Vad dricker ni när ni ska festa?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

coin wrote:En spekulation. Menas det inte; som det låter ::)
Definera en stark karaktär.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Sendaor wrote:Jag dricker Finsk glögg och Pajala sunrise :o

Nä, skäm åsido.. !
Va e de för fel på finsk glögg? Hu?

Själv kör jag med jolt, eller vin, tycker int så mycki om öl, (Ich weiss, jag är en snobb ut i fingerspetsarna)

Sen har jag ett ganska bra citat från en irc channel
LeetHacker: I'm off to get some beer! brb!
CoderMonkey256: Beer? Isn't that the shit you get lousy aim off?
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Låtsasuppslagsverket susning säger:
Karaktär är en sammanfattning av själsliga egenskaper eller sinnelag som är kännetecknande för en person eller en grupp, kallas även karaktärsdrag eller karaktärstyp.

Karaktär beskriver hur en människa eller person är beskaffad. Man talar här oftast om att:

* ha en god karaktär (karaktärsfast) dvs att uppträda på ett ansvarsfullt sätt och motstå frestelser eller ovanor av olika slag.
* ha dålig karaktär är att vara (karaktärslös) och inte kunna motstå ovanor.
Om detta symboliserar karaktär, så är det tveksamt om det finns (har funnits) någon människa med god karaktär, så tillvida man brukar den absolutistiska principen att en individ inte på något vis får avvika med en ovana (såsom att dricka alkohol).

Jag tycker att argumentationen är torftig, jag kan exempelvis anse Hitler som en man med `karaktär´, däremot värderar jag hans `karaktär´ på ett annat vis än vad jag värderar någon annans.

Min definition på karaktär handlar nog snarare om förmågan att bibehålla ett kärnjag. Att ha en stark karaktär handlar alltså enligt min definition om att vara så nära jaget som möjligt, och en svag karaktär har en mer utblandad jag-bild (som färgas mer av omgivningens inflytande).

Att vara konsekvent kan vara ett kännetecken hos en människa med karaktär, även om förmågan att kunna inse att gamla (o)vanor bör vänjas bort också är ett mått på karaktär.

Således:

Om individen (x) dricker Alkohol (A) har själva konsumtionen i sig av A ringa att göra med Karaktären (K). Om dock konsumtionen av A överstiger måttet (M) - vilket är relativt till rimligheten i tidsåldern, och därtill innefattar ett mått av perspektivitet (alltså; betraktaren avgör vilket mått som är rimligt).

---

När det blir en ovana beror alltså på faktorn M, här är vi i tråden uppenbarligen inte överrens - jag hävdar att M handlar om den subjektiva insikten i x. Vet vi att x är alkoholist, spelar troligen M ingen större roll, då vi redan format oss den uppfattningen, en alkoholist som dricker alkohol upplever troligen de flesta sakna K, och jag kan hålla med till viss del, även om jag anser att K inte försummas helt enbart av A, jag kan hålla med om att det är rimligt att förmoda att x saknar en viss halt av K, men att säga att x helt saknar K är förhastat.

Låt oss exempelvis säga att det finns ett visst antal kriterier man bör uppfylla för att genuint ha K (alltså, en fläckfri, glasklar K). Vi kan kalla dessa faktorer för F.

Vissa menar att oberoende om x uppfyller F men därtill konsumerar M*A så förlorar x helt och hållet K.

Kan man verkligen resonera så absolut?

Jag hävdar att så inte är fallet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Karaktär= Läggning, moralisk styrka, prägel, stil.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Julmust.
Honestly.

Det är coolt att inte dricka, tjejerna diggar det.
HONESTLAY!!11
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

fantastiskt utlägg fisk.

Det hela vilar på på vad som igentligen är en ovana. Jag tycker inte personligen att dricka alkohol är en ovana, men det beror ju helt på om A överstiger M.
* ha en god karaktär (karaktärsfast) dvs att uppträda på ett ansvarsfullt sätt och motstå frestelser eller ovanor av olika slag.
Med det i minnet kan man dra slutsatsen att så länge man kan uppträdda på en ansvarsfult sätt så är mängden A man druckit helt orelevant.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Karaktär är väl ett sätt att ange smak på viner och öl?

"Mustig karaktär"

En svag karaktär skulle då vara ett vattningt öl eller vin :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Delekhan
Posts: 62
Joined: 2002-09-18 21:38:53
Contact:

Post by Delekhan »

Redbull och Vodka eller redbull jägermaeister så man orkar med hela kvällen :P . öl och alko läsk sitter oxå fint.
Asus P5W DH Deluxe
Intel Core Duo E6600 2.40 GHZ
Geforce BFG 8800 GTS 640MB
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB 2GB
Hd: WD 80 gig WD 120 Gig
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Rensat.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Nu ska jag dra till en polare, hemma hos honom vänta mängder med starköl och starksprit. Så min karaktär kommer snart bli otroligt svag.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
wei§müller
Posts: 143
Joined: 2004-10-29 20:28:07

Post by wei§müller »

Bult.
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Tacke'vetja dricku på ekfat... färdigjäst gutesoppa avnjutes med fördel genom grovkalibrigt vassrör.

Ingredienser till veckoranson:
15 kg malt, varav hälften rökt.
8 kg farinsocker
1 normalstor enbuske
1 näve humle
1 nypa wyeastlabs sweat mead yeast
70 L vatten

.. 1 magnecyl
User avatar
zerax
Posts: 1160
Joined: 2002-03-07 23:03:25
Location: Göteborg
Contact:

Post by zerax »

Beror på vad för fest.

Men vanligtvis så blir det öl till en fest. Men även whiskey kan det bli.
Antingen eller. Något av dom
Foto!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lither wrote:Rensat.
Menar du renat?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:
lither wrote:Rensat.
Menar du renat?
Nej, utan tillsatser.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

allt utom öl, piña collada och baileys..

Öl e för grisar.. piña collada smakar unken ananas och baileys är instant kräkmedel
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Fenix wrote:allt utom öl, piña collada och baileys..

Öl e för grisar.. piña collada smakar unken ananas och baileys är instant kräkmedel
Rätt med Baileys. Jag känner åtminstonde två svenska tjejer som halsat Baileys på Londonds trottoarer och spytt skiten ur sig.

Riktiga män dricker klassisk absint.
Post Reply