Jakten på piratkopierare gäller följande...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

*slår bägge händerna mot kinderna och gör en McAuly Culkin*
Oj! Vad jag är överraskad.
Nästa gång kan de väl leta efter Bibel som PDF och ett par skivor med Gamtjo också.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Gorbarog wrote:Om någon har missat:

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/1 ... IW.dbp.asp
Dagens lol.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

lither wrote:Dagens lol.
Jag skrattade faktiskt :)
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det känns för jävligt att se att det är till att skydda ett par företags intressen våra skattepengar går till, när exempelvis utredningar om misshandel eller mord läggs ner på grund av resursbrist.

Sen är jag trött på att Antipiratbyrån får agera Gestapo, det är jag nog inte ensam om.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det känns lite obehagligt att polisarbete läggs ut på entreprenad.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Det känns lite obehagligt att polisarbete läggs ut på entreprenad.
Det är framtidens melodi, låt polisens utredningar skötas av det bolag som bjuder lägst.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Antipiratbyrån är inte ensam om att vara "wannabe myndighet".
Stim är väl också bara en samling idioter ledda av stora stygga vargen.
Jag säger också som en del andra här, det är skrämmande när så mycket pengar läggs på att leta efter en liten fjortis som sitter i sitt illaluktande rum och tankar film, pr0n och musik istället för att ta tag i det som verkligen berör folk i samhället; våldtäkter, mord, hot osv osv...
Hoppas att APB kommer att vara tvungen att skaffa ny ISP, hade jag varit Bahnhof hade jag ryckt varenda liten kabel som går till APB och sagt "Sorry, grabbar... våra tjänster är inte tillgängliga för rövhål och idioter..."
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Under vilka omständigheter skulle Stim idiotförklaras?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

lither wrote:Under vilka omständigheter skulle Stim idiotförklaras?
Till exempel de omständigheter att de lobbar för en höjning av privatkopieringsskatten på köp av blankt media.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Bury wrote:verkar bra att informera vilka filmer/album de letar efter, svårt att plocka bort dem från utdelningen då? :-/
Okej, tänk nu efter lite här, ifall du inte delar ut det, då sprider du inte den något mer, vilket är precis vad de vill uppnå. Så det är uppenbarligen en fungerande taktik...
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

lither wrote:Under vilka omständigheter skulle Stim idiotförklaras?
Var det inte STIM som gav sig på JoS angående kassetavgiften eller vad det nu heter?
Om nu STIM ger sig på JoS och andra stora tillverkare/försäljare, då borde dom även ge sig på alla andra tillverkare/försäljare som på något sätt kan lagra musik eller annat material som går under kassetavgiftslagen ex. SD-kort, som JoS sade i sin intervju. Och jag tycker han har rätt. Väldigt rätt.
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Något olustigt att folk hotade Ponténs barn dock..

Jag vet däremot att det finns band som tar avstånd ifrån sådant som APB. Som t.ex. Iron Maiden.. Vore kul att veta vad de artister som är berörda egentligen tycker om det hela. Inte för att just de där är bland de som har särskillt mycket att säga till om.
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Band som spelar sin egen musik, sin egen stil och inte måste följa strömmen för att sälja är band som inte heller har nån nytta av APB och andra syjuntor.
Iron Maiden är ett praktexempel på detta, de spelar samma musik som dom alltid gjort. Dom kan spela live. Och det är grymt, sjukt grymt det dom framför på scen. Visst, Iron Maiden har sin skara trogna fans (en ENORM sådan..) som garanterat köper deras skivor, dock inte enbart för att det är Iron Maiden utan för att man vet att Iron Maiden helt enkelt inte släpper en dålig skiva (ja, Blaze Baileys skivor är också bra).
Band som Iron Maiden, Metallica (även om deras senaste album känns mainstream), Dream Theatre, ACDC, Judas Priest (vadå, tror nån att jag lyssnar på metal??) och andra "riktiga" band vet att det är live som gäller.
Dom kan tjäna pengar på att åka runt och turnera och behöver inte APB bakom sig.
Det är dessa studio-artister som inte klarar sig utan APB. Kan man inte visa vad man kan live är man ingen artist helt enkelt!

---EDIT---
Metallica är för organisationer som APB, glömde nämna det. Tänkte mest bara framföra att dom verkligen kan spela live. Synd bara att dom är för APB och gänget...
Last edited by m0hx on 2005-03-11 21:48:27, edited 1 time in total.
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

m0hx wrote:Band som Iron Maiden, Metallica (även om deras senaste album känns mainstream), Dream Theatre, ACDC, Judas Priest (vadå, tror nån att jag lyssnar på metal??) och andra "riktiga" band vet att det är live som gäller.
Nu kanske inte Metallica var det bästa exemplet på band som är emot apb.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

m0hx wrote:Band som spelar sin egen musik, sin egen stil och inte måste följa strömmen för att sälja är band som inte heller har nån nytta av APB och andra syjuntor.
Iron Maiden är ett praktexempel på detta, de spelar samma musik som dom alltid gjort. Dom kan spela live. Och det är grymt, sjukt grymt det dom framför på scen. Visst, Iron Maiden har sin skara trogna fans (en ENORM sådan..) som garanterat köper deras skivor, dock inte enbart för att det är Iron Maiden utan för att man vet att Iron Maiden helt enkelt inte släpper en dålig skiva (ja, Blaze Baileys skivor är också bra).
Band som Iron Maiden, Metallica (även om deras senaste album känns mainstream), Dream Theatre, ACDC, Judas Priest (vadå, tror nån att jag lyssnar på metal??) och andra "riktiga" band vet att det är live som gäller.
Dom kan tjäna pengar på att åka runt och turnera och behöver inte APB bakom sig.
Det är dessa studio-artister som inte klarar sig utan APB. Kan man inte visa vad man kan live är man ingen artist helt enkelt!
Menar du allvarligt att inte maiden eller metallica har lirat mycket live? Det är juh skrattretande
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

<Skalman> wrote:Menar du allvarligt att inte maiden eller metallica har lirat mycket live? Det är juh skrattretande
Läs igen, han påstår motsattsen..

Håller med om att Metallica inte är bästa exemplet dock, hehe

Jag lyssnar dock också på riktig indielabelmusik som man inte ens kan hitta över P2P-nätverken.. Sådanna som måste arbeta deltid samtidigt som de skapar sin musik. Tjänar dessa något alls på det här? Knappast, snarare tvärtom.
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

xerxes wrote:
m0hx wrote:Band som Iron Maiden, Metallica (även om deras senaste album känns mainstream), Dream Theatre, ACDC, Judas Priest (vadå, tror nån att jag lyssnar på metal??) och andra "riktiga" band vet att det är live som gäller.
Nu kanske inte Metallica var det bästa exemplet på band som är emot apb.
Glömde att tillägga att Metallica står bakom organisationer som APB även om dom inte behöver det. Det är editat ;)
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Har ni hört att någon skådespelare eller artist har svultit ihjäl för att folk har laddat ner hennes/hans filmer/musik på internet. De tjänar i alla fall pengar så att de har mat för dagen och lite till! :[
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

PilotPencil wrote:Har ni hört att någon skådespelare eller artist har svultit ihjäl för att folk har laddat ner hennes/hans filmer/musik på internet. De tjänar i alla fall pengar så att de har mat för dagen och lite till! :[
Ja, det ironiska är att det oftast är stora band som nog har tillräckligt med pengar (Metallica) som stämmer sina fans och är för APB, medan små band som hypotetiskt borde lida av piratkopieringen i större grad är positiva till den och ibland till och med distribuerar den gratis.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

TinyTeeth wrote:Ja, det ironiska är att det oftast är stora band som nog har tillräckligt med pengar (Metallica) som stämmer sina fans och är för APB, medan små band som hypotetiskt borde lida av piratkopieringen i större grad är positiva till den och ibland till och med distribuerar den gratis.
Fast "razzian" som gjordes nu handlade ju om verk som i min mening förtjänar att självdö och gärna plågsamt <_<
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

spaceman75 wrote:spänningen stiger, för Pontén
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 40,00.html
Jag får en känsla av att om jag reser mig och petar på honom kan han gå sönder, så spänd är han.
Kunde han inte ha gjort det? :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

spaceman75 wrote:spänningen stiger, för Pontén
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 40,00.html
Diskret vinklat
Aftonbladet wrote:Henrik Pontén har lagen och även den moraliska rätten på sin sida. Han jagar dem som kränker filmmakarnas upphovsrätt och bestjäl dem på deras pengar, arbete och kreativitet. Utan upphovsrätten skulle ingen filmskapare, musiker eller författare kunna leva på sin konst. Så långt är det glasklart.
Läser man vidare fortsätter någon slags hyllning till Pontén där han rättfärdigar böter på mångmiljonbelopp till personer som precis blivit straffmyndiga.

Jag har en viss förståelse för att han inte är så populär.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jo jag gillar att han är stolt över att ha satt sextonåringar på existensminimum för resten av deras liv. Så tänker en sann kapitalistlakej.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

übermensch wrote:Jag har en viss förståelse för att han inte är så populär.
Visst, men kan du gå så långt att du stödjer hot av Pontén? Försök att slå sönder hela rasket? Eller än värre att ge sig till att hota Ponténs familj?

Jag stödjer inte på något sätt APB, men jag undrar vilka människor som går lägst egentligen...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Post Reply