Fakturorfundering på Bahnhoffaktura... (2 / 10 mbit)
Fakturorfundering på Bahnhoffaktura... (2 / 10 mbit)
Jag fick precis ett telefonsamtal från en Bahnhofförsäljare angånende mitt bredband abbonemang och skulle tycka att det vore kul att höra vad ni tycker...
Så här ligger det till:
Bahnhof har jag haft i ett och ett halvt år nu och de har bara haft två megabit till i höstas, så en lapp skickades ut att fler hastigheter fanns att tillgå. Om man inte svarade på lappen så skulle man få ha kvar 2 mbit och så resonerade jag. Nu fick jag en faktura från Bahnhof där de står 10 mbit - visserligen samma kostnad som innan, fast 10 mbit. Jag kilar in på Bahnhofs hemsida och ser mycket riktigt att jag betalar för 10 mbit och att även två finns tillgänglig.
Jag skriver då ett mail till Bahnhof och förklarar att jag inte beställt 10 mbit och föreslår att de skickar ut en ny faktura och även drar av för föregående period, då jag uppenbarligen även då betalade för 10.
Nu ringde det upp en kille (han har säkert ringt 10 gånger - det är väl lättare att bråka per mail) och menade att gjorde om systemet i höstas. Enligt honom hade det tillkommit aktörer på marknaden och därför sänkt priset och alltså resonerat som att alla får 10 mbit till samma pris som två, oavsett vad man valt. Alltså priset var kvar, men kvaliten höjdes.
Han tyckte också att jag skulle betala räkninken och så skulle han fixa två mbit till nästa period, eftersom man bara kan höja kvalite på bredbandet när som helst, inte sänka. Det hela slutade med att jag fick dra av 138 kr. på denna räkning, men jag krävde inte under samtalet att de skulle återbetala det som jag ansåg var för mycket tid tidigare faktura.
Vad tycker ni - kan de göra så?
Så här ligger det till:
Bahnhof har jag haft i ett och ett halvt år nu och de har bara haft två megabit till i höstas, så en lapp skickades ut att fler hastigheter fanns att tillgå. Om man inte svarade på lappen så skulle man få ha kvar 2 mbit och så resonerade jag. Nu fick jag en faktura från Bahnhof där de står 10 mbit - visserligen samma kostnad som innan, fast 10 mbit. Jag kilar in på Bahnhofs hemsida och ser mycket riktigt att jag betalar för 10 mbit och att även två finns tillgänglig.
Jag skriver då ett mail till Bahnhof och förklarar att jag inte beställt 10 mbit och föreslår att de skickar ut en ny faktura och även drar av för föregående period, då jag uppenbarligen även då betalade för 10.
Nu ringde det upp en kille (han har säkert ringt 10 gånger - det är väl lättare att bråka per mail) och menade att gjorde om systemet i höstas. Enligt honom hade det tillkommit aktörer på marknaden och därför sänkt priset och alltså resonerat som att alla får 10 mbit till samma pris som två, oavsett vad man valt. Alltså priset var kvar, men kvaliten höjdes.
Han tyckte också att jag skulle betala räkninken och så skulle han fixa två mbit till nästa period, eftersom man bara kan höja kvalite på bredbandet när som helst, inte sänka. Det hela slutade med att jag fick dra av 138 kr. på denna räkning, men jag krävde inte under samtalet att de skulle återbetala det som jag ansåg var för mycket tid tidigare faktura.
Vad tycker ni - kan de göra så?
Dom kan garanterat sänka din hastighet utan problem. Bara det att dom inte vill göra det. Plus att kundtjänstkillen säkert inte har någon större makt alls att ändra ditt avtal just nu. Då måste du få tag på en driftansvarig eller liknande och gnälla. Men att få 10mbit utan extra kostnad är ju ingen nackdel egentligen eller?
Okej, då fattar jag.Orfeus wrote:Sorry om jag uttryckte mig klumpigt...
Alltså...
Det gamla priset som var när bara två fanns, är lika högt som tio nu.
Men enligt de flesta avtal så har ju tyvärr bredbandsleverantörerna rätt att höja avgiften hur mycket de vill.
Men om jag inte minns fel så var det någon PTS-utredning mot någon bredbandsleverantör, Telia tror jag det var, för att de olovligen höjt priset. Jag kommer dock inte ihåg omständigheterna runt detta.
Life's a joke, yuk it up.
Ett avtal är ett avtal höjer dom kostnaden sålänge du har bindningstid kvar så har dom brutit mot avtalet och du har rätt att få ersättning.TinyTeeth wrote:Okej, då fattar jag.Orfeus wrote:Sorry om jag uttryckte mig klumpigt...
Alltså...
Det gamla priset som var när bara två fanns, är lika högt som tio nu.
Men enligt de flesta avtal så har ju tyvärr bredbandsleverantörerna rätt att höja avgiften hur mycket de vill.
Men om jag inte minns fel så var det någon PTS-utredning mot någon bredbandsleverantör, Telia tror jag det var, för att de olovligen höjt priset. Jag kommer dock inte ihåg omständigheterna runt detta.
Fast de höjde nu inte priset på tjänsten, endast vad man fick. Jag tolkar det iallafall som att han fortfarande betalar lika mycket nu som innan, vilket betyder att han i verkligheten egentligen använder sig av samma tjänst, bara att tjänsten blivit bättre och att en ny billigare och sämre tjänst upprättats.
Detta är exakt så som jag skulle gjort om jag hade ansvaret för ett dylikt byte, med reservation för att jag antagligen skulle gjort det lite klarare om att det även då fanns en ny, billigare tjänst att tillgå och att denna var just detta, en ny tjänst och ej den gamla.
Detta är exakt så som jag skulle gjort om jag hade ansvaret för ett dylikt byte, med reservation för att jag antagligen skulle gjort det lite klarare om att det även då fanns en ny, billigare tjänst att tillgå och att denna var just detta, en ny tjänst och ej den gamla.
Iofs borde du väl fått nån info om att "nu ändrar vi i vårat utbud...", eller nått.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Ja, den infon fick jag. Jag fick en lapp under hösten där man fick välja och enligt lappen skulle man ha kvar två megabit om man inte skickade in den. Strax därefter gjorde de tydligen om systemet och möjligen så sänkte de priserna då också, men jag har ju ändå gjort mitt val.elvenman wrote:Iofs borde du väl fått nån info om att "nu ändrar vi i vårat utbud...", eller nått.
Men visst - de borde ha informerat även då.
Min poäng är att det måste vara den tjänst som jag tecknat avtal på som borde stå fast, sen om priset rör sig på denna är ju en annan femma.
Som jag ser det har dom inte gjort något fel eftersom dom inte har höjt någon avgift, det enda dom har gjort är att höja hastigheten på det nuvarande abbonemanget till samma pris och lägga till ett nytt abbonemang med den tidigare lägre hastigheten och ett lägre pris till sitt utbud. Det innebär att folk som vill ha det lägre priset själva måste komma på att det har kommit ett billigare alternativ och byta själva. Marknadsföring helt enkelt, dom tjänar mer på att inte säga nåt än dom tjänar på att ge alla ett billigare abbonemang och låta dom byta upp sig till det gamla priset igen, samt att dom antagligen räknar med att största delen av abbonenterna vill ha det nya snabbare abbonemanget till det gamla priset.
Dom sa ju förresten till dig, det står den nya hastigheten på räkningen.
Dom sa ju förresten till dig, det står den nya hastigheten på räkningen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!