skolorna sitter utan skolmat och böcker.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Ghlargh wrote:Minska lönerna för höga politiker och andra chefer i statligt och kommunalt ägda företag, dra in alla fallskärmsavtal och höga pensionsbonusar.

Sluta lägga miljarder på att bygga nya torg, nya högskolor etc. när dom vanliga skolorna sitter utan skolmat och böcker.
synd är att något sådant aldrig kommer hända såvida inte vi Fega vanliga medborgare gör något åt saken själva. Tyvärr så är majoriteten av svenskar idag alldeles för fega för att ens våga byta Bredbandsabbonemang utan att tro att hela världen kommer gå under.
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Intressant kommentar ur diskussionen på Aftonbladet från en som kallar sig Pax:

"Landstinget klarar inte av sina uppgifter.
-Kan inte hålla sin budget, nu i många år i rad!
-Måste sänka personalens löner ! Och då väljer cheferna naturligtvis de lågavlönade.
-Kan inte hålla de lovade, kortare väntetiderna för de sjuka!
- De kriminella lever i fängelser bättre än de gamla i olika Hem, på Landstingets omsorg.

Då kan man fråga: Vad är det som motiverar Landstingets existens?
Landstinget MÅSTE omorganiseras riktigt ordentligt!
Landstinget i sin nuvarande form måste
läggas ner omedelbart!
Att behöva sänka de lågavlönade personalens löner är ett bevis på att cheferna är totalt ODUGLIGA att leda verksamheten."

-kan bara hålla med!
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

spaceman75 wrote:Intressant kommentar ur diskussionen på Aftonbladet från en som kallar sig Pax:

"Landstinget klarar inte av sina uppgifter.
-Kan inte hålla sin budget, nu i många år i rad!
-Måste sänka personalens löner ! Och då väljer cheferna naturligtvis de lågavlönade.
-Kan inte hålla de lovade, kortare väntetiderna för de sjuka!
- De kriminella lever i fängelser bättre än de gamla i olika Hem, på Landstingets omsorg.

Då kan man fråga: Vad är det som motiverar Landstingets existens?
Landstinget MÅSTE omorganiseras riktigt ordentligt!
Landstinget i sin nuvarande form måste
läggas ner omedelbart!
Att behöva sänka de lågavlönade personalens löner är ett bevis på att cheferna är totalt ODUGLIGA att leda verksamheten."

-kan bara hålla med!
Kan bara hålla med jag ocskå.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Något jag tycker är väldigt konstigt är hur ett land med världens högsta skatter inte får pengarna att räcka till polis, sjukvård och andra viktiga saker. Som många andra säger: "vart tar alla pengar vägen?"
Kan inget om mycket
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Bad_and_ugly wrote:Något jag tycker är väldigt konstigt är hur ett land med världens högsta skatter inte får pengarna att räcka till polis, sjukvård och andra viktiga saker. Som många andra säger: "vart tar alla pengar vägen?"
Politikernas löner bland annat, sedan så har sveriges knug en över fet plånbok. Bland annat...

Pengar finns, men dom läggs på fel saker.
We dance to all the wrong songs
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Angående politikers löner tycker jag man kan sänka dom med 30-40%. Passar det inte politikern så tror jag det står många personer på kö för att ta över deras jobb. Så märkvärdiga och revolutionerande är dom inte.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Precis, jag tvekar till om Göran Persson behöver 120.000 kronor i månaden, eller vad det nu var han tjänade. Dessutom korrumperar pengar, politiker ska vara politiker för att de vill förändra (eller bevara...) samhället, inte för att tjäna pengar. Dock kan jag acceptera en lite högre lön eftersom politiker har ett ganska stort ansvar.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

TinyTeeth wrote:Precis, jag tvekar till om Göran Persson behöver 120.000 kronor i månaden, eller vad det nu var han tjänade. Dessutom korrumperar pengar, politiker ska vara politiker för att de vill förändra (eller bevara...) samhället, inte för att tjäna pengar. Dock kan jag acceptera en lite högre lön eftersom politiker har ett ganska stort ansvar.
Säg 30 000 per månad som lönetak hos alla statsanställda tills vidare, det är inga astronomisk summa, men det räcker definitivt att leva på.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Tycker jag är en vettig summa.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Men eftersom vi har massa solidariska fack aktiva måänniskor i sverige borde väll tex bygg och metal facken ge lite pengar till sina syskon inom andra fack så alla får en duglig lön.
I stället bara för att se till att få så bra lön och arbets vilkor själva.

Solidaritet mellan fackrörelser är nog sveriges största lögn.
Snacka om att tänka på sig själv och skita i andra.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Säg 30 000 per månad som lönetak hos alla statsanställda tills vidare, det är inga astronomisk summa, men det räcker definitivt att leva på.
Det är ett bra sätt att garantera att hela statsapparaten helt befrias från kompetenta människor. Men det är jävligt solidariskt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

nem wrote:
Ghlargh wrote:Säg 30 000 per månad som lönetak hos alla statsanställda tills vidare, det är inga astronomisk summa, men det räcker definitivt att leva på.
Det är ett bra sätt att garantera att hela statsapparaten helt befrias från kompetenta människor. Men det är jävligt solidariskt.
Finns det kompetenta männsikor inom staten idag då?
inte bland det högavlönade iaf.
Post Reply