Fortkörning!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

MadModder wrote: Man får aldrig överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning. Om du kör om en lastibil som kör i 80 på en 90-väg, och du vill om snabbt och kör kanske 110-120 under omkörningen, och polisen står lite längre fram med sin laser, ja då ligger du risigt till...
Grejjen är den att ligga bakom en lastbil, även om den kör 90 på en 90 väg är att man får massa stenskott på bilen osv, så då tar jag heldre "risken" att köra om o överskrida hastighetsbegränsningen ett tag :P
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Biograf wrote:
MadModder wrote: Man får aldrig överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning. Om du kör om en lastibil som kör i 80 på en 90-väg, och du vill om snabbt och kör kanske 110-120 under omkörningen, och polisen står lite längre fram med sin laser, ja då ligger du risigt till...
Grejjen är den att ligga bakom en lastbil, även om den kör 90 på en 90 väg är att man får massa stenskott på bilen osv, så då tar jag heldre "risken" att köra om o överskrida hastighetsbegränsningen ett tag :P
PS. Du slipper stenskott om du håller avståndet till framförvarande! ;)
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Anzy wrote:
Biograf wrote:
MadModder wrote: Man får aldrig överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning. Om du kör om en lastibil som kör i 80 på en 90-väg, och du vill om snabbt och kör kanske 110-120 under omkörningen, och polisen står lite längre fram med sin laser, ja då ligger du risigt till...
Grejjen är den att ligga bakom en lastbil, även om den kör 90 på en 90 väg är att man får massa stenskott på bilen osv, så då tar jag heldre "risken" att köra om o överskrida hastighetsbegränsningen ett tag :P
PS. Du slipper stenskott om du håller avståndet till framförvarande! ;)
mjo.. men inte så ofta man kan ligga så långt bakom när oftast bakre trafiken pressar på
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Biograf wrote:mjo.. men inte så ofta man kan ligga så långt bakom när oftast bakre trafiken pressar på
Vaddå pressar på? kör dom på dig om du håller lagliga avstånd? Du vet väl att du även kan bötfällas om du ligger för nära framförvarande fordon?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Biograf wrote:mjo.. men inte så ofta man kan ligga så långt bakom när oftast bakre trafiken pressar på
Det är DU som bestämmer takten för bakomvarande fordon.. :)
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Anzy wrote:
Biograf wrote:mjo.. men inte så ofta man kan ligga så långt bakom när oftast bakre trafiken pressar på
Det är DU som bestämmer takten för bakomvarande fordon.. :)
såklart... hur som helst så föredrar jag att slippa ha en lastbil framför mig.. oavsett om det är 20m eller 5... så då tar man heldre risken att få böter o kör om(när det är säkert såklart....)
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Denna fråga har kanske varit uppe innan (jag har inte läst hela tråden), men... Är det någon som har någon erfarenhet av Safespeed eller liknande? Dvs. en typ av försäkring som står för fortkörningsböter...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Orfeus wrote:Denna fråga har kanske varit uppe innan (jag har inte läst hela tråden), men... Är det någon som har någon erfarenhet av Safespeed eller liknande? Dvs. en typ av försäkring som står för fortkörningsböter...
? ;D
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

redhat wrote:Du kan mista körkortet om du sparkar hem i fyllan också.
Man kan även mista körkortet om man kör båt och är full. En kamrat till mig gjorde det. Iofs fick han det nog bara indraget. Vet inte om det trätt i kraft än, det var ju trots allt 8 månader sen han gjorde dumheten. Under sommaren som kommer ska han göra sina 50 timmars samhällstjänst som han också drog på sig vid incidenten.

Min kusin som pluggar till polis säger att sånna här småärenden kan dröja skitlänge innan de avslutas. 8-9 månader är inget ovanligt. Högarna av papper hos åklagarna är tokhöga, och det finns inte folk (pengar) för att klara av det i tid.

Så kom ihåg allihopa, körkort är inte bara kopplat till bilen.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

tkh wrote:Man kan även mista körkortet om man kör båt och är full. En kamrat till mig gjorde det.
Är det inte olika regler beroende på om man är i skärgården än till havs? Båt räknas väl inte som fordon på samma sätt som spark, cykel eller bil gör utan snarare som något sorts fartyg så det är inte samma "promillegräns", eller?

Jag har inte så stor koll på vad som gäller för båtar, men personligen så tycker jag det är upp till var och en om de vill segla ensam till havs och vara stupfull så länge de inte skadar någon annan än sig själva.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

redhat wrote:Jag har inte så stor koll på vad som gäller för båtar, men personligen så tycker jag det är upp till var och en om de vill segla ensam till havs och vara stupfull så länge de inte skadar någon annan än sig själva.
Där ute finns det knappast poliser som kollar om du är full eller inte, har du tur så ser du en annan båt ibland. Hur vet jag? Yup, sitter ute tills havs just nu.
Så om polisen tar dig, då är du inte ensam på havet direkt, då slirar du runt i 40 knop i din skärgårdsjeep bland barnfamiljer och pensionärer. Ajabaja :[
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

phastas wrote:Där ute finns det knappast poliser som kollar om du är full eller inte, har du tur så ser du en annan båt ibland. Hur vet jag? Yup, sitter ute tills havs just nu.
Så om polisen tar dig, då är du inte ensam på havet direkt, då slirar du runt i 40 knop i din skärgårdsjeep bland barnfamiljer och pensionärer. Ajabaja :[
Nä, det är sant att man knappast lär bli tagen av polisen då. Frågan är vad som är lagligt och ej. Det spelar ingen roll om polisen är närvarande.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

redhat wrote:Är det inte olika regler beroende på om man är i skärgården än till havs? Båt räknas väl inte som fordon på samma sätt som spark, cykel eller bil gör utan snarare som något sorts fartyg så det är inte samma "promillegräns", eller?

Jag har inte så stor koll på vad som gäller för båtar, men personligen så tycker jag det är upp till var och en om de vill segla ensam till havs och vara stupfull så länge de inte skadar någon annan än sig själva.
Jag har ingen aning, jag vet bara vad som hände min kompis. Han skadade ingen, men kunde mycket väl ha gjort det. Han var så pass full och sovande så han märkte inte ens att polisen var där förrän de hade bordat båten.

Jag tycker inte att det ska spela någon roll om man är till havs eller vid stranden. Är man full ska man inte framföra varken en bil eller en båt. Men jag tycker att det är konstigt att det ena ska påverka det andra. Men att man får åka dit för rattfylleri flera gånger om med båt - och ändå få fortsätta köra den... för det krävs inget körkort. Hm...
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Själv har jag max kört i 173kmh med en volvo 740, med tanke på att det var en enfilig 70väg och ganska sletna dämpare så var den en ganska hiskelig upplevelse, inget jag har tänkt att göra om.

Jag kör nog dagligen för fort, finns många 50sträckor i partille där jag ligger i 70, och likaså gör alla andra som kör där.

på 90vägar håller jag mig under 110 för att inte bli av med lappen, men när det är 110 vägar så är det jävligt svårt att ligga under 130, speciellt om man ska köra långt, bara en tidsfråga innan lappen ryker.

Nånting jag stör mig fruktansvärt mkt på är söndagsförare som ligger som en blodpropp i trafiken, dom är extremt långsamma att komma upp i rätt hastighet vid stoppljusen och lägger sig gärna på 45kmh på en 50 väg, och ofta så vill dom att man ska köra om så lägger dom sig halvägs nere i diket och skapar en direkt fara för folk som gått vilse.

man måste inte köra för fort men att accelerera inom rimlig tid borde det fan vara lag på.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mind wrote:man måste inte köra för fort men att accelerera inom rimlig tid borde det fan vara lag på.
Där skulle nog miljöfolket tycka illa om dig, snabba accelerationer dricker bränsle :D

Angående körkortsdebatten för båtar finns det planer på att införa förarbevis likt dom för snöskoter och EU-moped.
Man ska införa förarbevis för alla båtar med motorer över ett visst antal hästkrafter utöver det krav som redan finns på förarbevis för båtar över 12 meter.
Som det är i dag finns det massor av (rika) människor som kör runt i båtar med flera hundra hästkrafter och klarar hastigheter uppåt 80 knop, dom flesta har vett, många har frivilligt utbildat sig, men det finns alltid dårar som ska förstöra för andra. Dvs inte folk som inte respekterar hastighetsbegränsningar till sjöss. Och det kan vara svårt att respektera en gräns på 4 knop i hamn och badområden när man vet att man kan pressa på 60-80 utan problem. Antagligen skulle det vara lättare att respektera gränsen om man visste att förarbeviset kan gå åt skogen om man inte följer dom. Det finns alltid idioter, men striktare kontroll och regler minskar antalet idioter som vågar göra precis vad som helst.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Ghlargh wrote:Där skulle nog miljöfolket tycka illa om dig, snabba accelerationer dricker bränsle :D
Konstigt, jag har fått höra av bekanta som genom sitt jobb fått gå "ecodrive"-utbildning att man ska upp i hastighet så fort som möjligt och helst genom 1:an-2:an-direkt till 5:an (för de bilar som klarar 5:an i 50 km/h). Men jag antar att det finns hur många varianter som helst över vad som är mest "eco" när det gäller bilkörning.
-= MM =-
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Ghlargh wrote:Där skulle nog miljöfolket tycka illa om dig, snabba accelerationer dricker bränsle :D

Angående körkortsdebatten för båtar finns det planer på att införa förarbevis likt dom för snöskoter och EU-moped.
Man ska införa förarbevis för alla båtar med motorer över ett visst antal hästkrafter utöver det krav som redan finns på förarbevis för båtar över 12 meter.
Som det är i dag finns det massor av (rika) människor som kör runt i båtar med flera hundra hästkrafter och klarar hastigheter uppåt 80 knop, dom flesta har vett, många har frivilligt utbildat sig, men det finns alltid dårar som ska förstöra för andra. Dvs inte folk som inte respekterar hastighetsbegränsningar till sjöss. Och det kan vara svårt att respektera en gräns på 4 knop i hamn och badområden när man vet att man kan pressa på 60-80 utan problem. Antagligen skulle det vara lättare att respektera gränsen om man visste att förarbeviset kan gå åt skogen om man inte följer dom. Det finns alltid idioter, men striktare kontroll och regler minskar antalet idioter som vågar göra precis vad som helst.
Ptja, om förarbeviset är som för terrängskoter så lär det ju knappast hjälpa mycket. Här skiter alla lika mycket i hastigheterna på skoter som innan de hade kort. Max hastigheten för skoter är 70km/h, jag skulle tippa på att snitthastigheten är närmare det dubbla ute på isarna.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

redhat wrote:Ptja, om förarbeviset är som för terrängskoter så lär det ju knappast hjälpa mycket. Här skiter alla lika mycket i hastigheterna på skoter som innan de hade kort. Max hastigheten för skoter är 70km/h, jag skulle tippa på att snitthastigheten är närmare det dubbla ute på isarna.
Íofs kvittar det om man kör för fort ute på isar, bara man håller igen på lederna.

Samma med båt, inte en jävel bryr sig om du kör bott på öppet hav, det är när du gör det i farleder och nära land som folk klagar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Ghlargh wrote:
redhat wrote:Ptja, om förarbeviset är som för terrängskoter så lär det ju knappast hjälpa mycket. Här skiter alla lika mycket i hastigheterna på skoter som innan de hade kort. Max hastigheten för skoter är 70km/h, jag skulle tippa på att snitthastigheten är närmare det dubbla ute på isarna.
Íofs kvittar det om man kör för fort ute på isar, bara man håller igen på lederna.

Samma med båt, inte en jävel bryr sig om du kör bott på öppet hav, det är när du gör det i farleder och nära land som folk klagar.
det kvittar inte hur fort man kör på isarna... om du någonsin har kört skoter så vet du att isen inte är jämn och att det kan guppa ganska bra... kör man ordentligt fort så är det lätt att man vurpar eller så...
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Ghlargh wrote:
Mind wrote:man måste inte köra för fort men att accelerera inom rimlig tid borde det fan vara lag på.
Där skulle nog miljöfolket tycka illa om dig, snabba accelerationer dricker bränsle :D
nej nej, det är delvis fel, en jämn och bestämd gaspådrag upp till machhastigheten ger minst utsläpp, då bör man växla 1an till 3an och sedan 4an om man ska upp till 50, eller 1an 2an och till 4an.
ska man upp till 70 bör man köra upp till 70 på 3an och sedan lägga i 5an.
och att köra upp till 70 på 3ans växel är det som ger en ganska bra acceleration och endå drar minst sopp.

mitt första påstående var grundat på pansionärer som inte når ner till gaspedalen, senast idag var det en väääääldigt gammal tant som var så seg i sin körning att 4 bilar körde om henne från stillastående vid ett rödljus innan hon kom iväg.
där snackar vi inte acceleration.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Biograf wrote:
Ghlargh wrote:Íofs kvittar det om man kör för fort ute på isar, bara man håller igen på lederna.

Samma med båt, inte en jävel bryr sig om du kör bott på öppet hav, det är när du gör det i farleder och nära land som folk klagar.
det kvittar inte hur fort man kör på isarna... om du någonsin har kört skoter så vet du att isen inte är jämn och att det kan guppa ganska bra... kör man ordentligt fort så är det lätt att man vurpar eller så...
Precis, och dessutom håller inte folk igen på lederna heller. Folk kör så fort de känner för. Det som brukar hålla nere hastigheterna är om lederna är väldigt guppiga och inte sladdade eller om man har möte på en trång led.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Mind wrote:
Ghlargh wrote:
Mind wrote:man måste inte köra för fort men att accelerera inom rimlig tid borde det fan vara lag på.
Där skulle nog miljöfolket tycka illa om dig, snabba accelerationer dricker bränsle :D
nej nej, det är delvis fel, en jämn och bestämd gaspådrag upp till machhastigheten ger minst utsläpp, då bör man växla 1an till 3an och sedan 4an om man ska upp till 50, eller 1an 2an och till 4an.
ska man upp till 70 bör man köra upp till 70 på 3an och sedan lägga i 5an.
och att köra upp till 70 på 3ans växel är det som ger en ganska bra acceleration och endå drar minst sopp.

mitt första påstående var grundat på pansionärer som inte når ner till gaspedalen, senast idag var det en väääääldigt gammal tant som var så seg i sin körning att 4 bilar körde om henne från stillastående vid ett rödljus innan hon kom iväg.
där snackar vi inte acceleration.
Miljöfolket är ju allmänt pantade bara.

Sen beror det ju helt på vad för bil man kör för att ha dessa växellägen och acceleration i fråga. Min 740 kan man inte köra så som du beskriver.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Invoker wrote:Miljöfolket är ju allmänt pantade bara.
Huh? Utveckla.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

TinyTeeth wrote:
Invoker wrote:Miljöfolket är ju allmänt pantade bara.
Huh? Utveckla.
Jag antar att han syftade på Miljöfolket i partiet. Dubbelmoralens okrönta mästare är vad dom är.

Klagar på att folk kör runt i stora SUVar och vill ha extra skatt hit och dit medans dom själva gör samma sak.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Invoker wrote:Jag antar att han syftade på Miljöfolket i partiet. Dubbelmoralens okrönta mästare är vad dom är.

Klagar på att folk kör runt i stora SUVar och vill ha extra skatt hit och dit medans dom själva gör samma sak.
Ah, Miljöpartiet. Trodde du menade att det var pantat att bry sig om miljön. :)
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply