Datorintresset dalar?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Datorintresset dalar?

Post by MadModder »

Jag tycker mig märka att de flesta nyregistrerade medlemmar skriver sina första inlägg i forumet allmänt prat, och många stannar där.
Var har alla datorintresserade personer tagit vägen, som registrerar sig för att fråga om sina problem, berätta om sina byggen och skryta om hur bra det går i ett spel?
Är det frågan om en datorteknologisk lågkonjunktur?
Har detta märkts tidigare på 64bits?
Var det gott om "dåliga" gener som spreds på 90-talet, som börjar göra sig synliga bland dagens tonåringar? ;D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tror det har att göra med att dom sista personerna som växte upp med OS där man själv hade kontroll över hårdvarufunktioner och var tvungen att lösa sina egna problem har börjat ta slut, nu får folk datorer med allt förinstallerat och man har ingen aning om hur nåt funkar, slutar det funka ringer man supporten eller skickar tillbaks datorn.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Ghlargh wrote:Jag tror det har att göra med att dom sista personerna som växte upp med OS där man själv hade kontroll över hårdvarufunktioner och var tvungen att lösa sina egna problem har börjat ta slut, nu får folk datorer med allt förinstallerat och man har ingen aning om hur nåt funkar, slutar det funka ringer man supporten eller skickar tillbaks datorn.
*håller med* oftast får ju folk datorn från jobbet med (som du sa) support
The town where i was born...
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Tycker att det alltid varit väldigt lite trafik på forumet här på 64bits. Och medelåldern känns väldigt låg ibland. Proflierna är är för få och experterna lika så. Det är helt enkelt för lite folk för att det ska bli intressant, tycker jag. Sen kanske det inte är rätt säsong heller jut nu ;)

Men det var bättre förr i allafall :)
AMD Barton 2500+@3200+, Sprire WhisperRock IV, 2x256mb Twinmos PC3200 CAS2.5, Epox EP-8RDA+, Radeon 9600pro VIVO, NEC 1300A,WD 80gb 8mb, IBM 40gb 2mb, Bitspower: 2xCold Cathode & 2x UV-Sensitive Fan, Iomega 250mb Zip, Sweex Xenon XS
Kamera: Canon A80
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

allt var bättre förr ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

troligtvis mycket att datorer gått ned så pass mycket i pris med. Det är inte längre så att man måste köpa allt det billigaste, få massa konstiga problem som man sedan ska lösa.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Wentor-
Posts: 32
Joined: 2003-04-23 19:52:12
Location: Stockholm

Post by Wentor- »

Det finns inte mycket nytt att göra, det finns alltid någon som gjort det tidigare.


.....sen har det väl med dagens barns lathet att göra också..
Citylights..
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Mjo det har nog dämpats i takt med att medelåldern sjunker och ingen orkar svara på en till tråd om "köpt ny dator, får ingen bild" i forumet.

Sen så är det nog som Ghlargh säger; att "problemlösarfolket" har försvunnit. Samt att det kommer folk med exakt samma problem dag ut och dag in, man orkar bara inte i längen.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Det är för lite gör-det-själv-produkter på marknaden. Hemköpsdatorer, färdigbyggda hemsidesystem, färdigmoddade chassin och allt annat kraffs. Sen finns det undantagen från "förr i tiden" och en drös med minderåriga som finner intresset i att göra allt från scratch. Men de är en klar minoritet.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Post by EverEst »

Wentor- wrote:Det finns inte mycket nytt att göra, det finns alltid någon som gjort det tidigare.


.....sen har det väl med dagens barns lathet att göra också..
Jag är 15, och är nog en av dessa "barn". Jag har ju vart här en del på forumet (alltså inte så ny) längst in i de djupaste trådarna.

Själv så känner jag att jag inte har blivit latare över huvud taget.
Jag är en sådan som alltid vill göra något och kan inte sitta still (nästan lite damp). Min motivation är skyhög när det gälller saker som låter kul.
Dra inte alla över en kant är nog det jag ville säga.
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
Guest

Post by Guest »

Wentor- wrote: .....sen har det väl med dagens barns lathet att göra också..
Orka lyfta på arslet generationen
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

snigel wrote:troligtvis mycket att datorer gått ned så pass mycket i pris med. Det är inte längre så att man måste köpa allt det billigaste, få massa konstiga problem som man sedan ska lösa.
"Slit och släng " är ju ganska vanligt i dagensläge också. För de som har mer pengar än tid är det ofta inte lönt att lägga för mycket tid på att få igång någon billigare grej som strular, om man ändå bara kan köpa en annan model för en mindre summa pengar.
Nu brukar ju visserligen unga människor ofta vara studerande och då så brukar pengar vara en bristvara, men beroende på utbildning och ambitionsnivå så kan det finnas tillräckligt med tid. Men det kan ju finnas andra prioriteringar. Sen är väl lathet en faktor också, som Wentor- sa.


smorgar wrote:ingen orkar svara på en till tråd om "köpt ny dator, får ingen bild" i forumet.
smorgar wrote:Samt att det kommer folk med exakt samma problem dag ut och dag in, man orkar bara inte i längen.
Det kan jag också känna ibland. FAQ och klistrade trådar kan ju hjälpa till viss del. Men det är ju inte alla som läser dem.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag kom på ett annat 'problem' också. Många av 64bits medlemmar är för trevliga, intressanta, breda (har åsikter om annat än datorer) och sociala, så att även de som inte är intresserade av datorer kan trivas på 64bits.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

smorgar wrote:Mjo det har nog dämpats i takt med att medelåldern sjunker och ingen orkar svara på en till tråd om "köpt ny dator, får ingen bild" i forumet.

Sen så är det nog som Ghlargh säger; att "problemlösarfolket" har försvunnit. Samt att det kommer folk med exakt samma problem dag ut och dag in, man orkar bara inte i längen.
Jag håller helt med. Det kommer väldigt få trådar med ett verkligt diskussionsvärde i Hårdvara och Överklockning nu för tiden. Oftast är det bara människor som skapar sig en användare och bara använder den för support i ett par inlägg. Inget fel på det i sig, men när det blir samma frågor om och om igen blir det bara tröttsamt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag tror att instegströskeln för att börja använda ett forum är väldigt mycket lägre än förr, så det är fler som inte är så kunniga som har möjlighet att posta. Det har sina för och nackdelar.

Likadant tror jag att det är med datorintresset, det finns inte längre någon tröskel för att börja använda datorer. Man måste inte anstränga sig för att piratkopiera och spelen fungerar bara man installerar dem (!). Följaktligen är det inte lika lätt att bli intresserad av datorer, eftersom det inte finns något motstånd till att använda dem.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nem wrote:Jag tror att instegströskeln för att börja använda ett forum är väldigt mycket lägre än förr, så det är fler som inte är så kunniga som har möjlighet att posta. Det har sina för och nackdelar.

Likadant tror jag att det är med datorintresset, det finns inte längre någon tröskel för att börja använda datorer. Man måste inte anstränga sig för att piratkopiera och spelen fungerar bara man installerar dem (!). Följaktligen är det inte lika lätt att bli intresserad av datorer, eftersom det inte finns något motstånd till att använda dem.
Mmm, alla lite äldre gamers minns väl hur man bråkade med himem i DOS för att få spelen att funka, samt alla spel som aldrig ville funka oavsett hur mycket primärminne man frigjorde...

Det var tider det...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Post by EverEst »

Ghlargh wrote:
nem wrote:Jag tror att instegströskeln för att börja använda ett forum är väldigt mycket lägre än förr, så det är fler som inte är så kunniga som har möjlighet att posta. Det har sina för och nackdelar.

Likadant tror jag att det är med datorintresset, det finns inte längre någon tröskel för att börja använda datorer. Man måste inte anstränga sig för att piratkopiera och spelen fungerar bara man installerar dem (!). Följaktligen är det inte lika lätt att bli intresserad av datorer, eftersom det inte finns något motstånd till att använda dem.
Mmm, alla lite äldre gamers minns väl hur man bråkade med himem i DOS för att få spelen att funka, samt alla spel som aldrig ville funka oavsett hur mycket primärminne man frigjorde...

Det var tider det...
Sådana tider har inte funnits för mig, men dator"världen" har snappat upp mitt intresse ändå... Det är jag tacksam för.
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Det är även många "växer upp" och då kan man inte hålla på med datorer i lika stor utsträckning som förr. Personligen känner jag att jag inte orkar uppdatera mig med allt som är nytt, så jag lägger min tid på musiklyssnande istället.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Jag tycker inte datorintresset dalar, snarare blir det helt nått helt normalt som alla gör. 64bits är klart för litet för att säga att datorintresset dalar bara för att inte så många skriver i spel/program, det kan ju lika gärna vara så att intresset för 64bits andra delar än almänt dalar.
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Ghlargh wrote:
Mmm, alla lite äldre gamers minns väl hur man bråkade med himem i DOS för att få spelen att funka, samt alla spel som aldrig ville funka oavsett hur mycket primärminne man frigjorde...

Det var tider det...
Jag tillhör den generationen som tog en fika när bubble bobble laddades in med bandstation på Commodore 64. Vilken tonåring skulle idag orka vänta på att det tog 30 minuter att starta ett spel? ;D
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Lindfors wrote:Jag tillhör den generationen som tog en fika när bubble bobble laddades in med bandstation på Commodore 64. Vilken tonåring skulle idag orka vänta på att det tog 30 minuter att starta ett spel? ;D
Heh, samma uppsättning som min kompis hade; vi lyckades aldrig varva bubble bobble och det grämer mig än i dag.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Lindfors wrote:Jag tillhör den generationen som tog en fika när bubble bobble laddades in med bandstation på Commodore 64. Vilken tonåring skulle idag orka vänta på att det tog 30 minuter att starta ett spel? ;D
Tja, Bruce Lee tog bara 18 minuter att ladda från tape, så ni kunde ha sparat
12 minuter om ni valde rätt spel bara. ;-)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ni får väl fråga honom. http://www.64bits.se/forum/profile.php? ... ile&u=5270

Haha, jag är så rolig..
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

IcePic wrote:Tja, Bruce Lee tog bara 18 minuter att ladda från tape, så ni kunde ha sparat
12 minuter om ni valde rätt spel bara. ;-)
18 minuter :o
För mig tog det max ett par minuter. Först in med Turbo250. Sen <-L (pil-L ;) ) ladda nån halvminut, sen ett par poke och en sys, ladda nån halvminut och sen var man igång. Original? Hmm nej inte direkt ;D
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ghlargh wrote:Mmm, alla lite äldre gamers minns väl hur man bråkade med himem i DOS för att få spelen att funka, samt alla spel som aldrig ville funka oavsett hur mycket primärminne man frigjorde...

Det var tider det...
I remember :D

MadModder wrote:
IcePic wrote:Tja, Bruce Lee tog bara 18 minuter att ladda från tape, så ni kunde ha sparat
12 minuter om ni valde rätt spel bara. ;-)
18 minuter :o
För mig tog det max ett par minuter. Först in med Turbo250. Sen <-L (pil-L ;) ) ladda nån halvminut, sen ett par poke och en sys, ladda nån halvminut och sen var man igång. Original? Hmm nej inte direkt ;D
Men med lite laddningsmusik och epeleptiska mönster som flimmrar på skärmen så kunde man ju ha ett mini raveparty medans man väntade, då kändes väntan inte lika lång, eller åtminstånde så var den värd det på något mystiskt vis. Dessutom så var man glad bara spelen gick in, utan att man behövde skruva på tonhuvud och börja om :D

Men för de som hade Nintendo var det lyx, inte mycket laddningstider att tala om där. Själv skaffade jag Super Nintendo när det var ganska nytt, har för mig att det var några månader efter att det kom ut i Sverige. Det var lyx. Väldigt korta laddningstider och avancerad grafik att bli riktigt bortskämd med. ;)
I Jurassic Park och Stunt Race FX så var det t.o.m 3D.
Stunt Race FX kartongen wrote:The updated Super FX chip allows you to shift into high gear!
Super FX provides incredible 3-D graphics with two-player split-screen view.
Yeah baby! 8)
Post Reply