Piratlås införs på svenskt windows den 7 februari.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Piratlås införs på svenskt windows den 7 februari.

Post by Pinto »

We dance to all the wrong songs
User avatar
MisterBister
Posts: 223
Joined: 2004-12-25 12:30:17
Location: Göteborg

Post by MisterBister »

Tråkigt för de som piratkopierar men ändå ett rätt väntat steg ifrån Microsoft.
Dock har jag en känsla av att det kommer crackas på något vänster.

Något som dock förbryllade mig var det här citatet:
Om någon av våra kära grannar i Norge skulle råka ha en norsk piratkopia av Windows, erbjuds de att köpa en äkta licens till ett reducerat pris.
Om man skall tolka texten rakt av så betyder det ju att man kan tanka hem windows, anmäla versionen och få köpa det billigare..
Något som låter väldigt underligt, så jag antar att jag har misupfattat det hela.
Någon som kan ge klarhet?
"Du är inte dum, du har bara lite otur när du tänker."
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

MisterBister wrote:Tråkigt för de som piratkopierar men ändå ett rätt väntat steg ifrån Microsoft.
Dock har jag en känsla av att det kommer crackas på något vänster.

Något som dock förbryllade mig var det här citatet:
Om någon av våra kära grannar i Norge skulle råka ha en norsk piratkopia av Windows, erbjuds de att köpa en äkta licens till ett reducerat pris.
Om man skall tolka texten rakt av så betyder det ju att man kan tanka hem windows, anmäla versionen och få köpa det billigare..
Något som låter väldigt underligt så jag antar att jag har misupfattat det hela.
Någon som kan ge klarhet?
Antagligen är det väl så att microsoft främst vill stoppa att piratkopior säljs. Tankar du hem det själv är du nog inte intresserad att köpa det, men för folk som köper piratkopior helt ovetande om läget ska de väl få möjlighet att köpa lite billigare eftersom de redan betalt.


Ganska roligt är dock,

Som en belöning åt dem som verifierar sin Windows-licens kommer Microsoft att erbjuda vissa program gratis eller till rabatterade priser.

Som om dessa program inte var gratis för de som piratade :D
Last edited by snigel on 2005-01-27 17:58:15, edited 1 time in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tja, det är väl inte så överraskande. Och egentligen finns ingen anledning att gnälla, har du en legit Windows så har du, då behöver du inte oroa dig. Har du en piratkopierad windows så är det värre ;)

Sen kan man ju tycka att det ställer till med onödiga problem då man måste hålla på och fippla fram och tillbaka för att göra uppdateringar, vilket leder till mistanken att man kommer kunna komma undan genom en Corporate edition som vanligt, vilket gör det hela till en excercis i meningslöshet, som vanligt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Tja, det är väl inte så överraskande. Och egentligen finns ingen anledning att gnälla, har du en legit Windows så har du, då behöver du inte oroa dig. Har du en piratkopierad windows så är det värre ;)

Sen kan man ju tycka att det ställer till med onödiga problem då man måste hålla på och fippla fram och tillbaka för att göra uppdateringar, vilket leder till mistanken att man kommer kunna komma undan genom en Corporate edition som vanligt, vilket gör det hela till en excercis i meningslöshet, som vanligt.
Kommer i alla fall att bli roligt att se hur det går på storföretag och myndigheter som använder Windows XP.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Har inte använt ett svensköversatt operativsystem sedan Windows 3.11.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag har aldrig laddat ner något från microsofts hemsida, vad finns där?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Jag har aldrig laddat ner något från microsofts hemsida, vad finns där?
Sexiga bilder på Bill, jag visar här två exempel (som redan är flitigt "använda" (tihi LOL!!oNe11)):


Image
Image
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Alltså det där kommer ju inte att fungera... dom har har licens kommer att ladda ner, sedan så kommer dom att kunna dela ut dessa filer till andra genom dc eller likande. Meningslöst allt det där!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
WinterMut3
Posts: 47
Joined: 2005-01-05 21:15:45
Location: Göteborg
Contact:

Post by WinterMut3 »

adis wrote:Alltså det där kommer ju inte att fungera... dom har har licens kommer att ladda ner, sedan så kommer dom att kunna dela ut dessa filer till andra genom dc eller likande. Meningslöst allt det där!
Så Windows Update sparar alltså filerna nånstans på hårddisken, kanske värt att kolla upp nu innan..
"I'm glad that Peter Jackson can hack and slash up orcs, elves, and pseudo-humans in Lord of the Rings, but a video game like Postal, that lets you piss on yourself, is somehow evil."
- Vince Desi - Running With Scissors
Guest

Post by Guest »

fisk wrote:
pync wrote:Jag har aldrig laddat ner något från microsofts hemsida, vad finns där?
Sexiga bilder på Bill, jag visar här två exempel (som redan är flitigt "använda" (tihi LOL!!oNe11)):
han ser riktigt narkad ut
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

WinterMut3 wrote:Så Windows Update sparar alltså filerna nånstans på hårddisken, kanske värt att kolla upp nu innan..
Japp, minns inte vilken mapp men i c:/windows/update tror ja att de där...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

mixbox wrote:
fisk wrote:
pync wrote:Jag har aldrig laddat ner något från microsofts hemsida, vad finns där?
Sexiga bilder på Bill, jag visar här två exempel (som redan är flitigt "använda" (tihi LOL!!oNe11)):
han ser riktigt narkad ut
Ja, det är något med ögonen.

tack fisk.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

pync wrote:
mixbox wrote:
fisk wrote:
pync wrote:Jag har aldrig laddat ner något från microsofts hemsida, vad finns där?
Sexiga bilder på Bill, jag visar här två exempel (som redan är flitigt "använda" (tihi LOL!!oNe11)):
han ser riktigt narkad ut
Ja, det är något med ögonen.
Det ser ut som att han varit vaken _väldigt_ länge.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

betyder detta att personer som har en piratkopierad version av windows inte kan ladda ner drivrutiner till tangentbord/möss? Tänk om man kör linux?
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

SubMarine wrote:betyder detta att personer som har en piratkopierad version av windows inte kan ladda ner drivrutiner till tangentbord/möss? Tänk om man kör linux?
Nej, ni kan inte rättfärdiga det här.

Om du inte betalt för deras produkt får du inte tillgång till några av deras tjänster.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag tror det är ett tomt hot.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Oh noes teh big one!
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Det jag diggar med Bill-bilden är att det står en Apple Macintosh brevid det stora schabraket till PC. Men å andra sidan, han va väll tvungen att ha en inspirationskälla nära till hands ;)
iDon't care about your problems.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Tycker BG är ganska cool på dessa bilder...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Han ser ut att ha suttit vid sin dator en vecka utan sömn :P
Kan inget om mycket
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Börja av slutet för microsoft och bill kanske... Att börja gräva fallgropar är inte sättet att säkerställa pengaflödet för microsoft... Tvärt om... Ge windows gratis till vanliga hemanvändare och studenter så säkerställer de sin dominerande ställning... Skulle alla vara tvugna att lägga 1000 kr vart annat år för att få senaste operativsystemet skulle de flästa välja Linux och då skulle företagen följa efter...
Wazzup
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

Rubrikerna den 8 februari: "Piratlås till svenska Windows knäckt". Om inte tidigare.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Fredde wrote:Börja av slutet för microsoft och bill kanske... Att börja gräva fallgropar är inte sättet att säkerställa pengaflödet för microsoft... Tvärt om... Ge windows gratis till vanliga hemanvändare och studenter så säkerställer de sin dominerande ställning... Skulle alla vara tvugna att lägga 1000 kr vart annat år för att få senaste operativsystemet skulle de flästa välja Linux och då skulle företagen följa efter...
Precis. Gratis är gott.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
Freezard
Posts: 223
Joined: 2005-01-07 7:44:36

Post by Freezard »

och vad händer om man kör ett lagligt windows xp på två datorer och ska licensiera båda? må det funka tro.
Post Reply