Apropå piratkopieringens destruktiva verkan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Apropå piratkopieringens destruktiva verkan

Post by spaceman75 »

Läser ofta på aftonbladet eftersom jag gillar deras upplägg och tydliga gränsnitt, antar jag...

Nu så har det ju som ni säkert märkt kommit upp rätt mycket ang. det högst aktuella ämnet piratkopiering och den skrämmande utvecklingen på den fronten...

Nu senast så stod det att läsa att vart tredje program är en piratkopia och att det blir bara värre och värre, osv, ja ni vet..

som exempel så saxade jag ut ett intressant stycke ang. det sistnämnda:
Följderna av det utbredda piratkopierandet drabbar enligt BSA inte bara branschen, utan innebär också förluster för övrig industri som försöker arbeta efter regelboken. Dessutom förlorar samhället stora summor på uteblivna moms- och skatteintäkter *vinkar åt regeringen*.
det där när man tjatar om (inte första gången som antipiratbyrån och även aftonbladet argumenterar över just detta) och drar paraleller med det antal piratkopiorna jämfört med hur det hade varit om man köpt all den film, musik eller som i detta fallet program istället för att hämta en piratkopia...

Nu så nämner man även samhället som förlorar så mycket på all utebliven moms och skatt som hela samhället går miste om.

Det jag ville ha sagt mer konkret var att detta är ren bullshit för, vad jag förstår så lägger man ju naturligtvis pengar på andra saker istället och Anders Lignell/TT med Antipiratbyrån har tyvärr inget att säga till om, anser jag, när det handlar om dessa skatteförluster...

Det där sen med att de stackars mjukvarujättarna förlorar lika mycket i intäkter som det sprids piratkopior stämmer ungefär lika illa det! eller till ca 90% i alla fall! (Edit: 90% illa, menar jag då) Jag menar visst hade man kanske köpt en del mjukvara då om man varit tvungen men max 10% då, på ett ungefär. och då är det ju inte så säkert att dessa pengar hade gått till Microsoft för det, eller Adobe heller för den delen, för de flesta som kopierar från dem gör det för man inte tycker det är värt att köpa dessa (för de priserna som begärs iaf) och skulle man känna sig tvungen så skulle man, av "självmoraliska" skäl, förmodligen inte haft kvar så stor lust längre att lägga pengarna i dessa företags giriga händer.

Det handlar ju faktiskt rätt mycket om det faktiskt! Typexempel:
Är det moraliskt försvarbart att till exempel ladda ned ett musikalbum gratis? Är det moraliskt försvarbart att köpa ett album för ca 200:- Det kanske av moraliska skäl känns bättre att ladda ner ett album gratis än att betala nära 200 Kr som ändå går mestadels till pengastinna skivbolag/producenter. Eller vad tycker ni, ärligt och rent spontat alltså?
Last edited by spaceman75 on 2005-02-27 2:52:45, edited 4 times in total.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dom flesta piratkopior tankas av ungdomar.
Dom flesta ungdomar har inga pengar över när månaden är slut.
Exakt vilka mer pengar hade mjukvarubolagen tänkt sig att tjäna?

Jag tror att dom som gör dom riktigt stora förlusterna är producenter av spel och små tillbehörsprogram för privatpersoner. Film och musik köps i stora mängder, stora program säljs inbakade i nya datorer samt säljs till skolor och företag. Spel däremot kopieras enligt vad jag personligen bevittnat mycket av personer som skulle ha kunnat köpa spelet men väljer att tanka det och köpa hårdvara eller sprit för pengarna. Men inte heller här finns hur mycket pengar som helst att hämta. Spel och hårdvara kostar i dagsläget alldeles för mycket, om man från spelbranchen vill kunna hämta in pengar för spelen måste man se till att dom inte kräver senaste datorn, för då lägger folk pengarna på hårdvara som inte kan piratkopieras och sen kopierar spelen.

Jag tycker för övrigt att APB och polisen ska lägga sina resurser på att sätta dit företag som piratkopierar och ge fan i att jaga konsumenter som visserligen kopierar, men som även köper så mycket dom har råd med.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Re: Apropå piratkopieringens destruktiva verkan

Post by egar »

spaceman75 wrote: Det jag ville ha sagt mer konkret var att detta är ren bullshit för, vad jag förstår så lägger man ju naturligtvis pengar på andra saker istället och Anders Lignell/TT med piratbyrån har tyvärr inget att säga till om, anser jag, när det handlar om dessa skatteförluster...
ANTIPIRATBYRÅN.

För övrigt tror jag inte att folk hade köpt exakt lika mycket film/musik/spel som de piratkopierar. Hade CD-skivor kostat 59kr som de tre Poison-skivor jag köpte idag så hade jag köpt alldeles för mycket skivor så det är väl tur att jag bara köper ~6st skivor i månaden. Dock kanske enbart två fullprisnyheter.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Ghlargh wrote:Dom flesta piratkopior tankas av ungdomar.
Dom flesta ungdomar har inga pengar över när månaden är slut.
Exakt vilka mer pengar hade mjukvarubolagen tänkt sig att tjäna?

Jag tror att dom som gör dom riktigt stora förlusterna är producenter av spel och små tillbehörsprogram för privatpersoner. Film och musik köps i stora mängder, stora program säljs inbakade i nya datorer samt säljs till skolor och företag. Spel däremot kopieras enligt vad jag personligen bevittnat mycket av personer som skulle ha kunnat köpa spelet men väljer att tanka det och köpa hårdvara eller sprit för pengarna. Men inte heller här finns hur mycket pengar som helst att hämta. Spel och hårdvara kostar i dagsläget alldeles för mycket, om man från spelbranchen vill kunna hämta in pengar för spelen måste man se till att dom inte kräver senaste datorn, för då lägger folk pengarna på hårdvara som inte kan piratkopieras och sen kopierar spelen.

Jag tycker för övrigt att APB och polisen ska lägga sina resurser på att sätta dit företag som piratkopierar och ge fan i att jaga konsumenter som visserligen kopierar, men som även köper så mycket dom har råd med.
Bra point:er, bör dock tillägga det som nästan alla större crackinggrupper säger: Om du gillar spelet, köp det för att stöda utvecklingen av det.... Men så skit som evercrack borde förbjudas, sådana licenser borde vara som runescape, om du vill ha mera tillgång, köp licen, men det går att spela utan....
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Håller med Ghlargh... :)

Kanske är jag lite väl misstänksam men finns det verkligen stora företag som betalar skatt?
Om dom gör det så lär det iaf inte vara i sverige så att piratkopiera windows är ju en protest mot utvecklingen av taktiska kärnvapen som USA påbörjat... Det gör mindre skada om jag lägger mina pengar på havregryn till gröten än om jag köper mjukvara...
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Re: Apropå piratkopieringens destruktiva verkan

Post by spaceman75 »

egar wrote:ANTIPIRATBYRÅN.
Tack för anmärkningen! har ändrat nu.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Ghlargh wrote: Jag tycker för övrigt att APB och polisen ska lägga sina resurser på att sätta dit företag som piratkopierar och ge fan i att jaga konsumenter som visserligen kopierar, men som även köper så mycket dom har råd med.
Håller med
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Apropå piratkopieringens destruktiva verkan

Post by IcePic »

spaceman75 wrote: Det där sen med att de stackars mjukvarujättarna förlorar lika mycket i intäkter som det sprids piratkopior stämmer ungefär lika illa det! eller till ca 90% i alla fall! Jag menar visst hade man kanske köpt en del mjukvara då om man varit tvungen men max 10% då, på ett ungefär. och då är det ju inte så säkert att dessa pengar hade gått till Microsoft för det, eller Adobe heller för den delen, för de flesta som kopierar från dem gör det för man inte tycker det är värt att köpa dessa (för de priserna som begärs iaf) och skulle man känna sig tvungen så skulle man, av "självmoraliska" skäl, förmodligen inte haft kvar så stor lust längre att lägga pengarna i dessa företags giriga händer.
Å andra sidan är det nog svårt att argumentera emot deras inlägg om att programmen
kostar så mycket för att de måste få täckning för sina utgifter, och om 90% av
alla användare piratar Photoshop så är det de sista 10%:en som msåte köpa
det som får betala för programmet (och vinsten för adobe osv).

En del företag tjänar på piratkopieringen, en del förlorar och andra hamnar
i båda delarna samtidgt (t.ex sony som säljer musik som de inte vill få kopierat
och sen mp3-spelare som typiskt går runt på att spela upp nerladdad musik)
men de som lider mest av kopieringen är nog inte MS eller Adobe, utan
spelfirmor som inte kan ta in intäkter via andra kanaler. Få företag köper
site-licenser på Doom3 t.ex. 8-/
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Stuggi wrote:Bra point:er, bör dock tillägga det som nästan alla större crackinggrupper säger: Om du gillar spelet, köp det för att stöda utvecklingen av det....
Fast om crackinggruppen gillade spelet skulle de inte ge ut cracken alls. Det
hade gjort mer för att supporta spelet än två rader i Readme:n som ingen
bryr sig om.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

Måste bara lägga in en länk till ett samtal där Sveriges radio pratar med antipiratbyrån om att dem själva har tabbat sig... klockren eller vad säger ni?

Edit: Cencurerade bort länken. Du behöver lyssna på stycket du länkade till, det förklarar varför. /Nicke
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Antipiratbyrån gör vad de måste, jag hyser ingen agg mot dem. Däremot ser jag fram emot musikindustrins totala kollaps, det ska bli riktigt spännande. De artister jag lyssnar på kommer att fortsätta göra sin musik och vi kommer att få färre Britney Spears och 50 Cent.

[¿]Gangster: www.tinyurl.com
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ni vet ju vad jag tycker:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 1&start=51

Frågan är bara hur det blir med filmer, kommer de som gör de filmer man föredrar att se att fortsätta.
Jag måste erkänna att jag har rätt dålig smak vad det gäller filmer, jag gillar mycket specialeffekter och storvulna budgetar mer än vad jag gillar danska imbeciller som knullar varandra i befintlig belysning.

Å andra sidan innebär den nya digitaltekniken en viss liberalisering även av film-mediat och kanske, bara kanske kan det komma sig så att när det blir billigare att göra film, så kan fler personer göra bra film på en mellannivå.

Hur som helst så vill man ju se den storvulna actionfilmen på bio. Att se Star Wars III på en datorskärm är ju som att skjuta sig själv i huvudet.

Datorspelsbranchen är nog den som har mest att oroa sig för och som jag ser det finns det nog bara en riktining de kan gå i för att ta tillbaka marknadsandelarna. Online-gaming med verifiering av cd-nyckeln och stora delen av game-contenten på företagets servrar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

haha, klockrent, major fuckup APB.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:Ni vet ju vad jag tycker:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 1&start=51

Frågan är bara hur det blir med filmer, kommer de som gör de filmer man föredrar att se att fortsätta.
Jag måste erkänna att jag har rätt dålig smak vad det gäller filmer, jag gillar mycket specialeffekter och storvulna budgetar mer än vad jag gillar danska imbeciller som knullar varandra i befintlig belysning.

Å andra sidan innebär den nya digitaltekniken en viss liberalisering även av film-mediat och kanske, bara kanske kan det komma sig så att när det blir billigare att göra film, så kan fler personer göra bra film på en mellannivå.

Hur som helst så vill man ju se den storvulna actionfilmen på bio. Att se Star Wars III på en datorskärm är ju som att skjuta sig själv i huvudet.

Datorspelsbranchen är nog den som har mest att oroa sig för och som jag ser det finns det nog bara en riktining de kan gå i för att ta tillbaka marknadsandelarna. Online-gaming med verifiering av cd-nyckeln och stora delen av game-contenten på företagets servrar.
Filmbranschen, iaf den delen som är mest kommersiell och som verkar
gnälla mest är ju den som iaf går runt på leksaker, tshirts och mcdonalds-
fluff gjort av barnarbetare i Kina, så de har redan sett till att deras filmer
sponsras av annat än besöksbiljetterna.

Jag ser snarare en risk för smalare filmer om utvecklingen blir som det blev
med dataspelen. På 80-talet kunde Jeff Minter sitta på kammaren och göra
kod, gfx och musik helt själv, och förmodligen bli rik med. Tusentals andra
gjorde som honom och spelmarknaden flödade av både bra och dåliga spel.
Numera kommer det ett eller ett par spel per månad, och inte ens den koncentrationen
räcker för att vaska bort skit. Om det blir likadant för film så måste de antingen
lära sig att filma med liten budget, eller så kommer de gå under och vi minns
tiden då filmer som inte krävde McD-leksakssponsring gick på bio.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Branschfolk vet att bio inte drar in några pengar för bolagen, det är jämnt skägg... det som drar in pengar är allt runtomkring, DVD, plastgubbar, minnessaker, osv.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Då DVD-försäljningen är i större grad hotad av piratkopieringen än Bio och leksaker så är det ju fortfarande värt att diskutera med andra ord.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:Då DVD-försäljningen är i större grad hotad av piratkopieringen än Bio och leksaker så är det ju fortfarande värt att diskutera med andra ord.
Jag tror inte DVDförsäljningen är hotad så länge dom inte höjer priserna som skivbranchen gjorde.

DVDförsäljningen har ju ökat stadigt sen formatet kom.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ghlargh wrote:Jag tror inte DVDförsäljningen är hotad så länge dom inte höjer priserna som skivbranchen gjorde.

DVDförsäljningen har ju ökat stadigt sen formatet kom.
DVD-priserna är för höga, jag tror att vinsten skulle öka rejält om en DVD-film kostade 20/30kr. Jag skulle iaf inte orka syssla med piratkopiering (inte för att jag gör det, men...) om en film kostade så lite.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

syntetisk wrote:DVD-priserna är för höga, jag tror att vinsten skulle öka rejält om en DVD-film kostade 20/30kr. Jag skulle iaf inte orka syssla med piratkopiering (inte för att jag gör det, men...) om en film kostade så lite.
20-30 kan vara lite lågt om man ska räkna in butiksvinst, frakt till butik etc på specifika titlar, detta pris kan man i princip bara få utgående titlar, överskott och billighetsproducerade filmer för, och då finns det i princip ingen vinst för copyrightinnehavaren i priset.

Ett grossistpris på 30 spänn skulle ge ett butikspris på mellan 60 och 80 spänn om man kunde hindra handlarna från att ta ut fruktansvärda vinster och bara dra upp priserna till den gamla nivån.

Ett mer realistiskt konsumentpris är 100 spänn för en ny film, 40-70 för dom som börjar bli några månader gamla.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ghlargh wrote:20-30 kan vara lite lågt om man ska räkna in butiksvinst, frakt till butik etc på specifika titlar, detta pris kan man i princip bara få utgående titlar, överskott och billighetsproducerade filmer för, och då finns det i princip ingen vinst för copyrightinnehavaren i priset.

Ett grossistpris på 30 spänn skulle ge ett butikspris på mellan 60 och 80 spänn om man kunde hindra handlarna från att ta ut fruktansvärda vinster och bara dra upp priserna till den gamla nivån.

Ett mer realistiskt konsumentpris är 100 spänn för en ny film, 40-70 för dom som börjar bli några månader gamla.
Låter ganska vettigt, 20-50 för gammla filmer dock :)
EDIT: Eller så säljer man filmer via nätet, dvs att man får ladda ner dem med en bra hastighet för ca 20 kr, skulle jag kunna gå med på tror jag.
User avatar
Knasen
Posts: 316
Joined: 2004-11-17 17:25:49

Post by Knasen »

Konstigt att varken musik, film eller spelindustrin har fattat att det är de hutlösa priserna som har ledit till all kopiering. Det är de själva som har satt sig i den sits de sitter i.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Knasen wrote:Konstigt att varken musik, film eller spelindustrin har fattat att det är de hutlösa priserna som har ledit till all kopiering. Det är de själva som har satt sig i den sits de sitter i.
Det har de nog fattat, men vill inte tro på det.
Life's a joke, yuk it up.
Guest

Post by Guest »

Don't copy that floppy!
User avatar
MagArne
Posts: 128
Joined: 2004-12-29 12:06:51

Post by MagArne »

Men sänk priserna på nya CD till 80kr/st så kommer jag köpa 3 skivor i månaden istället för 3 skivor per år. Inte många skivor som är värda 160kr/st.
Lika så med spel, inte många som tycker det är värt att lägga upp till 650kr som ett konsollspel kostar men ligger priset på säg 250-300kr så köper de säkert två spel då det är prisvärt.
AMD XP-M 2500+@2,4GHz | Asus A7N8X Deluxe | 1024MB Kingston Value | R9800 pro | 2x120GB Raid 0 | 21" CRT
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du har chansen att demonstrera detta under CD-rean.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply