Jakten på piratkopierare gäller följande...
Givetvis är alla former av hot förkastliga. Samtidigt, vad har folk att sätta emot anti-piratbyrån och deras privatkårsfasoner?
Ur maktlöshet föds frustration och våld. Det är sant i Santiagos kåkstäder och det är sant i de välbärgade medlklassradhusen i Hässelbystrand.
Det är bara tråkigt att folk i sverige jämt och ständigt skall gå i fällan. Att du inte har någon som helst annan väg ut när du bor i en pappkartong i Johannesburg kan jag förstå, men det blilr rätt larvigt när Rollspelare mordhotar Örnstedt och Sjöstedt, när fildelare ringer och hotar Ponténs familj eller när veganer bränner scans lastbilar och mordhotar minkfarmsägare.
Vi lever inte i en polisstat, det kommer inga regeringssanktionerade dödspatruller och tar hand om dig om du uttrycker ditt missnöje på mer acceptabla sätt. Varför kan inte småbarnen som skickar mordhot fatta det?
Ur maktlöshet föds frustration och våld. Det är sant i Santiagos kåkstäder och det är sant i de välbärgade medlklassradhusen i Hässelbystrand.
Det är bara tråkigt att folk i sverige jämt och ständigt skall gå i fällan. Att du inte har någon som helst annan väg ut när du bor i en pappkartong i Johannesburg kan jag förstå, men det blilr rätt larvigt när Rollspelare mordhotar Örnstedt och Sjöstedt, när fildelare ringer och hotar Ponténs familj eller när veganer bränner scans lastbilar och mordhotar minkfarmsägare.
Vi lever inte i en polisstat, det kommer inga regeringssanktionerade dödspatruller och tar hand om dig om du uttrycker ditt missnöje på mer acceptabla sätt. Varför kan inte småbarnen som skickar mordhot fatta det?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Nej du. Jag är en sann kapitalistlakej och jag tycker det är förkastligt. Minst sagt.Big_Bird wrote:Jo jag gillar att han är stolt över att ha satt sextonåringar på existensminimum för resten av deras liv. Så tänker en sann kapitalistlakej.
Vad han saknar är heder.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Du är en kapitalist, lakejen är en som tjänar utan att tänka. De saknar ofta heder.nem wrote:Nej du. Jag är en sann kapitalistlakej och jag tycker det är förkastligt. Minst sagt.Big_Bird wrote:Jo jag gillar att han är stolt över att ha satt sextonåringar på existensminimum för resten av deras liv. Så tänker en sann kapitalistlakej.
Vad han saknar är heder.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Möjligt. Men även de han tjänar saknar heder.Big_Bird wrote:Du är en kapitalist, lakejen är en som tjänar utan att tänka. De saknar ofta heder.
Jag har seriöst mycket mer respekt för den gentlemannatjuv som stjäl en buss men sätter ut busschaufförens lunch innan han försvinner med stöldgodset än dessa samvetslösa lagvrängare.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Kanske en av de mest läsvärda artiklarna någonsin från AB, särskilt slutet; Han tar upp mobilen och ser på den ... 20 nya sms ... hot, trakasserier ... det finns en värld av pirater därute, men Henrik Pontén tänker stoppa dem, stoppa dem! Han raderar sms-en."
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.
Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Det som jag tycker är lite konstigt är att bahnhof i sig hade ju inget med warzen att göra. Dom erbjuder webbhotell som vem som helst kan skaffa. Dom kollar väl knappast igenom vad folk har där eller? i sådana fall så ska jag hänga ut spray. Skaffa ett hotell och pumpa warez och sedan ringa och anmäla dom.
We dance to all the wrong songs
Nu nämner du band som har hängt med i flera decennier och har en stor fanskara. Iron Maiden, Metallica, AC/DC och Judas Priest har samtliga fått flera skivor på sig att slå igenom. På sjuttio- och åttiotalet fanns inte samma tankeverksamhet att man måste få en stor första singel för att sedan breaka med andra eller tredje singeln från sin debutskiva. Sedan så tog det ett väldigt lång tid för AC/DC att verkligen breaka world wide. Metallica breakade riktigt ordentligt med sin femte skiva, Iron Maiden breakade ordentligt med "Number of the beast" vilket är tredje skivan i ordningen.m0hx wrote:Band som spelar sin egen musik, sin egen stil och inte måste följa strömmen för att sälja är band som inte heller har nån nytta av APB och andra syjuntor.
Iron Maiden är ett praktexempel på detta, de spelar samma musik som dom alltid gjort. Dom kan spela live. Och det är grymt, sjukt grymt det dom framför på scen. Visst, Iron Maiden har sin skara trogna fans (en ENORM sådan..) som garanterat köper deras skivor, dock inte enbart för att det är Iron Maiden utan för att man vet att Iron Maiden helt enkelt inte släpper en dålig skiva (ja, Blaze Baileys skivor är också bra).
Band som Iron Maiden, Metallica (även om deras senaste album känns mainstream), Dream Theatre, ACDC, Judas Priest (vadå, tror nån att jag lyssnar på metal??) och andra "riktiga" band vet att det är live som gäller.
Dom kan tjäna pengar på att åka runt och turnera och behöver inte APB bakom sig.
Det är dessa studio-artister som inte klarar sig utan APB. Kan man inte visa vad man kan live är man ingen artist helt enkelt!
Den möjligheten har inte många band idag eftersom de flesta skivbolag är ute efter snabba pengar. Sedan så handlar det inte så mycket om att de metalband du skrev är bra, det är snarare en nostalgivåg som sköljer över musikscenen idag. Titta bara på en festival som Sweden Rock Festival, det är mest gamla gubbgäng som drar publiken. Detsamma gäller de senaste årens stora spelningar på Ullevi, enbart gamla gäng som stått på scenen som huvudnummer.
Är det så här enbart för att den bästa arenarocken gjordes på 80-talet? Det finns inte många band från idag som har pondus och scennärvaro nog att stå på en stor scen som Ullevi. Det enda bandet som jag kan komma att tänka på är The Darkness men där är jag fortfarande något kluven. De har inte tillräckligt med låtar för att kunna stå där och köra en hel arenaspelning och nu när Justin har fått skrivkramp så bådar inte det gott heller.
Förresten, det stavas Dream Theater.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Det har säkert inget med Aftonbladets försöka att profitera på musikförsäljning.TinyTeeth wrote:Den där artikeln om Henrik Pontén var nog bland det mest skamlöst vinklade jag sett.
Det här är något av det lägsta retoriska greppet man kan tänka sig. Texten utger sig för att vara Sann, på ett manér som skulle göra Machiavelli ledsen över att någon använde hans metoder så klumpigt...Han jagar dem som kränker filmmakarnas upphovsrätt och bestjäl dem på deras pengar, arbete och kreativitet. Utan upphovsrätten skulle ingen filmskapare, musiker eller författare kunna leva på sin konst. Så långt är det glasklart.
Tror Aftonbladet att deras läsare är dumma i huvudet?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Du har en poäng. Det förklarar ju allt i texten, faktiskt. Till exempel det är med upphovsrätt.nem wrote:Det har säkert inget med Aftonbladets försöka att profitera på musikförsäljning.TinyTeeth wrote:Den där artikeln om Henrik Pontén var nog bland det mest skamlöst vinklade jag sett.
Life's a joke, yuk it up.
Jag orkar inte att läsa artikeln ens, då jag läste bildtexten till bilden då Herr Ponténs ansikte glänste i fokus:
Hoppas att Peter Kadhammar verkligen fattar att han bör byta mejlinbox, då han efter dagens slut kommer vara förmodligen Sveriges mest hatade man just nu.Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån är förmodligen Sveriges mest hatade man just nu.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Jo, visst men jag bryr mej ju inte....TinyTeeth wrote:Problemet är att du gör samma sak nu som Antipiratbyrån gjorde...Vash wrote:Vet inte om den här redan är gammal men jag måste bara posta länken ifall någon inte hört den. Så klockren
Edit: Nej, vi gillar inte att du postar radioinspelningar här. /Nicke
Dom däremot borde ju veta bättre...
I may be wrong, but I am not uncertain.
Jag håller med, och den där är klockren, men det är ju 64bits regler att man inte får länka till upphovsrättsskyddat material.Vash wrote:Jo, visst men jag bryr mej ju inte....TinyTeeth wrote:Problemet är att du gör samma sak nu som Antipiratbyrån gjorde...Vash wrote:Vet inte om den här redan är gammal men jag måste bara posta länken ifall någon inte hört den. Så klockren
Edit: Nej, vi gillar inte att du postar radioinspelningar här. /Nicke
Dom däremot borde ju veta bättre...
Life's a joke, yuk it up.
För att det:syntetisk wrote:Varför det?Big_Bird wrote: när veganer bränner scans lastbilar och mordhotar minkfarmsägare.
1) är kriminellt
2) inte löser någonting
och
3) Finns mycket bättre sätt att hantera frågan på inom ramarna för det demokratiska systemet. (Bara för att man är femton och tror man har svaren på alla frågorna så betyder det inte att vad man än tar för sig så är det rätt).
Men jag är rätt så övertygad om att mina åsikter i veganfrågor finns väl förekommande på det här forumet om man bara söker.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Jo, visst tog jag upp stora band som har hur många storsläpp bakom sig som helst. Men dessa band är också ett bevis på att det går att tjäna pengar även om folk laddar ner deras musik.egar wrote:Nu nämner du band som har hängt med i flera decennier och har en stor fanskara. Iron Maiden, Metallica, AC/DC och Judas Priest har samtliga fått flera skivor på sig att slå igenom. På sjuttio- och åttiotalet fanns inte samma tankeverksamhet att man måste få en stor första singel för att sedan breaka med andra eller tredje singeln från sin debutskiva. Sedan så tog det ett väldigt lång tid för AC/DC att verkligen breaka world wide. Metallica breakade riktigt ordentligt med sin femte skiva, Iron Maiden breakade ordentligt med "Number of the beast" vilket är tredje skivan i ordningen.m0hx wrote:Band som spelar sin egen musik, sin egen stil och inte måste följa strömmen för att sälja är band som inte heller har nån nytta av APB och andra syjuntor.
Iron Maiden är ett praktexempel på detta, de spelar samma musik som dom alltid gjort. Dom kan spela live. Och det är grymt, sjukt grymt det dom framför på scen. Visst, Iron Maiden har sin skara trogna fans (en ENORM sådan..) som garanterat köper deras skivor, dock inte enbart för att det är Iron Maiden utan för att man vet att Iron Maiden helt enkelt inte släpper en dålig skiva (ja, Blaze Baileys skivor är också bra).
Band som Iron Maiden, Metallica (även om deras senaste album känns mainstream), Dream Theatre, ACDC, Judas Priest (vadå, tror nån att jag lyssnar på metal??) och andra "riktiga" band vet att det är live som gäller.
Dom kan tjäna pengar på att åka runt och turnera och behöver inte APB bakom sig.
Det är dessa studio-artister som inte klarar sig utan APB. Kan man inte visa vad man kan live är man ingen artist helt enkelt!
Den möjligheten har inte många band idag eftersom de flesta skivbolag är ute efter snabba pengar. Sedan så handlar det inte så mycket om att de metalband du skrev är bra, det är snarare en nostalgivåg som sköljer över musikscenen idag. Titta bara på en festival som Sweden Rock Festival, det är mest gamla gubbgäng som drar publiken. Detsamma gäller de senaste årens stora spelningar på Ullevi, enbart gamla gäng som stått på scenen som huvudnummer.
Är det så här enbart för att den bästa arenarocken gjordes på 80-talet? Det finns inte många band från idag som har pondus och scennärvaro nog att stå på en stor scen som Ullevi. Det enda bandet som jag kan komma att tänka på är The Darkness men där är jag fortfarande något kluven. De har inte tillräckligt med låtar för att kunna stå där och köra en hel arenaspelning och nu när Justin har fått skrivkramp så bådar inte det gott heller.
Förresten, det stavas Dream Theater.
Artister som är extremt beroende av skivförsäljning är sådana totala floppar som Emma Andersson och Victoria Silvstedt för att nämna några.
Dessa två hade aldrig klarat av att leverera en riktig live-show utan att förlöjliga sig själv för all framtid. Eftersom live inte är ett ord för dom så litar dom på att deras skivor säljer. Får dom reda på att någon laddar ner deras skiva på nätet istället för att köpa den går dom i taket. Tyvärr, för deras del, så hade dom haft ännu färre lyssnare utan internet. Bara för att folk inte kan ladda ner deras musik, betyder ju inte det att de går och köper den istället. Hade inte funnits en krake som lagt ut pengar på sånt skräp som dom släppt.
Nu är det självklart ett ganska stort hopp mellan tidigare nämnda band och ovan nämnda "artister" men ändå.
Sen stavas det Dream Theater, det vet jag. Men alla kan skriva fel. Titta på ditt tangentbord så ser du var E och R sitter så kanske du förstår varför det blev som det blev.
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
Måste säga att jag tycker The Darkness är rena skämtet, bara Wannabes 80 tal. Men smaken är som bakenegar wrote:Nu nämner du band som har hängt med i flera decennier och har en stor fanskara. Iron Maiden, Metallica, AC/DC och Judas Priest har samtliga fått flera skivor på sig att slå igenom. På sjuttio- och åttiotalet fanns inte samma tankeverksamhet att man måste få en stor första singel för att sedan breaka med andra eller tredje singeln från sin debutskiva. Sedan så tog det ett väldigt lång tid för AC/DC att verkligen breaka world wide. Metallica breakade riktigt ordentligt med sin femte skiva, Iron Maiden breakade ordentligt med "Number of the beast" vilket är tredje skivan i ordningen.m0hx wrote:Band som spelar sin egen musik, sin egen stil och inte måste följa strömmen för att sälja är band som inte heller har nån nytta av APB och andra syjuntor.
Iron Maiden är ett praktexempel på detta, de spelar samma musik som dom alltid gjort. Dom kan spela live. Och det är grymt, sjukt grymt det dom framför på scen. Visst, Iron Maiden har sin skara trogna fans (en ENORM sådan..) som garanterat köper deras skivor, dock inte enbart för att det är Iron Maiden utan för att man vet att Iron Maiden helt enkelt inte släpper en dålig skiva (ja, Blaze Baileys skivor är också bra).
Band som Iron Maiden, Metallica (även om deras senaste album känns mainstream), Dream Theatre, ACDC, Judas Priest (vadå, tror nån att jag lyssnar på metal??) och andra "riktiga" band vet att det är live som gäller.
Dom kan tjäna pengar på att åka runt och turnera och behöver inte APB bakom sig.
Det är dessa studio-artister som inte klarar sig utan APB. Kan man inte visa vad man kan live är man ingen artist helt enkelt!
Den möjligheten har inte många band idag eftersom de flesta skivbolag är ute efter snabba pengar. Sedan så handlar det inte så mycket om att de metalband du skrev är bra, det är snarare en nostalgivåg som sköljer över musikscenen idag. Titta bara på en festival som Sweden Rock Festival, det är mest gamla gubbgäng som drar publiken. Detsamma gäller de senaste årens stora spelningar på Ullevi, enbart gamla gäng som stått på scenen som huvudnummer.
Är det så här enbart för att den bästa arenarocken gjordes på 80-talet? Det finns inte många band från idag som har pondus och scennärvaro nog att stå på en stor scen som Ullevi. Det enda bandet som jag kan komma att tänka på är The Darkness men där är jag fortfarande något kluven. De har inte tillräckligt med låtar för att kunna stå där och köra en hel arenaspelning och nu när Justin har fått skrivkramp så bådar inte det gott heller.
Förresten, det stavas Dream Theater.
Sedan så har det inte kommit så många bra rock band på de senaste åren, Backyard Babies är väl ett av de band som kan klara av en stor scen. ( nu har de funnits i många år, men inte slagit igenom något stort. )
Ett praktexempel är Brides of Destruction, de släppte alla sina demo låtar på nätet för nerladdning, sedan sålde de 12 000 album första veckan.
Nu består BOD av 2 "gamla gubbar" Nikki Sixx och Tracii Guns resten av bandet är London Le Grand, Scott Cogan. Men det är egentligen bara Nikki Sixx som slått igenom stort med Mötley Crüe, som nu har har lämnat BOD. Men de släppte ett album och sedan ut på turne.
Nu har de utökat så nu är de 5 i bandet.
You say illegal, I say legal's never been my scene - Mötley Crüe
Det jag inte förstår är varför alla håller på med piratkopiering, det är ju numera olagligt (även om det var föga moraliskt tidigare) så varför bråka om saken. Även om APB inte gör något som ens går att rättfärdiga så kan inga argument för piratkopiering någonsin vinna över en lag, eller går du in i en butik och plockar på dig lite mjölk och sedan vandrar ut ur den igen utan att betal?
Nu vet jag att 64b är starkt emot piratkopiering men disskusionen från vissas håll om hur elakt och orättvist allt är irriterar ganska rejält. Varför kan ni inte bara acceptera att man inte längre tillåter förekomsten av piratkopiering och leva vidare?
Edit: Just det där är inte heller moraliskt försvarbart att säga att "vissa" filer är mer tillåtna än andra...
Nu vet jag att 64b är starkt emot piratkopiering men disskusionen från vissas håll om hur elakt och orättvist allt är irriterar ganska rejält. Varför kan ni inte bara acceptera att man inte längre tillåter förekomsten av piratkopiering och leva vidare?
Edit: Just det där är inte heller moraliskt försvarbart att säga att "vissa" filer är mer tillåtna än andra...
Last edited by Spixx on 2005-03-12 21:40:35, edited 1 time in total.
Jag hoppas du aldrig går mot röd gubbe.SpiXx^Orginalet wrote:Det jag inte förstår är varför alla håller på med piratkopiering, det är ju numera olagligt (även om det var föga moraliskt tidigare) så varför bråka om saken. Även om APB inte gör något som ens går att rättfärdiga så kan inga argument för piratkopiering någonsin vinna över en lag, eller går du in i en butik och plockar på dig lite mjölk och sedan vandrar ut ur den igen utan att betal?
Nu vet jag att 64b är starkt emot piratkopiering men disskusionen från vissas håll om hur elakt och orättvist allt är irriterar ganska rejält. Varför kan ni inte bara acceptera att man inte längre tillåter förekomsten av piratkopiering och leva vidare?
Edit: Just det där är inte heller moraliskt försvarbart att säga att "vissa" filer är mer tillåtna än andra...
Life's a joke, yuk it up.