Motbjudande ljud?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Motbjudande ljud?

Post by palindrom »

Finns det något ljud, som när det uppkommer, ni bara vill slita ert hår och lämna rummet omedelbart?


Här är mina:
Sandiga fötter sättes ned i skor.
När man skall ta ut något ur frysen och det skrapas emot frosten.
Vassa föremål dras mot tegel
Rostig eller gammal stål dras emot varandra.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Som barn klarade jag inte av ljudet av naglar som dras mot materialet regnkappor görs av.

Nu för tiden reagerar jag inte synnerligt på några ljud.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag har habituerat den löjliga ovanan att få rysningar när någon, eller i värsta fall JAG vidrör skumgummi (som i skumgummimadrasser).

Som med alla andra fåniga åkommor är detta en viljefråga.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Under vissa omständigheter filtpennor mot papper eller andra matta ytor.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Tuschpennor, brrrrr :(
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Skrikande gnälliga barn. :[
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

fisk wrote:Jag har habituerat den löjliga ovanan att få rysningar när någon, eller i värsta fall JAG vidrör skumgummi (som i skumgummimadrasser).

Som med alla andra fåniga åkommor är detta en viljefråga.
Jag har exakt samma problem, ärligt talat räcker det med att tänka på det för att känna en liten rysning.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

nva wrote:
fisk wrote:Jag har habituerat den löjliga ovanan att få rysningar när någon, eller i värsta fall JAG vidrör skumgummi (som i skumgummimadrasser).

Som med alla andra fåniga åkommor är detta en viljefråga.
Jag har exakt samma problem, ärligt talat räcker det med att tänka på det för att känna en liten rysning.
Exakt.
Nog för att fysiska ljudet är snäppet värre, så kan man ändå tänka sig in i det med lite stark vilja. Vilket man inte vill.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vi hade en skola för autistiska barn i bottenvåningen där vi bor. Man tror att autistiska barn är så där lugna och snälla som rainman. Men de tenderade till att vara som rainman när han inte fick se wheel of fortune... hela tiden.

Jag tycker vanliga barnskrik är obehagliga, men de här ungarna gick utanpå det mesta.

Sen gillar jag inte ljudet av kniv mot ben, vilket gör att helst slipper tranchera stek eller dela upp en kyckling om jag kan komma undan.

När visst vindtätt tyg gnids mot sig självt uppstår ett oerhört obehagligt ljud.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Barnskrik, hemskt.

När folk låter besticken gå mot tänderna, det ljudet gillar jag inte.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Ljudet av en gaffel mot en tallrik är något av det värsta som finns, särskilt när jag själv gör det. Det enda jag kommer på som är värre är när tandläkaren petar på tänderna med den där vassa saken. Inte för att det låter, men det känns ungefär som en gaffel mot en tallrik fast mycket värre :D. Jag får rysningar bara av att tänka på den.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

Tuschpennor sen kan jag knappt ta en bommuls tuss och dra i tur den ryser över hela kroppen
sen som snigel sa folk som biter i gaffeln

sen när folk sitter och smaskar riktigt mycket när dom äter
det är det nått inom mig som bara vill gå dit
slå in skallen på dom ;)
inte riktigt men nästan i.a.f
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

EZA wrote:Skrikande gnälliga barn. :[
Det är nog det enda jag inte tål.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jag är klassisk, här är det naglar på griffeltavla och gaffel/kniv mot vissa typer av tallrikar. Även sånna där pannor (som man lagar mat i) av aluminium som är halvgamla, de kan ge uppskov till helt fruktansvärda ljud, kan knappt ta i dem utan att plågas :-X
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

EZA wrote:Skrikande gnälliga barn. :[
Usch och fy! De som inte förstår mig ber jag ställa sig ett par timmar i en butik :] Metall som gnisslar mot porslin är väldigt äckligt också.
iDon't care about your problems.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

EZA wrote:Skrikande gnälliga barn. :[
Samma här...
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Tandläkarborrren, eller rättasagt när den borrar sig in i tänderna.


usch.

Tack och lov för bedövning :)


/erik
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Jag hatar när man sitter i bilen och någon skrapar frost från rutorna.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Alla de gånger jag hör en dov och hög ton får jag panik.
Tacka Gud för öronproppar.

I övrigt klarar jag mig undan saker som bestick mot porslin eller meterlinjal mot svarta tavlan – jag gör det t.o.m. ibland för att retas med folk.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Jag reagerar inte på några ljud vad jag kan komma på. men jag älskar att göra dom ljud folk hatar >:D
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Mekaniska ringklockor. :[ Kanske har just det ljudet undermedvetet blivit relaterat till en irritation över oönskat besök, men elektroniska buzzer-ljud som dörrklockor stör mig å andra sidan inte alls. Ett snarlikt klockljud dök en gång upp i ett spel och irriterade mig påtagligt varje gång, trots att det inte alls rörde sig om en dörrklocka.

I övrigt inga problem med de klassiska störelseljuden. Jag gissar att det har mycket med våra örons varierande form att göra.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Gafflar och knivar som dras emot porslin är inte ett trevligt ljud.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

lither wrote:Alla de gånger jag hör en dov och hög ton får jag panik.
Det är en naturlig reaktion som väldigt många har, man kan framkalla först oro och efter ett tag panik genom att spela en Infraljudston på ganska hög volym.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Mephisto wrote:Jag hatar när man sitter i bilen och någon skrapar frost från rutorna.
En viktig frost-situation jag glömde.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

EZA wrote:Skrikande gnälliga barn. :[
Speciellt när man stöter på sådana på bussen hem...
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
Post Reply