Att kommunicera med främlingar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Att kommunicera med främlingar

Post by Mind »

Jag läste nånstans att ett bra sätt att småprata med någon man inte känner tex en bartender/taxichaffis eller liknande är att sätta sig själv i den sitsen och tänka på vad man då skulle vilja prata om.

framöver så kommer att träffa mkt nytt folk och för mig skulle det vara lättare om jag hade något mer förfinad social skicklighet, jag är inte sådär jättetjötig av mig men jag anstränger mig jävligt hårt för att inte vara någon som står och gömmer sig i hörnet.


så, sätt er själv i en position där ni är en kund på ert lokala bowlinghak och ska beställa en öl men väldigt gärna vill tjöta lite med den fräsha bartendern som kommer med en uppfriskande bira.

Vad säger ni ?
vad småpratar folk om ? vädret :P


tja, läget ?`
-jovars det är bra.
<and then what?>
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

jag o du är likadana ser ja... fålk säger till mej prata som vanligt men problemet är att man inte kommer på något då...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Om du inte anstänger dig så går det nog lättare. Jag tror att framvärkt snack märks och slutar ofta i att man bara står och glor på varandra.

Många tysta som jag har träffat grundar sig ofta tystnaden i en osäkerhet inför andra. Men vad jag har märkt så handlar mycket prat om att våga säga vad man tycker och våga stå i centrum. Tar man bara den rollen så rullar det på.
Sen handlar det ju också mycket om att njuta av att prata med folk. Gör man det bara för sakens skull, kan det lika gärna kvitta...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Sen finns det de som tycker det är onödigt att säga något över huvud taget om det inte finns något vettigt att säga. Som jag t.ex.
"Vackert väder idag", "Nu är våren här" eller "Usch vad kallt det är på mornarna" är INTE bra kandidater för något-vettigt-att-säga-stunden. Snarare jag-har-inget-vettigt-att-säga-så-jag-vräker-ur-mig-en-torr-gammal-klyscha. :P
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag har aldrig riktigt förstått problemet. Det viktiga är inte vad man säger, utan _hur_ man säger det med kroppspråk och ögonkontakt.

Om min mun säger 'Vad vackert väder det är', så kan kroppspråket och ögonen signalera så mycket mer som överhuvudtaget inte har med väder att göra.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

En del har förmågan att kunna kväka ur sig precis vad som hellst när som hellst och få det att låta bra på ett eller annat vis, medans andra inte kan det. Så enkelt är det.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men detta måste vara en sak som man lär sig med tiden tror ja. Tänk på dom som står i kassorna. Dom har kontakt med massa människor och får bra självförtroende med tiden som går.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Ja, självklart lär man sig att kommunicera med tiden utan att skämmas, men konsten är att komma på något att säga. Det är förbannat svårt ibland.

Själv måste jag nog få inspiration från något som handlar om mig själv, det jag vet om den andra personen, eller något som finns inom synhåll. Det går bara inte att ta något ur tomma luften.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Annars gör man som mig och undviker verbal kommunikation med andra till den grad det bara går. Om det icke är en sådan person man har lätt för att kommunisera med alltså.

Nej men alvarligt talat så känner jag väl delvis igen problemet men aldrig orkat göra något åt problemet i sig. Kommer ni på något otroligt så säg ifrån, hehe.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

MEN, om man snackar med en person som får ut väldigt mycket ur sig så kan man snacka lättare för då kan man kommentera detta säga va man tycker osv... komma in på närliggande ämnen osv.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag tycker oftast inte om att prata med främlingar. Men det hela beror på att oftast vill att denne är pratglad, dvs låter den andra parten börja samtalet. Då är det andra bollar som gäller!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

möte med vilken gammal klasskompis som helst:
A: Tjenare
B: Hej du
A: Hur är det?
B: Bra, hur är det själv?
A: Bra
B: Vilken skola går du på?
A: (insert skolans namn), du då?
B: (insert skolans namn)
(totaltystnad)
Dödprat är fan det värsta som finns.
If you got nothing to say, don't say it!
Vanlig msn-konversation:
A: Hej
B: Hej
A: Vad gör du?
B: Inget, du?
A: Inget
B: Hur är det då?
A: Bra, själv?
B: Bra
(Båda stänger fönstret)
När jag talar med främlingar på bussen väljer jag alltid allmäna, oftast aktuella ämnen och säger något överaskande då och då som de får reflektera över. Men överlag så kan man inte gå i en kurs på hur och vad man skall säga men att vara helt ärlig mot alla och alltid säga det som först kommer på hjärtat fungerar oftast.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Post by Smirnoff »

Om det är någon person som ni uppskattar eller så, fråga om de kanske vill hitta på någon dag? kanske dra ut o festa what eva.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

lyckegard wrote:möte med vilken gammal klasskompis som helst:
A: Tjenare
B: Hej du
A: Hur är det?
B: Bra, hur är det själv?
A: Bra
B: Vilken skola går du på?
A: (insert skolans namn), du då?
B: (insert skolans namn)
(totaltystnad)
Det är exakt lika för mig, det värsta är när man träffar någon gammal kompis 2 gånger eftervarandra, känns lite fånigt att säga samma sak :p

Någon som har tips på vad man kan snacka om? Brukar försöka fråga lite om skolan den andra går på men efter man träffats några gånger finns det inte så mycket mer att prata om....
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

coin wrote:hehe, så har jag haft det med. Satt på bussen vid ett tillfälle. Då vill man bara av. ;D En kul sak är att jag aldrig lägger på minnet vilken skola de går på. :P hehe
Som om det egentligen spelade någon roll?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Xerbee wrote:...men efter man träffats några gånger finns det inte så mycket mer att prata om....
Exakt!
Då blir det som MSN-fönstret som nämndes tidigare.

Hej
Hej
Läget?
Bra, du då?
Bra.
Ok
...
Tjarå
Hejdå.

Båda går iväg.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Jag skulle nog småtjöta lite om allt möjligt.. och om personen ifråga ser ut att vilja prata och är pratglad hittar man jämt ett nytt samtalsämne.
Man kanske har något gemensamt eller försöker locka fram något gemensamt, skryter lite lätt om hur bra det gick att bowla och att du är glad över det? tolkar situationen genom att se vad reaktionen blir? läser människan på bästa sätt? eller så dricker du upp ölen för att sedan prata då du är mer _SOCIAL_ ? =)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Om man har gamla vänner etc, så kan man efter dödpratet föreslå att göra någonting, kanske där man inte behöver prata så mycket, delade upplevelser leder till gemensamma samtalsämnen.
Ibland måste man ju inte komma på ett ämne, man kan skapa det :)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Jag älskar att gå fram till folk jag inte träffat innan och bara göra ett grymt bra intryck. Inte bara ett bra intryck utan vara helt sjukt bra. Man lägger orden perfekt, man ler det perfekta leendet och skrattar lagom mycket om så är tillfälle. Avslutar det innan det blir tyst, på något snyggt sätt typ "Det var trevligt att träffas - vi kanske ses på dansgovlet sen, men bör nog återgå till min herrskap". Vara perfekt på/av. Det kanske lät lite väl flörtigt, men man kan ju tona ner det lite om det är en av samma kön (i baktanke att man inte är intresserad av det) men att verka flörtig är bra på vilket könet är. Missförstå mig, inte flörtig = ragga.

Lycka till!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

där ni är en kund på ert lokala bowlinghak
Bowlinghak? Fel ställe öht.

Innan du har varit i situationen själv som taxichaffis eller bartender kan du aldrig förstå hur man funkar i den sitsen. Det växer mer o mer fram när du jobbar i den verkliga rollen. Man lär sig att ta kunderna, de vill gärna prata, att åka taxi, eller stå vid en bardisk, helt tyst, klarar få i längden, varken på kvällstid eller dagtid.

Nåväl, vill du prata med folk på ett ställe är det bästa att gå dit ofta, personalen säger hej då de känner igen dig, likasom stammisarna. Sen flyter det på med snacket om du är öppen.

Bowlinghak?
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

Se det så här: om personen verkar intelligent, kasta en boll, dvs dra till med ngt och se
hur, eller ivf om, den kastas tillbaka...
Framför allt gäller det nog att inte vara altför personlig...
Casio fx-3900P
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Du får helt enkelt försöka hålla samtalet inom några av de ämnen som alltid är säkra kort när du pratar med folk du inte känner, som t.ex. väder, politik och rasbiologi.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:Du får helt enkelt försöka hålla samtalet inom några av de ämnen som alltid är säkra kort när du pratar med folk du inte känner, som t.ex. väder, politik och rasbiologi.
Det där funkar alltid.

Edit: Speciellt när man träffar gamla SO-vikarier.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Beroende på vilken främling man börjar snakka med så varierar ju ämnerna!

Jag går gärna fram till en felt okänd pansionär eller ungdom och börjar snakka. Ofta om politik eller hur det är i skolan. Alternativt om något stor nyhet!
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

dk_dk wrote:Beroende på vilken främling man börjar snakka med så varierar ju ämnerna!

Jag går gärna fram till en felt okänd pansionär eller ungdom och börjar snakka. Ofta om politik eller hur det är i skolan. Alternativt om något stor nyhet!
Varför tvivlar jag på det där?
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
Post Reply