Fortkörning!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
jalla
Posts: 193
Joined: 2002-03-14 9:44:37
Location: Sundsvall

Fortkörning!

Post by jalla »

Image

råkade ut för fortkörning idag när jag var på väg hem från skolan
körde 62km/h på 50-väg

det blev en 1200:- saftig böter i näven.



fråga: har några här tappat körkortet och vem har kört högst över tillåtna gräns?
Johan Isaksson aka -(Jalla)-
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
(Intel Core2Quad 6600, 4GB DDRAM, ATI HD 2900XT 512MB, HD: 1TB)
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Ha! Rätt åt dig.

Förlåt, men jag blev ovanligt skaddeglad.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

80 blås på bakhjulet en 50-väg kostade mig mitt lämplighetsintyg ;D
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
jalla
Posts: 193
Joined: 2002-03-14 9:44:37
Location: Sundsvall

Post by jalla »

m0hx wrote:80 blås på bakhjulet en 50-väg kostade mig mitt lämplighetsintyg ;D
ja det var ju lämpligt! ::) ;D

Image


har själv gjort det (inte samma hastighet) men höll på att ramla bakåt.
Johan Isaksson aka -(Jalla)-
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
(Intel Core2Quad 6600, 4GB DDRAM, ATI HD 2900XT 512MB, HD: 1TB)
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Råkade ut för fortkörning?

Är inte det något man själv orsakar?

Jag har inget körkort än så jag slipper dessa bekymmer faktiskt.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

102km/h på 90-väg = 1000 kr fattigare
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag har kört bil i drygt 1.5 år nu och aldrig ens sett en fartkontroll när jag sitter vid ratten. Hur fort jag kör har du inte med att göra ;)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
jalla
Posts: 193
Joined: 2002-03-14 9:44:37
Location: Sundsvall

Post by jalla »

Eruku wrote:Ha! Rätt åt dig.

Förlåt, men jag blev ovanligt skaddeglad.
här är en gammal förbannelse på dig:
må alla dina cd-skivor förvandlas till Lokets Favoriter! ;D

Mephisto wrote:Råkade ut för fortkörning?

Är inte det något man själv orsakar?

Jag har inget körkort än så jag slipper dessa bekymmer faktiskt.
jag säger som mannen sa till försäkringsbolaget:
"jag stod helt parkerad med bilen när trädet kom farande och träffade vänster kofångare"



lite skyltar:
ImageImageImageImage
1)Feministläger! 2)Varning för fårskallar 3)Biltvätt på egen risk 4)Varning för H&M reklam!
Johan Isaksson aka -(Jalla)-
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
(Intel Core2Quad 6600, 4GB DDRAM, ATI HD 2900XT 512MB, HD: 1TB)
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag tycker att moraltanter ska stanna hemma och inte förstöra denna tråd. Trådskaparen frågade om någon här fått böter för fortkörning.


fråga 1: Nej, aldrig fått böter trots att jag kör taxi på helgerna och är ingen ängel bakom ratten. De gånger jag kört igenom poliskontroller körde jag paradoxalt nog lagligt.

fråga 2: Nu ska man inte säga för mycket, men om jag hade kört för fort å skulle det nog vara runt 220-230 km/h i en sierra cosworth.
DDS for life!
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Nicke wrote:Jag har kört bil i drygt 1.5 år nu och aldrig ens sett en fartkontroll när jag sitter vid ratten. Hur fort jag kör har du inte med att göra ;)
Rallygolfen kanske inte går så fort heller ::)
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag har som mest kört nånstans runt 70km/h för fort. ca 180 på motorväg.
Jag tror jag kört 130 eller nåt på 90-väg. Kommer inte ihåg så noga. Körde där var tredje dag ungefär i nåt år, och körde så fort det gick. Tänkte inte så mycket på de där runda sakerna framför ratten ;D
Jag har vad jag minns kört förbi en hastighetskontroll när jag själv kört, och då gick det lite drygt 120 på E18. Hände inget. Däremot för den som körde om mig samtidigt ;D
User avatar
Addson
Posts: 145
Joined: 2004-10-20 10:24:15
Location: Göteborg

Post by Addson »

Åkte fast för två år sen på motorvägen mellan Malmö och Göteborg. Farbror polisen som stoppade mig sade att nu hade jag minsann tur. "140 på 110 väg. 1km/h fortare och jag hade behållt ditt körkort på direkten!"

Och det var lite tur.. Körde faktiskt fortare (typ 155-160) kan jag ju erkänna, men han hade väl en bra dag och kände för å va lite snäll.. Jaja, 1600 riksdaler dyrare blev den resan iaf.
"My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch."
Jack Nicholson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag älskar att dela med mig av det här. Jag har säkerligen postat det förut men jag gör det igen. Det har för all del inget med fortkörning att göra, men... ändå :)

När jag precis fått mitt körkort hösten 2002 så var vi ett gäng som skulle åka till dreamhack. Thimp och jag accepterade en inbjudan av Poller på forumet att åka hem till honom dagen innan och umgås, för att sedan åka till Jönköping.
Sagt och gjort, jag fick låna mammas peugot och åkte ner till Borås. Mitt misstag låg i att jag råkade säga åt thimp att han kunde få provköra bilen, då han själv funderade på att köpa en.

Senare den kvällen skulle Pollers flickvän in och jobba, så då tog thimp tillfället i akt och bad att få låna bilen. Jag såg inget ont i det då, så jag gav honom nycklarna när vi var fem stycken som åkte iväg. Nu ska jag försöka redogöra för hur thimp körde...
Den första förseelsen skedde nog efter nästan två minuters bilkörande, då thimp, som inte behövt bromsa innan, gasade på rejält mot en korsning vars signal visade rött. Bromsarna var inte helt och hållet i rally-klass, och ABS hade inte bilen heller, så vi susade rakt igenom korsningen i god fart mot rött ljus. Lyckligtvis var detta sent på kvällen, så det var inte mycket trafik ute.
Efter det skulle vi hitta McDonalds, vilket i sig var en utmaning. Efter en del åkande i cirklar lyckades vi hitta stället, så vi började leta efter lämplig plats att släppa av Pollers flickvän. Efter ytterligare lite åkande, bl.a. mot enkelriktat, var vi klara och kunde bege oss tillbaka till Pollers lägenhet.
På vägen tillbaka mötte vi en polisbil, vilket fick min puls som redan låg på en någorlunda ohälsosam nivå att stiga ett stycke till.
Väl framme så är jag inte säker på varför, men thimp körde upp på en liten väg för att vända, och fick för sig att en gå-gata var fullt lovlig att köra bil på. Detta resulterade i att vi fick ett par udda blickar från nattvandrare och körde igenom en lekpark.
När vi kommit ut på vägen igen var det ont om parkeringsplatser så thimp bad mig parkera, eftersom han inte hade en aning om hur man fickparkerade.
Precis efter att jag hade nichat in bilen kom ytterligare en polisbil rullande, säkerligen letandes efter oss.
Ni kan inte ens börja uppskatta hur glad jag var att ingen råkade illa ut.

Kort efter att thimp började lumpa i mina hemmatrakter flyttade jag till Göteborg. Jag var inte sugen på tanken att ha honom körandes stridsvagn i min by ;)

Inget ont om thimp nu, jag har vågat åka bil med honom två ggr efter denna incidenten och det gick bra.
Last edited by Niklas Berggren on 2005-04-14 20:56:15, edited 1 time in total.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Sen kan hastighetsmätaren vara en riktig glädjemätare. Som på min gamla bil. En polare och jag hämtade hans morsas bil på ett ställe, och sista biten körde vi lite fortare. ca 160 visade min mätare. Hans visade 140. Grr...
Men en sak har alla bilar gemensamt (om man kör med den däckdimension bilenär reggad med): INGEN hastighetsmätare får visa för lite. Aldrig. Däremot 5% för mycket är inte ovanligt.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

1: Nej, aldrig "åkt fast"..

2: När jag väl åker bil brukar det vara E18 Stockholm-Oslo eller dylika sträckor så det händer väl ofta att man ligger 120-130 på 110 sträckorna.. Självfallet blir detta en del högre när man skall förbi någon lastbil om det är lite livat med bilar.
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

hmm största hastighetsöverträdelsen jag har gjort är 210 på 90'väg.. strax efter skellefteå... dvs bara drygt 120km/h för fort.. ::)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag har inte (än) lyckas göra mig av med några pengar pga fortkörning, men det är väl bara en tidfråga eller nått.

Högst över tillåtna gräns *klura* det vet i 17 om jag vågar skriva här :P

Med min rallygolf är det iaf lätt att överskrida tillåtna hastigheter ganska omgående, mkt rolig bli att köra :D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

OT: Min värsta hastighetssynd är när jag drog på i 170 km/h på en trettiosträcka här i Stockholm, det var mitt i natten och inte en person så långt ögat kunde nå. Men ändå.

Ontopic: Polisen lasrade mig i 92 km/h på en sjuttiostrecka och stoppade mig. Eftersom min polska kamrat lär mig att man ALDRIG skall erkänna att man kört för fort så gjorde jag inte det. Om man erkänner brottet så får man ju böter på plats, om man inte gör det måste fallet tas upp i tingsrätten och då måste polismannen som tog dig komma dit på sin lediga tid och tala för sin sak, vilket de sällan gör och du går fri, i brist på bevis.
Efter att jag blivit släppt och fick köra vidare (utan böter) så åkte jag hem och funderade på hur jag skulle göra om saken nu gick till tingsrätten, så jag ringde Motormännens Riksförbund och frågade om råd. Kvinnan som svarade på Mototmännen sa åt mig att kontrollera om polismannen i fråga hade den korrekta utbildningen i hur man hanterar polisens laserutrustning. Så jag ringde till polisstationen och frågade, givetvis hade han INTE det. När jag väl fick min kallelse till tingsrätten så gick jag dit, sa vad jag visste om polisens interna regler för hastighetskontroller (mao att polisen måste vara utbildad i ämnet, jämf att han måste kunne skjuta för att ha pistol) och genast så avbröts rättegången och jag fick gå hem. En månad senare kommer det hem ett brev där det står jag inte kommer att dömas till böter pga felaktigeheter vid utfärdadet av böterna. Det stod inte specifikt vilka felaktigheter som begåtts, men jag har mina aningar. ;p
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

ajaj.....

1:a 117 på 90 væg med mc...medelhastighet...lite tur dær eftersom jag kørde halva stræckan i 70 tills fabror blå hann komma ikapp :P
2:a 110 på 110 væg........med slæp ::) laser
3:e 141 på 90 væg med mc....dær røk lappen! Direkt, gå till fængelse utan att passera gå. Laser igen
4:e 124 på 90....hade precis kørt om en lastbil så den var man ju mindre glad før....nedrans laser.
Jag ska den førsta som læmnar in mitt kørkort om dom tar mig utanfør en skola i 30 zon eller liknande, men att stå en solig søndag på en stræcka dær en mænniska inte har satt livet till på 40 år, det har ingenting med trafiksækerhet att gøra.
Ær det 30 eller 50 så ær det det av en anledning, men ær det 90, då kør jag så fort jag vill!

Størsta hjærtklappning...220 på 90 væg genom en laserkontroll som dom inte han sætta upp...puh 8)

Snygg Husa Jalla, inget fel på den dær wheelien...iaf inte nær kortet togs....høgt och fint och på balanspunkten ;)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Råka ut för fortkörning? är det inte dom som blir påkörda bakifrån av idioter som inte kan hålla hastigheten som det stämmer in på?

Jag tillhör dom där tråkiga människorna som håller mig till hastighetsgränsen för det mesta, brukar vara en fin kö bakom bilen när jag kör eftersom till synes alla andra vill köra 20km/h för fort.

Angående polisens mätningar så drar dom alltid av en viss procent av mätvärdet innan dom skriver ner hastigheten, tidigare var det 10% man drog av, men jag tror man sänkt det lite. Detta är anledningen till att man ser folk som fått böter för "92 på 90väg", dom har egentligen kört närmare 100, men man har räknat av lite för att slippa tjaffs om mätfel.

Sen att det skulle vara ok att köra för fort bara för att hastigheten är satt till 70+ är också bullshit, om man kör på en kurvig väg kan det vara livsfarligt även för andra på vägen om man kör över gränsen, ibland är gränsen 90, men man bör hålla 60-70 bara för att vägen är så kurvig och gropig. Man kan faktiskt åka på böter och annat om man kör fortare än väglaget tillåter, du kan tillexempel åka på böter för att du kör 85 på en kass 90väg i rejält snöslask även om det inte händer så ofta, det kallas då vårdslöshet i traffik eller liknande.

Däremot kan jag hålla med om att det inte finns nån direkt nytta i att stå och plocka folk på breda fina vägar i motorvägsklass där det ska mycket till innan nåt händer.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

borz wrote:Jag tycker att moraltanter ska stanna hemma och inte förstöra denna tråd. Trådskaparen frågade om någon här fått böter för fortkörning.
Jag kan ju starta en tråd om storleken på will smiths snopp, nej nej man får inte ifrågasätta trådens lämplighet eller innehåll! Det är trådskapparen som bestämmer det.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

åkte med en polare förut i 220 kmh på 50 väg 170kmh för fort
mitt i natten men i.a.f det är då man inte ska hamna i en fart kontroll :)
själv övningskör jag så man försöker väll hålla hastigheten
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

lord_vasagos wrote:åkte med en polare förut i 220 kmh på 50 väg 170kmh för fort
mitt i natten men i.a.f det är då man inte ska hamna i en fart kontroll :)
själv övningskör jag så man försöker väll hålla hastigheten
Sådana idioter borde inte få köra bil. Det hade varit kul om något kom i vägen för er, då hade jag skrattat. Å andra sidan hade jag säkerligen inte fått reda på vad som hade skett.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

egar wrote:
lord_vasagos wrote:åkte med en polare förut i 220 kmh på 50 väg 170kmh för fort
mitt i natten men i.a.f det är då man inte ska hamna i en fart kontroll :)
själv övningskör jag så man försöker väll hålla hastigheten
Sådana idioter borde inte få köra bil. Det hade varit kul om något kom i vägen för er, då hade jag skrattat. Å andra sidan hade jag säkerligen inte fått reda på vad som hade skett.
du får säga till när du är ute på promenad så vi har nått att sikta på ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

lord_vasagos wrote:
egar wrote:
lord_vasagos wrote:åkte med en polare förut i 220 kmh på 50 väg 170kmh för fort
mitt i natten men i.a.f det är då man inte ska hamna i en fart kontroll :)
själv övningskör jag så man försöker väll hålla hastigheten
Sådana idioter borde inte få köra bil. Det hade varit kul om något kom i vägen för er, då hade jag skrattat. Å andra sidan hade jag säkerligen inte fått reda på vad som hade skett.
du får säga till när du är ute på promenad så vi har nått i vägen att sikta på
Det passar nog bättre när dina barn är ute och vandrar utan reflexer.

Jag antar att du finner det helt okej att man kör 220km/h på en 50km/h väg?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply