Okej, ett litet problem gällande bilkörning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Okej, ett litet problem gällande bilkörning

Post by phade »

Hej.
Jag har en liten frågeställning som jag tänkte ventilera genom detta eminenta forum.

Scenariot är som föjler;
Du kör i din bil på motorvägen, din favoritlåt gick just igång på radion (iTripen) och livet är underbart.
Allt är frid och fröjd och du fullkomligt flyger fram längs vägen, men helt abrupt när du spanar in hastighetsmätaren så ser du att den lilla varningslampan för låg bensinnivå lyser som en reaktor i Tjernobyl.
Du har ingen bensin kvar i tanken!
Oh, yikes!
Du minns att precis innan "Katarina and The Waves - Walking on Sunshine" gick på så såg du en skylt som visade att det var 30 km kvar till närmsta mack.

Nu till frågeställningen;

Hur ska du lösa detta problem?
Vad är effektivast (tar dig närmast bensinmacken), att ge full gas så att du kommer längre på kortare tid (men beakta då att bränsleförbrukningen ökar) eller ska du lägga dig i en lägre hastighet (och komma en kortare sträcka?) och försöka att kanske hinna fram på så sätt?
Vi utgår ifrån att din bil drar 1l/mil och att du kör på en 110-väg.


EDIT: Ändrade underrubriken.
Last edited by phade on 2005-04-11 14:51:14, edited 1 time in total.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Var är teorin?
Det är bara en frågeställning, men du presenterar aldrig någon teori.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Oj, jag skrev fel. Frågeställning ska det vara i underrubriken.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Eftersom bensinförbrukning är snarare bunden till varvtalet än hastigheten så skulle jag säga högsta möjliga hastighet med lägsta möjliga varvtal.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Men bränsleförbrukningen är väl inte helt bunden till varvtalet? (3000 rpm på ettans växel drar väl mer än 3000 rpm på femman)
Last edited by phade on 2005-04-11 14:54:02, edited 1 time in total.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

spite wrote:Eftersom bensinförbrukning är snarare bunden till varvtalet än hastigheten så skulle jag säga högsta möjliga hastighet med lägsta möjliga varvtal.
För att förtydliga, tomgångsputtra på femte växeln :D

Det skulle vara kul att se hur långt en bil går per liter på tomgång med femman i...
Farsans volvo 240 gör nästan 50 på femman med tomgången i om det är plan mark, mer i nerförsbacke.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Men då måste han ju jobba upp farten innan. Och desstuom så stannar ju bilen till slut.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

När varningslampan lyser så kan man köra i minst 10 mil till innan det är dags att tanka. Så är det iallafall på farsgubbens S40. Så håll jämn hastighet så sparar du mest soppa. Inga onödiga accelerationer eller liknande. Sen bara köra lugnt och stilla till macken och fylla på.

EDIT: Har kört med på tok låg bränslenivå med min 740 Volvo i nästan exakt samma situation som beskrivs här och ändå lyckats ta mig till macken och fylla på. Hade väl 1 liter kvar i tanken eller något när jag hann fram :)
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

phade wrote:Men då måste han ju jobba upp farten innan. Och desstuom så stannar ju bilen till slut.
Vad kör du för skitbil?

Volvon kan jag starta på tomgång på ettan och sen accelerera och växla upp till femman och komma upp i nästan 50 utan att röra gaspedalen.

Detta fungerar även på mycket klenare bilar, men kanske inte på femte växeln.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bilar stannar väl alltid till slut, det är en av de grejer jag tycker är bra med bilar. De startar, de kör och de stannar.
Frågan är var de stannar.
Och som sagt, de flesta bilar har rätt långt kvar när varningslampan börjar lysa. Värdelöst vore det annars.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag behöver inte oroa mig kör disel merca ;)

jag skulle ligga omkring 90kmh och låta motorn arbeta så lite som möjligt
lägga i fri läge när det rullar utför
och växla i igen innan hastigheten hade sjukit så man itne måste dra upp farten igen
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
AndersC
Posts: 32
Joined: 2005-01-05 4:27:40
Location: Stockholm

Post by AndersC »

Vindmotståndet ökar ju markant när man ökar farten. Jag kommer inte ihåg hur man räknar ut detta med generell formel. Men motsåndet ökar kraftigt när man kommer upp i lite högre hastigheter.

Har man en volvo 740 så är ju den lika aerodynamisk som en tegelsten.

Det var för länge sedan jag gick i plugget för att på ett tillfredställande sätt kunna räkna på problematiken.

/Anders
"You're entering into a world of pain"
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det är inte alltid 10 liter soppa i "reserven". Det är väldigt ofta 5 liter, men knappast mindre än så.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Skaffa ett buss/tågkort, problem solved ;)
#mac.se @ EFnet
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

MadModder wrote:Det är inte alltid 10 liter soppa i "reserven". Det är väldigt ofta 5 liter, men knappast mindre än så.
Sant. Men det är oftast tillräckligt att ta sig till närmsta mack och fylla på igen. Hur mycket man slösar med bränslet är helt beroende på hur man kör.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

MadModder wrote:Det är inte alltid 10 liter soppa i "reserven". Det är väldigt ofta 5 liter, men knappast mindre än så.
jag har ungefär 5 liter i reserven skulle jag tro :) jag har en 190 2.0 diesel, har som mest fått i 47-47,5 liter diesel och då har jag kört på reserven ett bra tag ändå...
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Hur mycket bensin som finns i tanken när varningslampan tänds är oväsentligt egentligen, själva frågan är hur man skall gå till väga. Gasa eller snåla.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

phade wrote:Men då måste han ju jobba upp farten innan. Och desstuom så stannar ju bilen till slut.
Jobba upp farten?
Enligt frågeställningen så var det inte att man tog en bil, ser till att den har minimalt med bränsle i tanken och sen bogserar den till en motorväg, för att sen försöka ta sig därifrån. Utan att man uptackte att bränslet börjar ta slut när man är ute och kör. Då har man ju redan en del hastighet redan.

Sen skulle jag inte göra som Glargh och köra på tomgång i femman. Han nämde 50km/h som en hastighet. Risken för att bli påkörd bakifrån om man kör på en motorväg i 50km/h borde vara rätt stor. Visserligen får man en knuff framåt då, men med tanke på whiplash och andra personskador samt skador på bilen gör att det knappast är värt det.
Jag skulle nog köra i (sakta ner till ;)) en 110-115km/h och sen trycka in farthållaren. Farthållare brukar innebära mindre variation i hastigheten jämfört med att köra manuellt och den jämnare körningen så drar det lite mindre än att minska, sen öka, sen minska, sen öka osv. Vid 110-115km/h så borde risken att bli påkörd bakifrån vara relativt liten. Visst en del kör betydligt snabbare, men förhoppningsvis är skillnaden inte så stor att de inte hinner upptäcka att man är i vägen för deras framfart. Vindmotståndet är visserligen högre vid 110km/h än exempelvis 70km/h, men om man inte letar upp den mest oaerodynamiska bil man kan hitta, så gör det nog inte tillräckligt stor skillnad för att jag skulle köra i 70km/h på motorväg.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

phade wrote:själva frågan är hur man skall gå till väga. Gasa eller snåla.
Att ligga på högre vartal än att motorn knappt orkar med, men ändå inte onödigt högt varvtal, typ kanske strax under 2000rpm för en bensinbil, lite beroende på bl.a. fordonets vikt, motorstyrka och motorkaraktär och 5:ans växel borde vara en ganska effektiv kombination.

Jag överlåter till någon annan att försöka räkna ut vilket som är det ultimata varvtalet för just din bil. ;) Men någonstans mellan 1500 - 2000rpm är väl ganska rimligt på de flesta bensinbilar om man vill köra relativt bränslesnålt.


och försöker du gasa allt vad du kan så kommer du inte lika långt. Det blir ganska mycket fartvind när du kör i 250km/h :P
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

GuessWho wrote:Farthållare brukar innebära mindre variation i hastigheten jämfört med att köra manuellt och den jämnare körningen så drar det lite mindre än att minska, sen öka, sen minska, sen öka osv.
Enligt vad jag vet så ökar bensinförbrukingen med farthållade med tanke på att det pressar bilen att den hålla den konstanta farten i uppförsbackar, dvs genom gas/broms/gas/broms osv osv

GuessWho wrote:och försöker du gasa allt vad du kan så kommer du inte lika långt. Det blir ganska mycket fartvind när du kör i 250
Men även med det ökade luftmotståndet så måste du ju täcka en mycket större sträcka än om du kör i 70 km/h
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag säger att det beror på bilen. När jag körde hem ifrån skåne i sommras menar jag minnas att V70n drog minst bensin vid ~125km/h på femman och ~70km/h på fyran eller något sådant.. I vilket fall så menar jag minnas att det är lite smått induviduellt men jag skulle lite halvsakta försökt närma mig en så låg bränsleförbrukning som möjligt (om nu bilhelvetet visar det, vilket inte är ovanligt numera)
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

lord_vasagos wrote:lägga i fri läge när det rullar utför
och växla i igen innan hastigheten hade sjukit så man itne måste dra upp farten igen
Det är det du INTE ska göra. På moderna bilar med insprutning så drar bilen lite soppa för att orka driva runt motorn. Men om du motorbromsar så drar du i princip 0 liter/milen. Mitt råd är att lätta på gasen och låta motorn hålla konstant hastighet i nedförsbackar, dvs lätt motorbroms.

Sen som sagt så hög växel vid så låga varvtal som möjligt. Då helst utan att det skakar och spikar. Vill ni veta hur man ska köra snålt så ska ni kolla hur jeremy clarkson körde en audi a8 dubbelt dieselturbo i 800 miles på en tank.
DDS for life!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

phade wrote:Enligt vad jag vet så ökar bensinförbrukingen med farthållade med tanke på att det pressar bilen att den hålla den konstanta farten i uppförsbackar, dvs genom gas/broms/gas/broms osv osv
En farthållare brukar väl inte bromsa, om du nu inte menar motorbroms, vilket på en personbil bara brukar vara att släppa på gasen. Jag har sett på någon lastbil att det finns någon grej på golvet som man ska trampa ner för att få effektivare motorbroms, men personbilar brukar inte ha sånt.

Du tjänar på att hålla jämn hastighet. Åtminstånde om jag kör långa sträckor på motorväg eller större landsvägar så brukar farthållaren vara bättre på att hålla jämn hastighet än vad jag är.

phade wrote:
GuessWho wrote:och försöker du gasa allt vad du kan så kommer du inte lika långt. Det blir ganska mycket fartvind när du kör i 250
Men även med det ökade luftmotståndet så måste du ju täcka en mycket större sträcka än om du kör i 70 km/h
Du täcker större avstånd per tidsenhet ja, men du tjänar inte på att försöka uppnå¨fordonets maxhastighet. Som redan nämts är luftmotståndet då, sen så tvivlar jag starkt på att förbränningen är lika effektiv vid maxvarv som att köra på 'normala' varvtal.


Lite granna som att är en överklockad dator med voltmodd och kompressorkylning snabbare än en standardklockad dator med samma processor, grafikkort osv. Ja det är den. Är den snabbare i förhållande till energi förbrukning...nej.
Man stoppar inte in NOS tuber och liknande i bilar för att göra dem bränslesnålare, utan helt enkelt för att man tycker det är kul att 'överklocka' (trimma).



Vad gäller vilken hastighet som är den effektivaste så skulle jag vilja säga att detta är det rätta svaret:
HLC wrote:Jag säger att det beror på bilen.


Får man fråga varför du kommer med dessa frågeställningar?
(Inte menat som klagomål på tråden)
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

phade wrote:Men även med det ökade luftmotståndet så måste du ju täcka en mycket större sträcka än om du kör i 70 km/h
Bensinförbrukning räknas nog i detta sammanhang hellre på sträcka än på tid. Sedan är det ju upp till varje tillfälle att väga vad som är viktigast.

Som förtydligande: handlar det om att ta sig till macken så är det bensinförbrukning på sträcka som är prio ett.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ett fordon drar mer energi per sträcka vid högre hastigheter på grund av ökande luftmotstånd och ökad friktion, det ingår ju i högstadiefysiken...

Som sagt tror jag på låga hastigheter för att ta sig så långt som möjligt, och jag tror ärligt man kommer absolut längst om man tomgångsrullar :D

Annars bör man iallafall hålla ganska låg fart och försöka köra på höga växlar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply