Någon som bor i närheten av Sjulsmark??

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Locked
Mazzze
Posts: 39
Joined: 2003-01-13 18:40:08

Någon som bor i närheten av Sjulsmark??

Post by Mazzze »

Jag har en kille som vägrar att höra av sig eller skicka ett grafikkort som jag betalt för på Blocket. Någon som bor i närheten som kanske vet något om honom inför polisanmälan som jag kommer att göra ang. bedrägeri. Skicka pm eller mail så ger jag mer info.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Har du kontonummret så borde det inte vara något problem. Då är han toast.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Mazzze
Posts: 39
Joined: 2003-01-13 18:40:08

Post by Mazzze »

Jag har kontonummer, adress, telefonnummer, pers. nummer. Så jag förstår bara inte hans tanke.
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Tja, jag bor nära Sjulsmark men knappast så jag känner en enda jävel därifrån.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Skicka ett brev till honom där du frågar vad han sysslar med då du har betalt för prylen han säljer. Be honom hosta upp den eller så går du till polisen och anmäler honom för bedrägeri.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
Mazzze
Posts: 39
Joined: 2003-01-13 18:40:08

Post by Mazzze »

Invoker wrote:Skicka ett brev till honom där du frågar vad han sysslar med då du har betalt för prylen han säljer. Be honom hosta upp den eller så går du till polisen och anmäler honom för bedrägeri.
Jag har ringt och talat in medelande på hans två mobilnummer. Och mailat. Snail mail hoppar jag nog över men tack för tanken.
Mazzze
Posts: 39
Joined: 2003-01-13 18:40:08

Post by Mazzze »

Ah så långt behöver vi inte gå. Mer nyfiken vad det är för en nisse man ska polisanmäla. Får han tryck från omgivningen så kanske han tar förnuftet till fånga, om han nu har något...
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

fattar inte när folk ska fatta! ta för fan inte och betala någon du inte känner först du håller grejerna i händerna...

Du kommer inte se dom pengarna igen, och han kommer då inte betala tillbaka för att du polisanmäler honom, för det har han nog redan räknat med...

Du får anlita en indrivare eller göra jobbet själv. så enkelt är det. när ska folk förstå hur det fungerar?

Folk sitter hemma i sitt trygga hem, och tror att polisen ska lösa allt och att skurkarna ska åka i finkan, och sedan få tillbaka pengarna på kuppen... Vakna!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

EvilGhozt wrote:fattar inte när folk ska fatta! ta för fan inte och betala någon du inte känner först du håller grejerna i händerna...

Du kommer inte se dom pengarna igen, och han kommer då inte betala tillbaka för att du polisanmäler honom, för det har han nog redan räknat med...

Du får anlita en indrivare eller göra jobbet själv. så enkelt är det. när ska folk förstå hur det fungerar?

Folk sitter hemma i sitt trygga hem, och tror att polisen ska lösa allt och att skurkarna ska åka i finkan, och sedan få tillbaka pengarna på kuppen... Vakna!
I agree! 8)
User avatar
TheQ*
Posts: 77
Joined: 2004-11-05 22:27:25

Post by TheQ* »

Har en polare som råkade ut för samma sak för några månader sen. I hans fall vann han en auktion på Tradera (en iPod för 1500) och trots att jag avrådde honom satte han in pengar på säljarens bankkonto innan han hade fått spelaren. Efter att pengarna blivit insatta blev säljaren onåbar. Min kompis kontaktade då några av bedragarens tidigare "kunder" och gjorde en polisanmälan. Han fick då reda på att det är nästintill omöjligt att få pengarna tillbaka, och något straff lär bedragaren inte få.

Slutsats: Betala aldrig pengar till någon du inte känner innan du fått varan/tjänsten. Folk nuförtiden är giriga och egoistiska. Och vissa gör allt för pengar.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

TheQ* wrote:Har en polare som råkade ut för samma sak för några månader sen. I hans fall vann han en auktion på Tradera (en iPod för 1500) och trots att jag avrådde honom satte han in pengar på säljarens bankkonto innan han hade fått spelaren. Efter att pengarna blivit insatta blev säljaren onåbar. Min kompis kontaktade då några av bedragarens tidigare "kunder" och gjorde en polisanmälan. Han fick då reda på att det är nästintill omöjligt att få pengarna tillbaka, och något straff lär bedragaren inte få.

Slutsats: Betala aldrig pengar till någon du inte känner innan du fått varan/tjänsten. Folk nuförtiden är giriga och egoistiska. Och vissa gör allt för pengar.
Ska inte Tradera vara en "säker" plats? Där sådant inte ska kunna hända, eller har jag fattat det fel?
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Som jag höll med om i ett inlägg ovan! Är man så dum så man betalar i förskott och varken sett eller hållt i "saken" i fråga så får man fan skylla sig själv! 8)
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Det är nog en gammal vana att man litar på folk. Men idag när många är så oärliga är det nog bästi att vara lite försiktig som sagt.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

TheQ* wrote:Slutsats: Betala aldrig pengar till någon du inte känner innan du fått varan/tjänsten.
Och se för allt i världen till att inte skicka något innan du fått pengar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:
TheQ* wrote:Slutsats: Betala aldrig pengar till någon du inte känner innan du fått varan/tjänsten.
Och se för allt i världen till att inte skicka något innan du fått pengar.
Intressant dilemma, om folk efterlever båda era råd så skulle all distanshandel helt stanna.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Intressant dilemma, om folk efterlever båda era råd så skulle all distanshandel helt stanna.
Leve postförskottet, vår frälsare! Fast det är dyrt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

[borttaget]

Hursomhelst är det allra bäst att inte vara första personen som handlar av en säljare, feedbacksystem finns och är en bra informationskälla.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
ThomasB

Post by ThomasB »

Det hjälper inte att polisanmäla honom.
Som sagt. Ta hjälp av en indrivare. Hur mycket kostade kortet?

Edit.
Postförskott är inte heller bra. Man kan lätt lura någon på det sättet. Det är bara att skicka något helt annat än det man skulle skicka.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Sjulsmark i umeå eller i piteåtrakten?

PM med namn, adress osv ifall det är i piteå trakten...
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Det är trist att affären strulade, men 64bits vill inte bidra till att hänga ut någon - framförallt inte när diskussionen blev som den blev.

Rensat och låst.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Locked