Färskpressad juice.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
ThomasB

Färskpressad juice.

Post by ThomasB »

Här kommer en dum fråga som jag funderat på ett tag.

I nästan alla reklamer säger dem att just deras juice är som färskpressad, eller att deras mat smakar hemlagat.
Men eftersom allting har en motsats så undrar jag vad motsatsen till färspressad egentligen är? Alltså, vad kan man kalla en juice som inte är färskpressad?
Konserverad? Konstgjord? Koncentrerat?
Det finns säkert något ord för det här, men jag är inte smart nog att fatta.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

"Juice från koncentrat" tror jag är motsatsen.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

varifrån får man då koncentratet? smaktillsatser & färgämnen....

rent logiskt så bode väl det vara när man försöker pressa ut några droppar ur en möglig, vit, luden apelsin, eller har jag fel? :P
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Frukost på Grand Hotel efter en lång natts intensivt studentikost supande involverar färskpressad juice. Det vill säga juice där man själv tar sin apelsin, delar den och pressar ut juicen med en häftig maskin.

Det är färskpressad juice för mig.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Färskpressad juice är då man kan dricka juicen sekunden efter den har pressats ut ur frukten i fråga. Inget annat. Även om en juice inte har tagit omvägen runt koncentrat, utan pressats och sen packeterats direkt, så är den ändå inte färsk. Den har ju legat i paketet ett tag. Det heter marknadsföring.

Hemlagat mos... bor ni i kiosken? ;D
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

MadModder wrote:Färskpressad juice är då man kan dricka juicen sekunden efter den har pressats ut ur frukten i fråga. Inget annat. Även om en juice inte har tagit omvägen runt koncentrat, utan pressats och sen packeterats direkt, så är den ändå inte färsk. Den har ju legat i paketet ett tag. Det heter marknadsföring.

Hemlagat mos... bor ni i kiosken? ;D
Jag håller med men samtidigt är det ju som med bakverk "gjord på färska ägg" betyder ju inte att hönan värpte ner i smeten utan snarare att man använde riktiga ägg istället för äggpulver.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jo, det är sant. Ägg håller sig ju färska ett bra tag och släpper inte ifrån sig några näringsämnen mm., inte minst pga skalet.

Juice däremot förlorar mycket av sina vitaminer mest hela tiden, så fort den lämnat frukten.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

nem wrote:Frukost på Grand Hotel efter en lång natts intensivt studentikost supande involverar färskpressad juice. Det vill säga juice där man själv tar sin apelsin, delar den och pressar ut juicen med en häftig maskin.

Det är färskpressad juice för mig.
Det går bra att göra hemma och man behöver ingen häftig maskin. Men annars så håller jag med. Det brukar vara godare än förpackad apelsinjuice och antagligen nyttigare.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

GuessWho wrote:
nem wrote:Frukost på Grand Hotel efter en lång natts intensivt studentikost supande involverar färskpressad juice. Det vill säga juice där man själv tar sin apelsin, delar den och pressar ut juicen med en häftig maskin.

Det är färskpressad juice för mig.
Det går bra att göra hemma och man behöver ingen häftig maskin. Men annars så håller jag med. Det brukar vara godare än förpackad apelsinjuice och antagligen nyttigare.
Behöver man inte dricka omåttliga mängder punsch natten innan heller?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MadModder wrote:Färskpressad juice är då man kan dricka juicen sekunden efter den har pressats ut ur frukten i fråga. Inget annat. Även om en juice inte har tagit omvägen runt koncentrat, utan pressats och sen packeterats direkt, så är den ändå inte färsk. Den har ju legat i paketet ett tag. Det heter marknadsföring.

Hemlagat mos... bor ni i kiosken? ;D
De kanske lagar den hemma och tar med den till kiosken.
Blir det inte lite jobbigt, med din definition på färskpressad, att pressa ner juicen rakt från frukten ner i munnen? Eller åtminstonde kladdigt?
;D
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Mmmmm, kladdigt.... ;D
Post Reply