Banker?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Banker?

Post by Ancalagon »

Väljer ni aktivt banker? (dvs har inte samma som den era föräldrar hade eller dykl)

I så fall, skriv gärna vilken och varför ? (funderar nämligen själv på om det är värt att göra det)
/Anca
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag använder mig av Föreningssparbanken. Mina föräldrar valde banken åt mig när jag var en liten parvel, men jag har aldrig sett någon anledning att byta. Internettjänsterna fungerar förträffligt.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Jag har fsb, nordea och skandiabanken. Jag har lönekontot och internetbank på nordea, fungerar utmärkt. Jag valde det eftersom mamsen har sitt personkonto på samma, lättare med överföringar så.
Last edited by xxKRILLE-THE-KILLERxx on 2005-04-12 16:57:53, edited 1 time in total.
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Jag har inte valt som mina föräldrar.
Jag tog förut det som jag prioriterade mest.
Fast numera jobbar jag på en bank och då blir valet ganska enkelt.
Men det gäller inte alla mina arbetskamrater som har lån i konkurrerande banker.
Man får försöka välja efter det man själv gillar.
Hur man blir bemött, bra ränta o.s.v.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Jag har nordea eftersom man som student får visakort samt tillgång till internet- och teletjänsterna gratis.

Har haft FSB tidigare, samt hört med folk om andra banker.
Jag tror att det var SEB som du måste lägga in en fil på datorn för att kunna använda deras Internetbank, vilket kräver att du har med den på diskett eller liknande om du skall komma åt den från någon annan dator än din vanliga.

Tror som sagt att det var så men rätta mig gärna!

Annars så rekommenderar jag Nordea varmt!
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Jag är också toknöjd med nordea, föreningsparbanken gillar jag inte alls, har dåliga erfarenheter av dom.
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är som med politiska partier, vad de heter spela mindre roll... de utnyttjar och föraktar dig lika mycket hur som helst. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Sveriges bästa internetbank har jag.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

fisk wrote:Sveriges bästa internetbank har jag.
Du menar den där en kille vid namn Mbuku från Nigeria mailar dig och berättar om hur du
kan få 10% av 345345 miljoner dollar$ om du bara skickar lite pengar för att
reda upp byråkratin runt överföringen?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Någon som vet om Kaupthing är bra? Funderar på byta till dem från Föreningssparbanken då de ger högre ränta.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Sveriges sämsta internetbank har jag.
Handelsbanken...
Stänger klockan 24.00 för då ska Internet sova.
Kräver ett separat program för hantering av certifikat (som kanske funkar på Mac nu, men osäkert hur det är med OSX. Det funkar garanterat inte på Linux i alla fall)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Från början hade jag antingen föreningsbanken eller sparbanken, kommer inte ihåg vilket av dem. Det var min käre mor som fixade det åt mig och det vara massa år sen (kommer ärligt talat inte ihåg när det var).
Föreningsbanken och sparbanken gick ihop och blev Föreningssparbanken och där är jag fortfarande kund.

Men, jag tycker att det fungerar bra. Jag är i princip aldrig i bankens fysiska lokaler utan använder mig av Internet banken.

Jag gillar systemet de har,
Man har en dosa och visst blir det en del knappande på den, men jag gör inte tillräckligt mycket transaktioner för att det ska vara något större problem. Man behöver inga 'skraplotter' eller installera några certifikat på datorn, som kan vara besvärligt att bli av med vid hårddisk krash, stöld eller dyl.
De accepterar andra webläsare än Internet Explorer. Jag tror de kollar vilken webläsare och version man har och bara godkänner 'vitlistade' webläsare, åtminstånde har de gjort det tidigare. Men Firefox, som är den webläsare jag använder mest fungerar åtminstånde utmärkt med föreningssparbanken. Att man kan använda mer än IE, som ex Firefox innebär att det inte spelar någon roll om man kör Windows, Linux, BSD, Mac OS eller något annat. Vilket kan vara bra om man senare byter primärt OS från Windows, eller någon gång är hemma hos någon som inte kör Wintel (eller Wamd) och behöver sköta något bankärande. Jag brukar visserligen sköta det hemifrån, men kan vara bra att ha möjligheten om man är på semester eller dyl.


Dessutom har de nu något som de kallar för e-kort, som gör att man själv kan skapa tillfälliga MasterCard där man kan begränsa hur mycket pengar som går att ta ut på dem. Vilket kan vara bra om man ska beställa något på Internet och inte litar helt på säljaren. Det eliminerar inte risken att bli lurad, men det begränsar skadan som kan ske.



Alltså, jag gillar att:
* De kör med dosa istället för installerade certifikat eller 'skraplotter'
* Det kräver inte att man kör Win + IE
* Det går att skapa temporära 'kreditkort' (pengarna dras från ens konto) med valbar maxgräns


Om någon annan bank skulle erbjuda detsamma + något mer/bättre än jag kan få på Föreningssparbanken så kan jag mycket väl tänka mig att byta. Men jag har inte undersökt de andra bankernas erbjudanden så nogrant, helt enkelt för att Föreningssparbanken har fungerat för mig och jag inte haft några direkta skäl att byta.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Big_Bird wrote:Stänger klockan 24.00 för då ska Internet sova.
Det är ju nästan skrattretande.

Big_Bird wrote:Sveriges sämsta internetbank har jag.
Handelsbanken...
Stänger klockan 24.00 för då ska Internet sova.
Kräver ett separat program för hantering av certifikat (som kanske funkar på Mac nu, men osäkert hur det är med OSX. Det funkar garanterat inte på Linux i alla fall)
Varför byter du inte då?

Jag säger inte att alla måste kräva en OS oberoende Internetbank, bara för att jag uppskattar det. Jag tycker också att det verkar konstigt att det ska stänga vid midnatt, men upplever man inte det som ett problem så kanske det kan vara okej (även om inte jag tycker att det är speciellt bra).

Men när du själv säger att de har den sämsta Internetbanken så har jag svårt att förstå varför du inte byter. Eller du kanske bara använder andra tjänster än Internetbanken?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag har Skandiabanken. De har en bra internetbank.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag använder (utav egen fri vilja) Skandiabanken och Fokus Bank (den senare är en del av Den Danske Bank och är belägen i Norge)

Skandiabanken använder jag för att de har låga avgifter och en aldeles utmärkt internetbank. Då jag inte ofta brukar behöva "personlig service" så duger deras goda telefonsupport bra åt mig.

Fokus bank är en norsk bank jag använder mig utav för att göra mina bankärenden i Norge och jag antar att mina åsikter om den således är irrelevanta i denna diskussionen.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

själ har jag ett mindre konto på en Schweizisk Bank som växer och frodas. Men jag använder även föreningssparbanken. Mest för att en hälften av min familj hade det och för att jag inte ser någon anledning till att byta nu när man själv har hand om ekonomin. Deras internetdel är riktigt bra så.
Finns nog egentligen inte särskilt mycket pengar att hämta på att byta bank skulle jag tro.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Jag har Skandiabanken. De har en bra internetbank.
Du skall då jämt härma mig ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Mephisto wrote:själ har jag ett mindre konto på en Schweizisk Bank som växer och frodas. Men jag använder även föreningssparbanken. Mest för att en hälften av min familj hade det och för att jag inte ser någon anledning till att byta nu när man själv har hand om ekonomin. Deras internetdel är riktigt bra så.
Finns nog egentligen inte särskilt mycket pengar att hämta på att byta bank skulle jag tro.

Varför har man en bank i Schweitz?
Gosman - Rixhack Admin
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Gosman wrote:
Mephisto wrote:själ har jag ett mindre konto på en Schweizisk Bank som växer och frodas. Men jag använder även föreningssparbanken. Mest för att en hälften av min familj hade det och för att jag inte ser någon anledning till att byta nu när man själv har hand om ekonomin. Deras internetdel är riktigt bra så.
Finns nog egentligen inte särskilt mycket pengar att hämta på att byta bank skulle jag tro.

Varför har man en bank i Schweitz?
Sekretessen.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag har ärvt FSB av mina förfäder. Jag ser då i dagsläget ingen som helst anledning till att byta, då både den lokala, telefon och intenetserivcen funkar finfint. Speciellt trevligt med internetbanken med säkerhetsdosan och oberoendet av viss webbläsare (och därmed ibland OS).

Något jag alltid stört mig på och funderat över, varför det promt ska ta en dag (eller iaf inte direkt, som allt annat nu förtiden) för att föra över mellan olika banker. Vem sitter och snor åt sig lite ränta (eller dyl)?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

Tack för alla svar hittils!
Extra poäng till GuessWho, den typen av utläggningar uppsakattas :D

Nu undrar jag om det finns fler banker som erbjuder "temporära 'kreditkort' (pengarna dras från ens konto) med valbar maxgräns"-tjänsten?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:Sekretessen.
Snarare för att kunna gömma pengar från farbror staten.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag har Föreningssparbanken. Valde den för att alla i min familj har den. Deras internetbank är otroligt smidig, har aldrig strulat någon gång. Och man kan binda den till mobilen så man kan flytta över pengar när fan man vill och vart man vill.

:)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

GuessWho wrote:Varför byter du inte då?
Det är för jobbigt, jag har min aktiedepå där och så.
Dessutom kan jag mitt kontonummer utantill och tycker det är trist att behöva lära mig ett nytt. Samt att det ligger en handlesbank bra och praktiskt i Brunnsparken.

Jag har tänkt på att byta många gånger, men kommit fram till att det är för jobbigt och att en ny bank förmodligen inte tillför så mycket mer än ett nytt namn.

Dessutom har morsan Handelsbanken så om jag akutbehöver pengar kan hon göra omedelbara överföringar. Det är praktiskt, till och med när man är 30.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Jag kör Handelsbanken valde den för dom hade bäst ränta minst avgifter när jag skulle ta lån (iaf efter lite förhandling). Att banken stänger efter 1200 har jag inte tänkt på men jag antar att det är en säkerhetsåtgärd då jag tror det övervakas ganska ingående under öppettiderna. Dessutom tycker jag det känns säkrare med ett program som loggar in mig än det luftburna systemet som Sparbanken kör man vet ju aldrig om det sitter nån elit3 haxx0r från 64bits utanför med sin laptop och fångar signalerna. 8)
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
Post Reply