Telefonförsäljare

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Telefonförsäljare

Post by thr »

Detta börjar bli sjukt :/. ViaSat, Strumpförsäljare, Ett hälsoföretag och två till jag inte kommer ihåg namnet på har ringt till oss totalt snart 20 gånger på 3 dagar.

Jag bryter ihop. Det är helt sjukt hur mycket de ringer, detta har aldrig hänt förut så jag undrar varför man helt plöttsligt blir bombaderad med telefonsamtal.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag stör mig också extremt på telefonförsäljare som ringer, oftast på olämpliga tider o.s.v

Jag har dock hört att man kan spärra dom, men vet inte hur..
Kan inget om mycket
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Sätt upp er på nix-listan då?
hej.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Dom ringde oss också väldigt mycket... det finns ett företag, minns inte va det heter, ska fråga farsan när han kommer va det heter men iafl så när man anmält sej till dom så tar det någon vecka innan allt är i funktion så ringer dom inte mer sen.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Vi nixade oss och sedan dess har inte en kotte ringt. Inte ens vänner och bekanta ;)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

- "Hej, jag heter Per och ringer från DN"
- "Eh Hej..." (sitter och äter)
- "Vi ser att du inte har DN längre..."
- "...Jorå det har jag"
- "Det står det inte här"
- "Aha men morsan har så"
- "Okey, bättre lycka nästa gång då"
- "Mmm tack..."

dom har sån ruskig koll ^^^
iDon't care about your problems.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Sätt inte upp dig på nix-listan, ha roligt med försäljare som ringer.

Delar av följande kommer ur en gammal utgåva av MAD:

-Försök sälja din gamla cykel till telefonförsäljaren.
-Säg "ett ögonblick", tryck in mute-knappen och ta tid på hur lång tid det tar för försäljaren att lägga på, för statistik över olika företag.
-Samma som ovan, men istället för att lägga undan luren, säg "VA?" varje gång försäljaren säger nåt.
-Fantisera upp helt andra frågor än dom som försäljaren ställer, svara på dom istället. Ex: "har ni parabolantenn?" "jag tycker det är godare med salt"
-Ragga på telefonförsäljaren, oavsett kön.
-Be att få telefonförsäljarens hemtelefonnummer, förklara det att du vill ringa honom/henne var femte minut och se hur han/hon gillar det.

Det jävligaste jag har varit med om var följande (skrivet ur minnet):
Försäljaren: Är Jan hemma? (farsan)
Jag: Nej, han jobbar på dagarna, men det är ingen idé att du ringer igen, för vi köper aldrig något av telefonförsäljare.
Försäljaren: Då kan ni skriva upp er på NIX-listan så slipper ni att vi ringer.
Jag: Jag har skickat in blanketten, men inte fått svar än.
Försäljaren: [fruktansvärt snorkig röst helt plötsligt] Men säg då det direkt nästa gång [minns inte exakta frasen, men betydelsen var, "så slipper vi slösa vår tid"]
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Satte upp mig på NIX listan, nu ringer det från den i stället :(

-Hej jag ringer från NIX, vill ni uppgradera kanske?
-Ni?
-Du?
-Jag ja.
-Ja alltså?
-Nej tack
-Ok hejdå.
-Ja tjena.
-?

*klick*


4h senare, flickvän:

-Har telefonen legat av hela dagen?
-Va, oj.

*klick*

Edit: Jag gjorde alltså en Ghlargh här och skrev direkt ur minnet. Det var i går.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Jobbigt som f-n när dom ringer! Säljare och div undersökningar! :[
Tyvärr så har jag en vek flickvän som inte kan tacka nej när dom ringer, så nån gång i månaden får jag ringa å avboka ev köp hon dragit på sig över telefon! ;D
Nää, ska sätta upp oss på nix listan!
Tycker synd om folk som har det som yrke, telemarketing eller vad det nu heter. Ringa upp folk å böna och be, och älta samma sak om och om igen och i slutändan få ett, NEJ TACK!

Jag brukar låta dom dra hela erbjudandet, vilket kanske tar en drygt 10 min. På slutet, när säljaren tror han har en i hamn så säger jag , NEJ TACK! ;D
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Anzy wrote: Jag brukar låta dom dra hela erbjudandet, vilket kanske tar en drygt 10 min. På slutet, när säljaren tror han har en i hamn så säger jag , NEJ TACK! ;D
Hehe, så brukar jag oxå göra, om man orkar är det xtra kul att ställa en massa frågor om produkten i fråga, vilken de mer än gärna berättar en massa om. :)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Bad_and_ugly wrote:Jag har dock hört att man kan spärra dom, men vet inte hur..
http://www.nix.nu/
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Jag gick med i nix för ett par år sen och det har fungerat kanonbra, de enda som har ringt efter det (någon enstaka gång) är sådana som jag redan är kund hos.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

hade det så för ett par år sen

men sen skrev vi upp oss på Nix listan och då har det inte varit problem
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

ni får inte sätta upp er på NIX då får jag inget jobb :P

ok att det kanske är jobbigt att bli uppringd av samma företag flera gånger. varför det blir så är för att det finns ett antal CallCenters därute som har samma uppdragsgivare. så med största sannolikhet så kan det vara en stockholmare en norrlänning och en skåning som har precis samma lista med telefonnummer i princip och ringer runt.

jobbet i sig är ett skitgöra. Erbjudande som kommer vi TM kan vissa fall skilja sig en del från standard erbjudanden.
men jämför fördelen med att shoppa vi telefon jäntemot över Disk.
distansavtalslagen är en stor fördel förutom att det ibland finns bättre erbjudanden över telefon. slipper fylla i papper.
Last edited by trappski on 2005-02-09 20:00:02, edited 1 time in total.
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Facts are stubborn things.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mephisto wrote:ni får inte sätta upp er på NIX då får jag inget jobb :P
Är det inte drygt? Hur många % nej får du?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Mephisto wrote:ni får inte sätta upp er på NIX då får jag inget jobb :P

ok att det kanske är jobbigt att bli uppringd av samma företag flera gånger. varför det blir så är för att det finns ett antal CallCenters därute som har samma uppdragsgivare. så med största sannolikhet så kan det vara en stockholmare en norrlänning och en skåning som har precis samma lista med telefonnummer i princip och ringer runt.

jobbet i sig är ett skitgöra. Erbjudande som kommer vi TM kan vissa fall skilja sig en del från standard erbjudanden.
men jämför fördelen med att shoppa vi telefon jäntemot över Disk.
distansavtalslagen är en stor fördel förutom att det ibland finns bättre erbjudanden över telefon. slipper fylla i papper.
Är det inte oftast så att man får papper hemskickat för underskrift och godkännande osv? Så har då jag uppleft det de gånger min tjej ::) dragit på sig nått! Alltså de måste ha ens underskrift för att ta ärendet vidare!?
Eller så har jag fel... :P
Edit: Har iaf mest vart olika tele abbonemang jag haft å göra med..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Anzy wrote:Är det inte oftast så att man får papper hemskickat för underskrift och godkännande osv? Så har då jag uppleft det de gånger min tjej ::) dragit på sig nått! Alltså de måste ha ens underskrift för att ta ärendet vidare!?
Eller så har jag fel... :P
Edit: Har iaf mest vart olika tele abbonemang jag haft å göra med..
Det beror på, för ett abbonemang måste man nog ha en underskrift, men inte om du beställer vara som kan skickas mot postförskott eller faktura, det har varit uppe ett flertal gånger att telemarketeers (ja vad ska man kalla dom?) som får lön i form av provision på försäljningar har skrivit upp personer på köp dom inte har gått med på.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Jag börjar också bli väldigt less på dessa försäljare o allt därtill som vill tjata o tjata o störa en hela tiden.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Anzy wrote:
Mephisto wrote:ni får inte sätta upp er på NIX då får jag inget jobb :P

ok att det kanske är jobbigt att bli uppringd av samma företag flera gånger. varför det blir så är för att det finns ett antal CallCenters därute som har samma uppdragsgivare. så med största sannolikhet så kan det vara en stockholmare en norrlänning och en skåning som har precis samma lista med telefonnummer i princip och ringer runt.

jobbet i sig är ett skitgöra. Erbjudande som kommer vi TM kan vissa fall skilja sig en del från standard erbjudanden.
men jämför fördelen med att shoppa vi telefon jäntemot över Disk.
distansavtalslagen är en stor fördel förutom att det ibland finns bättre erbjudanden över telefon. slipper fylla i papper.
Är det inte oftast så att man får papper hemskickat för underskrift och godkännande osv? Så har då jag uppleft det de gånger min tjej ::) dragit på sig nått! Alltså de måste ha ens underskrift för att ta ärendet vidare!?
Eller så har jag fel... :P
Edit: Har iaf mest vart olika tele abbonemang jag haft å göra med..
det beror på att man måste ha en fullmakt för att få säga upp det nuvarande abbonemanget. när det gäller bredband finns det mellan vissa leverantörer ett avtal som gör att man även kan säga upp det muntligt också.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

aa, som tidigare sagt... nix telefon heter det man anmäler sej till.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Just nu jobbar jag extra på ett marknadsundersökningsföretag. Vi ringer även till folk som finns med i nix-registret, eftersom nix-registret enbart gäller försäljning. Ni som finns med i nix-registret, och skäller ut folk som ringer om en undersökning bör läsa på vad som gäller.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

jfolin wrote:Just nu jobbar jag extra på ett marknadsundersökningsföretag. Vi ringer även till folk som finns med i nix-registret, eftersom nix-registret enbart gäller försäljning. Ni som finns med i nix-registret, och skäller ut folk som ringer om en undersökning bör läsa på vad som gäller.
De kanske skäller ut folk därför att de inte vill bli uppringda om undersökningar heller?

Var skriver man upp sig för att slippa undersökningar?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Sen finns det ju Telia också som följer sina egna regler. De ringer ju upp trots man är nixad och vill säga telefon abonnemang, därför att man råkar ha nätet hos dem. Lågt tycker jag. Är man nixad så är man och har dom ett erbjudande på nätdelen så okej...
Nästa gång de ringer ska jag säga upp nätdelen också och byta leverantör på denna. Jag väntar med spänning för att få höra försäljarens reaktion...
User avatar
MoNKeY
Posts: 69
Joined: 2003-05-21 23:28:20
Location: Göteborg
Contact:

Post by MoNKeY »

Jag är försäljare av tvättmedel via telefon.. :-[
Nothing is foolproof to a talented fool.
Post Reply