Apropå piratkopieringens destruktiva verkan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:Du har chansen att demonstrera detta under CD-rean.
Det jobbiga är att CD-rean har ett så urtråkigt urval av skivor, de enda skivorna värda att innehava köpte man redan för fullpris. :(

Att ingen butik förutom CDON (som förresten tagit bort den ur sin katalog) har Mastodons mästerverk "Leviathan" för fina 119kr är trist.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Knasen
Posts: 316
Joined: 2004-11-17 17:25:49

Post by Knasen »

egar wrote:
Big_Bird wrote:Du har chansen att demonstrera detta under CD-rean.
Det jobbiga är att CD-rean har ett så urtråkigt urval av skivor, de enda skivorna värda att innehava köpte man redan för fullpris. :(

Att ingen butik förutom CDON (som förresten tagit bort den ur sin katalog) har Mastodons mästerverk "Leviathan" för fina 119kr är trist.
Jo skivor som säljs på rean är skit som folk vägrar köpa till fullpris.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

en bidragande orsak kan ju vara att det tar så förbannad lång tid för filmer att dyka upp på bio och dvd/vhs i sverige.

Ett bra exempel på piratkopieringens destruktiva effekter är att kolla atari-plattformen under 90-talet.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fenix wrote:en bidragande orsak kan ju vara att det tar så förbannad lång tid för filmer att dyka upp på bio och dvd/vhs i sverige.

Ett bra exempel på piratkopieringens destruktiva effekter är att kolla atari-plattformen under 90-talet.
Så du menar att Amiga inte drabbades minst lika hårt? Atari åkte dit främst för att det var en sämre plattform på alla sätt (utom MIDI) än amigan.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

fisk wrote:Så du menar att Amiga inte drabbades minst lika hårt? Atari åkte dit främst för att det var en sämre plattform på alla sätt (utom MIDI) än amigan.
Oavsett, på 90-talet tog man definitivt död på båda de två genom att pirata
allt man kom över. När de sista kommersiella programmen gjorts började
folk cracka shareware istället, och såg till att ta död på den genren med. 8-(

Shareware hade faktiskt fungerat väldigt väl på amigan under 80-talet och tidiga
90-talet.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Utveckling tog död på plattformarna, även om botlösa nostalgiker gärna hävdar något annat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

IcePic wrote:Oavsett, på 90-talet tog man definitivt död på båda de två genom att pirata
allt man kom över. När de sista kommersiella programmen gjorts började
folk cracka shareware istället, och såg till att ta död på den genren med. 8-(

Shareware hade faktiskt fungerat väldigt väl på amigan under 80-talet och tidiga
90-talet.
aha... men vänta lite, borde inte piratkopieringen ha gynnat tillverkarna av både atarin och amigan egentligen, iom att det var mycket det som gjorde dom så populära juh, att programmen/spelen var så lätta att kopiera...?
eller jag kanske tänker mest på commodore 64..? *eftertänksamt*
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

fisk wrote:Så du menar att Amiga inte drabbades minst lika hårt? Atari åkte dit främst för att det var en sämre plattform på alla sätt (utom MIDI) än amigan.
Det sa jag inte. jag tog ett exempel.
Atari var bara intresserade av att sälja burkar och gav ingen uppbackning till utvecklare på det sätt som Commodore gjorde.
ST-serien må vara sämre än A500, men Falcon var en betydligt bättre maskin än A1200.

Detta spelar dock ingen roll längre eftersom det bara är nostalgiker som kör A1200 och musiker som kör Falcon (de som inte bytt till mac då)..

Det är iaf. en viss ironi att det är de piratade spelen som håller liv i plattformarna nu med emulering och liknande
fisk wrote:Utveckling tog död på plattformarna, även om botlösa nostalgiker gärna hävdar något annat.
du verkar ha missat den biten att om ingen köper så minskar inkomsterna. Minskar inkomsterna så byter man plattform, som utvecklare. Då utvecklas inget längre och då dör skiten. Att det dog var pga. att utvecklingen avstannade, och VAD var det som orsakade det?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Till en viss del främjar piraternas verksamhet hårdvaru-utvecklarna. Stor tillgång på "gratis" spel och programvara är ju som bekant ett viktigt argument för datorköparen.
Men problemet är att piraternas verksamhet dödar mjukvaru-utvecklarna om den blir för omfattande. Och när mjukvaru-utvecklarna dör så följer hårdvaran efter. Ingen har intresse av en stagnerad platform.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Big_Bird wrote:Till en viss del främjar piraternas verksamhet hårdvaru-utvecklarna. Stor tillgång på "gratis" spel och programvara är ju som bekant ett viktigt argument för datorköparen.
Men problemet är att piraternas verksamhet dödar mjukvaru-utvecklarna om den blir för omfattande. Och när mjukvaru-utvecklarna dör så följer hårdvaran efter. Ingen har intresse av en stagnerad platform.
Gäller det även PC'n? Ser man till vad ni tidigare pratat om äldre datorer som kan liknas vid dagens spelkonsoler där mjukvaran är specifik för hårdvaran förstår man att det är känsligt för pirater, men PC plattformen är nog lite svår att döda med pirater då den hela tiden utvecklas i både hårdvara och mjukvara. PC'n kommer förmodligen inte dö av pirater men vissa mjukvarutillverkare kan få problem men hårdvarumässigt tror jag inte PC plattformen skadas nämnvärt, snarare att efterfrågan för hårdvarukomponenter ökar en aning då de som piratkopierar även kan ta del av den. Produktnyckelverifiering och sånt kan rädda många mjukvarutillverkare från pirater men jag tror inte microsoft varit så stora som de är idag om det inte vore för piraterna, de har nog snarare dragit nytta av pirater för att sprida sina produkter så att de mer eller mindre blivit standard på nästan alla PC datorer vilket gjort t.ex windows till standard operativsystem på OEM-datorer. Att de nu börjar med licensverifiering för underhåll av operativsystemen är ganska logiskt då de redan lyckats få sina operativsystem som standard mer eller mindre och nu vill bli kvitt piraterna för att tjäna pengar på de produkter som kommer köpas istället för att piratkopieras, eftersom se mer eller mindre skapat ett beroende via sin standardisering.

Att däremot musikindustrin skulle gå under av pirater gör mig inte så mycket, då kanske vi slipper pojkband, britney spears och annan skräpmusik som jag själv har svårt för att förstå hur folk kan lyssna på. Då kanske musiken kommer uppleva en revolution där de riktiga artisterna blir populära igen och folk kommer uppskatta musik på ett annat sätt än trallvänliga melodier med nån superstar som ylar lite. Synd bara om de människor som jobbar med att tillverka skivorna och som drabbas hårdast, men de kan istället göra MP3 spelare eller hårddiskar. Bara annat sätt att förmedla musiken via andra medier. Dessutom sägs det att musikindustrin på annat håll tjänar mer på pirater på microsofts vis, men ändå inte. Folk tankar lite musik, fattar tycke för en grupp eller artist och köper skivorna, bara att det är annat skivbolag än de stora som gör vinsten denhär gången. Pirater är inte alltid av ondo, även om de ställer till en del.

over and out!
Kan inget om mycket
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

Bad_and_ugly wrote:
Big_Bird wrote:Till en viss del främjar piraternas verksamhet hårdvaru-utvecklarna. Stor tillgång på "gratis" spel och programvara är ju som bekant ett viktigt argument för datorköparen.
Men problemet är att piraternas verksamhet dödar mjukvaru-utvecklarna om den blir för omfattande. Och när mjukvaru-utvecklarna dör så följer hårdvaran efter. Ingen har intresse av en stagnerad platform.
Gäller det även PC'n? Ser man till vad ni tidigare pratat om äldre datorer som kan liknas vid dagens spelkonsoler där mjukvaran är specifik för hårdvaran förstår man att det är känsligt för pirater, men PC plattformen är nog lite svår att döda med pirater då den hela tiden utvecklas i både hårdvara och mjukvara. PC'n kommer förmodligen inte dö av pirater men vissa mjukvarutillverkare kan få problem men hårdvarumässigt tror jag inte PC plattformen skadas nämnvärt, snarare att efterfrågan för hårdvarukomponenter ökar en aning då de som piratkopierar även kan ta del av den. Produktnyckelverifiering och sånt kan rädda många mjukvarutillverkare från pirater men jag tror inte microsoft varit så stora som de är idag om det inte vore för piraterna, de har nog snarare dragit nytta av pirater för att sprida sina produkter så att de mer eller mindre blivit standard på nästan alla PC datorer vilket gjort t.ex windows till standard operativsystem på OEM-datorer. Att de nu börjar med licensverifiering för underhåll av operativsystemen är ganska logiskt då de redan lyckats få sina operativsystem som standard mer eller mindre och nu vill bli kvitt piraterna för att tjäna pengar på de produkter som kommer köpas istället för att piratkopieras, eftersom se mer eller mindre skapat ett beroende via sin standardisering.

Att däremot musikindustrin skulle gå under av pirater gör mig inte så mycket, då kanske vi slipper pojkband, britney spears och annan skräpmusik som jag själv har svårt för att förstå hur folk kan lyssna på. Då kanske musiken kommer uppleva en revolution där de riktiga artisterna blir populära igen och folk kommer uppskatta musik på ett annat sätt än trallvänliga melodier med nån superstar som ylar lite. Synd bara om de människor som jobbar med att tillverka skivorna och som drabbas hårdast, men de kan istället göra MP3 spelare eller hårddiskar. Bara annat sätt att förmedla musiken via andra medier. Dessutom sägs det att musikindustrin på annat håll tjänar mer på pirater på microsofts vis, men ändå inte. Folk tankar lite musik, fattar tycke för en grupp eller artist och köper skivorna, bara att det är annat skivbolag än de stora som gör vinsten denhär gången. Pirater är inte alltid av ondo, även om de ställer till en del.

over and out!



Mycket bra skrivet!! Håller med till fullo.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fenix wrote:du verkar ha missat den biten att om ingen köper så minskar inkomsterna. Minskar inkomsterna så byter man plattform, som utvecklare. Då utvecklas inget längre och då dör skiten. Att det dog var pga. att utvecklingen avstannade, och VAD var det som orsakade det?
Nejdå, jag har inte missat den - jag gör dock inte korrelationen: piratkopiering & minskade intäkter som du gör.

Din ledande fråga och din lågstadieretorik undviker jag helst.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bad_and_ugly wrote:
Big_Bird wrote:Till en viss del främjar piraternas verksamhet hårdvaru-utvecklarna. Stor tillgång på "gratis" spel och programvara är ju som bekant ett viktigt argument för datorköparen.
Men problemet är att piraternas verksamhet dödar mjukvaru-utvecklarna om den blir för omfattande. Och när mjukvaru-utvecklarna dör så följer hårdvaran efter. Ingen har intresse av en stagnerad platform.
Gäller det även PC'n? Ser man till vad ni tidigare pratat om äldre datorer som kan liknas vid dagens spelkonsoler där mjukvaran är specifik för hårdvaran förstår man att det är känsligt för pirater, men PC plattformen är nog lite svår att döda med pirater då den hela tiden utvecklas i både hårdvara och mjukvara.
Poängen är att det är mjukvaruindustrin som driver hårdvaruindustrin frammåt. Om ingen gör Doom IV så kommer ingen att utveckla nästa generations grafikort.

Vi kan ju med rätt stor säkerhet säga att Wintels dominanta marknadsställning idag inte beror på överlägsen teknik eller ett bättre (eller för den delen säkrare) operativsystem. Det är piraterna som varit det vatten som vattnat PC:ns rötter. Men alla som någon gång haft krukväxter vet att för mycket vatten inte är bra det heller.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hörde just ett halvkul citat som passar in i den här diskussionen:
Discworld bok 3, Equal Rites, av Terry Prattchett 1987 wrote:"One of the reasons for the bussle was that over large parts of the continent, other people prefered to make money without working at all. And since the disc had yet to develop a music recording industry they were forced to fall back on older more traditional forms of banditry."
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply