FP's uttalande om bla utvisning.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ballkula wrote:Att Tinyteeth och Big_Bird har rätt är fel ;) Detta handlar om åsikter, inte naturlagar.
Och vad skulle jag annars uttrycka?

De har för övrigt rätt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Och vad skulle jag annars uttrycka?

De har för övrigt rätt.
Din argumentation når verkligen nya höjder.

Jag tycker inte om lagar som per automatik innebär en viss påföljd. Det finns alltid i våra lagar olika straffskalor där rätten gör en bedömning för vad som är rimligt från fall till fall. Vi måste sätta sådan lit till våra domstolar att regler som dessa inte ska behövas.

Har någon med tillfälligt uppehållstillstånd begått ett grovt brott är det (som jag förstått det) möjligt för domstolen att dra tillbaka detta, vilket kan tyckas rimligt. I vissa fall kanske det inte är rimligt på grund av olika omständigheter, då måste vi ge rätten andra möjligheter.

Landsförvisning av svenska medborgare bör dock aldrig vara ett alternativ.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:
fisk wrote:Och vad skulle jag annars uttrycka?

De har för övrigt rätt.
Din argumentation når verkligen nya höjder.
Vilken argumentation? Jag har varken argumenterat för eller emot något. Jag har sagt min åsikt däremot, har du problem med den så kan du alltid skicka ett PM.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

tkh wrote:
ziimzallabiim wrote:Observera att detta inte är något påhopp på ballkula, utan snarare på ett synsätt om "vi och dom", detta synsätt är ett sätt att skapa sig trygghet i en värld som saknar kärlek!
Så länge som olika länder har olika lagar, skatteregler, politiska former, och så vidare i en lång lista - så måste det vara "vi" och "dem". Det innebär inte att det är vi mot dem. Det har inget med kärlek att göra.

Så ser jag på saken i alla fall.
Såklart att det går att använda vi och dem rent geografisk och i andra tillfällen, men det var inte den användningen utav vi och dom jag kritiserade. Jag kritiserade briste på integrationen av dem till vi när den långa listan inte längre är det som skiljer oss åt och jag kritiserade den underliggande rädslan som får oss att fatta beslut som gäller olika för lika!

Och ja jag diskuterar "vanlig" invandrarpolitik, något jag har väldigt svårt för att inte göra om denna tråd ska behandlas korrekt, kanske det FP ska tänka på också!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

TinyTeeth wrote:Men herregud, det har alltid varit så att man blir utvisad om man bara har uppehållstillstånd och begår ett brott som kan straffas med fängelse. Skillnaden med (fp)s förslag är bara att du måste begå tre brott med minst två års fängelse.

Och vi pratar om svenska medborgare, inte människor med uppehållstillstånd.
Kan någon verifiera detta?

Är det inte så att endast människor utan svenskt medborgarskap kan exporteras?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

pync wrote:Är det inte så att endast människor utan svenskt medborgarskap kan exporteras?
Exporteras? Ska vi sälja våra kriminella menar du?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Eruku wrote:
pync wrote:Är det inte så att endast människor utan svenskt medborgarskap kan exporteras?
Exporteras? Ska vi sälja våra kriminella menar du?
Gör du det som ett skämt för att jag påpekade det?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Vi kanske kan sälja de till Australien. Där finns det utrymme!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

pync wrote:Gör du det som ett skämt för att jag påpekade det?
Nu förstår jag inte alls. Var det en fråga?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

TinyTeeth wrote:Men herregud, det har alltid varit så att man blir utvisad om man bara har uppehållstillstånd och begår ett brott som kan straffas med fängelse. Skillnaden med (fp)s förslag är bara att du måste begå tre brott med minst två års fängelse.

Och vi pratar om svenska medborgare, inte människor med uppehållstillstånd.
Citat från Folkpartiets pressmeddelande:
"att utländska medborgare som begår allvarliga eller upprepade brott automatiskt ska dömas till utvisning,"

Vart får du svenska medborgare ifrån? Det är klart att ifall någon eller några här har missuppfattat det hela så kapitalt så att ni tror det skulle röra sig om invandrare som har fått medborgarskap, så blir det nåt helt annat...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

ziimzallabiim wrote:Såklart att det går att använda vi och dem rent geografisk och i andra tillfällen, men det var inte den användningen utav vi och dom jag kritiserade. Jag kritiserade briste på integrationen av dem till vi när den långa listan inte längre är det som skiljer oss åt och jag kritiserade den underliggande rädslan som får oss att fatta beslut som gäller olika för lika!

Och ja jag diskuterar "vanlig" invandrarpolitik, något jag har väldigt svårt för att inte göra om denna tråd ska behandlas korrekt, kanske det FP ska tänka på också!
Vill vi integrera brottslingar i detta samhälle? Räcker det inte med de vi har? Att få komma till ett annat land är ett privilegium, det ska man inte spotta på genom att begå grova brott.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Rättelse: tidigare angav jag att färre än 17% av alla invandrare med permanenta uppehållstillstånd och som dömts till minst två månaders fängelse utvisades.

Eftersom jag inte kunde hitta min källa till det ovanstående understrukna påståendet, efter tio minuters strösökande på nätet förvisso, så är det dumt att slänga ur sig det. Det är dock inte ett påstående gripet ur luften (jag vill bara vara säker innan jag uttalar mig).

Däremot: För perioden 1992-1997 så var det färre än 17% av alla utländska medborgare som dömts till fängelse som också dömdes till utvisning. I genomsnitt 16.25%.
För 1998, som jag räknade på själv var det drygt 22% (jag räknade bort nordbor). Med nordbor blev det drygt 16.8%.

Ovanstående säger inget om antalet personer med Permanent Uppehållstillstånd, endast "Till fängelse dömda som intagits i anstalt" ...och dömts till utvisning (med utländskt medborgarskap). Ingen från Libanon, Spanien, Vietnam eller Etiopien dömdes till utvisning (jag räknar endast de medborgarskap där minst tio personer dömts till fängelse).
Värt att nämna i sammanhanget som kuriosa så utvisades 6 av 36 "statslösa" människor som intagits i anstalt 1998.

Det är flera år gammal statistik men det är ändå intressant, och som svar på att icke svenska medborgare redan utvisas i dag. Det är snarare undantag än regel.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ballkula wrote:Citat från Folkpartiets pressmeddelande:
"att utländska medborgare som begår allvarliga eller upprepade brott automatiskt ska dömas till utvisning,"

Vart får du svenska medborgare ifrån? Det är klart att ifall någon eller några här har missuppfattat det hela så kapitalt så att ni tror det skulle röra sig om invandrare som har fått medborgarskap, så blir det nåt helt annat...
Att dra tillbaka medborgarskapet för utlandsfödda svenska medborgare har blandats in i den här debatten, och har inget med folkpartiets förslag att göra.

Däremot är folkpartiets förslag verkningslöst, redan idag kan utländska medborgare utvisas med lägre krav.

Vad säger att det skulle bli mindre undantag än regel i Folkpartiets förslag? Utvisningar måste fortfarande prövas i domstol och det är inte säkert att de verkställs.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det är i dagsläget omöjligt att utvisa medborgare och det är omöjligt att dra tillbaka ett medborgarskap utan medborgarens samtycke, detta står i regeringsformen. En grundlagsändring kräver två riksdagsomröstningar med ett mellanliggande riksdagsval. Det kommer naturligtvis inte att ske, så lugna ner er lite..

edit: Om folkpartiets förslag är verkningslöst, varför bry sig? Varför debatteras det, varför exploderar de små huvudena på Aftonbladets skribenter?
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Borde ju vara prövotid på medborgarskap på en 10år tycker jag och vid brott dras det in precis som med körkort.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Då är vi i samma situation: medborgarskap är en sak för vissa och en sak för andra. Jag är av princip mot lagar som är olika beroende på om man är född i Sverige eller inte. Dessutom, läs vad Dissident skriver. För att kunna "dra in medborgarskap som körkort" så krävs att vi ändrar grundlagen. Och har vi rätt att göra människor statslösa på det sättet? Får man medborgarskap i Sverige ger man ofta upp medborgarskapet i sitt hemland.

Jag har svårt att se hur det i en demokratis grundlag kan stå att medborgarskapet kan dras in, men bara för utlandsfödda.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

TinyTeeth wrote:Får man medborgarskap i Sverige ger man ofta upp medborgarskapet i sitt hemland.
Varför skulle man det? finns många som har dubbla medborgarskap.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Även om det är en säkerhet för medborgarna att medborgarskap inte kan dras tillbaka har det ju sina nackdelar. För några år sedan lyckades några personer muta sig till medborgarskap, dessa kunde sedan inte dras tillbaka trots att det fanns bevis för mutorna.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

EZA wrote:Varför skulle man det? finns många som har dubbla medborgarskap.
Ja, och det finns många som inte har dubbla medborgarskap. Dessa människor blir statslösa om deras medborgarskap hävs. Och hur motiverar du lagar som beror på om du är född i Sverige eller inte?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Kort och gott, om man direkt svarar på runbriken...

Jag tycker inte att det är mer än rätt. Jag är för att vi ska ta emot invandrare - vi lever rätt tryggt här uppe i norr utan krig och svält och vi har råd att ta emot drabbade. Det tycker jag vi ska vara slota för det vi gör, men visar det sig att de är här för att förståra vårt samhälle så ska de ut utan att passera GÅ. Vi har satsat pengar för deras välbefinnande och för en andra chans i livet och det borde de visa tacksamhet för och övriga har inte här att göra...
User avatar
-Viper-
Hedersbit
Posts: 357
Joined: 2002-06-25 20:18:52
Location: Jkpg

Post by -Viper- »

Orfeus wrote:Kort och gott, om man direkt svarar på runbriken...

Jag tycker inte att det är mer än rätt. Jag är för att vi ska ta emot invandrare - vi lever rätt tryggt här uppe i norr utan krig och svält och vi har råd att ta emot drabbade. Det tycker jag vi ska vara slota för det vi gör, men visar det sig att de är här för att förståra vårt samhälle så ska de ut utan att passera GÅ. Vi har satsat pengar för deras välbefinnande och för en andra chans i livet och det borde de visa tacksamhet för och övriga har inte här att göra...

Råd att ta emot invandrare är lite fel sagt, Sverige har en stor statsskuld, har för mig att vi ligger 200k i back för varje invånare i Sverige, Norge t.ex. ligger bra till ekonomiskt, 1,5milj + per invånare.
Jag är mer för att hjälpa till i närområderna istället för att flyktingar ska komma hit och leva i ovisshet i fler år innan imigrationsmyndigheterna kan ge besked om dom får stanna kvar eller bli utvisade.

Flyktingar som drar sig från sina hemländer pga förföljelse eller hot gör mer nytta om dom får en frizon i deras hemländer som FN sanktionerar och får chans att hjälpa till för att få bort den förtryckande faktorn som gör att dom är tvugna att fly.

Det är svårt att ge ett specifikt aspekt eftersom problemen skiljer sig från land till land.
AMD Barton 2500+@3200+ || Epox EP-8RDA+ || 1024 DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 || Radeon 9600Pro || Thermaltake Highest Xaser III V2000A Super Tower || NEC 2500 DVD brännare || 19 tum TFT Samsung SyncMaster 940B
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det behövs fler invandrare för att försörja den ökande mängden pensionärer i Sverige. Ekonomiska argument mot invandrare är befängda.

Och hur menar du att flyktingar ska bli utvisade? Det strider mot Genévekommissionen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

TinyTeeth wrote:
EZA wrote:Varför skulle man det? finns många som har dubbla medborgarskap.
Ja, och det finns många som inte har dubbla medborgarskap. Dessa människor blir statslösa om deras medborgarskap hävs. Och hur motiverar du lagar som beror på om du är född i Sverige eller inte?
Är du född i sverige tycker jag du at du självklart ska få medborgar skap och inte bidrag mend et är jag.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

TinyTeeth wrote:Det behövs fler invandrare för att försörja den ökande mängden pensionärer i Sverige. Ekonomiska argument mot invandrare är befängda.

Och hur menar du att flyktingar ska bli utvisade? Det strider mot Genévekommissionen.
Visst är du medveten om att endast en bråkdel av de som söker UT i Sverige har flyktingstatus? Att det behövs mer folk för att försörja en ökande andel pensionärer är dock sant, trist bara om det i realiteten blir så att dessa invandrare inte får några jobb så att en minskande skara "svenskar" får försörja både pensionärer och invandrare...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Microwaveprince
Posts: 59
Joined: 2004-12-28 22:30:00
Location: Örebro....nästan =)

Post by Microwaveprince »

kan dom inte sköta sig ut med dom....lika för alla oavsett värde...
P4 2,8 Mhz_2x 512 ddr Pc 400_Asus V9999 6800GT 128mb
Abit IS7_noname DVD RW+-
Post Reply