Piratlås införs på svenskt windows den 7 februari.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

HLC wrote:Har de inte mängdrabatter för mer än 10 licenser?
Skit samma, det blir fortfarande en satans massa pengar för att få liv i en trave gamla datorer som man egentligen inte vill betala något för att köra.
Hur kul är det att betala flera hundra för ett operativsystem till en dator som är värd 200 spänn t.ex.?

Jag har 6 datorer stående, skulle jag betala för windows 2000 på alla dom skulle det kosta mig runt 15 000 spänn, såna pengar har man inte bara sådär.

Det säger förresten lite om vilket förtroende Microsoft har för XP, Windows 2000 är fortfarande dyrare än XP.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Ghlargh wrote:
Det säger förresten lite om vilket förtroende Microsoft har för XP, Windows 2000 är fortfarande dyrare än XP.
Det kan bero på att de vill att folk ska välja Windows XP ?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

TinyTeeth wrote:På vilket sätt hjälper du Linux som open-sourceprojekt genom att ge till exempel SuSE eller Redhat pengar?
Visserligen har väl IcePic redan givit ett par exempel, men inser du att det är dessa stora kommersiella företag som gör att Linux tar sådana kliv framåt?

Var tror du att Linux vore utan IBM, Sun och RedHat?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Knasen
Posts: 316
Joined: 2004-11-17 17:25:49

Post by Knasen »

Någon som inte kan köra Windows Update längre?
Guest

Post by Guest »

TinyTeeth wrote:Precis. Jag ser egentligen bara två anledningar till att köra Windows: Man är en gamer eller så kan man inte så mycket om datorer.
Eller om man vill använda de-facto standarder innom design(alt. liknanade)så som Photoshop, Illustrator, Studio MX eller en uppsjö andra program.

Vad många måste inse är att det är programmen som gör operativsystemet och inte operativsystemet i sig(Kom inte och säg att du använder Windows för att du älskar hur OK knapparna ser ut på dialogrutorna, etc.). Jag tvivlar på att deras påhitt ang. verifiering vid uppdateringar, etc. kommer påverka deras ställning väldigt mycket.

Dock tror jag att Longhorn och WinFX+Avalon kommer leda till en del problem eftersom WinFX och Avalon bryter den kompatibilitet de har haft med Win32API och WinAPIn i flera år nu(det finns en annledning till att applikationer kodade för Windows95 fungerar på WindowsXP Pro Corporate, och den är inte för att de båda råkar heta Windows i förnamn)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ghlargh wrote:...och XP home är ju rent skräp.
Jag har kört XP home på min laptop i mer än ett år, och jag har aldrig, aldrig haft problem med det. Jag vet inte vad du tycker är så skräp med det, men du får gärna ge exempel (jämfört med t.ex. XP pro).


FlowerOfCarnage: Bra svar.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Vad händer om folk byter till engelska versioner då?
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

lillis wrote:
Ghlargh wrote:...och XP home är ju rent skräp.
Jag har kört XP home på min laptop i mer än ett år, och jag har aldrig, aldrig haft problem med det. Jag vet inte vad du tycker är så skräp med det, men du får gärna ge exempel (jämfört med t.ex. XP pro).


FlowerOfCarnage: Bra svar.
Skräp är det väl ändå inte riktigt :P, kör inte XP så jag vet inte men tror det är mer inställningar man kan göra, spec i nätverksmiljö m.m.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

FlowerOfCarnage wrote:
TinyTeeth wrote:Precis. Jag ser egentligen bara två anledningar till att köra Windows: Man är en gamer eller så kan man inte så mycket om datorer.
Eller om man vill använda de-facto standarder innom design(alt. liknanade)så som Photoshop, Illustrator, Studio MX eller en uppsjö andra program.
De ovan skulle jag associerat till till MacOS iofs.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Pumping_iron wrote:Skräp är det väl ändå inte riktigt :P, kör inte XP så jag vet inte men tror det är mer inställningar man kan göra, spec i nätverksmiljö m.m.
XP Pro har full funktionalitet, men XP home är så nedskalat att jag inte kan använda det som jag vill.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Guest

Post by Guest »

IcePic wrote:
FlowerOfCarnage wrote:
TinyTeeth wrote:Precis. Jag ser egentligen bara två anledningar till att köra Windows: Man är en gamer eller så kan man inte så mycket om datorer.
Eller om man vill använda de-facto standarder innom design(alt. liknanade)så som Photoshop, Illustrator, Studio MX eller en uppsjö andra program.
De ovan skulle jag associerat till till MacOS iofs.
Ah, jo. Men de är ju portade med 100% functionallitet av utgivaren till Windows så det är väll isåfall crossplatform. Även om de från början var Mac. Dock gäller det inte Studio MX som mig veterligen bara fungerar på Windows en så länge?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

FlowerOfCarnage wrote:Ah, jo. Men de är ju portade med 100% functionallitet av utgivaren till Windows så det är väll isåfall crossplatform. Även om de från början var Mac. Dock gäller det inte Studio MX som mig veterligen bara fungerar på Windows en så länge?
Jag är ingen expert på området, men jag tror att Studio MX alltid funnits till mac.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Knasen wrote:Någon som inte kan köra Windows Update längre?
testade att uppdatera lite saker men har inte haft problem än iaf
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

FlowerOfCarnage wrote:Ah, jo. Men de är ju portade med 100% functionallitet av utgivaren till Windows så det är väll isåfall crossplatform. Även om de från början var Mac. Dock gäller det inte Studio MX som mig veterligen bara fungerar på Windows en så länge?
Hursomhelst så visar det ju att om ens argument för att stanna med windows
enbart var PS så hade man bara inte sett sig om tillräckligt. Sen må PS vara
sämre eller Mac:ar vara slöare osv, men det är en komplex fråga att "bevisa"
att det finns argument för att man måste köra ett enda OS, oavsett om det är
unix-likt eller inte.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Datorintresset wrote:
Knasen wrote:Någon som inte kan köra Windows Update längre?
testade att uppdatera lite saker men har inte haft problem än iaf
usa ligger efter i tiden men idag kanske?.. (vet inte om det har någon betydelse lokalt)
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

spaceman75 wrote:
Datorintresset wrote:
Knasen wrote:Någon som inte kan köra Windows Update längre?
testade att uppdatera lite saker men har inte haft problem än iaf
usa ligger efter i tiden men idag kanske?.. (vet inte om det har någon betydelse lokalt)
drog ner några uppgraderingar till i dag och jag behövde inte registrara mig lr så
så det kanske bara vara ett tomt hot?
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Datorintresset wrote:drog ner några uppgraderingar till i dag och jag behövde inte registrara mig lr så
så det kanske bara vara ett tomt hot?
Registrering är frivilligt till en början när det gäller uppdateringar, men jag har sett några saker på Download Center som krävde verifiering redan nu.
Post Reply