Telefonförsäljare

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

MoNKeY wrote:Jag är försäljare av tvättmedel via telefon.. :-[
Ooohhh... Den lägsta av livsformer. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

nem wrote:De kanske skäller ut folk därför att de inte vill bli uppringda om undersökningar heller?

Var skriver man upp sig för att slippa undersökningar?
Problemet är att vissa (långt ifrån alla, många som är med i nix-registret svarar gärna på undersökningar) säger: "Varför ringer ni mig!!???1122 Jag finns med i nix-registret!!!!11ettett". Då menar jag att man inte läst på om vad nix-registret egentligen omfattar och innebär.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Det är ruskigt kul att driva med folket :D
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

MoNKeY wrote:Jag är försäljare av tvättmedel via telefon.. :-[
Tvättmedel? Där hade jag en av de roligaste upplevelserna som jag har haft av telefonförsäljare. Nu menar jag inte att du skulle vara som han som ringde... Det tror jag inte...

Men... Han ringde upp mig klockan halv åtta på morgonen om jag inte minns fel och undrade hur ofta jag tvättar. Tilläggas kan att jag var både en fattig student och ensamstående vid tillfället. Jag förklarade att jag tvättar kanske nån eller ett par tvättmaskiner i veckan eller så i snitt - inte särksilt mycket. Och sen så frågade han en nyvaken Orfeus vad jag hade för tvättmedel nu och fick mig att kolla efter vad min tre månader gamla tvättmedelförpackning hette (den räckte nämligen så länge).

Sen så försökte han kränga på mig en årsförbrukning av tvättmedel. Tja, det skulle väl vara okej om han hade ett bra bud - eftersom han frågade hur ofta jag tvättade och hur många det fanns i hushållet så borde han ju ha luskat fram att ca. 4 småförpackningar motsvarade en årsförbrukning (ca 100 kronor).

Icke då... Hans årsförbrukning kostade 1200 kronor! Särksilt billig var han inte heller, utan enligt honom själv så var priset ungefär lika högt som Via var vid extrapris. Jag bara skakade på huvudet och undrade vad han höll med - hur fick han det till en årsförbrukning. Dessutom att bara försöka kränga tvättmedel för 1200 till en fattig student!
Sen så när han insåg att jag inte var intresserad så frågade han varför (tänk människa!) och så föreslog han dessutom att jag skulle dela upp betalningen på tre månader... Tjena!

Det var min första kontakt med telefonförsäljare....
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Innan jag börjar med min telefonförsäljarhistoria så bör man veta två saker:

1. Jag har BBB (fiber) 10Mbit
2. Jag har BBB IP-telefoni (jag är alltså INTE direktkopplad via telia)


Samtal 1 (Från COMHEM):

Telefonist: "Hej! Vi ringer från COMHEM och vill sälja dig en internetuppkoppling som är upp till 20 gånger snabbare än ditt modem!"

Jag: "Jag har fiberuppkoppling, dubbelriktad 10Mbit"

Telefonist (Märkbart förvirrad): "Ja, alltså via vår uppkoppling kan du surfa mycket snabbare, till det förmånliga priset av 395 kronor per månad."

Jag: "Jag betalar 320kr för dubbelriktad 10Mbit, jag är inte intresserad av er långsammare, krångligare uppkoppling."

Telefonist: "Vår internetanslutning är alltså snabbare än den du har och det enda du behöver extra är en liten dosa som gör att du kan surfa upp till 2Mbit i sekunden!"

Jag: "Jag förstår att du inte har någon somhelst insikt i vad du snackar om, så jag skall vara snäll... först och främst har du fel, jag har redan en billigare, mer pålitlig, och framförallt SNABBARE uppkoppling än vad du erbjuder, dessutom behöver jag inga extradosor utan kopplar datorn direkt till ett uttag i väggen. Nästa gång ber jag dig att LYSSNA på vad de du pratar med säger, jag tänker inte säga 'Jag är inte intresserad' en gång till."

Telefonist: "Ja, fast för 395:- ... "

Jag: *klick* (För de förståndshandikappade medlemmarna här på forumet så betyder detta att jag la på luren)


---

Samtal 2 (för några dagar sedan) från COMHEM:


Telefonist: "Hej! Vi kan erbjuda ett telefonabbonemang via COMHEM-nätet med den låga månadsavgiften 60 kronor, med det är vi billigast i landet"

Jag: "Inte intresserad"

Telefonist: "*fortsätter mala på om varför mitt köp skulle vara bra*"

Jag: "Adjö!" *klick*

---

Samtal 3 (från någon operatör jag inte minns namnet på)

Telefonist: "Hej! Vi erbjuder billigare telefoni! Våra taxor är mycket lägre än telias och äääär det inte läge att sluta betala för mycket för din telefon"

Jag: "*frågar efter prisdata*"

Telefonist: "*Läser upp priser som är dyrare än min IP-telefonianslutning*"

Jag: "Förutom att jag inte har någon nytta av ert erbjudande eftersom jag är ansluten via IP-telefoni så är ni dessutom markant dyrare än min nuvarande operatör, återkom när ni har något att komma med."

Telefonist: "Då får jag be om ursäkt för att jag slösat på er tid"

^--- Fantastiskt!


---

När de ringer och frågar om jag vill prenumerera på strumpor, kalsonger, osv. blir jag bara tokig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

fisk wrote:Telefonist: "Då får jag be om ursäkt för att jag slösat på er tid"

^--- Fantastiskt!
Jag var likadan som telesäljare. Jag sålde mest datortidningar och datorspel men hade svårt för att kränga saker som folk inte ville ha (speciellt när man inbillar sig att man pratar med en ensamstående mamma som inte har råd men ändå tackar ja eftersom hon inte kan säga till sin son).
Jag hade ganska svårt att komma över garantilönen. ;)
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

fisk wrote:[massa saker]
Det är därför jag tycker att marknadsundersökningar är ok. Om man inte vill vara med, säg det. Ingen kommer fortsätta tjata. Vi vill inte ha med folk som svarar vad som helst på frågorna bara för att bli av med oss.
Typiska scenarios:

IP (intervjuperson "offer" ;) ): "Hej"
Marknadsundersökare: "Hej, jag ringer från GfK Sverige, vi håller på med en undersökning om bla bla bla, det tar cirka tio minuter. Har du tid för det?"
IP: "Nej, jag tror inte det är aktuellt"
MU: "OK, då ska inte jag störa mer. Trevlig kväll"
IP: "Detsamma, hejdå"
MU: "Hejdå"

annat scenario:
IP: "Hej"
MU: "Hej, jag ringer från GfK Sverige, vi håller på med en undersökning om bla bla bla, det tar cirka tio minuter. Har du tid för det?"
IP: "Ja, det ska väl gå bra"
MU: "Jättebra, [more information goes here]"
User avatar
SparriS
Posts: 279
Joined: 2005-02-09 17:02:29
Location: Sverige

Post by SparriS »

MoNKeY wrote:Jag är försäljare av tvättmedel via telefon.. :-[
Känn dig inte prässad, men har du inte fått samtal som du känner dig störd på?
Screw you guys, i'm going home.
I am 70% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Haha

Fisk: den är ju för goo :D
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

kostar det nått att gå med i nix eller hur funkar det? tycker inte att det framgår på sidan direkt
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

smorgar wrote:kostar det nått att gå med i nix eller hur funkar det? tycker inte att det framgår på sidan direkt
http://www.nix.nu/ finns informationen du söker eller 08-738 40 70
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

jfolin wrote:
fisk wrote:[massa saker]
Det är därför jag tycker att marknadsundersökningar är ok. Om man inte vill vara med, säg det. Ingen kommer fortsätta tjata. Vi vill inte ha med folk som svarar vad som helst på frågorna bara för att bli av med oss.
Typiska scenarios:

IP (intervjuperson "offer" ;) ): "Hej"
Marknadsundersökare: "Hej, jag ringer från GfK Sverige, vi håller på med en undersökning om bla bla bla, det tar cirka tio minuter. Har du tid för det?"
IP: "Nej, jag tror inte det är aktuellt"
MU: "OK, då ska inte jag störa mer. Trevlig kväll"
IP: "Detsamma, hejdå"
MU: "Hejdå"


annat scenario:
IP: "Hej"
MU: "Hej, jag ringer från GfK Sverige, vi håller på med en undersökning om bla bla bla, det tar cirka tio minuter. Har du tid för det?"
IP: "Ja, det ska väl gå bra"
MU: "Jättebra, [more information goes here]"
Jo, men problemet ligger ju i att alltför många av oss är alltför väluppforstade. Vi säger Ja! av ren rutin, trots att vi egentligen inte alls är intresserade av att säga ja. Men visst får vi skylla oss själva som svara ja för att var artiga...
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Orfeus wrote:Jo, men problemet ligger ju i att alltför många av oss är alltför väluppforstade. Vi säger Ja! av ren rutin, trots att vi egentligen inte alls är intresserade av att säga ja. Men visst får vi skylla oss själva som svara ja för att var artiga...
Jag skulle snarare säga tvärtom. Folk kan vara väldigt ohyfsade.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

- Jag ringer från XXX och säljer XXX
Kanske något du vill prova?
- Nej
- Varför inte?
- Nej
- Tror du att jag ljuger?
- Nej, men jag har själv varit telefonförsäljare så jag vet vad det innebär.
- Hej (muttrigt och tyst)
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
Post Reply